Permalänk

Wlan 500m utomhus?

Hejsan!

Kommer flytta till Villa snart och bara få adls 8/1 vilker suger. Har idag 100/100. Men sen ligger hyreslägenheterna bara 500m ifrån nya stället. Tänkte man kunde koppla något där emellan?

Frågan då vad exakt kommer jag behöva?

Ska vara så snabbt som möjligt men gärna inte kosta skjortan.

/Daniel.J

Visa signatur

//GeRONIMO

Permalänk

tror du inte uppnår mera en 1 mbit på så långt avstånd.

i sånna fall måste du ha bra nätverkskort bra antenner m.m

men du kommer inte i närheten av ens 8 mbit om det är mycket träd saker i vägen .

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Riktantenn är en bra val, men du kommer inte kunna utnyttja full hastighet då 801.11g klarar max 54mbit.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk

Jag nöjer mig med 30-40mbit.

Kanske adsl 24 är att rekommendera istället? Men då dröjer det ett tag, de trodde att de kunde erbj det inom 6 månader.

Hur ligger hastigheten på adsl 24mbit mot tex BBB?

Visa signatur

//GeRONIMO

Permalänk

beror jue på hur långt i från tele stationen du bor.

men som saggt 30- 40 mbit kan du nästan glömma , tänk också på att pingen inte blir så bra med trådlöst och en hoppande lina.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Kolla in www.tradlost.se där hittar du allt som behövs för att du ska kunna utnyttja ett trålöst nätverk maximalt, dvs ca 20-30mbit åt båda hållen. Du kommer behöva accesspunkt 2 riktantenner lite antennkabel och en brygga eller nätverkskort samt öppet mellan antennerna.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Ska göra det, tackar.

Visa signatur

//GeRONIMO

Permalänk
Medlem

obs. Maximalt 27Mbps halv duplex, för att vara exakt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
obs. Maximalt 27Mbps halv duplex, för att vara exakt.

Hur kommer det sig?

Visa signatur

//GeRONIMO

Permalänk
Hedersmedlem

Kan han inte köpa 108 Mbps enheter? det lär ju bli lite mer då iaf.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Sötast

Hyr ni fortfarande lägenheten då? inte så att du kan ha bredband i någon annans lgh direkt

Permalänk

802.11n draft kanske kan vara något? Ska tydligen ha bättre räckvidd.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

www.davido.se har bra och billiga antenner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
www.davido.se har bra och billiga antenner

Vad är bra med dubbla priset? Och vad är bra med en riktantenn utan väderskydd? Jag litar mer på de som säljer proffsprodukter än någon som enbart riktat in sig på "hemmakonsumenter".

Visa signatur

AMD K6-450, 128 MB, 30 GB, S3 gfx, NE2000 NIC, Win 98

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiggrrrr
Vad är bra med dubbla priset? Och vad är bra med en riktantenn utan väderskydd? Jag litar mer på de som säljer proffsprodukter än någon som enbart riktat in sig på "hemmakonsumenter".

Men dom säljer proffsprodukter.

Permalänk
Avstängd

Haha, det blir sjukt billgare och skaffa 24/1 ifall du måste köpa alla dom sakerna ifa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Haha, det blir sjukt billgare och skaffa 24/1 ifall du måste köpa alla dom sakerna ifa

Japp, fungerar mycket bättre med eget abbonemang också. Trådlöst är inget man ska köra permanent på i mitt tycke.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Japp, fungerar mycket bättre med eget abbonemang också. Trådlöst är inget man ska köra permanent på i mitt tycke.

Kan inte annat än att hålla med, själv har jag så otroligt dåliga erfarenheter av trådlöst att bara tanken på att köra trådlöst som en permanent lösning får mig att må illa

Permalänk
Medlem
Citat:

Men dom säljer proffsprodukter.

Med tanke på ditt väldiga pushande för just detta företag kan man väldigt lätt misstänka att du är anställd eller ägare av företaget. Språkmässigt liknar du deras hemsida en del. Finns det inga regler på forumet om sådant? Och nej, de har inga proffsprodukter undantaget den där länken för dyra pengar. Den ser förresten hemmabyggd ut och den konstruktionen på antenn ger ett uruselt värde på backen.

Sedan snackas det också om en "certifiering" på antenner av PTS. Det enda PTS certifierar är vissa webbplatser säkerhetsmässigt men det går inte att få fram någon vettig info om det heller. Det låter som rent ljug i mina öron. Bara för att verka lite finare än vad man är.

På tal om att köra trådlöst permanent. I Norrtälje finns ett bredbandsnät som kör trådlöst. Det finns faktiskt kunder i hyreshus som har att välja mellan stadsnät och det trådlösa. De blir kvar vid trådlöst. Inte många men några är det. Sedan har de en hel massa kunder som byter från ADSL till trådlöst eftersom de kan få 4/4 och 8/8 som in många fall fungerar bättre än 24/1! Med rätt utrustning och en välgjord länkbudget kan man pressa igenom mer trafik i ett 802.11g än en normal tvåpars koppartråd.

Det slår givetvis inte ethernet och fiber men är en värdig motståndare om man vill slippa kalla in grävskopor och fibersvetsare. De har en förmåga att ta hutlöst betalt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

På tal om att köra trådlöst permanent. I Norrtälje finns ett bredbandsnät som kör trådlöst. Det finns faktiskt kunder i hyreshus som har att välja mellan stadsnät och det trådlösa. De blir kvar vid trådlöst. Inte många men några är det. Sedan har de en hel massa kunder som byter från ADSL till trådlöst eftersom de kan få 4/4 och 8/8 som in många fall fungerar bättre än 24/1! Med rätt utrustning och en välgjord länkbudget kan man pressa igenom mer trafik i ett 802.11g än en normal tvåpars koppartråd.

Det slår givetvis inte ethernet och fiber men är en värdig motståndare om man vill slippa kalla in grävskopor och fibersvetsare. De har en förmåga att ta hutlöst betalt!

Att köra via radiolänk som det brukar kallas går bra ja. Dock kan det vara skiftande i olika väder osv. samt att man kan mycket enkelt kapa personens lina genom att ställa sig ivägen och soofa MAC-adressen.
Ett utav företagen i Härnösand som erbjuder radiolänk använder sig utav denna.
http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=61

Har själv använt en sådan till detta.
http://home.frontslash.org/wlan/

Permalänk
Avstängd

Radiolänk är inte att föredra en kompis kör med det, och jag skojjar inte om han har över 500+ ping till vad han än pingar.
det går att surfa med, inget mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Radiolänk är inte att föredra en kompis kör med det, och jag skojjar inte om han har över 500+ ping till vad han än pingar.

Har liknande erfarenheter utav trådlöst, ett par hundra millisekunder extra verkar vara något man får räkna med. Kan vara förödande i dom flesta spel där allt ska gå snabbt. Mitt motto är att ha tråd så länge det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ojojoj vad dåligt! De länkar jag byggt till kunder har max 10ms extra vid nära full last. Här ligger ett annat problem bakom som gör att det funkar skit. Billig utrustning är största problemet, och då är det inte priset utan kvaliteten jag talar om. Vid låg last ska en rätt byggd länk ge max 1.5 ms extra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vid låg last ska en rätt byggd länk ge max 1.5 ms extra.

Öhm, om du nu bygger detta bör du väl vara medveten om att avstånd måste tas in i bilden.

Permalänk
Medlem

Min polare hade radiolänk via artech.se, han hade ping på 15-20 ms när inga andra hushåll belastade linan. Dock på kvällar/helger så skjuter pingen direkt. Därför har han skaffat adsl nu istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

Haha vänta nu, sånna låga pingtider måste vara omöjligt, är radiolänk och satellit två olika saker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Öhm, om du nu bygger detta bör du väl vara medveten om att avstånd måste tas in i bilden.

Jag pratar om vanliga "hushållsavstånd" som vanligt folk kör på. Om jag minns rätt gav den länk jag hade uppe på 4,5 mil 8-15 beroendes på last. Men det var 5 år sedan! Det finns protokoll som kan ge minimala påslag även på några mil men då pratar vi länkar som kostar 15.000:- per sida men farten blir 70 Mbit riktig throughput, full duplex!

Det är på väg utrustning för 10 GHz, ytterligare ett fritt band, men de är inte direkt gratis. Å andra sidan kan man köra ganska störningsfritt. Totalt okänsliga för väder men en felparkerad fågel kan ge avbrott.

Visa signatur

Permalänk

Som en talare en bra bit upp i tråden nämnde, kanske det bästa vore att köra på 802.11n (Draft) produkter?. De ska ju teoretiskt sett ha en 300 mbit/s länk. Och praktiskt sett skulle man väl i minsta fall komma upp i en 50 mbit/s, vilket är en sjättedel av av den teoretiska.
Låter i mina öron som bra mycket bättre än 27 mbit/s som g produkterna ipraktiken ger.

Rätta mig för eventuella faktafel

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Som en talare en bra bit upp i tråden nämnde, kanske det bästa vore att köra på 802.11n (Draft) produkter?. De ska ju teoretiskt sett ha en 300 mbit/s länk. Och praktiskt sett skulle man väl i minsta fall komma upp i en 50 mbit/s, vilket är en sjättedel av av den teoretiska.
Låter i mina öron som bra mycket bättre än 27 mbit/s som g produkterna ipraktiken ger.

Rätta mig för eventuella faktafel

Ja, vad sitter det för processor i dessa nya fantastiska burkar? Slår man på kryptering på en vanlig konsumentburk sjunker farten till omkring 75%, mindre på vissa. Du vill väl inte köra öppet nätverk? För de snabba 70 Mbit-länkarna krävs gigahertz under huven. Lägger man på en connection tracking som behövs vid NAT och en stateful packet inspection brandvägg så skulle jag tro att även den häftigaste n-burk somnar så snart man drar igång µTorrent!

Visa signatur