Den nya Playstation 3-tråden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte010
Källor? Hmm, vet inte exakt vad du vill ha men om du läser igenom tio valfria pressmeddelanden där nya spel utannonseras så lovar jag att i nästan alla kommer man att prata om hur grym grafik, AI etc spelet har samt hur extremt nyskapande det är på just sina punkter. Att bygga upp hypen ("spänningen" kanske är en bra svensk översättning?) inför lanseringen forstätter sedan med alltifrån "läckt" insiderinformation till filmsnuttar och skärmdumpar. Det är ju tjänstefel i denna bransch om man inte försöker ge sitt eget spel så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Det känns nästan som om jag missförstod dig?

Jag tror du förstod mig rätt. Men det här med hype brukar väl mest handla om rykten som uppkommer utanför tillverkarens medvetande. Altså låt oss säga Sony bekräftar att deras CPU ska ha en klockfrekvens på 10 GHz, Jag jobbar som nyhetsankare som skriver nyheten (lite okunnig) påstår att konsolen kommer att prestera 3-4 gånger bättre än dom övriga konsolerna. Sedan upptäcker dom som läst nyheten några bilder på ett spel, som kanske ser gräsliga ut jämfört mot konkurrentens konsol. Då startar misstroendet....
Hoppas du förstår hur jag menar.

OBS för dom som läser snabbt. Allt detta är bara en påhittad historia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Verkar som att amerikanska och ev europeiska versionerna av motorstorm kommer köras i 1080p med 60fps.

http://www.i4u.com/article7576.html

kul för de med fet skärm om det stämmer

Om det stämmer så är det sämre för alla med tv-apparater som inte stöder 1080p. Jaggies galore. :/

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Men om ett spel körs i 1080p kan man inte ställa in bara att det inte skall köra i det då?

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xans
Men om ett spel körs i 1080p kan man inte ställa in bara att det inte skall köra i det då?

Nej, eftersom PS3 saknar scaler är det 1080p/i eller 480p/i som gäller på 1080p-spel.

Måste säga att jag blir lite imponerad om Motorstorm körs i 1080p, kanske finns hopp för PS3 ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

njaaeee inte alltför gammal är den inte den heter: Canon Lv 7240, den har
Composite ingång, S video samt två VGA ingångar.
720p funkar fint över VGA, spelade GoW med kompisens 360 häromdagen med den....Då var det en sladd MS hade gjort själv som slutade i en VGA kontakt, ser inte att Sony har en sådan nämligen :/

Här haru lite info som står på länken nedanför
Compatibility:
HDTV:720p, 1080i, 576p
EDTV/480p:
SDTV/480i:
Component Video: Yes
Video: Yes
Digital Input: **
Personal Computers: Yes
Display: Type:
0.7" PolySi LCD (3)
Native: 1024x768 Pixels
Maximum: 1600x1200 Pixels
Aspect Ratio: 4:3 (XGA)

component går via VGA kabeln!
Du kan ju kolla upp den här på länken
http://www.projectorcentral.com/Canon-LV-7240.htm

japp, då funkar det med dom jag länkade till. kollade upp samma sak nyss faktiskt.

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Multimedia_Projec...

/ Sony hade en egen VGA-sladd till sitt Linuxkit till PS2an, men den är nog varken lämplig eller nödvändig i detta fall. komponent kommer funka fint.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

VF5 i 1080p
Lite dålig kvalité men det ser ut så
http://ps3media.ign.com/ps3/image/article/753/753530/vf5-in-1...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nej, eftersom PS3 saknar scaler är det 1080p/i eller 480p/i som gäller på 1080p-spel.

Måste säga att jag blir lite imponerad om Motorstorm körs i 1080p, kanske finns hopp för PS3 ändå.

aha, tills de fixat det med antingen mjukvaro/hårdvaro scaler alltså?

Blir bilden helt cepo om man kör ut en 1080p/i signal på en 720p skärm?
Sedan så återstår min fråga om någon kan lösa HDMI/PS3 utaget till VGA kontakt problemet utan en stor konverterare.... skulle vara skönt att slippa den.
Letar som en tok men hittar inte på något ställe alls!

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem

Borde ju finnas ett val där man kan välja i vilken upplösning spelet skall renderas i utan att blanda in en massa scalers. Man kan ju ställa in PS3an att arbeta med olika upplösningar beroende på ens konfiguration. Om man exempelvis har en setup som klarar max 720p och maskinen är inställd att arbeta mot det så borde ju även spelen renderas i 720p utan att blanda in scalers. skillnaden borde ju vara att spelet även kan renderas i "native" 1080p utan att behöva skalas upp. Så bara för att ett spel klarar av att renderas i 1080p måste det alltid renderas i 1080p sedan skalas ned om man inte har ett system som stödjer upplösningen? Inte så jag uppfattat att det skall funka, men jag sitter ju inte med en konsoll här hemma så jag vet ju inte ...

Permalänk
Medlem

sony kommer fixa firmwaren så att den klarar av att skala ner bilden om man inte har en 1080p monitor. det kanske inte kommer tills våran release men det kommer. sedan kan man kanske kunna ställa in det i själva spelet. många spel på äldre konsoller hade valet mellan 50 å 60 hz iaf.

ojdå verkar som om sony aldrig själva fick veta att det var för dualshock som priset gällde
http://ps3.qj.net/Dually-shocking-even-Karakker-confused-over...
NATAS godkände tom sonys pressmeddelande om at det var sixaxis som priset gällde för.

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem
Citat:

aha, tills de fixat det med antingen mjukvaro/hårdvaro scaler alltså?

Blir bilden helt cepo om man kör ut en 1080p/i signal på en 720p skärm?
Sedan så återstår min fråga om någon kan lösa HDMI/PS3 utaget till VGA kontakt problemet utan en stor konverterare.... skulle vara skönt att slippa den.
Letar som en tok men hittar inte på något ställe alls!

men du behöver ju ingen konverter, vad är det du missat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cleesox
sony kommer fixa firmwaren så att den klarar av att skala ner bilden om man inte har en 1080p monitor. det kanske inte kommer tills våran release men det kommer. sedan kan man kanske kunna ställa in det i själva spelet. många spel på äldre konsoller hade valet mellan 50 å 60 hz iaf.

ojdå verkar som om sony aldrig själva fick veta att det var för dualshock som priset gällde
http://ps3.qj.net/Dually-shocking-even-Karakker-confused-over...
NATAS godkände tom sonys pressmeddelande om at det var sixaxis som priset gällde för.

gör ju inte saken sämre direkt, få pris för en gammal pryl som man har en närmast identisk förbättrad version av. som om Volvo skulle få pris som årets bil för nån gammal 740 idag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Har inte följt denna tråd så jag vet inte om någon har postat det redan men men...
PS3 hacked to accept Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

På min PS3 kan man ställa in i menyn vilken upplösning man vill att PS3'an skall arbeta i. Jag har den sensaste firmwaren installerad (1.3.1) har jag för mig det var. Det går att välja i "display mode" i menyn mellan 480i, 480p, 720p, 1080i och 1080p. Så jag förstår inte varför ni tjötar om att PS3an skall blanda in massa scalers?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

"On the plus side for PS3, I did see quite a few PS3s being used to display 1080p Blu-ray content on a number of new displays, (from different manufacturers too) which kind of proves that the PS3 is a well-regarded Blu-ray player."

Citat:

"One thing that impressed me was all these HDMI receivers with on-screen GUIs. The Sony ones with the familiar XMB were really a nice touch."

Citat:

"Everybody had huge displays. Sony had some with that 120HZ tech I was talking about, which I didn't know about, as well as a few other companies that I suspected were going to show it. I got the overall impression that in three years, we'll all be seeing 50+" 1080p LCD panels like they are really no big deal at all. Everything has gotten so much bigger than from just last year."

Citat:

"OLED OLED OLED. That's all I can say. These were definetely the show stealer for me. Sony has managed to make the sharpest, cleanest, brightest images I have ever seen. Ever. The 11" screens were a mere 2mm thick, and the heavenly 27" display was only 10mm thick. The 27" display was in Full 1080p and it was awe-inspiring to witness. It took me nearly 20 min just to soak it all in. The 1,000,000:1 (that's right a million!) contrast ratio is truly spectacular to see."

Citat:

"after I saw the Pioneer 60" Plasma demo on Tueday, it's all over. Their new Plasmas tech looked just as good as the infamous SED demo from last year, but without the flicker! Even if they bring that 60" bitch out @ $10,000 MSRP in the summer, it would be a bargain of gigantic proportions.

Trust me, I saw SED in person last year and I'm telling you, the Pioneer Plasma tech matches SED's contrast ratio no problem!"

Lite smått och gott. Verkar som att det händer en del på alla områden. MotorStorm kommer inte i 1080p tyvärr, det var ett missförstånd. Vi får vänta tills MotorStorm 2 kommer. Då är det säkert fler som har en bildvisare som klarar det...

Killzone PS3 kommer "andra halvan 2007" förmodligen till julen. Tidigare har vi fått veta att de har spendat över 20 miljoner dollars och är 120 pers i teamet. Nu fattas bara screens...

Bara det att Sonys PR verkar ha lagt locket på tills mars. Lungnet före stormen?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
På min PS3 kan man ställa in i menyn vilken upplösning man vill att PS3'an skall arbeta i. Jag har den sensaste firmwaren installerad (1.3.1) har jag för mig det var. Det går att välja i "display mode" i menyn mellan 480i, 480p, 720p, 1080i och 1080p. Så jag förstår inte varför ni tjötar om att PS3an skall blanda in massa scalers?

Testa ställ in på 720p och kör en blu ray film eller något annat 1080p material så får du se vad vi menar

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Skulle bara vilja säga att grafiken var skön på PS3, prövade lite spel i USA och det var riktigt skönt o lira Playstation igen efter ett år ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Testa ställ in på 720p och kör en blu ray film eller något annat 1080p material så får du se vad vi menar

Förstår inte problemet? Jag körde först på 480 innan jag visste man kunde byta upplösning och såg blu ray filmer med 1080...Inga problem där?

Kan f.ö tilläggas att jag hade HDMI om det skulle göra någon skillnad...

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

"Killzone PS3 kommer "andra halvan 2007" förmodligen till julen. Tidigare har vi fått veta att de har spendat över 20 miljoner dollars och är 120 pers i teamet. Nu fattas bara screens..."

haha sikken press dom ska ha på sig blir kölhalning om det inte liknar trailern.

Nya screens på The darkness:

http://www.pro-g.co.uk/ps3/the_darkness/screenshots.html

tycker nog att the darkness är det snyggaste man kan glo på för tillfället :B

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Tror inte de klarar CG-kvalitet, det skulle ju kräva 64xAA...
Däremot tror jag gameplay blir intensivt, med lite snygga effekter och så. Varierade uppdrag(land,vatten och luft) och avancerad AI har ju utlovats.

Kölhalning är det nog inte frågan om heller, kolla så fint MotorStorm klarat sig. Fast även om bilarna inte blir småsmulor ner till muttrarna, så är det en del bitar som är bättre än trailern, t ex hur lerspåren vattenfylls och såna detaljer.

Heavenly Sword däremot hade redan vid senaste TGS överträffat trailern, så det är ju inte omöjligt att Killzone klarar det. Bara man tänker bort från 64xAA så, för det klarar inget spel...

Ett annat spel jag är övertygad kommer se bättre ut än trailern är Eight Days, för trailern var imho inte vidare snygg, om man jämför bilarna med GT:HD. Fast man kanske inte kan jämföra med ett dedikerat bilspel...

Men detta känns som blasé och inte vidare svårslaget:

Eftersom det är en 2008-titel, så är jag villig att sätta en slant på att det färdiga spelet kommer se snyggare ut...

The darkness ser ut som skräp imho, antar att du är ironisk?
Skämmigt att det kommer till PS3 ju...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

lagom kul när man fick sin ps3 häromdagen, vägra ta emot skivan smattra som fan å inget hände, så va gjorde man skröv isär den å hoppades på d bästa, en flexikabel som går från linsen hade gått i kläm och nollade inte linsen mot en givare så beställde en ny kabel på elfa idag så hoppas på det bästa imorgon annars sitter man där på en trasig ps3 det inte går å få tag på delar till jippi. jaja smällar man får ta men rätt drygt iaf, och sen skicka tebax å sen dit och hit å dit är ju drygt å lär ju ta tid å en massa massa pengar i frakt orka ,så därför man gjorde en rövare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klingonz
lagom kul när man fick sin ps3 häromdagen, vägra ta emot skivan smattra som fan å inget hände, så va gjorde man skröv isär den å hoppades på d bästa, en flexikabel som går från linsen hade gått i kläm och nollade inte linsen mot en givare så beställde en ny kabel på elfa idag så hoppas på det bästa imorgon annars sitter man där på en trasig ps3 det inte går å få tag på delar till jippi. jaja smällar man får ta men rätt drygt iaf, och sen skicka tebax å sen dit och hit å dit är ju drygt å lär ju ta tid å en massa massa pengar i frakt orka ,så därför man gjorde en rövare...

fan va tråkigt....
du skulle inte kunna posta lite bilder på problemet så vi andra kan se det...
om ngn annan skulle få samma problem så har ju du lärt oss hur man kan gå till väga på egen hand

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Powerup^
Förstår inte problemet? Jag körde först på 480 innan jag visste man kunde byta upplösning och såg blu ray filmer med 1080...Inga problem där?

Kan f.ö tilläggas att jag hade HDMI om det skulle göra någon skillnad...

Klarar din display av 1080p/i?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tandapa
fan va tråkigt....
du skulle inte kunna posta lite bilder på problemet så vi andra kan se det...
om ngn annan skulle få samma problem så har ju du lärt oss hur man kan gå till väga på egen hand

kan ta lite bilder imorgon när jag ska sätta i nya kabeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klingonz
kan ta lite bilder imorgon när jag ska sätta i nya kabeln

fan va snällt

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

Ja men jäkla osis att det hände, hoppas det löser sig!
*väntar spänt på bilderna*

Visa signatur

Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Måste säga att jag blir lite imponerad om Motorstorm körs i 1080p, kanske finns hopp för PS3 ändå. [/B]

720p@30fps tyvärr.

http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3156337

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 7900XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

Mer info om FFXIII:

http://ps3.ign.com/articles/754/754310p1.html

Lite info som jag fann intressant:

Citat:

- FFXIII still uses a command-based Active Time System, just modified for speed and coolness.
- FFVersusXIII is going to be action packed and play much like KH.
- They're planning to have a realtime trailer of FFVersusXIII by mid-2007.
- FFAgitoXIII is going to be a full 3D cellphone game on DoCoMo services.

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=137420&page=4

Jag tycker fortfarande RR7 ser intressant ut. Är ett fan av tidigare delar.

På en 1080p tv ser det då nice ut:

Tar inte med jämförelsebilden med RR6 för att slippa bråk i tråden.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Jag har demot och det var inte min grej direkt. Ingen kännsla alls ju, Motorerna låter som tysta symaskiner och allt man behöver görai en sväng är att släppa gasen lite lätt. U sväng eller inte, hur fort som helst. Helt värdelöst i min mening. Jag som var nära på att köpa det! Playstation store är fanimej en *lifesaver* hehe.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte alltså, hur tusan registerar man sig, varje gång jag skriver in en email jag inte har använt tidigare på PSN så säger den bara: Can´t use that email adress....

Någon som vet varför?

Visa signatur

Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
720p@30fps tyvärr.

http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3156337

Jag tycker att sony borde göra något åt 1080p problemet ganska snart. Dom borde ta och göra som microsoft ta och stoppa in ett till chip eller något för det är ganska pinsamt att ps3 som ska vara "värsting" maskinen inte håller måtten.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag tycker att sony borde göra något åt 1080p problemet ganska snart. Dom borde ta och göra som microsoft ta och stoppa in ett till chip eller något för det är ganska pinsamt att ps3 som ska vara "värsting" maskinen inte håller måtten.

Läste någonstans att spelutvecklarna har det otroligt svårt att utveckla spel som utnyttjar all prestanda ur både 360 och PS3. Största problemet är väl tid, ekonomi och kunskap.
Men det skulle vara härligt om det gick att låsa upplösningen, så att utvecklarna tvingas till högre upplösning. Problemet lär väl bli att texturerna knappast optimeras nog.