subwoofer med 3,5 anslutning?

Permalänk
Medlem

subwoofer med 3,5 anslutning?

Hej jag har 2 ljudutgångar på datan ( jag kan använda båda samtidigt) och ja undrar om man kan köra högtalarna på en och en subwoofer på ena ? om det nu finns subwoofer med 3.5 anslutning?

Permalänk
Medlem

annars finns det kablar med olika kontakter i varsin ända. tex en kabel som jag använder ofta är en som har 3.5mm i ena sidan och 2xRCA till förstärkaren i andra.. Nu vet jag dock inte vad för kabel som ska in i en sub, men möjligheten att det finns, finns faktist.

Permalänk

Som förra postaren skrev så finns det sladdar från 3.5 stereoplugg till 2xRCA. Frågan är dock vad det är för subwoofer du tänker på. Har du en vanlig (inte datorhögtalare) subwoofer som är aktiv har du antagligen en eller två RCA-ingångar på den. Har du en passiv så måste du ha ett slutsteg till den, och slutsteg har garanterat RCA-ingångar (om inte så är det en enkel övergång som krävs (så länge det är lågnivå ingång vi pratar om).

Så den korta varianten är, vad är det för subwoofer du vill koppla in?

Permalänk
Medlem

kolla vad utgångarna är till också i instruktionsboken. förmodar att det är fram och bakhögtalare, eller två fram (vad det nu kna vara för vits med det)

om det är som jag skrev ovan så kan du få lite konstigt ljud från basen eftersom ljudkortet skickar ut "allt" ljud till basen. alltså inte bara basljud utan även mellanbas och diskant.
det kommer förmodligen låta hemskt men om du lyckas reda ut kabelproblemet som de andra pratar om så borde det gå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
kolla vad utgångarna är till också i instruktionsboken. förmodar att det är fram och bakhögtalare, eller två fram (vad det nu kna vara för vits med det)

om det är som jag skrev ovan så kan du få lite konstigt ljud från basen eftersom ljudkortet skickar ut "allt" ljud till basen. alltså inte bara basljud utan även mellanbas och diskant.
det kommer förmodligen låta hemskt men om du lyckas reda ut kabelproblemet som de andra pratar om så borde det gå.

Dagens ord måste nog vara "mellanbas", nog den lustigaste beskrivningen av ett frekvensintervall jag har hört.

Tänkte bara passa på att tala om att om grabben köper en riktig subba, så kommer den garanterat (likt många andra högtalare) ha ett delningsfiltret. Vad detta kommer att göra i en subwoofer är att skära bort frekvensområdet över ett visst antal Hz, vilket man ofta kan ställa in själv, att den t.ex. skär vid 150Hz. Det är ett såkallat low-pass filter/high-cut filter. Motsatsen är high-pass/low-cut filter.

Ja det finns speciella lågnivåutgångar som skickar en redan filtrerad signal men det är egentligen skitsamma om nu högtalaren har ett delningsfilter.

Kortsagt:
Finns det basar som tar 2xRCA och då kan du enkelt använda en 3,5mm (stereo minijack) --> 2xRCA.

exempel: http://www.audiopro.se/templates/audio_pro_products/?id_produ...

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Subben kommer inte att leverera nån "sub" bas om du inte har den kopplad till ett slutsteg av nån sort. De flesta 5.1 system har ett inbyggt slutsteg med filter i subbasen.

Jag rekommenderar att du köper ett billigt 2.1 eller 5.1 system och använder dess kontakter för att få det att funka. Alternativt kopplar genom din hemmastereo(om du har nån?)

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.