Digitalt ljud ut från creativekort

Permalänk
Medlem

Digitalt ljud ut från creativekort

Hej, jag har problem med att få ut DD och DTS från min dator, det sitter ett Creative X-FI extreme music kort som jag köpt en digital I/O modul så jag har coax och optisk ut från! nu har jag kopplat koax till min reciever men tror detta får jag ingen riktig DTS lr DD signal från VLC-media player.

Inte ens med creatives "spekar connecting wizard" får jag ut riktigt ljud, när jag kör "test speakers" då en kvinnoröst säger front left, front right, rear left etc.. växlar rösten bara mellan front högtalarna

Har jag missat några inställningar lr vad är fel?

Tack på förhand för snabba svar

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Hej Corpse,

Möjligt att du har missat detta.

Gå till kontroll panelen, öppna "ljud och ljudenheter". Gå ner till högtalarinställningar och klicka på "avancerat". Se till att högtalarupsättningen står på "5.1 surround högtalare" (eller 7.1 om du har det).

Edit: missade den första biten i ditt meddelande (börjar bli trött). Antar att du kan skippa mitt förslag då jag inte tror att detta orsakar problemet med ditt ljud :/

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

ingen som har någon lösning...

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Japp, flexijack är konfat, har ställt in allt som tänkas kan vara fel men jag får fortfarande inte ut dd/dts, inte ens med optisk kabel

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som du. fast jag kör med en coaxialkabel direkt från datorn och till recivern utan nån modul. har ställt allting på digitala utgången men får bara 2.1 ljud till recivern och om man kör en dvd film och sätter ljudet på den digitala utgången så hackar ljudet bara.