Permalänk
Medlem

Är en klockare samma sak som en urmakare?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Har en fråga till dej bara OSkarOO. Hur bli man moderator eller redaktör och sånt, fick du någon slags förfrågan eller?
Lite offtopic kanske:)

Lite tur och skicklighet. Utmärker man sig i forumet som en duktig och seriös medlem så kan man bli moderator och/eller redaktör efter ett tag.

Jag halkade in i redaktionen när jag skrev en artikel om hur billigt man kan bygga en dator.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck

Vetu, du ska ha tack, det var länge sedan jag skrattade så mycket.

(inte för att det var nått fel på din fråga, och inget illa menat)

Du ser ordet klockare som jag använde, är ett slarvigt uttryck för överklockare, eller underklockare för den delen.

Överklockare är en benämning på en grupp människor som sysslar med att "trimma" datorer.

Detta då hastigheten på microchips mäts i klockfrekvens, alltså antalet av/på i sekunden, detta mäts i herz, därav värdet megahertz och gigahertz då mega står för miljontal och giga för miljardtal.

När man medvetet höjer denna frekvens för att få mer prestanda så blir man en överklockare,

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schumpen
Vetu, du ska ha tack, det var länge sedan jag skrattade så mycket.

(inte för att det var nått fel på din fråga, och inget illa menat)

Du ser ordet klockare som jag använde, är ett slarvigt uttryck för överklockare, eller underklockare för den delen.

Överklockare är en benämning på en grupp människor som sysslar med att "trimma" datorer.

Detta då hastigheten på microchips mäts i klockfrekvens, alltså antalet av/på i sekunden, detta mäts i herz, därav värdet megahertz och gigahertz då mega står för miljontal och giga för miljardtal.

När man medvetet höjer denna frekvens för att få mer prestanda så blir man en överklockare,

Haha du tror inte han skojade bara då?:D

OSkarOO, tack för svaret hehe har undrat det en tid nu hehe:P

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej.

Klockare:, hade ursprungligen - under medeltiden - till uppgift att vårda kyrkklockorna och handha klockringningen. Klockaren fick senare många andra arbetsuppgifter som biträde till prästerskap och församling. Bland dessa fanns uppgiften som kyrksångare, kyrkvaktare, skolmästare och biträde vid kyrkoböckernas förande.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klockare

Överklockat religiöst? Ringaren av C2D?!? Whoa..

Mvh

Permalänk
Avstängd
Citat:

jag vet inte om han skojjade eller inte, men detta med vad en överklockare är tror jag inte att alla vet och det kostade inte mig nått att förmela lite (för hoppningsvis) korrekt kunskap

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Själv är man 17år, ska fylla 18 i höst. Datorintresset väcktes väl runt -98 när man fick det första hem-pc paketet från pappas jobb. Då var man väl bara 8 så det var inget överklockande eller så, men man pillade ju med alla inställningar som fanns.
Sen fick jag en gamal MAC som jag grejade lite med, men det var inte lika intressant. Det slutade med att den blev stående i ett hörn i mitt rum.
2003 fick jag en pc-tidning med en artikel om hur man byggde en egen dator. Jag var frälst firekt och läste artikeln så många gånger att jag kunde den utantill. Jag började spara så jag skulle ha råd med sakerna. Efter nästan ett års slit med jobb på lov och liknande och en hel del läsande så hade jag köpt alla delar som behövdes och jag kunde bygga ihop min första dator. Sedan dess har intresset för hårdvaran varit stor. Och en hel del moddande har det blivit.
När jag uppgraderade datorn började jag bli intresserad av klockning och jag började så smått med min Athlon 64 XP 3200+ och på den vägen är det fortfarande idag.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Permalänk
Medlem

började när jag fyllde 14 nu är jag 16 och fyller 17 i mars

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Din dator på sign? Isåfall... Har du haft några problem med det där moderkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo klart jag skojjade! Har hållt på med överklockning till och från i 10 - 12 år eller så.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Hur gammal är du nu då?

Permalänk
Medlem

Jag? Fyller 25 i maj. Knappast äldst här dock

Visa signatur

Permalänk

Jaja, okej...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag? Fyller 25 i maj. Knappast äldst här dock

Känner mig själv rätt gammal

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

Jag väntar på att mitt BFG 7900GTX OC fortfarande. Ska bli riktigt kul med min första upplevelse av efterlänktad SLI!

Permalänk
Medlem

blir 25år ung i april

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

17 år, datorintresserad så långt jag kan minnas. Det började nog med star wars har jag för mig. Först var det väl mest spel men sen började jag hålla på med mer avancerade saker som html och photoshop. Nu är jag inne på det extrema med överklockning och shit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Först var det väl mest spel men sen började jag hålla på med mer avancerade saker som html och photoshop. Nu är jag inne på det extrema med överklockning och shit.

- Att gå fram HTML och Photoshop till överklockning eller väll mer än bara ett steg? Jag kallar det extrem ämnesbytning.

Permalänk
Medlem

Äh lägg av. Det varierade väl ett par år emellan <.< Kanske 6 år?

Permalänk

Det låter bättre xD

Permalänk
Medlem

Hehe, aja natti natti

Permalänk

De hela började med att bröderna satt på Amiga 500, galet mycket spel ^^
Dröjde ett bra tag innan de riktiga datorintresset började.
De blev AMD K6. 200 med lite jumperklockning som var spännande... och på den vägen har de varit.

Student och 20år idag. Blir att börja jobba efter min KY-utbildning snart så man kan sprätta lite cash på hardcore-prylar.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Är 26år sedan 2v tillbaka och började med datorbygge för omkring 1år sedan. Har rustat upp min samt hjälpt en polare med sin. Överklockning har jag börjat testa ganska nyligen. Är lite sen men bättre sent än aldrig eller vad är det man brukar säga

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Jag är 24, registrerade mig för 6 år sen.

Permalänk
Inaktiv

Jag är 21 år, minns inte när jag reggade mig här, men har varit aktiv lite från och till sen dess.
Mitt datorintresse började nog redan...hm...minns inte när...eller vad..men min bror hade en typ commodore eller amiga eller liknande.
Sen vid 7-8 års ålder hade farsan en bärbar 386:a. Den spelade vi Stunts, Wolfenstein 3D och sånt på. Commander Keen! ^^

Fast mitt intresse för hårdvara började inte förrän i nian då jag praoade på ett datorföretag. Där jag lärde mig mycket av det jag kan idag. Åtminstone starten till det, så att säga, så att jag kan hänga med idag.

Fast man kan väl inte kalla mig nån överklockare...

Permalänk
Medlem

är 15 år och började nu. kan inte ett skit.

Visa signatur

- AMD athlon64 4200+ X2 AM2 | MSI K9NU NEO-V, nVidia M1697 | Sapphire Radeon X1950XT 256MB PCI-E | 1024MB DDR2 677MHz (2X512m) | SAMSUNG sp 250GB SATA-II | NZXT Apollo black 520W -

Permalänk
Medlem

Är 26 år, kom till denna sida för några dagar sedan!

Sista klockningen (byglingen, vet inte om det är riktigt samma sak?)
jag kolla på var när vi försökte köra Doom2 på en usel 486:a, allt gick bra förutom att vi var tvungna att ha datorn öppen pga av värmen.
Sluta med att vi hade trampat i den några gånger för mycket, så den dog..

Sedan detta trauma har jag inte haft riktigt samma intressen, men det är roligt att kolla in denna sida och försöka börja knåpa igen.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

once you start clock...you just cant stop!!!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
once you start clock...you just cant stop!!!

Sant.
Jag längtar tills mitt system fungerar. Ska klocka sk*ten ur mitt 7900gt
prollen (kommande e6400) ska hamna minimum 3.4ghz, det har jag bestämt! Min e6300 gjorde 3.3ghz då måste ju en högre multipel göra mycket mer

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se