Muskampen 2025: Segraren korad!

En känga till alla som rekomenderar TFT istället för CRT

Permalänk
Medlem

En känga till alla som rekomenderar TFT istället för CRT

Suck...jag gick på hypen...
Efter att spelat på diverse "spel" tft:er så har jag alltid hävdat att det inte går att lira om man spelar snabba FPS.
Idag gjorde jag ett nytt inköp, köpte en Samsung 225BW, all hype om hur mkt bättre tft:er är bet även på en gammal CRT räv som jag.
När t.o.m CPL använt sig av LCD skärmar så börjar man bli lite intresserad trots allt.

Å fyfasen va rätt jag Alltid haft!
Helt ospelbart och fördröjjt.

K, jag ger mig inte, tänkte jag, kanske blir det snabbare om jag höjjer hz från 60 till 75?
Fepplade upp hz:en till 75, höjjde cappen av fps till 150(2x75 för den som kan räkna) och hoppades på lite bättre respons i "musen".
Men nä...visst fick jag lite bättre respons men inte tillräckligt.
Ghosting är inget som stör mig och det är minimalt på denna skärm, det är nått annat , en form av seghet och fördröjjning som är svår att sätta fingret på.
Men att det påverkar mitt spelande negativt är det ingen tvekan om.

Skärmen är helt underbar att glo film på, men att lira är fan omöjligt om man spelar "seriöst".
Man kan säkert avnjuta spel som inte kräver blixtsnabb reaktionsförmåga te.x Oblivion, bilspel osv...men online arkad FPS alá UT2004 är fan helt uteslutet.

Så nu är jag allmänt sur på alla som genom åren rekomederat LCD skärmar, f*n va korkad jag har varit, hoppas jag kan utnyttja öppet köp.
Till alla "seriösa" ini/config tweakande UT/Q3 spelare.. Håll er så långt borta från en TFT ni bara kan!!!
Gå inte på hypen.

Så, nu har jag skrivit av mig lite frustration och ilska, dags att montera upp min fina gamla 22" CRT.
Smäcka på 150hz@150 FPS och dra lite headshots innan jag lägger mig.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Men ja har för mig jag har sett nån tråd här där en kille hadde som du sa en seghet i skärmen men han fick en ny när han lämnade in den och dom provkörde den i butiken kolla om du inte kan göra lika dant har till och med för mig att det var en lika dan skärm..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kanske dagens TFT inte är nått för hardcore gamers men för oss vanliga "svenssons" duger dom gott.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte funkar för dig. Men för resten av oss andra som inte lirar i CPL osv så är det nog bara fördelar tror jag.

Dessutom så har jag alltid upplevt UT2004 som väldigt segt i allmänhet, men då har jag ju iofs inte en vettig config som på Q3-tiden när man studsade runt med rocketen.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Har fått flickvännen att testa, hon har lirat instagib innan och hon märkte ingen seghet.
Får väl behålla den som extra skärm, för att glo film är fan nice på den trots allt.
Men att spela är helt uteslutet för mig.
Jag märker iofs skillnad på 250hz och 500hz i usb porten så jag är väl lite skadad.
För en casual gamer funkar det nog fint.
Fan att man ska vara så kräsen^^

EDIT: Jag är ingen "Pro" gamer som lirar på CPL^^ men att lira utan vettig hårdvara är fan uteslutet.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo

Permalänk
Hedersmedlem

För en del blir det bättre om man slår av småprogram som musinställningsprogram.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skumt, jag bytte ganska nyligen precis som du från 22" crt till en 225BW, har tvärt mot dina erfarenheter, tycker LCD är klart sämre i film, kom igen svart ska vara svart, inte grått.
Men gillar den klart bättre i spel, men visst finns det en viss ghosting eller vad fenomenet heter.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att ta dig seriöst med din avatar, ledsen men så är det.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Jag tog en LG Flatron L1932P med hem-pcpaketet AMD X2 4400+ Nvidia 7900GTX 2048Mb ram och såg med glädje framemot att få testa plattisen.

Jag kör med 21" Viewsonic P225F ( CRT ) vanligtvis och jag blev åksjuk av att lira med plattisen,den funkar till allt annat men den kan aldrig matcha det snabba spelandet och jag har verkligen försökt med att ändra inst för att plattisen skulle funka men det finns inte en chans.

Kvaliteten på bilden är helt ok när det gäller skärpa,konstast och färger men alldeles för släpig för FPS-spel,spelar COD2+ UO i multiplayerläge.

Plattisen är helt överlägsen på en sak och det är att den inte tar någon plats på bordet,där är CRT:n en rejäl looser,så min erfarenhet är att den som dizzar CRT till förmån för plattis när det gäller snabba spel har aldrig lirat på en rejält bra CRT-skärm,för det finns ju även CRT-skärmar som suger rejält.

Jag kommer inte att köpa en plattis innan det finns +100Hz som uppdateringsfrekvens,för det är där som plattisen har en bit kvar innan den totalt sopar CRT från banan,det är då mina erfarenheter.

Visa signatur

Geekier than you

Permalänk
Medlem

Re: En känga till alla som rekomenderar TFT istället för CRT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Efter att spelat på diverse "spel" tft:er så har jag alltid hävdat att det inte går att lira om man spelar snabba FPS.
Idag gjorde jag ett nytt inköp, köpte en Samsung 225BW, all hype om hur mkt bättre tft:er är bet även på en gammal CRT räv som jag.
När t.o.m CPL använt sig av LCD skärmar så börjar man bli lite intresserad trots allt.

K, jag ger mig inte, tänkte jag, kanske blir det snabbare om jag höjjer hz från 60 till 75?
Fepplade upp hz:en till 75, höjjde cappen av fps till 150(2x75 för den som kan räkna) och hoppades på lite bättre respons i "musen".
Ghosting är inget som stör mig och det är minimalt på denna skärm, det är nått annat , en form av seghet och fördröjjning som är svår att sätta fingret på.

Skärmen är helt underbar att glo film på, men att lira är fan omöjligt om man spelar "seriöst".
Man kan säkert avnjuta spel som inte kräver blixtsnabb reaktionsförmåga te.x Oblivion, bilspel osv...men online arkad FPS alá UT2004 är fan helt uteslutet.

Så nu är jag allmänt sur på alla som genom åren rekomederat LCD skärmar, f*n va korkad jag har varit, hoppas jag kan utnyttja öppet köp.
Till alla "seriösa" ini/config tweakande UT/Q3 spelare.. Håll er så långt borta från en TFT ni bara kan!!!
Gå inte på hypen.

Så, nu har jag skrivit av mig lite frustration och ilska, dags att montera upp min fina gamla 22" CRT.

Förstår dig och vet vad du menar, det kallas för blurring och tyvärr har dom haft problem med att lyckats lösa det.. det är LCD tekniken som spökar och även om dom får ner millisec till 0 får dom inte bort det helt iallafall!

Men det finns ljus i tunneln för just BenQ ska ha lyckats lösa detta vidriga problem med sin BFI teknik!

Dom kommer med en riktig super skärm snart vilken jag absolut ska köpa:)

Skrev om den i en länk senast igår här..ta en titt o läs på om skärmen + tekniken här!

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att responsen blir mycket bättre med synken avstängd, man får leva med lite tearing som dock inte alls ser lika illa ut som på en crt.

Märker faktiskt knappt av det.

Om jag är helt ute och cyklar om att detta har att göra
med TFT tekniken säg till

Permalänk
Medlem

Re: En känga till alla som rekomenderar TFT istället för CRT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn

Gå inte på hypen.

om du är så elitgamer varför köpa en wideskärm?

Visa signatur

10100111001

Permalänk

Jepp det är ju bevisat att tft ligger rejält efter Crt fortfarande.

När dom körde tft och crt samtidigt på samma dator kunde man se att skott var avfyrade på crtskärmen men inte på tftskärmen.

Därför kör jag med tft. så jag har nåt att skylla på.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
Men ja har för mig jag har sett nån tråd här där en kille hadde som du sa en seghet i skärmen men han fick en ny när han lämnade in den och dom provkörde den i butiken kolla om du inte kan göra lika dant har till och med för mig att det var en lika dan skärm..

Skulle bara vara vänlig och hjälpa dig med svenskan. Det heter likadana!

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Jag köpte min första TFT skärm innan jul för min CRT började gå sönder, något glapp i on/off knappen på skärmen så den stängde av sig ibland och var skitsvår att sätta igång igen. Så jag tyckte att jag behövde en ny skärm så jag gick och köpte en Samsung 931BF som hade 2ms, jag spelar rätt mycket så jag tyckte att 2 ms var bra för mitt behov. Jag får absolut ingen ghosting eller fördryningar i spelen, cs:s och WoW flyter fint fint men det jag stör mig mest på är att 19" TFT skärmarna inte kan använda hög upplösning i Windows, innan med CRT hade jag 1600x1200 och nu har jag 1280x1024 och det känns som 1998 igen. Jag tycker att det är även svårt att få rätt balans med ljuset och färgerna och visst är CRT fortfarande bättre men ack så mycket klumpigare och fulare ^^

Permalänk
Medlem

bah lirar q3 varje dag på min acer 2ms o har inga problem alls.
ända jag fick göra var att gå från 800x600 150 hz crt till 1280x1024 med tft
tog ca 30 min sen hade man vant sig.
kanske inte alla som vänjer sig lika fort..
visst känns det lira anerlunda fast inte skit.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se ett test där man har 10 olika TFTs där man endast ser displayen. Sen låta ett axplock hardcore gamer testa för att se om detta har med placebo att göra. Låta dem avgöra vilken som är den snabbaste osv.

Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara en så enorm skillnad som vissa påstår.

Jag säger inte att jag har rätt, jag är bara allmänt skeptisk.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Ja tror att nät agget e för svagt för jag har samma poblem det blev inte bättre fast jag fick nytt mode kort på garanti det måste va nät agget

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Skumt, jag bytte ganska nyligen precis som du från 22" crt till en 225BW, har tvärt mot dina erfarenheter, tycker LCD är klart sämre i film, kom igen svart ska vara svart, inte grått.
Men gillar den klart bättre i spel, men visst finns det en viss ghosting eller vad fenomenet heter.

Svart är svart på min skärm och nej jag är inte färgblind.

Film är kalas på min 225BW, men det ska helst vara i HD-format.

Spel som jag testat fungerar utmärkt med ytterst lite eftersläpningar (som jag var beredd på).. men det enda relativt "snabba" spel jag spelat är CS.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuoP

Jag kommer inte att köpa en plattis innan det finns +100Hz som uppdateringsfrekvens,för det är där som plattisen har en bit kvar innan den totalt sopar CRT från banan,det är då mina erfarenheter.

lcd fungerar inte på samma sätt som crt och är inte beroende av HZ för att inte "teara" vid höga fps...

tur man har kvar sin hederliga crt då, jag är ingen pro gamer men jag skulle bli galen vid minsta ghosting eller inputt lag som vissa skärmar lider av.

rt'n har dominerat marknaden sen 50 talet när den först kom(eller var det 40). det är en gammal beprövad teknik som förfinats genom åren.
LCD har inte funnits så länge och skulle nog behöva några år till för att förfinas eftersom prestanadan helt enkelt inte verkar finnas där än. själv tror jag OLED skärmar eller den där andra nya tekniken kommer ersätta lcd så småningom om inte lcd kan förfinas ytterligare, för dom verkar kunan prestera i klass med crt's.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

ms hastigheten handlar ju bara om hur snabbt en skärm kan växla mellan olika färger.
Tyvärr anses det viktigare än hur fort skärmen kan visa informationen från grafikkortet.
Casualgamers och all annan mainstream märker inte att informationen är lite buffrad i skärmen innan den visas men alla som försöker bli riktigt bra kommer märka ett bra tag framöver att de siktar sämre och märker saker några hundradelar för sent med en tft.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

TFT har inget att sätta emot en 21"CRT Trinitron skärm, spelade så mycket bättre med den skärmen än med denna plattskärmen,
Men en CRT i ett snyggt hem, det håller inte.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Min ViewSonic VX922 2ms håller utan tvekan för att spela med, visst det var ovant i början men det tog inte lång tid att vänja sig. Spelar lika bra med LCD som CRT. Och ja jag spelar ett snabbt spel, q3 osp capm samt på väldigt hög nivå.

Börjar bli jävligt trött på detta tjat om att lcd är så kassa, köp en ordentlig lcd för fan och klanka inte ner på alla lcd, det finns bra spel-lcd:s.

Permalänk
Avstängd

HMB Ja visst funkar den bra att spela med när/om man vant sig vid nya musrörelserna.

Men jag skulle aldrig lägga 3k på en skärm som mer eller mindre bara duger att spela med
Dåliga färger, betraktningsvinklar osv osv.
En ordentlig lcd vore en crt i lcd format

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
HMB Ja visst funkar den bra att spela med när/om man vant sig vid nya musrörelserna.

Men jag skulle aldrig lägga 3k på en skärm som mer eller mindre bara duger att spela med
Dåliga färger, betraktningsvinklar osv osv.
En ordentlig lcd vore en crt i lcd format

Som bara duger att spela på? Har du läst vad jag skrivit? Aldrig i livet att jag skulle gå tillbaka till en stor suddig CRT efter ha använt denna skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Svart är svart på min skärm och nej jag är inte färgblind.

Film är kalas på min 225BW, men det ska helst vara i HD-format.

Spel som jag testat fungerar utmärkt med ytterst lite eftersläpningar (som jag var beredd på).. men det enda relativt "snabba" spel jag spelat är CS.

Då måste det vara fabriksfel på alla LCD jag sett Svart är grått på alla jag sett, i jämförelse med en bra CRT. Har min gamla 22" Samsung 1200NF bredvid min LCD här, och svärtan på den är långt mycket bättre än min 225BW.
Spelar ingen roll om det är HD eller inte, räcker med att sätta en svart bakgrund för att se det väldigt tydligt, och för övrigt är 1080p/i mer antal pixlar än 225BW kan visa, min CRT grejjar det dock

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Då måste det vara fabriksfel på alla LCD jag sett Svart är grått på alla jag sett, i jämförelse med en bra CRT. Har min gamla 22" Samsung 1200NF bredvid min LCD här, och svärtan på den är långt mycket bättre än min 225BW.
Spelar ingen roll om det är HD eller inte, räcker med att sätta en svart bakgrund för att se det väldigt tydligt, och för övrigt är 1080p/i mer antal pixlar än 225BW kan visa, min CRT grejjar det dock

Som sagt det ser svart ut för mig, bra nog för mig. Jag har dock inte använt min CRT (iiyama HM903DT) mer än 3 ggr sedan jag fick min TFT..

Hur du inte kan se skillnad på bra komprimerat 1080p/720p (HD-material) och SD material på din TFT kan jag inte förstå alls.
1080p fungerar utmärkt det med även om inte pixlarna räcker till. Men jag hade ju bara en 19" innan så det gör nog en del också.

Min SDTV klarar bara 1024x576 så jag är inte så bortskämd på den fronten.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag antar att min 225BW är en kass LCD då, men jag kan verkligen inte spela på den^^
Inget ont menat åt er LCD älskare, men så är det.
Har testat skärmar med snabbare respons tid, men jag tycker inte det är ghosting som är problemet, snarare en form av otydlighet som är svår att sätta fingret på.
Svärtan suger på min 225BW men annars så känns film tittande betydligt mer tillfredställande än på min Trinitron 22"are.
Men fan va mkt snyggare det är med en LCD i rummet än en enorm strålande plasmakanon.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Som bara duger att spela på? Har du läst vad jag skrivit? Aldrig i livet att jag skulle gå tillbaka till en stor suddig CRT efter ha använt denna skärm.

Visst suddig kanske du tycker Men att jämföra färgerna på en tn mot en trinitron skärm. Ja trinitron spöar skiten ur en tn iaf. Sen suddig vet jag inte vad du anser vara suddigt Ja crt är väll "suddiga" om man ser till färgerna för dom visar riktiga färger.

Fan så mycket bekvämare att sitta på en trinitron än en tn för mig iaf, på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB

suddiga crt's är gamla och slitna, min 21 triniton är knivskarp...kanske skall skaffa en gammal och suddig så slipper jag köpa dyra grafikkort för att kunna ha FSAA..?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16