Omöjligt att hitta X2 för socket 939

Permalänk

Omöjligt att hitta X2 för socket 939

Hej vänner!

Jag har i en veckas tid damsugit nätet efter en AMD X2 4?00 till mitt s939 moderkort, men jag har hittills inte hittat en enda butik som har dessa prollar i lager. Är det försent och omöjligt att få tag i en sådan nu, eller vad händer? Är det någon som har tips på ett ställe där de finns till rimligt pris och finns i lager för leverans?

tack på förhand

Visa signatur

=[OG]=DaddyLongLeg / www.oldgents.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Sök efter Opteron för s939 istället, verkar vara enklare att hitta sådana.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010089025 har leveranstid på 1-2 dagar.

Visa signatur

ASRock X670E Pro RS, Ryzen 7 9700X, 2x32GB Kingston Fury Beast Black 6000 CL30 @6200MHz

Permalänk

http://itel.se/main.asp?prod=amdcpu sist jag var inne där så hade dom hemma

Permalänk

Funkar Operton i en spelmaskin då? Jag trodde att det var en serverprolle?

Visa signatur

=[OG]=DaddyLongLeg / www.oldgents.se

Permalänk
Medlem

jajjemen de är minst lika bra om inte bättre!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

http://www.netgiganten.se Har både X2 och Opteron.

Visa signatur

5900x / 3070 GTX

Permalänk
Avstängd

Jag har exakt samma problem. Har någon hittat den ennu?
Palla byta till socket 940 bara för det. Måste finnas någon stans!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetdjuret
Jag har exakt samma problem. Har någon hittat den ennu?
Palla byta till socket 940 bara för det. Måste finnas någon stans!

Varför skulle du byta till s940? Opteron finns för s939 också.

Visa signatur

ASRock X670E Pro RS, Ryzen 7 9700X, 2x32GB Kingston Fury Beast Black 6000 CL30 @6200MHz

Permalänk
Medlem

Tänkte som du innan ... men ändrade mig och köpte en opteron 170 ... drygt 1600 bara på shg.biz ... fick den bästa steppingen tror jag ... ska gå att klocka på luft, utan voltmodd med retail kylare upp till minst 2,8 GHz ... fan så mycket mer prisvärt än en X2 tycker jag ... för att inte nämna att opterons ju har 2x1 meg cache istället för bara hälften som dom allra flesta X2'or ;P

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Hedersmedlem

Opteron för socket 939 är mer en spelprocessor än vad det kan kallas för en server/workstation-processor. Det är ju cache-storleken som skiljer dem från sina syskon på samma sockel.

socket 940 och socket-F Opterons är riktiga serverprocessorer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag har en 3800+ "Venice"@2.66Ghz, är det värt att byta till x2 eller opteron då?

Permalänk
Avstängd

vad är allt detta snack om Opteron 170 - 180? Vad är det för en cpu?

Permalänk
Medlem

En kompis beställde en 4200+ (Tror jag). Kommer typ imorgon, den fanns då ialger, så kolla där.

Annars har som sagt dustin Opterons inne

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Opteron för socket 939 är mer en spelprocessor än vad det kan kallas för en server/workstation-processor. Det är ju cache-storleken som skiljer dem från sina syskon på samma sockel.

socket 940 och socket-F Opterons är riktiga serverprocessorer.

Opteron på Socket 940 och Socket F är nära nog identiska med helt vanliga X2or. Det som skiljer är egentligen bara sockeln (duh!), krav på registrerat minne och stöd för flera processorer på samma moderkort. Själva processorkärnan är annars identisk. Att kalla dessa "riktiga" serverprocessorer och att inte göra samma sak med S939/AM2-varianterna är alltså inte så lyckat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Opteron på Socket 940 och Socket F är nära nog identiska med helt vanliga X2or. Det som skiljer är egentligen bara sockeln (duh!), krav på registrerat minne och stöd för flera processorer på samma moderkort. Själva processorkärnan är annars identisk. Att kalla dessa "riktiga" serverprocessorer och att inte göra samma sak med S939/AM2-varianterna är alltså inte så lyckat.

Det var just krav på registrerat minne och stöd för flera processorer som jag menar att det utmärker en serverprocessor (om vi räknar bort Opterons s940 100-serie). Eller vad tycker du riktiga serverprocessorer ska ha? Måhända cacheminne i massor (Itanium...) men det är ju inget krav att de ska vara ha mer prestanda än desktopsyskonen, de får för mig vara "syskon".
Jag vet redan mycket väl att kärnorna i övrigt är identiska som du skrev.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det var just krav på registrerat minne och stöd för flera processorer som jag menar att det utmärker en serverprocessor (om vi räknar bort Opterons s940 100-serie). Eller vad tycker du riktiga serverprocessorer ska ha? Måhända cacheminne i massor (Itanium...) men det är ju inget krav att de ska vara ha mer prestanda än desktopsyskonen, de får för mig vara "syskon".
Jag vet redan mycket väl att kärnorna i övrigt är identiska som du skrev.

Okej. Trodde att du syftade på några mer djupgående skillnader.

Permalänk
Medlem

undra om de är värt att byta från amd 3700+ till en Opteron dual Core 170??

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bärplockaren
undra om de är värt att byta från amd 3700+ till en Opteron dual Core 170??

Beror på vad du andvänder din dator till, andvänds den till mycket multtasking kan det vara ett bra köp annars inte.
Men just nu finns inte många spel som uttnyttjar det, kanske bättre att avakta och se om det släpps billigare och bättre alternativ.

Permalänk

Lånar tråden lite, (orkar inte göra en ny) Någon som vet om Opteron s939 175 har stöd för x64 windows? Tack&Hej

Permalänk
Medlem

Opteron på socket 939 är i grund och botten en Athlon64 på samma sockel fast med lite mer cache och annat namn.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartfogel
Lånar tråden lite, (orkar inte göra en ny) Någon som vet om Opteron s939 175 har stöd för x64 windows? Tack&Hej

Alla x86-64 (AMD64/EMT64T) processorer klarar det. Sen är problemet drivrutiner men det är inget problem mellan processorn och 64-bitars windows (XP, 2003 och Vista).

Visa signatur

Permalänk

så är opteron S939 snabbare än X2 propparna sedan är väl de opteron också dual core?

behöver en propp som kan mer än skyffla siffror och polygoner pixlar o allt vad det heter hehehehehe

behöver en som är bättre på video redigering och koda om osv.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem

Athlon 64 X2 är alla dual core. Liksom som är grejen med den serien.
Opteron 165 och uppåt i produktsiffror (som ligger i 100-serien) är dual core.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop