Det som aldrig sägs om överklockning
.. eller som jag iaf inte lyckats hitta här (eller någon annanstans).
Hejsan. Fem frågor.
Ska köpa nytt system, en C2D 6400, med ganska grotesk vattenkylning (gammalt AC).
Det sprids information som verkar vara felaktig, så jag vill ha lite svar från någon som kan/vet, en gång för alla:
1: Multipeln är låst. Sant? Vad jag förstått kan den alltid ändras neråt, och på 6800 även uppåt.
I alla jämförelser här (och på alla andra OC-forum) så testas enbart CPU+minne (genom att klocka/volta CPU,minne,SB,NB), men jag saknar något vesäntligt:
2: Eftersom multipeln inte går att öka (om man inte är rik som ett troll) så måste man klocka upp genom FSB. Vad händer då med hårddiskar t.ex.? Säg att man klockar upp FSB från 300 till 500 (extremt kanske men ändå), hur klarar hårddiskar av det? Jag kan verkligen inte hitta någon som i sin spec över sin (lyckade) överklockning säger hur disken mår.
Är det någon som _vet_ något om detta?
3: Jag har sett här och var att det ska gå att "låsa" PCI/AGP/PCI-E med vissa moderkort. Hur vet man om ett moderkort klarar det? Heter det något särskilt?
4: Väldigt många moderkort har heat-pipes mellan SB och NB, och eftersom jag kommer vattenkyla cpu så kommer troligtvis NB inte få tillräckligt med kalluft, och den borde då vattenkylas (jag har redan en drös block). Hur skall man gå tillväga då? Kapa heat-pipen, eller böja bort den?
5: Hur lätt/svårt är det att få bort fläkt/fläns från en C2D? Sitter den fast eller kan man ta loss den utan våld?
Mvh