Netgear WPN824 - Internet på Lan; fungerar, Internet på WLAN; omöjligt!

Permalänk
Medlem

Netgear WPN824 - Internet på Lan; fungerar, Internet på WLAN; omöjligt!

Jag har nu suttit här i två timmar och försökt komma fram till slutet på det här men likt förbaskat så kan jag inte få internet att fungera över WLAN. Tidigare idag, och sen den 23 juni i år, har det i varje fall fungerat att komma åt internet men idag sade routern tydligen upp den delen och det ledde till att jag återställde den, "Reset to factory settings" för er som förstår det bättre så.

Varje gång jag inaktiverar det trådbundna nätverkskortet och hoppas på att jag den här gången gjort rätt så kan jag fortfarande inte använda internet.

Jag har testat med automatisk/statisk ip-adress både i routern och på de resp- korten. Jag har även testat med automatiks/statisk DNS-server både i routern och på korten (BBB/BoStream: 81.26.228.2/81.26.228.3).

Allting i routern är "korrekt" inställt enligt mitt öga men uppenbarligen är det något jag missar?

Någon här som upplevt liknande problem?

PS: Den person som börjar blanda in kommentarer likt "Jamen såklart det går skit, det är ju en netgear, köp en LinkSys vettja" kommer leda till vad man nu gör med sånna som bestämt måste gå Off-Topic, varning till nån Mod som bryr sig kanske? DS.

Visa signatur

P182 | Corsair 620W | GA-P35-DS4 | E6750@3.28 | TuniQ Tower 120 | DDR2 1066 mHz | GTX465 1GB | Asus Xonar Essence STX | Razer Lycosa | G400 | Sennheiser PC161 | GigaWorks T40

Permalänk
Medlem

prova om det slutade funka en dag så kan man ju nästan förutsätta att det trådlösa biten i routern helt enkelt säckat ihop, har du provat wlan kortet på något annat nätverk så att du kan utesluta att problemet ligger där?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det skumma är att det går att ansluta till nätverket, en skenanslutning är väl dock vad det borde kallas. Nu går det inte ens att få en nätverksadress automatiskt... Tyvärr har jag inte möjlighet till att pröva kortet på något annat nätverk idag, allt fler och fler krypterar sina efter kvällspressens rubriker.

Visa signatur

P182 | Corsair 620W | GA-P35-DS4 | E6750@3.28 | TuniQ Tower 120 | DDR2 1066 mHz | GTX465 1GB | Asus Xonar Essence STX | Razer Lycosa | G400 | Sennheiser PC161 | GigaWorks T40