Permalänk
Medlem

FiberLAN

Jag ska i februari flytta till ett sprillans nytt bostadsområde (under uppbyggnad) där Telia installerar FiberLAN. Finns ett flertal hastighetsalternativ att välja bland, men dom intressanta är 100/100 och 100/10. Finns dock inga prisexempel, men jag har googlat mej fram till att dom verkar ta olika priser beroende på område, hyresvärd, hur många som ansluts osv.

MEN priser på upp till 800:- i månaden för 100/100 har jag hört, och 275:- i månaden för 10/10. Bara Telia som är så blåsta om det stämmer.
BBB tar enligt sin hemsida drygt 300 spänn för 100/10..

Någon som har 100/100 Telia fiberlan som vet mer hur det funkar?

Och sen undrar jag en sak till, det går inte att välja en annan operatör typ som med ADSL? Har Telia installerat LAN:t så är enbart dom som gäller?

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk
Avstängd

Jag har Telia (inom Bolina) 100/100 just nu. Det fungerar nog som det ska. Ett tag kändes det som jag enbart kunde utnyttja halva uppfarten men på sistone har jag iaf legat runt 75-80% vilket är lite bättre. Har dock inte kollat helt om jag kan maxa uppåt. Nedåt vet jag inte hur det fungerar då jag inte använder det lika mycket.

Men vad vill du veta ang "hur det funkar".

Har du ett telefonuttag så kan du ju såklart välja nån annan operatör via ADSL fastän du har fiber in i lägenheten men det är ju lite korkat enligt mig att välja att köra en elbil när det finns "riktiga" ifall nu inte miljön påverkas

Sen är ju Telia lite tragiskt dyra dessvärre.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Nääe ADSL vill jag icke ha hehe, jag menade om man är bunden till just Telia? Det går tex inte att skaffa BBB´s 100 lina? Jämförelsen med ADSL var att man kan välja olika operatörer över ADSL...

Vad betalar du för 100/100 där du bor med Telia?

Tack för snabbt svar btw!

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk
Medlem

Telia tar ~800kr för 100/100 ja.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Inaktiv

Har polare med 100/100 telia, är grymt. Min mamma har telia 100/100 och det funkar lika grymt där... det kostar 800kr/mån ja, men sen får du i min mening och vad jag upplevt, det bästa bredbandet. Jag har själv Ownit 100/100 och får ut max alltid, för 250kr/mån, men telia har lite bättre ping tror jag. (båda är uppkopplade via HSB)

Permalänk
Medlem

Som med så mycket annat, så får du vad du betalar för.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Som med så mycket annat, så får du vad du betalar för.

jag betalar 130:- för min 100/100 lina... är den av kass kvalitet då?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
jag betalar 130:- för min 100/100 lina... är den av kass kvalitet då?

vad har du för ISP? jag har grym kvalite uptime och kan få 100% av mina lina dygnet om. och 250:- för det... så visst finns det billiga "alternativ" som är bra... Bredband2 är urkasst i vissa nät, i andra får man ut vad man betalar för... Folk kan ha tur... men eftersom Telia tar ut en avgift på 800kr/mån för 100/100, så tecknar inte allt för många det bredbandet och det överbokas säkerligen inte lika mycket som andra ISPers nät. + telia har väl bättre peering osv? eller har jag förstått det fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
vad har du för ISP? jag har grym kvalite uptime och kan få 100% av mina lina dygnet om. och 250:- för det... så visst finns det billiga "alternativ" som är bra... Bredband2 är urkasst i vissa nät, i andra får man ut vad man betalar för... Folk kan ha tur... men eftersom Telia tar ut en avgift på 800kr/mån för 100/100, så tecknar inte allt för många det bredbandet och det överbokas säkerligen inte lika mycket som andra ISPers nät. + telia har väl bättre peering osv? eller har jag förstått det fel...

Sitter på en Sunet lina.. prima grejjor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
Sitter på en Sunet lina.. prima grejjor

det förklarade prissättningen!
tycker faktiskt högskolans lina är sunkig om man jämför med alla opennet operatörer
routingen som måste via stockholm kan ju ta sig nånstans

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
jag betalar 130:- för min 100/100 lina... är den av kass kvalitet då?

Inte nödvändigtvis, men det säger ju sig själv att ju lägre pris desto mindre marginaler för operatören, och större risk för sämre support/service/uptime etc.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Vi har nyligen fått Telia FiberLAN i våran HSB förening/hus.
100/100 kostar 795:- , 100/10 kostar 320:- och 10/10 kostar 275:- ...

Fibern e igång men telia har inte riktit fått in oss i rulljangsen i sina datorer så just nu har jag bara 12/12... 100/10 ska det väll bli sen om några veckor.

Tycker uppkopplingen är stabil och farter på ca 1.4-1.5mb/s e inga problem, både upp och ner.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Satan vilken prisskillnad på 100/100 och 100/10 då! Drygt 300 spänn är det lätt värt, men aldrig att jag betalar 800 kr i månaden till FELIA! Antar att vi kommer få liknande priser då, men man vet ju aldrig. Ska inte ropa hej..

Fick inget svar på det, men jag antar att man inte kan välja en annan operatör om det är Telias LAN i huset?

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk

Vad är problemet? Du tycker 800kr/mån är för dyrt och får därför nöja dig med ett annat allternativ.

Känns lite som att gå in och titta på en 50" plasma tv på Elgiganten och sitta och skrika om att den är alldelles för dyr.

Permalänk
Inaktiv

"Felia" yeah right... ta adsl med bbb eller något annat som funkar så mycket bättre då... 800kr för att få något ordentligt... behöver man uploaden betalar man den summan, för då är det värt det. I annat fall tar man 10/10 eller 100/10 och då är det rimligare summa att betala, så du kan sluta gnälla. imo.

Permalänk

Håller fullt med Danne_Jaha.
Ingen tvingar dig ens att ta något av abonnemangena, så varför klaga?
Är ju bättre att ha ett alternativ än inget alls, och passar det dig inte så köp det då inte!?

Permalänk
Medlem

Tjaaa, jag har ju ett alternativ till det löjligt dyra 100/100, vilket jag oxå skrev, drygt 300 spänn för 100/10 är alldeles perfekt. Att telia är så jääävla bra dock är inget annat än skitsnack, finns flertalet operatörer som levererar 100mbit för 200-300 spänn, linor som fungerar alldels utmärkt. Telia är skit, och jag gråter att jag kommer behöva dras med dom. Men 100/10 får det bli, bättre än ADSL!

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snej81
Tjaaa, jag har ju ett alternativ till det löjligt dyra 100/100, vilket jag oxå skrev, drygt 300 spänn för 100/10 är alldeles perfekt. Att telia är så jävla bra är inget annat än skitsnack, finns flertalet operatörer som levererar 100mbit för 200-300 spänn, linor som fungerar alldels utmärkt. Telia är skit, och jag gråter att jag kommer behöva dras med dom. Men 100/10 får det bli, bättre än ADSL!

ja tur du vet vad du pratar om
kan acceptera du tycker det är dyrt.
Men vilka ISP hade du hellre valt då? som nu är bättre på alla punkter? upplys en ovetande

Permalänk
Medlem

Bättre på alla punkter? Bättre på punkten PRIS. ~Likvärdig kvalité. Det är mina punkter. Kommer jag bara upp i 95mbit och utan dagliga avbrott, så är det acceptabelt för en tredjedel av priset,

Att BBB skulle vara så sunkiga vet jag inte vad du fått ifrån, om jag inte minns fel körde dom Fiber långt innan Telia. Nu har dom visserligen inte 100mbit uppströms, men jag hade bra mycket hellre valt BBB än Telia. Och att det finns flertal operatörer som levererar 100/100 vet du lika bra som jag, men det är ju väldigt beroende på vart du bor vilka leverantörer som finns. Sunet, SkyCom, BBB, Bahnhof (195:-/månad), Adamo (195:-/månad)

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snej81
Bättre på alla punkter? Bättre på punkten PRIS. ~Likvärdig kvalité. Det är mina punkter. Kommer jag bara upp i 95mbit och utan dagliga avbrott, så är det acceptabelt för en tredjedel av priset,

Att BBB skulle vara så sunkiga vet jag inte vad du fått ifrån, om jag inte minns fel körde dom Fiber långt innan Telia. Nu har dom visserligen inte 100mbit uppströms, men jag hade bra mycket hellre valt BBB än Telia. Och att det finns flertal operatörer som levererar 100/100 vet du lika bra som jag, men det är ju väldigt beroende på vart du bor vilka leverantörer som finns. Sunet, SkyCom, BBB, Bahnhof (195:-/månad), Adamo (195:-/månad)

Sunet är ingen allmän ISP?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Sunet är ingen allmän ISP?

Noga, studenter är väl oxå människor

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snej81

Att BBB skulle vara så sunkiga vet jag inte vad du fått ifrån, om jag inte minns fel körde dom Fiber långt innan Telia.

Du minns fel.
Telia har kört fiber långt innan BBB ens var påtänkt.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Du minns fel.
Telia har kört fiber långt innan BBB ens var påtänkt.

Ok, det tänker jag inte argumentera emot - guldfiskminne, går i släkten.

Visa signatur

AMD 4000+, 2048mb DDR, Leadtek 7800GTX, 21" wide TFT, Creative X-Fi, 2x250GB SATA, 160GB Extern, Razer Copperhead

Permalänk
Medlem

Telia bygger deras fiberlan på vårt område och det ska kosta 190:- för 10/10 och runt 600:- för 100/100 här (är inte helt säker på 100/100 priset men jag såg dom siffrorna på ett papper hos hyresvärden).
Då har fastighetsägaren köpt in fiberlanet till alla lägenheter (kollektiv anslutning) och dom ger även oss 10/10 gratis (200+ hushåll får det gratis).

Vad jag trodde var att dom kör tp kabel över hela området men jag hade fel, fick reda på före jul att dom även drar fiber mellan husen på området vilket bådar för ett bra nät

Nätet här kommer drivas av telia under en viss avtals tid (förmodligen några år) och sen tillfaller nätet fastighetsägaren som då har rätt att ta in valfri ISP.
Vad jag förstår så har telias fiberlan väldigt bra rykte med bra hastigheter så vi och ni borde bli belåtna

Permalänk
Medlem

telia är en ruskigt trevlig ISP, visst det kostar en del men det fungerar klockrent mest hela tiden.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Många i den här tråden lovordar ju Telias FiberLan, men jag har fått en annan erfarenhet.

Vi fick Telia FiberLan indraget i vår bostadsrättsförening. Det blev inkopplat i januari 2007. Nu sitter vi alltså med Telia i 7 års (!) avtalstid, och måste köpa alla bredbandstjänster (Surf, IP-telefoni och IPTV) av Telia. Men de drog ju in nätet gratis

Jag anmälde mig för Telia FiberLan 100/10 den 29 januari i år och de sa då att det ska böraj fungera omedelbart. Men sen började cirkusen och strulet.

De första två veckorna kunde jag överhuvudtaget inte komma ut på Internet via bredbandsuttaget. Det gick bara att komma till hemsidan för Telias "bredbandswebben" (jag blev tilldelad av Telias DHCP en felaktig ip-adress till min router och default gateway hela tiden).

De inloggningsuppgifter jag dessutom fick till bredbandswebben var till en helt främmande person i en helt annan förening i en annan stad.

Mera strul som skett:

Telia skickade mig fel modell av bredbandsswitch (de hade inte koll på vilken typ av switch som gällde för utrustningen de satt in i vår förening). De har tydligen två modeller, en Force och en Zyxel. I vår förening är det Zyxel som gäller.

Bredbandsswitchen behöver jag för jag kör Telias IP-telefoni också via bredbandsuttaget.

Som sagt efter två veckor lyckades Telia få igång mitt bredband, så att jag kunde börja använda Internet och surfa t ex. Det var den 9/2 det började fungera.

Mera strul:

Sen visade det sig då jag körde Tptest att jag bara fick 0,25 Mbit/s ned men 12-14 Mbit/s upp. Jag hade alltså beställt en 100/10-tjänst. Upp-hastigheten var ju mycket bra, men ned alldeles åt helvete.

Sen dess har Telia hållt på och analyserat i 3 veckor för att tillslut komma fram till att det var fel på den port min lägenhet var ansluten till i deras utrustning i vår fastighet. Detta rättade Telia till först i fredags, alltså hela 3 veckor efter att jag felanmält den felaktiga nedladdningsprestandan!

"Case closed" (tycker Telia).

När jag nu testar prestandan efter att Telia flyttade mig till en annan port i utrustningen tycker jag att prestandan är för dålig vid nedladdning. Jag kommer upp i max 23 Mbit/s vid nedladdning om jag testar med Tptest 5 i Windows XP. Det är ju fortfarande gansla långt ifrån 100 Mbit/s. Får man inte bättre än så?

(Värt att notera är att innan jag hade kört TCP Optimizer kom jag bara upp i ca 14 Mbit/s. TCP Optimizer finns att ladda ned från http://www.speedguide.net)

Vid uppladdning kommer jag däremot upp i hela 49 Mbit/s, trots att det är 10 Mbit/s upp som ingår för uppladdning i tjänsten!

Det verkar lite knäppt att jag får högre upload än download i en 100/10-tjänst.

Telia-supporten säger att man inte kan lita på resultatet i Tptest 5, för det programmet klarar inte så stor bandbredd. Det är möjligt att det är så.

Vad ska man mäta med då undrar jag? Ladda ned en stor fil via ftp från Sunet? Det har jag också testat och då kommer jag bara upp i ca 1 MB/s, vilket motsvarar ca 8 Mbit/s.

Är det nån här som använder Telia FiberLan och har erfarenhet ifall den tjänsten fungerar bra och presterar bra prestanda? Vad kan man förvänta sig för prestanda i Telias FiberLan 100 Mbit/s tjänst?

Som information kan jag nämna att jag även provat att koppla datorn direkt till nätverksuttaget och mätt nedladdningshastigheten, alltså kopplat bort både bredbandsswitch och router.

/Peder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snej81
Tjaaa, jag har ju ett alternativ till det löjligt dyra 100/100, vilket jag oxå skrev, drygt 300 spänn för 100/10 är alldeles perfekt. Att telia är så jääävla bra dock är inget annat än skitsnack, finns flertalet operatörer som levererar 100mbit för 200-300 spänn, linor som fungerar alldels utmärkt. Telia är skit, och jag gråter att jag kommer behöva dras med dom. Men 100/10 får det bli, bättre än ADSL!

Telia är skit säger du. Vad har du för belägg för det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Men Telia har 4 tjänster på FiberLAN.

0.25/0.25 179:-/mån
10/10 275:-/mån
100/10 320:-/mån
100/100 795:-/mån

Ta 100/10Mbit/s ?

Permalänk
Medlem

tjena
flyttar själv in i en lägenhet via hsb inom 2 veckor o får deras fiber tjänster men jag undrar lite om deras priser i norrköping för där värkar det nämligen kosta 697kr i månaden för 100/100 fortfarande.
iaf om man går in via bredbandswebben.se

Månadsavgift 697 kr 100/100
Månadsavgift 320 kr. 100/10
Månadsavgift 275 kr. 10/10
Månadsavgift 197 kr. 0,25/0,25

och som satk har man deras telefoni oxå så är det 30 kr avdrag varje månad på fiber

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock det är beklämmande att folk blir så fruktansvärt telia lojala, dom håller säkert skaplig kvalitet på sina tjänster och det har dom i princip alltid gjort, dock så tar dom utan att skämmas ut ockerpriser.

Det finns helt klart konkurrenter som är minst sagt lika bra med betydligt vettigare pris nivåer, iallafall på "fiber" sidan.

100/100 för 800 kr är inte ett litet överpris när medel användaren sällan kommer att förbruka speciell hög genomsnitts bandbredd.