Permalänk
Medlem

Det som aldrig sägs om överklockning

.. eller som jag iaf inte lyckats hitta här (eller någon annanstans).

Hejsan. Fem frågor.

Ska köpa nytt system, en C2D 6400, med ganska grotesk vattenkylning (gammalt AC).

Det sprids information som verkar vara felaktig, så jag vill ha lite svar från någon som kan/vet, en gång för alla:

1: Multipeln är låst. Sant? Vad jag förstått kan den alltid ändras neråt, och på 6800 även uppåt.

I alla jämförelser här (och på alla andra OC-forum) så testas enbart CPU+minne (genom att klocka/volta CPU,minne,SB,NB), men jag saknar något vesäntligt:

2: Eftersom multipeln inte går att öka (om man inte är rik som ett troll) så måste man klocka upp genom FSB. Vad händer då med hårddiskar t.ex.? Säg att man klockar upp FSB från 300 till 500 (extremt kanske men ändå), hur klarar hårddiskar av det? Jag kan verkligen inte hitta någon som i sin spec över sin (lyckade) överklockning säger hur disken mår.
Är det någon som _vet_ något om detta?

3: Jag har sett här och var att det ska gå att "låsa" PCI/AGP/PCI-E med vissa moderkort. Hur vet man om ett moderkort klarar det? Heter det något särskilt?

4: Väldigt många moderkort har heat-pipes mellan SB och NB, och eftersom jag kommer vattenkyla cpu så kommer troligtvis NB inte få tillräckligt med kalluft, och den borde då vattenkylas (jag har redan en drös block). Hur skall man gå tillväga då? Kapa heat-pipen, eller böja bort den?

5: Hur lätt/svårt är det att få bort fläkt/fläns från en C2D? Sitter den fast eller kan man ta loss den utan våld?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag kan inte svara på någon av dina frågor tyvärr men jag undrar vad du tänkt dej skulle kunna hända med hårddiskarna när man höjjer FSBn?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

1) C2D 6400 kan sänka multipeln neråt, vilket jag tror även 6300 samt 6600 kan. 6800 vet jag inte om den även kan höja, har för mig att jag har hört att den kan det.

2 + 3) Det är vid extrem överklockning, FSB, som det kan hända något med hårddiskarna. Generellt är det väl alltid bra att låsa PCI-E till 100 och PCI till 33,33 om det finns möjlighet till det. Vilka moderkort som kan låsa det? Tja, sök på nätet efter det moderkort du är intresserad av. Jag har beställt Gigabyte's GA-965P-DS3, vet att man kan låsa PCI-E, men inte PCI, på det.

4) Även om du kör med vattenkylning så har du väl ändå OK luftflöde genom chassit, evt chassitfläkt och/eller nätaggregatsfläkten - kolla först om inte det duger, du kan börja med att testa att byta ut kylpastan till dem annars - ska nog en del till om inte det ska funka.
Om inte det duger så kan du titta på att ersätta sydbryggeheatsinken med en större heatsink. Rekommenderar inte kapning.

5) Börja med att ta bort den från baksidan, lossa - det är relativt enkelt. sedan ska det inte mycket till för att ta bort heatsinken på framsidan.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=106563

Permalänk
Medlem

Alla dagens processorer är låsta uppåt. Undantagen är "specialversionerna", dvs Pentium EE, AMD FX-serien och Core 2 Extreme.

Du får korrupt data om du överklockar FSBn eftersom alla bussar följer med. Kolla vilken bus som dina hårddiskkontrollers sitter på och lås dem (t.ex. PCI-E, sätt den på 100MHz istället för "Set to FSB" eller liknande). Du ser om du kan låsa den om du kan sätta den till ett bestämt värde.

Hur högt man kan klocka utan lås verkar vara beroende av för många faktorer för att ha ett enkelt svar. Jag har rökt filsystem med mindre än 7% ökning av FSBn.

Du får ta bort hela kylanordningen, den brukar sitta fast med push-pins eller liknande. Annars kan du sätta en fläkt som blåser på kylflänsarna till heatpipsen.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Re: Det som aldrig sägs om överklockning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opera
.. eller som jag iaf inte lyckats hitta här (eller någon annanstans).

Hejsan. Fem frågor.

Ska köpa nytt system, en C2D 6400, med ganska grotesk vattenkylning (gammalt AC).

Det sprids information som verkar vara felaktig, så jag vill ha lite svar från någon som kan/vet, en gång för alla:

1: Multipeln är låst. Sant? Vad jag förstått kan den alltid ändras neråt, och på 6800 även uppåt.

I alla jämförelser här (och på alla andra OC-forum) så testas enbart CPU+minne (genom att klocka/volta CPU,minne,SB,NB), men jag saknar något vesäntligt:

2: Eftersom multipeln inte går att öka (om man inte är rik som ett troll) så måste man klocka upp genom FSB. Vad händer då med hårddiskar t.ex.? Säg att man klockar upp FSB från 300 till 500 (extremt kanske men ändå), hur klarar hårddiskar av det? Jag kan verkligen inte hitta någon som i sin spec över sin (lyckade) överklockning säger hur disken mår.

3: Jag har sett här och var att det ska gå att "låsa" PCI/AGP/PCI-E med vissa moderkort. Hur vet man om ett moderkort klarar det? Heter det något särskilt?

4: Väldigt många moderkort har heat-pipes mellan SB och NB, och eftersom jag kommer vattenkyla cpu så kommer troligtvis NB inte få tillräckligt med kalluft, och den borde då vattenkylas (jag har redan en drös block). Hur skall man gå tillväga då? Kapa heat-pipen, eller böja bort den?

5: Hur lätt/svårt är det att få bort fläkt/fläns från en C2D? Sitter den fast eller kan man ta loss den utan våld?

Mvh

1. har väl alltid varit låst på pentium förutom på EE versionerna (extreme/enginere edition)

2. det finns en agp / pci lås. du låser helt enkelt denna frekvens i bios. jag har haft problem med att sata enheter kan påverkas negativt trots att du låser denna spärr. kunde klocka betydligt mer med ide diskar än sata.

3. 98% av alla moderkort har denna funktion och undrar du över något särskillt mobbo så är det bara att kika på tillverkarens hemsida eller klistra in en länk här.

4. sätt en utsugsfläkt så borde "problemet" vara löst.

5. det är nog mer en fråga om teknik än rent fysiskt våld

Visa signatur

-|- EVGA 780i SLI FTW -|- E8500 -|- Corsair Dominator 8500 CL5 -|- ASUS 8800gt x2 -|- Corsair 1000w -|- 3TB+ -|- Lian Li PC-X2000 -|-

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!!

Tänkte faktiskt försöka köra enbart 1 fläkt, och den i ett seasonic-agg för att få burken så gott som helst tyst, därav nord/syd-brygg-problematiken.
Bra länk, men "purifyer"... Funkar t-röd eller bensin tro, för att göra rent chippen?

Kommer köra 4st SATA-diskar på ett 965-chipset. Någon som vet om det finns nåt mobo där man kan låsa deras frekvens? Körs SATA på PCI där månne? Kan tänka mig nästan vilket mobo som helst med minst 4 sataII (men helst intel-chipset pga bra linux-stöd). Helst inte ett svindyrt mobo.

Mvh

Permalänk

Re: Det som aldrig sägs om överklockning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opera

Jag kanske är helt ute och cyklar, men styrs inte hårddiskarna av Hypertransport (eller säger man systembus?). Det är väl därför man skall försöka hålla sig runt det som är specat för mobo/processor, ex s939 1000Mhz?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080