Permalänk

Nya hörlurar/headset till jul.

Hej!

Satt framför datorn och skulle spela ett "parti" bf2 med en utav mina polare. Då brast hörlurarna mitt itu vid ena luren, så var den gaming fredagen förstörd

Mitt nuvarande headset är ett Philips SBCHS900 :

Har varit nöjd med dessa hörlurar och tar gärna nått liknande (ljudmässigt i varje fall) nu när jag ska byta. Kravet är att headsetet ska ha riktiga byglar likt dom jag har haft.

Har läst recensionen på Icemat Seberia här på forumet och dom verkar onekligen vara bra.

Nu vill jag höra förslag, tips och egna erfarenheter från er, då jag själv är ganska oorienterad i marknaden när det gäller hörluar :). Priset spelar ingen roll.

Mycket tacksam för svar :D:D

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Geeks
SweClockers

Köp ordentliga hörlurar, sen köper du till en liten mikrofon. Det finns i princip inga renodlade headsets som gör hifinörden nöjd. Jag själv är torsk på Sennheiser.

Siberialurarna är okej för det priset (finns att få tag på för under 400kr), men går inte att jämföra med hörlurarna högre upp i prisklasserna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Kan tänka mig det xphaze. Kör idag med en separat mikrofon och det är inget jag drar mig för att göra i fortsättningen. Har likt dig haft en uppfattning om att det inte finns renodlade headsets. Har du några förslag på Sennheiser lurar då jag ej vill köpa någon utgången modell e.t.c.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Sennheiser har riktigt bra lurar i PC 160 och PC 165.
Skillnaden mellan dessa är att 165 ingår USB ljudkort.

De är inte helt slutna dock vilket kan påverka om man är väldigt känslig för ljud utifrån eller sitter på större lan där ljudnivån är hög.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Köp ordentliga hörlurar, sen köper du till en liten mikrofon.

Vilken liten mikrofon rekomenderar du?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk

tror han menar separat snarare, så tolkade jag det

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag använder en: http://www.webhallen.com/prod.php?id=42165

Nackdelen är att man får se till att ha det hyfsat tyst i rummet, annars kommer bakgrundsljuden med. Ställt den vid sidan om skärmen, så den är ganska känslig.

Hörlurarna jag använder är dessa: http://www.webhallen.com/prod.php?id=28626

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Ok ! Hörlurarna verkar riktigt nice där xphaze

EDIT: 829kr är mycket för ett par lurar tycker jag...(jag vet att det finns diverse öronsnäckor till mp3 spelare som går på bra mycket mer).Men innan man gör ett sådant köp vill jag ju jämföra lite med mina tidigare lurar.

Om man köper icemat siberallurarna, är dom sämre än dom jag har haft tror ni eller är det hugget som stucket ?

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Mina Siberia Black höll finfint tills dom åkte in i väggen, dom har blivit tejpade 2 ggr

Visa signatur

Aspire X-Qpack | Asus EN7600GT | Pentium D 3,0 Ghz | Seagate Barracuda 7200Rpm 250Gig SATA | 2 x 512mb 533mhz Kingmax | Asus P5LD2-VM m-ATX | NEC +/- DVD-RW

Permalänk

Vet någon om Sennheiser hd555 lätt kan gå sönder. Visar dom sig bara hållbara så tror jag valet är gjort. Har någon här någon egen erfarenhet på kvaliten hos Sennheiser ?

SmurfeX: Är seberia lurarna spröda så dom lätt går sönder ?

EDIT: Hörlurarna ska ENDAST användas vid datorn. Har ett Sound Blaster Audigy2 ZS med frontpanel. Kan man få ut "Max" eller nästintill med detta ljudkortet och Sennheiser lurarna, eller är dom mer gjorda för en separat förstärkare ??

Tacksam för snabba svar då jag snart måste lägga en beställning för att kunna få lurar till Julafton

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att mina verkar vara av bra kvalite och jag tror att de tål att tappas i golvet (även om jag själv försöker unvika det).
Jag använder mina med ett x-fi gamer och jag tycker att det funkar alldeles utmärkt.

Jag kan tyvärr inte ge några precisa svar på om de verkligen är hållbara eller inte, ej heller vet jag om du kan få ut max med hjälp av datorn.

Något jag tycker är synd är att de är öppna och läcker ut ljud, vilket gör dem olämpliga som lurar till mp3spelaren, själv hatar jag när jag hör vad andra lyssnar på när jag åker kommunalt och vill inte därför inte utsätta andra för det. Dessutom så är kabeln jävligt lång om man skall ha dem tillsammans med en mp3spelare. (ca 3m, samt en 6.3mm kontakt, det medföljer en 6.3mm-3.5mm kontakt.)

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk

Okej. Det här blir inget lätt val men har surfat runt på andra sidor och jag har bara hittat lovord om Sennheiser lurarna.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Har också kollat på sennheiser hd555, men nån som vet om man även kan ha dem till mp3:n(meizu m6)?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
Okej. Det här blir inget lätt val men har surfat runt på andra sidor och jag har bara hittat lovord om Sennheiser lurarna.

Missförstå mig inte, det är bra lurar, det är bara det att jag kanske borde ha köpt några andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.Henk
Har också kollat på sennheiser hd555, men nån som vet om man även kan ha dem till mp3:n(meizu m6)?

Provat läsa inläggen före ditt?

Ja, det kan du om du inte har något emot att ljud läcker ut, samt att sladden är 3m lång och att du behöver använda den medföljande 6.3mm-3.5mm konverteraren.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk

mm förstår att du kan reta dig på att de läcker ut ljud...men jag själv har inga problem med det eftersom dom bara ska användas framför datorn.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Då är de nog ett bra val, även om jag vet att vissa här tycker att andra lurar är bättre, om du söker så hittar du nog dessa rekomendationer.
Själv har jag inte inte möjligheten att testa om dessa verkligen är bättre pga att jag inte har tillgång till dessa lurar, ej heller har jag tillräckligt bra öron för att kunna höra skillnaden.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk

Re: Nya hörlurar/headset till jul.

jag vet inte var den prismässiga smärtgränsen ligger för dig, men jag har ett par rekommendationer: Grado SR125 och AKG K501 (båda kostar runt 2000 kr). är det för dyrt kan du kanske testa ett par Grado SR80 (kostar drygt 1000 kr). ja, jag gillar Grado.

den bästa lur jag testat (men inte köpt naturligtvis) är Grado RS1. den kostar dock drygt 9000 kr vilket man kanske inte lägger ner på en lur man tänkt använda med datorn.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

headcleaner: vid 1000kr går nog min smärtgräns för ett par hörlurar. Ska beställa idag...men sennheiser lurarna måste väll helt klart vara bättre än seberallurarna, då de snarare är ett headset.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk

Sennheiser HD-555 är det givna valet. Hela klanen kör med dom och alla 5 är mycket nöjda. Vissa av grabbarna är inte så försiktiga, men lurarna har hållit sig hela.

Permalänk

Hamilton 83: Tackar för dina upplysningar...nu har jag fått höra från flera håll att sennheiser lurarna är hyfsat hållbara :). Tror det blir ett par sådana nu när jag redan äger en separat mic.

EDIT: Sennheiser hd 555 är nu beställda och blir en perfekt gåva från tomten

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Jag funderar på ett par hd-555 men jag undrar om mitt interna ljudkort räcker för dessa lurar, har inte råd med både ljudkort och hörlurar för tillfället men det känns som att hörlurar är mest akut.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Jag funderar på ett par hd-555 men jag undrar om mitt interna ljudkort räcker för dessa lurar, har inte råd med både ljudkort och hörlurar för tillfället men det känns som att hörlurar är mest akut.

Jadå, det blir ju knappast sämre ljud med ett par duktiga hörlurar. Sen kan du alltid köpa till ett ljudkort lite senare om du vill.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Har nu haft hörlurarna sedan julafton och jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Kan verkligen rekommendera dom till er andra

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Swe_clockering, dina hd-555 sitter dom bra på huvudet? Dom ramlar inte av om du t.ex skakar på huvudet, lutar dig plötsligt fram och så?. Är sjukt irriterande med mina pc150 när dom gör det. Funderar på att inskaffa ett nytt par hörlurar. Hur är basen+ljudet? tack för mig:)

Visa signatur

gRauwr

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Steelsound 5H. Riktigt bra ljud i dem.
Dock inte v2!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lax3N
Jag rekommenderar Steelsound 5H. Riktigt bra ljud i dem.
Dock inte v2!

Vad är det för fel på v2?

Visa signatur

COBHC

Permalänk
Medlem

Vene. Har inte haft dem båda men v2 har fått sämre betyg i många recensioner och "gamla" 5H har jag så det vet jag är bra!

Permalänk
Medlem

De som köper Sennheiser HD-555 borde tänka på att det som sagt blir 6,3mm->3,5mm. Det tillsammans blir en ca 10cm lång hävarm som kommer bryta sönder hörlursuttaget. Det kanske går om man har dom till datorn, men till en mp3-spelare är det dumt. Så gör som jag gjorde, köp till en adapter. Det blir lite smidigare med den vill jag lova.
När det gäller hållbarheten kan jag bara säga att dom tål en hel del. Dom följer med mig var jag än går och hamnar ofta i väskan. Sen har jag dom till datorn när jag är hemma. Så dom används flitigt och har inte visat minsta tecken på att gå sönder på något sätt. Jag har väl haft dom i ett halvår nu om jag inte missminner mig.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det finns att köpa andra kablar till hd-555, exempelvis en meter lång och 3,5mm hanplugg? Det vore väl passande när man använder den med mp3-spelaren?
Om det finns, är ni snälla och länkar dit, tack.

Btw, är det svårt att byta kabel på lurarna?
Jag vet att på vissa sennheiser så är det bara att rycka ut kabeln, det är nån slags miniplugg som går in i luren, är det samma sak på hd-555?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Är det någon som vet om det finns att köpa andra kablar till hd-555, exempelvis en meter lång och 3,5mm hanplugg? Det vore väl passande när man använder den med mp3-spelaren?
Om det finns, är ni snälla och länkar dit, tack.

Btw, är det svårt att byta kabel på lurarna?
Jag vet att på vissa sennheiser så är det bara att rycka ut kabeln, det är nån slags miniplugg som går in i luren, är det samma sak på hd-555?

Nej det är inte någon miniplugg som gäller för att byta kabel. Om det finns en sån kabel som du söker är det nog lättast att ta kontakt med Sennheiser. För när jag har kollat runt så har jag inte hittat mycket vettigt alls. Men om du tar kontakt med dom så borde du kunna få information om vilken återförsäljare du ska ta kontakt med.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2