Muskampen 2025: Segraren korad!

Vill man ha Windows Vista.. NU?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
-MS låter inte andra företag utveckla vissa nyttoprogram, ex. tvisten med virusprogram. MS lämnar ej ut tillräcklig info för att kunna utveckla virusprogram, de vill att användarna ska använda MS's alternativ.
-Kommer dvs. kräva användare som vill köra vista att skaffa ny hårdvara (DX10-graffe)...

Vista fungerar utmärkt på ett DX9-kompatibelt kort, det vill säga de flesta kort tillverkade sedan slutet av 2002. Vill du spela DX10-spel kommer du däremot behöva uppgradera till Vista inom något år eller så, det är helt riktigt. Men då kan du ju faktiskt dualboota om du är så rädd för allt Vista gör och köra någon Linux-variant istället? Du är ju inget får som måste ledas runt, eller hur?

Anledningen till att McAfee och Symantec är upprörda är att de inte längre får kernel-tillgång för sina AV-program och "säkerhetssviter" (som för övrigt varit alldeles för bloatade allt för länge, vilket nog många på Sweclockers håller med om). De hävdar att detta gör Vista mindre säkert, eftersom de inte kan skydda de delar av operativet som "onda" (McAfees ord) motståndare till Windows vill åt. Dock så har flera AV-tillverkare (som Trend och Kaspersky) redan utvecklat system som gör att de kan skydda Vista mot virusangrepp och yttre hot - trots den låsta kärnan. Med andra ord kanske McAfee och Symantec borde fundera över hur de ska skriva om sin kod för att anpassa sig till det nya Windows. De har skapat sig ett leverne på Windows dåliga säkerhet - vill de fortsätta med det får de väl anpassa sig. Faktum är att kernelsäkerheten var svag i XP och behövde bli starkare. Jämför gärna med droskförare som blev spårvagnskonduktörer. De anpassade sig och överlevde en ny tid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Anledningen till att McAfee och Symantec är upprörda är att de inte längre får kernel-tillgång för sina AV-program...

Det är snack om att det ska ändras i och med kerneln som kommer med SP1 -> http://www.securityfocus.com/brief/335 | http://www.betanews.com/article/Vista_SP1_to_Include_Common_S... m fl

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt om McAfee och Symantec gnäller angående Vista. De lever ju på att Windows anses vara ett paradis för alla möjliga virus, trojaner och annat.....Det värsta för dessa företag vore ju om MS lyckas göra ett säkert OS nån gång.

Finns ett antal antivirus program att använda i Vista idag och flera företag har bra lösningar. Jag klarar mig så bra utan Norton AV, använder mig just nu av AVast som fungerar utmärkt för mig.

Angående 64/32 bitars så testade jag 64b versionen ett tag men den försvann efter några dagar pgav massor av strul med drivisar. Kommer nöja mig ett tag med 32 bitar tills det finns nog med stöd för 64 bitars Vista.

Permalänk
Citat:

Vista fungerar utmärkt på ett DX9-kompatibelt kort, det vill säga de flesta kort tillverkade sedan slutet av 2002. Vill du spela DX10-spel kommer du däremot behöva uppgradera till Vista inom något år eller så, det är helt riktigt. Men då kan du ju faktiskt dualboota om du är så rädd för allt Vista gör och köra någon Linux-variant istället? Du är ju inget får som måste ledas runt, eller hur?

Anledningen till att McAfee och Symantec är upprörda är att de inte längre får kernel-tillgång för sina AV-program och "säkerhetssviter" (som för övrigt varit alldeles för bloatade allt för länge, vilket nog många på Sweclockers håller med om). De hävdar att detta gör Vista mindre säkert, eftersom de inte kan skydda de delar av operativet som "onda" (McAfees ord) motståndare till Windows vill åt. Dock så har flera AV-tillverkare (som Trend och Kaspersky) redan utvecklat system som gör att de kan skydda Vista mot virusangrepp och yttre hot - trots den låsta kärnan. Med andra ord kanske McAfee och Symantec borde fundera över hur de ska skriva om sin kod för att anpassa sig till det nya Windows. De har skapat sig ett leverne på Windows dåliga säkerhet - vill de fortsätta med det får de väl anpassa sig. Faktum är att kernelsäkerheten var svag i XP och behövde bli starkare. Jämför gärna med droskförare som blev spårvagnskonduktörer. De anpassade sig och överlevde en ny tid.

Jasså, fått uppfattningen att Vista kräver DX10... kanske missat updaterad info på den punkten... Ber om ursäkt för missvisande info om så är fallet...

När det gäller att spela DX10-spel så Måste man inte upgradera till Vista, det kommer att komma en DirectX-version för XP som låter en få DX10-spel att fungera även på XP, visst, kanske inte med 100% av den "riktiga" DX10's prestanda men så stor skillnad skulle det tydligen inte vara.... (?)

Detdär med Varför McAfee och Symantec... kände jag redan till, ville bara korta ner till en punkterad mening...

Tycker det är dåligt att MS inte låter (frivilligt) andra att utveckla ex. virusprogram. Visst, det Går ju som sagt, men anser att det är lite fult när de inte delar med sig om viktig kod som låter "motståndare" göra ett program som kan integrera bättre med systemet... = Betydligt svårare för andra företag att få en likvärdig, eller kanske tillochmed bättre produkt än MS egna alternativ. (formulerar mig såhär pga. att MS kommer ha ett stort övertag på den fronten vid release...)

Visst, det är ett företag, och företag finns till för att tjäna pengar... Nu säger jag inte att MS egna alternativ kommer/är ren skit, men idag har vi nått en punkt inom IT/teknik/datorvärlden där det kan behövas fler alternativ för användaren och inte fula tricks för att "tvinga" användaren till ett visst alternativ.

Nä, jag gillar inte konceptet med Vista alls... Ser det mer som ett sätt/produkt vars uppgift är att fösa in så mycket pengar som möjligt åt MS, snarare än att försöka mätta konsumenters behov (som också är en viktig del när det gäller produkter/företag).

Kan även tillägga att när projektet var på Longhorn-nivå så såg det lovande ut... Nu har det gått överstyr.

De enda konsumenter som egentligen "tjänar" (helt fel ord att använda men kommer ej på bättre just nu) på att skaffa Vista är "vanliga" datoranvändare, som inte är så insatt i datorer och som egentligen inte vet vad man får för vad man betalar...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä, jag gillar inte konceptet med Vista alls... Ser det mer som ett sätt/produkt vars uppgift är att fösa in så mycket pengar som möjligt åt MS, snarare än att försöka mätta konsumenters behov (som också är en viktig del när det gäller produkter/företag).

Ser gärna en liten utveckling/förklaring av detta, då dina punkter i tidigare inlägg (de få som inte var felaktiga, d.v.s.,) inte har mycket med saken att göra, så som att du anser priset vara för högt.

Dessutom, hur insatt är du egentligen i Microsofts policy om villken information tredjepartstillverkare ska ha tillgång till? Och vad vet du om "konsumenters behov" i det här fallet?

"Kan även tillägga att när projektet var på Longhorn-nivå så såg det lovande ut... Nu har det gått överstyr."
Jasså? Kan du ta upp bara ett fåtal exempel om vad som har gjorts sedan "Longhorn-nivån" som har gjort att det har gått överstyr?

Jag menar inget illa, men din negativitet låter förutbestämd, och du verkar inte ha några vettiga anledningar alls till att vara kritisk mot det nya operativsystemet, inga som du har uttryckt här i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

När det gäller att spela DX10-spel så Måste man inte upgradera till Vista, det kommer att komma en DirectX-version för XP som låter en få DX10-spel att fungera även på XP, visst, kanske inte med 100% av den "riktiga" DX10's prestanda men så stor skillnad skulle det tydligen inte vara.... (?)

Det kommer ingen DX10-funktionalitet för Windows XP. DX10 är utvecklat på ett sätt som XP:s kärna inte kan dra nytta av.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Ser gärna en liten utveckling/förklaring av detta, då dina punkter i tidigare inlägg (de få som inte var felaktiga, d.v.s.,) inte har mycket med saken att göra, så som att du anser priset vara för högt.

Dessutom, hur insatt är du egentligen i Microsofts policy om villken information tredjepartstillverkare ska ha tillgång till? Och vad vet du om "konsumenters behov" i det här fallet?

"Kan även tillägga att när projektet var på Longhorn-nivå så såg det lovande ut... Nu har det gått överstyr."
Jasså? Kan du ta upp bara ett fåtal exempel om vad som har gjorts sedan "Longhorn-nivån" som har gjort att det har gått överstyr?

Jag menar inget illa, men din negativitet låter förutbestämd, och du verkar inte ha några vettiga anledningar alls till att vara kritisk mot det nya operativsystemet, inga som du har uttryckt här i alla fall.

Kanske lät lite För negativ... ?

Nja, det är väl snarare en känsla som jag fått av summan av det negativa jag sett ooch läst med/om Vista...

Jag kan erkänna att jag inte är speciellt insatt i MS's policy ang. info för tredjepartstillverkare. Just detdär med virusprogram som jag nämnde så har jag läst det här på SweC och andra källor... Vet ej riktigt vad du frågar efter här
Jag uttryckte bara min åsikt om det hela... jag anser att Virusprogram idag är en mycket viktig del i ett datorsystem och anser inte att man ska försöka blockera andra från att försöka utveckla ett bättre program. Egentligen så bryter det mot företagsideal eller vad man ska säga, men man borde nog snarare ha ett samarbete, än att "stänga ute".

Ang. detdär med Longhorn så finns det faktiskt skillnader, ex. hårdvarulås etc. men det kanske var fel att säga så då Det var under utvecklingsstadiet då...

Citat:

Det kommer ingen DX10-funktionalitet för Windows XP. DX10 är utvecklat på ett sätt som XP:s kärna inte kan dra nytta av.

Jasså? Tror det var en nyhet här på SweC för ett tag sedan om just det... eller kanske var i forumet, hur som hälst, se här: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35110

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Kanske lät lite För negativ... ?

Nja, det är väl snarare en känsla som jag fått av summan av det negativa jag sett ooch läst med/om Vista...

Jag kan erkänna att jag inte är speciellt insatt i MS's policy ang. info för tredjepartstillverkare. Just detdär med virusprogram som jag nämnde så har jag läst det här på SweC och andra källor... Vet ej riktigt vad du frågar efter här
Jag uttryckte bara min åsikt om det hela... jag anser att Virusprogram idag är en mycket viktig del i ett datorsystem och anser inte att man ska försöka blockera andra från att försöka utveckla ett bättre program. Egentligen så bryter det mot företagsideal eller vad man ska säga, men man borde nog snarare ha ett samarbete, än att "stänga ute".
När det gäller "konsumenters behov" på denna punkt så är det ju bara att läsa lite på SweC till exempel... Den "vanlige" användaren skiter kanske i det, men övriga datoranvändare vill oftast ha alternativ; inte känna sig tvingad till ett specifikt... Det finns ju en uppsjö av virusprogram och det kan vara svårt att säga vilket som det är det absolut bästa, folk har egna favoriter av de bästa...
Sen så tror jag även att det gynnar utveckligen av virusprogram om den biten är "öppen", företag vill ju erbjuda det bästa skyddet, och då pushas företagen att alltid updatera och göra allt de kan för att kunna erbjuda ett bra skydd för datoranvändaren.

Ang. detdär med Longhorn så finns det faktiskt skillnader, ex. hårdvarulås etc. men det kanske var fel att säga så då Det var under utvecklingsstadiet då...

Citat:

Jasså? Tror det var en nyhet här på SweC för ett tag sedan om just det... eller kanske var i forumet, hur som hälst, se här: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35110

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

DirectX 9.0L har varit känt länge och är Vistas version av DirectX 9.

Får väl ta och länka till konkurrenten (som för övrigt har ett bättre nyhetsflöde). Efter lite rotande hittade jag också The Inquirers dementi. The Inquirer är ju inte heller en särskilt pålitlig källa, för det mesta har de bara rätt när de säger att de haft fel tidigare.

<soupnazi>No DX10 for you!</soupnazi>

Visa signatur

Permalänk
Citat:

DirectX 9.0L har varit känt länge och är Vistas version av DirectX 9.

Får väl ta och länka till konkurrenten (som för övrigt har ett bättre nyhetsflöde). Efter lite rotande hittade jag också The Inquirers dementi. The Inquirer är ju inte heller en särskilt pålitlig källa, för det mesta har de bara rätt när de säger att de haft fel tidigare.

<soupnazi>No DX10 for you!</soupnazi>

Oh, bummer... :s Tabbe av Inquirer, tabbe av mig att lita på det... ^^

Tack för upplysningen!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ytterliggare en som lärt sig vad DirectX9L, egentligen 9Ex, betyder idag.
Hade med länken till the inquirers ursäkt, men vi ska ju som sagt inte lita på inquirer, vad de än säger så här har vi riktigt fakta på att de hade fel

http://letskilldave.com/archive/2006/10/17/DirectX-10-for-Win...
"DirectX 10 for Windows XP? Repeat after me: No. No. No."
- David Weller, Game Developer Community Manager @ Microsoft.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

appoc2013, jag är nyfiken på varför du tycker det är så dåligt med "kernel patch protection", som dessutom bara gäller 64bit versionen av Vista och som redan finns i XP x64. Det är det som Symantec opponerar sig mot.

Sen att du tycker det är dyrt och lamt med flera version, är det så genomtänkt? Är det bättre att man inte får någon valmöjlighet och alla versioner skulle kosta som Ultimate Edition?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå "hårdvarulås"? Kan du specificera? Och vad mer pratar om? Skillnaderna du syftar på måste ju vara rätt många och stora eftersom du ju säger att det såg hyffsat ut då men har gått överstyr nu. Ganska stor övergång. Något mer exempel kan du väl komma på?

(Det jag vill säga mitt inlägg är att jag tror att du inte grundar dina övertygelser på fakta, eftersom du i mina ögon fortfarande inte har kommit med något hållbart, annat är spekulationer, t.ex. om öppnadet för tredjepartstillverkare som du (och jag) inte vet något om).

Ska vi gå genom punkt för punkt på din lista, eller vill du skriva om den först?

Citat:

-Dyrt som f*n. De passar på att mata in så mycket funktioner som möjligt för att kunna motivera till att ha högt pris...
-Dåligt ihopsatta paketalternativ (Funktionalitet/pris. Vista kommer i olika versioner).
-Idiotiskt hårdvarulås.
-Ger skrattretande "mängdrabatt" när/om man köper flera ex.
-MS låter inte andra företag utveckla vissa nyttoprogram, ex. tvisten med virusprogram. MS lämnar ej ut tillräcklig info för att kunna utveckla virusprogram, de vill att användarna ska använda MS's alternativ.
-Kommer dvs. kräva användare som vill köra vista att skaffa ny hårdvara (DX10-graffe)..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja, jag har kört Vista som primärt OS sen RC1 och har kört 5744 sen den kom och kör den än. Det är väl så stabilt som XP. Jag använder det för all möjligt produktivitet, och alla möjliga konstiga apps, bla Cygwin/Linux-apps samt multikanals ljudinspelning(med ett gammalt Audigy och ASIO4ALL, för inte mycket annat funkar ännu i Vista för det ändamålet, men det funkar så det är bara drivrutiner som fattas).

Största skillnaden mot XP är UAC, som jag har stängt av, då fungerar det det mesta precis som i XP. Därnäst att det är snyggare och har 3D-accelererat semitransparent gui. Rätt onödigt, men snyggt.

Värre är att det drar mycket mer minne, runt 700MB med de vanligaste appsen från kallstart(alltså inte naket OS, utan med "vanliga" program och rensad uppstartslista). Går ner till ca 500MB efter ett tag vid normal IE-surfning. Det är inget svårt att gå över 1GB när man börjar köra Photoshop eller nåt. Så 2GB är helt klart att rekommendera för en Poweruser eller Gamer i Vista.

I övrigt, inget dramatiskt, det är samma gamla Windows-program man kör så man märker inte direkt att det ÄR Vista när man jobbat ett tag i det. Guit är förstås något kvickare än XP, om accelerationen fungerar som den skall(rätt grafik-drivis, bra grafikkort). Annars, mest alla dessa småfinesser som Microsoft trummar för men som inte märks av direkt i normal användning. Inget jag "jättesaknar" i XP.

Tvärtemot, att man blir lite irriterad över att de flyttat på en del vanliga inställningar. Men man lär sig hitta de också.

Jag kommer antagligen att köra Vista när det släpps, det finns fördelar som inte syns som just högre säkerhet och mer robust minneshantering. XP kommer snart att "kännas gammalt" även om det kommer att fungera alldels utmärkt länge än. Och Linux är inte moget alls att vara primärt OS, ännu. Tycker för övrigt om Office 2007 vs 2003.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa/skaffa Vista, men inte nu. Blir nog att vänta tills nästa vinter eller så. Alla vet väl hur XP var när det var nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
......
Värre är att det drar mycket mer minne, runt 700MB med de vanligaste appsen från kallstart(alltså inte naket OS, utan med "vanliga" program och rensad uppstartslista). Går ner till ca 500MB efter ett tag vid normal IE-surfning. Det är inget svårt att gå över 1GB när man börjar köra Photoshop eller nåt. Så 2GB är helt klart att rekommendera för en Poweruser eller Gamer i Vista.

Tänkte bara nämna att man har ändrat lite på minneshanteringen i RTM-versionen (build 6000) av Vista. Är inte helt hundra på hur mycket man "sparar" men när jag testade så kändes allt mycket snabbare än i RC1/2.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Citat:

[i]
(Det jag vill säga mitt inlägg är att jag tror att du inte grundar dina övertygelser på fakta, eftersom du i mina ögon fortfarande inte har kommit med något hållbart, annat är spekulationer, t.ex. om öppnadet för tredjepartstillverkare som du (och jag) inte vet något om).

Ska vi gå genom punkt för punkt på din lista, eller vill du skriva om den först? [/B]

Låt grabben va! han har väl rätt att framföra sin åsikt!

Permalänk
Medlem

Har kört RTMen nån vecka nu, kan genast konstatera att den funkar mycket mycket bra kört många tidigare builds och det har ju alltid varit något man stört ihjäl sig på, så primärOS har det aldrig varit snack om. tills nu! har inte stött på ett enda problem föräns det var dags att plocka fram spelen. menyer(directx?) och allmänt beter vissa spel sig väldigt konstigt. de jag testade var neverwinternights 2 och anno 1701, båda var ospelbara. men om det beror på vista eller ej har jag faktiskt ingen aning om. kan ju likaväl vara nått xp-specifikt fulhack som utvecklarna kör med eller nått drivrutins tjall eller ja, vadsom. sen fanns det spel som funkade klockrent också såklart, quake4, company of heroes. osv.

i det stora hela tror jag det behöver mogna till sig innan det är redo för bruk av allmänheten. XP tog 2servicepacks på sig att bli hyffsat, hoppas dem jobbar på lite bättre med vista nu.. tack och lov för apple som håller blåslampan i röven på dem!

Permalänk

Vista är väl inte så dyrt egentligen, 1000kr för den billiga versionen och 1500kr för Business. Man behöver ju bara köpa en mus eller nåt för att få beställa OEM också

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Vista är väl inte så dyrt egentligen, 1000kr för den billiga versionen och 1500kr för Business. Man behöver ju bara köpa en mus eller nåt för att få beställa OEM också

Men så är du låst till en dator också med OEM Å andra sidan kan man ju köpa tre för samma kostnad som en fullversion

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Finns ingen större anledning till att byta OS nu... lika bra att låta det gå några månader så de ser man hur mycket prob det dyker upp. låta M$ komma ut med en drös med patchar.. sen kanske man kan snegla på det

Brukar alltid vara något som strular när man byter OS eller installerar ny SP..

finns det några dx 10 spel nu?
Nej!

inte speciellt lång tid kvar tills dem släppts, Hellgate: London är på god väg, och Crysis det samma, och så har EVE Online en patch som gör att spelet stödjer dx10.

Visa signatur

- Den stolte Materialisten

Permalänk
Medlem

Vad är det Vista kommer erbjuda som är så bra? Precis vilka funktioner i Vista rättfärdigar systemspecs högre än de flesta värstingspel på marknaden idag? Det måste ju ligga nåt bakom, är det hemliga avtal mellan microsoft och hårdvaruindustrin? Microsoft släpper ett operativsystem som nästan tvingar kunderna att antingen uppgradera eller att köpa nytt, datortillverkarna tjänar pengar på det och microsoft tjänar pengar på det eftersom de kan slänga med oem versioner av sitt nya op med de nya datorerna. XP har jag lärt mig leva med och tycker fungerar bra men jag använder mig av långtifrån alla inbyggda "finesser" det har att erbjuda mig. Varför skall jag då betala dyrt för uppgraderingar av datorn och ett nytt op med ännumer "lullull" som jag nog inte kommer att utnytja.

om man använder sin dator för kontorsbruk, så är det ju overkill att ha en dator med de specs som krävs för att driva Vista i ett hyfsat tempo, alltså får man inte då betala för något man igentligen inte behöver?

Över till DX10, är inte så påläst direkt men finns de som påstått att dx10 inte skulle fungera på XP eftersom det då skulle behövas en rejäl omkodning, samtidigt prata Kanel om att iom sp1 till vista kommer en förändring i kernelen till Vista? kan inte en liknande uppdatering släppas till xp för att lägga till stöd för DX10? känns bara som de vill tvinga fram en uppgradering som inte är befogad för alla.

Ett bra os för mig skall inte vara mycket mer än en tom legoplatta eller en stabil grund där jag kan välja själv vilka saker jag skall bygga ut med. Jag vill inte betala för ett helt slott med källarlokaler fulla med 10ton drivrutiner och 700rum av vilka jag bara använder 10.

Permalänk

Jag ska själv köpa en vista 32-bits datorn när den kommer ut. Några updateringar lär man få leva med innan allt är helt fixat, tror inte det kan talängre än tills sp1 är ute. Någon som mins hur XP var när den var ny?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa Vista när det kommer ut, eller åtminstone inom några månader. Har dock ett par frågor:

Stämmer det att man inte kan använda en OEM-version av Vista om det redan finns ett operativsystem installerat på datorn?

Har idag en dator där Windows XP var förinstallerat vid köp (det är väl detta som brukar kallas OEM?). Kan jag även i detta fall köpa en uppgradering till Vista, istället för fullversionen?

Finns det över huvudtaget någon anledning att välja fullversionen framför uppgraderingsversionen, förutsatt att man har XP installerat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludvigsson
Låt grabben va! han har väl rätt att framföra sin åsikt!

Givetvis får han det. Det är bara att de mesta, om inte allt han sagt tyvärr är falsk eller feltolkat. Säger dock inte att detta bara beror på honom utan tror snarare det beror på hans svala intresse av Vista och hur mycket falska rykten som spridits. Saken är egentligen att han helt omotiverat ger folk helt fel uppfattningar om hur saken faktiskt är.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Vad är det Vista kommer erbjuda som är så bra? Precis vilka funktioner i Vista rättfärdigar systemspecs högre än de flesta värstingspel på marknaden idag? Det måste ju ligga nåt bakom, är det hemliga avtal mellan microsoft och hårdvaruindustrin? Microsoft släpper ett operativsystem som nästan tvingar kunderna att antingen uppgradera eller att köpa nytt, datortillverkarna tjänar pengar på det och microsoft tjänar pengar på det eftersom de kan slänga med oem versioner av sitt nya op med de nya datorerna. XP har jag lärt mig leva med och tycker fungerar bra men jag använder mig av långtifrån alla inbyggda "finesser" det har att erbjuda mig. Varför skall jag då betala dyrt för uppgraderingar av datorn och ett nytt op med ännumer "lullull" som jag nog inte kommer att utnytja.

om man använder sin dator för kontorsbruk, så är det ju overkill att ha en dator med de specs som krävs för att driva Vista i ett hyfsat tempo, alltså får man inte då betala för något man igentligen inte behöver?

Över till DX10, är inte så påläst direkt men finns de som påstått att dx10 inte skulle fungera på XP eftersom det då skulle behövas en rejäl omkodning, samtidigt prata Kanel om att iom sp1 till vista kommer en förändring i kernelen till Vista? kan inte en liknande uppdatering släppas till xp för att lägga till stöd för DX10? känns bara som de vill tvinga fram en uppgradering som inte är befogad för alla.

Ett bra os för mig skall inte vara mycket mer än en tom legoplatta eller en stabil grund där jag kan välja själv vilka saker jag skall bygga ut med. Jag vill inte betala för ett helt slott med källarlokaler fulla med 10ton drivrutiner och 700rum av vilka jag bara använder 10.

Man behöver inte så jättemycket bättre specs på en kontorsdator. Det är väl främst ram-minnet som är bra om man har mycket av, och det är inte onödigt om man har mer än nödvändigt, då vista är mycket bättre på att dra nytta av det än XP.

DX10 som jag förstått egentligen typ bara är Direct3D 10 är en rejäl omskrivning av allt det där, med ny drivrutinsmodell för grafikkorten etc. Det verkar vara rätt stora förändringar. Att backporta det till XP, ett 5,5 år gammalt OS som inte säljer speciellt många nya exemplar när Vista har släppts är inte lönt att göra.
Men jag ser inte något större problem med det här, spel måste stödja directX 9 länge än, eftersom det är en liten gräddklick som kommer äga Vista och Geforce 8800GTX eller 8800GTS vid första spelreleaserna. Annars undrar jag hur de ska lyckas sälja så många exemplar av det spelet så de går med vinst.
Har jag fel? Jag har inte grävt i hur det ser ut på fronten, finns det verkligen spel som snart släpps som verkligen kräver directX 10?

Vistas främsta konkurrent är ju självklart mac OS X. Det inkluderar en del det med. Microsoft kan knappast gå och släppa en "legoplatta" om du vill ha windows som konkurrenskraftig plattform.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av awol1000
Funderar på att skaffa Vista när det kommer ut, eller åtminstone inom några månader. Har dock ett par frågor:

Stämmer det att man inte kan använda en OEM-version av Vista om det redan finns ett operativsystem installerat på datorn?

Har idag en dator där Windows XP var förinstallerat vid köp (det är väl detta som brukar kallas OEM?). Kan jag även i detta fall köpa en uppgradering till Vista, istället för fullversionen?

Finns det över huvudtaget någon anledning att välja fullversionen framför uppgraderingsversionen, förutsatt att man har XP installerat?

Tack på förhand!

Jag vet inte (det skulle någon gärna kunna få klargöra) om man kan köpa Vista uppgraderingsverion och uppgradera en XP OEM-installation, eller om man måste ha en XP retail för att få uppgradera till Vista.
Med retail får du både 32 och 64-bitars installationsmedia samt så ska Microsoft sköta ev. support man vill ha (beror på person till person om man värdesätter det). OEM ska ju OEM-datortillverkaren sköta supporten. Som jag ser det så de som köper ett moderkort och windows OEM har ingen support förutom google och microsoft knowledgebase (som räcker gott och väl).
Sen så ska ju OEM-versionen bara gälla den dator det installeras på, retail ger mer friheter i licensen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista 64 sen i november (företagsavtal så den är skarp och laglig).

Nvidia har drivers ute. Intels chip hadde jag inga problem med (865PE)

Xfi drivers ska vara släppta också så trådskaparens ursprungsbehov är såldes fylda. Stabilitetsmässigt så ligger vistan minst lika bra som server2003SP1.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned

Och vem tvingar dig till att köpa Vista?
Håll du dig till XP om du är nöjd med det operativsystemet.
Eller varför använder du Windows, Linux är nog det operativsystem du beskriver som legoplattan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vistas främsta konkurrent är ju självklart mac OS X.

Det är något jag inte är helt säker på stämmer. OS X är visserligen ganska bra men om vi pratar om ren försäljning så ligger nog den största utmaningen i att få användare att gå över från ett fullt fungerande XP till ett, ännu, oprövat Vista. Därför förstår jag de som, i den här tråden, ifrågasatt varför de ska byta till Vista.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det är något jag inte är helt säker på stämmer. OS X är visserligen ganska bra men om vi pratar om ren försäljning så ligger nog den största utmaningen i att få användare att gå över från ett fullt fungerande XP till ett, ännu, oprövat Vista. Därför förstår jag de som, i den här tråden, ifrågasatt varför de ska byta till Vista.

Så kan man ju också vända på det. Skulle Microsoft gjort en legoplatta istället för Vista så hade det varit ännu svårare ("omöjligt") att få över användare från XP, och användarna skulle gått till konkurrentföretaget Apple när de väl vill uppgradera.

Visa signatur