Permalänk

Installer Vista OEM

Funderar på att köpa en OEM licens av Vista Premium istället för att uppgradera från XP (ej OEM) då man sparar en del pengar :).

Men fungerar det? Eller är min dator reggad på nått sätt hos M$ att den har XP? Nån som vet? Nån som har gjort på liknande sätt?

Permalänk
Medlem

Finns inget som hindrar, du har ju köpt en ny license så den kan dom ju inte stoppa.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Jag hoppar på denna tråd. Vilken Vista-version får man installera på en egenhändigt byggd dator? Jag såg att Dustin har två versioner av varje Vista-variant: en OEM och en som inte är OEM. Den som är OEM är väsentligt mycket billigare än icke-OEM-versionen, varför det är frestande att köpa en OEM. Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Köp OEM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid
Köp OEM.

Vad innebär OEM? Kan det bli problem med Microsoft?

Permalänk
Medlem

Nej, det betyder bara att licensen blir bunden till datorn. Dvs, säljer du datorn så måste vista ingå, ger du bort datorn måste vista ingå osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erich Lespenhalt
Jag hoppar på denna tråd. Vilken Vista-version får man installera på en egenhändigt byggd dator? Jag såg att Dustin har två versioner av varje Vista-variant: en OEM och en som inte är OEM. Den som är OEM är väsentligt mycket billigare än icke-OEM-versionen, varför det är frestande att köpa en OEM. Vad säger ni?

Bägge licenserna får du installera på din egenhändigt byggda dator, skillnaden är att OEM licensen är bunden till just den datorn, skrotar du datorn så förlorar du licensen. Den "fulla" licensen är inte bunden till en specifik dator utan skrotar du datorn så får du flytta licensen till en annan dator.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Tack alla. Jag har fått lysande och klara svar.

Permalänk
Medlem

Går det att formatera den befintliga XP-installationen från en Vista OEM-skiva? Kanske är svårt att svara på eftersom Vista inte kommit ut än, men nån kanske sitter på svaret ändå? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awol1000
Går det att formatera den befintliga XP-installationen från en Vista OEM-skiva? Kanske är svårt att svara på eftersom Vista inte kommit ut än, men nån kanske sitter på svaret ändå? Tack på förhand!

Det var en väldigt bra fråga som jag inte tänkt på.
Hoppas du får ett svar!

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awol1000

Japp det kan du utan problem.
Installationen funkar på samma sätt som med XP.

Sätt i skivan o bota från den o följ anvisningarna så ordnar det sig...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

det finns en filmklipp på PC för alla där det är 2 killar från ms som pratar om att man FÅR instalera vista hur många gånger man vill och byta komponenter hur många gånger man vill, gäller det bara retail eller är det så för OEM också? :S jag kanske missade något men vet inte om det gäller för OEM också.

Visa signatur

Antec P180B | Asus P5B Deluxe | Core 2 Duo E6600 | Zalman 9500LED | ASUS 8800GTS | WD SATA II 250gb | WD SATA II 320gb | Samsung SATA II 500gb | 4x1gb DDR2 PC6400 Corsair Extreme 800mhz | Zalman 600w Nätagg | Windows Vista Ultimate 32bit