Permalänk

AC Freezer 7 RPM - sänka?

Jag undrar hur jag kan gå till väga och sänka varvtalet på fläkten
på min nya CPU-kylare. Min datorn gick från tyst till huvudvärksframkallande decibel.

25-28 grader mindre i alla fall i fulload tjänade jag, så jag är nöjd. Men vill gärna ställa in så att fläkten snurrar på lägre varvtal.

Gör man detta i BIOS eller i ett program? Jag var i BIOS på mitt P5B Dlx och kollade lite i hardware monitor, men det fanns bara ignore att välja mellan och ~2450 RPM.

Kom gärna med tips

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Re: AC Freezer 7 RPM - sänka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Jag undrar hur jag kan gå till väga och sänka varvtalet på fläkten
på min nya CPU-kylare. Min datorn gick från tyst till huvudvärksframkallande decibel.

25-28 grader mindre i alla fall i fulload tjänade jag, så jag är nöjd. Men vill gärna ställa in så att fläkten snurrar på lägre varvtal.

Gör man detta i BIOS eller i ett program? Jag var i BIOS på mitt P5B Dlx och kollade lite i hardware monitor, men det fanns bara ignore att välja mellan och ~2450 RPM.

Kom gärna med tips

Proa att ladda ned Speedfan.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem

eller så går du in i hardware monitor där du var ...
sen där i mitten ändrar du cpu q-fan ..sätt den på performance ..

så håller den sig tyst tills du belaster cpun ...då stiger varvtalet o den kyler bra ...men i desktop användande så sjunker det ner till en behaglig nivå.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Underbart. Tack så mycket Infa. Tror du jag kan överklocka min E6600 lite nu med denna fläkten när kylpastan har blivit varm i kläderna?

Permalänk
Medlem

Min Freezer7 är helt auto, går inte ens ställa om i speedfan :/

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Får man fråga från vilka temps du gick från med orginalkylaren till Freezer pro 7. Vilket program mätte du med och är prollen helt oklockat? Funderar själv att köpa en freezer pro 7 till min något för varma e6600 som jag skulle vilja klocka lite. Hade tänkt mig en Freezer Pro 7 om det räcker eller om man måste lägga det dubbla på en Scythe infinity.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Underbart. Tack så mycket Infa. Tror du jag kan överklocka min E6600 lite nu med denna fläkten när kylpastan har blivit varm i kläderna?

klart du kan överklocka, alla me en c2d kan överklocka den ganska rejält, det har nästan blivit lite kylfläns mani nuförtiden, att man MÅSTE ha 40 minus på cpun osv .... ska du inte klocka upp den så den svettas ihjäl så kan man "nästan" använda stockkylaren tom .... du har en 6600 så du kan ha ganska låg volt med hög multipel ...så ..kör upp den till 3.4 kanske? kylningen borde räcka till utan problem ... använd temperatur program så ser du om det blir för varmt ... men en 40-50 grader idle är ju normalt ...sen i fulload så jaa . "borde" den väl vara under 60-65 ... men man kommer ju nästan aldrig dit om man inte har felmonterat flänsen eller har klockat enormt mycket ... lycka till iaf ..

Mvh Tommy

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Hehe okej. Jag är jättenöjd nu. Mina chassifläktar går i 800RPM och CPU-fläkten snurrar i ~950RPM.

Det underbara är att tempen ligger på 36-37*C i idle, jämfört med 40-43 på intel stock i full fart.

Under 100% fulload ligget tempen stabilt på 55-57*C, jämfört med Intels 60-63*C i full hastighet.

EDIT: CPU:n är helt ocklockad och jag använder TAT och Core Temp för att se tempsen.

Permalänk
Medlem

heh det bra att du är nöjd

nu äre bara o ge sig in på klockningen!

min är ca 42-44 idle ...och typ ca 52c Full load med orthos mätt i coretemp/TAT
är då klockad till 3.2. har en zalman 9500 på den ..tycker den är sjysst!

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Hehe jepp. Grejen är den att jag inte vet hur man ska klocka, och det med att sänka/höja volt kan inte det skada CPU:n om man inte vet vad man gör?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
klart du kan överklocka, alla me en c2d kan överklocka den ganska rejält, det har nästan blivit lite kylfläns mani nuförtiden, att man MÅSTE ha 40 minus på cpun osv .... ska du inte klocka upp den så den svettas ihjäl så kan man "nästan" använda stockkylaren tom .... du har en 6600 så du kan ha ganska låg volt med hög multipel ...så ..kör upp den till 3.4 kanske? kylningen borde räcka till utan problem ... använd temperatur program så ser du om det blir för varmt ... men en 40-50 grader idle är ju normalt ...sen i fulload så jaa . "borde" den väl vara under 60-65 ... men man kommer ju nästan aldrig dit om man inte har felmonterat flänsen eller har klockat enormt mycket ... lycka till iaf ..

Mvh Tommy

Ganska många som kommer upp i 60+ grader oklockad i full load med stockkylaren. Jag har exempelvis monterat om min ca 15-20 gånger, provat alla fyra positioner, olika mängd kylpasta och även slipat plattan på kylaren. Statistiskt sett borde man ha lyckats med åtminstone en montering av alla dessa. Trots detta går ena kärnan upp till 62 grader load i TAT oklockat. Det som återstår är att lappa prollen men då är det det där med garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shareware
Ganska många som kommer upp i 60+ grader oklockad i full load med stockkylaren. Jag har exempelvis monterat om min ca 15-20 gånger, provat alla fyra positioner, olika mängd kylpasta och även slipat plattan på kylaren. Statistiskt sett borde man ha lyckats med åtminstone en montering av alla dessa. Trots detta går ena kärnan upp till 62 grader load i TAT oklockat. Det som återstår är att lappa prollen men då är det det där med garantin.

Jo det är ju det där, jag har väl haft ganska tur med min .. la ett kontokort på min IHS och det var inte en enda glipa på den ...så ja har väl en platt ..vissa får ju otur med att den är konkav eller liknande. inte så mycket att göra än ett lappa den om man vill ha ner graderna :/

och tat belastar cpun som inget annat program gör ... tror inte den är realisktiskt sett så bra o mäta på, lär ju inte finnas nåt spel/program som gör den så varm som det programmet ..kör test i Orthos tycker det är mer resonabelt mätresultat.

lycka till iaf!

Mvh Tommy

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

men det är just det som är så bra med TAT, att man kan stressa CPU:n så jäkla mycket. Jag har bara använt programmet i ett par veckor. Fattar inte att jag klarat mig utan det innan

Permalänk
Medlem

Körde in min Freezer 7 igår tillsammans med en ADDA 120mm på 1000rpm i Antec Sonata II. ADDAn är ljudlös, men Freezern låter helt sjukt mycket. Visst, hyffsad kylning vid 100% speed, men det är det inte värt. Har sänkt hastigheten till 60% nu (1950rpm) och idlar på 42-45, dvs som med min stockkylning. Förhoppningsvis sätter magin in på den medföljande pastan efter 200h+1min användning (efter 200h ska pastan tydligen hårdna och kyla optimalt) och fläkten kan sänkas något mer, alt. prollen klockas vid samma varvtal. Får väl byta ut den mot någon 120mm (Ninja kanske?) om det inte blir bättre.

*edit* Lånar tråden lite...
Satte på Q-fan-performance och nu idlar min E6600, P5B på 50/45. Fläkten går på 36-46% (1100-1400rpm) enligt Speedfan, vilket praktiskt taget är helt ljudlöst. Vid stress i TAT går tempen upp till 59-57 och hastigheten upp till 2800rpm i speedfan.
Låter allt normalt? Känns som något hög idle-temp...?