Permalänk
Medlem

Tips på moderkort tack

Nu har jag letat i veckor för att hitta lite (vettig) information om moderkort för C2D men det går verkligen inte. Alla tester görs med superminnen.

Jag vill köra 5300-minnen och en 6400-CPU. CPU:n vill jag kunna klocka upp rejält men minnena får gärna ligga och söla. Men, då måste man ju kunna sätta en "negativ" ratio, alternativt låsa minnes-freq.
Det kort jag tänkt mig är AB9 pro, men jag ser ingenstans ifall det går att divide:a _ner_ minnena (har även läst manualen). Är detta kort kasst? Måste man ge sig på kort i 2000 kronors-klassen?

Skulle gärna pröjsa runt 1500 om det gick. Behöver absolut minst 4 sata, och vill kunna låsa pci och pci-e. Tips någon?

Tack.

Permalänk
Medlem

På en C2D så kan du inte köra en divider som är lägre än 1:1 (FSB:MEM Freq) man kan dock köra högre (1:1.2 osv).
DVS, om du ska överklocka så är ett snabbare minne att rekomendera då du inte kan köra minnet i lägre hastighet än FSB.

Stock kör en C2D E6400: 266 * 8 = 2130MHz
Minnet kör då stock i: 266*2 = 533MHz

Ska du köra din prosessor i: 300 * 8 = 2400MHz
Kommer minnena att köras i: 300 * 2 = 600MHz

På grund av detta så sätts det stor vikt på snabba minnen när man överklockar en Core 2 Duo.

Vill du försöka få upp din prosessor i 3GHz så krävs det då att minnena klarar av att köra i 375*2=750MHz.

-Letrix

Permalänk
Medlem

Hmm. Är det riktigt sant det?

På 680i-korten går det ju finfint att köra minnena "unlinked".
Dvs - kör vad du vill för FSB/MHz på processorn och t.ex. 533 eller 800 på minnena.

Mvh