Vad tror ni om mina klockningsmöjligheter? experts..

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om mina klockningsmöjligheter? experts..

Jag förväntar mej att kunna dra upp den här datorn till 2,8ghz men de kanske är lite för höga krav.. vad borde jag räkna med?

Hiper 530W nätagg
am2 x2 4200+ 2,2ghz
ABIT an9 32x Fatal1ty nForce 590
Zalman CNPS9500 flätk

Gainward 7900gt
O några sega corsair value minnen 5300 cl5 som jag snart ska uppgradera till några bättre klocknings minnen.

Visst borde jag bli besviken om jag inte lyckas dra upp den i 2,6-2,7ghz iaf?

Får komma med en rapport snart då jag kopplat upp den datorn! men hör gärna lite vad ni tror ändå

Visa signatur

Setup: Abit an9 32x fatality - Amd x2 4200+ @ 2,75Ghz - Team Xtreem 6400 @ 1000mhz cl5 - Nvidia 8600GT - Hiper 530w

Permalänk
Medlem

räknainte med nånting och sätt igång och klocka istället. 2.6ghz ska du nog kunna klomma upp i iaf. istället för att vänta på svar på folk som spekulerar så så klocka istället o lägg upp hur högt du kommer,

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jo, verkar inte uppskattas att ställa frågor om hur högt man kan komma.. men vill gärna höra lite spekulationer nu innan jag börjat, då jag inte haft möjlighet att fixa ihop den nya datorn än, förens nu i veckan.

Jo jag räknar med minst 2,6ghz.. annars kommer ja faktist bli besviken:)

Visa signatur

Setup: Abit an9 32x fatality - Amd x2 4200+ @ 2,75Ghz - Team Xtreem 6400 @ 1000mhz cl5 - Nvidia 8600GT - Hiper 530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raoulD
Jo, verkar inte uppskattas att ställa frågor om hur högt man kan komma.. men vill gärna höra lite spekulationer nu innan jag börjat, då jag inte haft möjlighet att fixa ihop den nya datorn än, förens nu i veckan.

Jo jag räknar med minst 2,6ghz.. annars kommer ja faktist bli besviken:)

Hmm..

Det är ju en del andra komponenter som är viktiga att känna till innan man ens kan börja spekulera.

Luftflöde. (För vi snackar väl luftkylt?)
Vad för chassie ska systemet sitta i, hur många & hur kraftiga fläktar in - ut?

Ljudnivå.
Är det/ska det bli ett tyst system - eller ska alla fläktar gå för fullt?

Jag har ett S939-system med 4200+/CNPS9500, som du ser i sign.
Det körde jag i min P180 med alla fläktar på lägsta i 2.5GHz i nästan ett år 24/7. Temps 32/55 ca.
(Nu går det i stockhastigheter som filserver/gästdator iom att jag har ett C2D-sys att leka med istället)
Jag körde det i 2.6 primestabilt också, men då sprang tempsen iväg och därmed också ljudnivån,
vilket jag inte kan tänka mig att kompromissa med.

Ditt AM2-system borde ju vara vassare att klocka med än mitt gamla 939-sys,
så visst kan du bli lite besviken om du inte kan nå 2.6GHz, men inget är ju självklart.
AMD4200+ är väl inget förtahandsval i dagens läge ifall det är överklockning som är prio 1.

Mvh

Permalänk

Minnet har ingen betydelse för klockning. Värme kan sätta stopp för dig men 2,6 ghz är nästan garanterad. 2,8 troligt. Men kör coretemp dualcore går varma.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Min 5200+ går i 3GHz utan specielt höjd Vcore, 3,35GHz är inte häller några problem men dock med 1,62V = Värme.

Jag vet inte skilnaden mellan 4200+ samt 5200+, men 400Mhz garanterat.

Jag tror faktiskt att du klarar 3Ghz om du ändrar rätt inställningar xD

Permalänk
Medlem

Okej låter bra, de där med utsug. Om jag ska vara ärlig har jag ingen koll på chassits namn etc ifall de var de du undrade.. följde med en fläkt med lysdioder o grejjer. Som sitter längst ner där jag har hårdisken, antar att de e är en insugsfläkt..

Getskägg: Kommer det räcka med en bra fläkt som utsug för att dra ner temp:n en bit? Har du någon att rekommendera isf? Kan mycket men inte just nånting om vanliga fläktar.. vilka som har lägst ljudnivå(dB) samt kyler bäst, en sån borde ändå va rätt billig antar jag 50-200? Duger de som sagt med en bra fläkt till utsug i övredelen av chassit tror du? Ge exemepel på några som funkar bra..

Nja minnet kanske inte har någon betydelse för klockning men tänker köpa nya ändå.. skapade en tråd men fick grymt dålig respons där.. i en annan del av forumet.. Får skapa en ny i överklockningsforumet o hoppas på mer hjälp. Vill ändå köpa nya minnen då mina 1gbs känns alltför sega.. det vore riktigt gytt med några bra klockarminnen 6400 med tajta timings!

Aint i Right: Jo men de borde ändå vara rätt stor skillnad mellan 4200-5200+, känns som jag kommer få för höga förväntingar nu. Siktar till en början mot 2,8ghz iaf! Tack för svaren.. om nån med liknande system har några tips är tas de gärna emot

Kommer strax rapport på hur det gick.

Visa signatur

Setup: Abit an9 32x fatality - Amd x2 4200+ @ 2,75Ghz - Team Xtreem 6400 @ 1000mhz cl5 - Nvidia 8600GT - Hiper 530w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raoulD
Getskägg: Kommer det räcka med en bra fläkt som utsug för att dra ner temp:n en bit? Har du någon att rekommendera isf? Kan mycket men inte just nånting om vanliga fläktar.. vilka som har lägst ljudnivå(dB) samt kyler bäst, en sån borde ändå va rätt billig antar jag 50-200? Duger de som sagt med en bra fläkt till utsug i övredelen av chassit tror du? Ge exemepel på några som funkar bra..

Jag hoppas att 120mm passar?
Utsugsfläktar är viktigare än insug i chassiet för bra kylning.
Olika skolor säger olika saker, men push-pull-tekniken används världen över med gott resultat.
Alltså, du har en fläkt som suger in, en annan som blåser ut = push-pull.
Jag använder en Antec P180-låda med just en in-en ut, så det bör räcka till dig med.

Papst 120mm, 18dBa, 41,2cfm:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1824&session=602c88...

Scythe 120mm, 8.7dBa, 33.5cfm:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2266&session=602c88...

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jag hoppas att 120mm passar?
Utsugsfläktar är viktigare än insug i chassiet för bra kylning.
Olika skolor säger olika saker, men push-pull-tekniken används världen över med gott resultat.
Alltså, du har en fläkt som suger in, en annan som blåser ut = push-pull.
Jag använder en Antec P180-låda med just en in-en ut, så det bör räcka till dig med.

Papst 120mm, 18dBa, 41,2cfm:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1824&session=602c88...

Scythe 120mm, 8.7dBa, 33.5cfm:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2266&session=602c88...

Mvh

Yes, det har jag hajjat så de lär bli att montera in en 120mm tyst fläkt som utblås när jag ska börja klocka då!

Här är mitt chassi och nätagg ifall de ger någon nödvändig info:

Hiper Nätaggregat ATX 480W Svart, 14dB,
Type-R, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin

samt

Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318669

Har ett ca 11-12cm gallrat hål i övre delen på baksidan av chassit, passar nog perfekt me en bra 120mm:s där!

Visa signatur

Setup: Abit an9 32x fatality - Amd x2 4200+ @ 2,75Ghz - Team Xtreem 6400 @ 1000mhz cl5 - Nvidia 8600GT - Hiper 530w