Permalänk

strålning från antenner?

Hejsan!
Jag sitter här hemma med två routrar, en FON router med 8dBi antenn som jag köpt till från planex.se och en Dlink gaming router 4300 med 10dBI antenn (oxå från planex.se) och det slog mig idag att var går gränserna för hur man blir påverkad av ha två sådana prylar i sitt rum. Trots allt så är väl en 8dBI och 10dBi mer kraftfulla än medföljande 2dBi och 5dBi. Samt undrar jag hur långt ifrån och vilka kanaler som är bäst att använda. Eftersom dem sitter 15cm ifrån varandra kanske de stör ut varandra? Eftersom inget jag kör med här hemma stödjer dlinks 108mbit kanske man lika väl kan skita i kanal 6 och prova ngn annan ovanlig? hur mkt påverkar det att bytta kanal o det finns ju från 1-11 om jag inte minns fel med olika frekvens, ngn som är extra bra eller brukar vara ovanlig och därmed gör att ens utrustning störs mindre osv.

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Avstängd

Vilken eller vilka var dina frågor?

Enda jag vet är att microvågor som "finns" i microvågsugnar stör trådlösa nätverk typ då dom kör på samma frekvens.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Hur stor skillnaden är mellan ex 5dbi o 10dib antenn och om man har flera st hur det påverkar ens hälsa

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

Om du googlar lite på wlan osv så hittar du nog rätt mycket om det, men iaf.

Det finns 14 överlappande kanaler som 11b/g/(n) nätet använder sig utav, så om du inte vill att dina ap:s ska störa varandra så ska dom använda 2olika kanaler som inte överlappar varandra typ 1-6-11 tror jag du kan köra på (inget jag kommer ihåg ).

Sen så är det så att ("vanligt") wlan ligger på 2.4Ghz vilket är microbandet dvs samma frekvens som din microvågsugn använder, dvs det du har i ditt rum är typ 2 st microvågsugnar (så jag hoppas att du inte har haft bägge alldeles intill ditt skrev >_< ). Dock så är effekten väldigt låg (relativt till micron) så jag tror inte du behöver vara så värst orolig... men som sakt, google!

Permalänk
Medlem

Om man har en Fon Router i samma rum som man har sin dator och som man också sover i dvs det rum man spenderar mest tid i. Kan det vara farligt för hälsan?

Dvs om fonen är på typ 70CM avstånd hela tiden då man sitter vid datorn och kanske 3 meter då man sover och ett trådlöst nätverkskort som sänder kanske 20cm från Routern??

Är lite orolig då jag skaffat en sån där Fon dock har jag ej kopplat den ännu!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt på att det skulle finnas någon hälsofara från någonting som sänder med mindre än en watt. Som WLAN. Vidare så är det ju så att strålningen på 2.4 GHz-bandet är icke-joniserande, så det enda som händer är att din kropp värms upp ytterst lite.

Det finns i dagsläget ingen icke tillbakavisad forskning som skulle sammankoppla några som helst faror med att utsättas för den strålning som blir av exempelvis WLAN och UMTS-basstationer.

Däremot skulle jag inte vilja bo några meter från en TV-mast, där har vi rediga bestar på många watt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Effekten halveras för varje kvadratmeter.

Edit: nu blev jag osäker på mitt inlägg, någon som kan styrka mitt påstående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Effekten halveras för varje kvadratmeter.

Edit: nu blev jag osäker på mitt inlägg, någon som kan styrka mitt påstående.

Strålningen avtar i kvadrat i förhållandet till avståndet.

Eller nåt....

Permalänk
Inaktiv

Här kan ni hitta information om ni e osäkra:

http://www.vagbrytarenstockholm.se/

Permalänk
Medlem

Vågbrytaren är inte direkt vad jag skulle beteckna en bra källa, dock... Något vinklad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aronat
Strålningen avtar i kvadrat i förhållandet till avståndet.

Eller nåt....

Vad nog att effekten avtar i kubik i förhållande till avståndet. Jag vet inte om det bara gäller för en "perfekt" antenn som strålar lika mycket åt alla håll (i de 3 dimensionerna) eller även för riktantenner.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vad nog att effekten avtar i kubik i förhållande till avståndet. Jag vet inte om det bara gäller för en "perfekt" antenn som strålar lika mycket åt alla håll (i de 3 dimensionerna) eller även för riktantenner.

Dubbla avståndet ger en fjärdedel av effekten, gäller oavsett antenntyp. Givetvis då att man följer samma "linje" från antennen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Jag tror det är i kvadrat, 3e dimensionen borde ju vara avståndet, alltså redan inräknat, gäller alla typer av antenner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joakim Ågren
Om man har en Fon Router i samma rum som man har sin dator och som man också sover i dvs det rum man spenderar mest tid i. Kan det vara farligt för hälsan?

Dvs om fonen är på typ 70CM avstånd hela tiden då man sitter vid datorn och kanske 3 meter då man sover och ett trådlöst nätverkskort som sänder kanske 20cm från Routern??

Är lite orolig då jag skaffat en sån där Fon dock har jag ej kopplat den ännu!

nej det är inte farligt

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Tänk på att i princip allt strålar vare sig man tror det eller ej(datorer,skärmar,microvugnar etc etc) och för mycket av den varan är knappast nyttig.
Elöverkänslighet är en åkomma som har blivit mindre ovanlig på sistone.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Tänk på att i princip allt strålar vare sig man tror det eller ej(datorer,skärmar,microvugnar etc etc) och för mycket av den varan är knappast nyttig.
Elöverkänslighet är en åkomma som har blivit mindre ovanlig på sistone.

Sluta slänga ut dig ogrundat skitsnack. Bara för att det är "mycket" av någonting gör det inte farligt.. Vi har "mycket" luft kring oss och det är ju som du säkert vet inte skadligt..

Elöverkänslighet... snacka om alla hypokondrikers dröm..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Sluta slänga ut dig ogrundat skitsnack. Bara för att det är "mycket" av någonting gör det inte farligt.. Vi har "mycket" luft kring oss och det är ju som du säkert vet inte skadligt..

"Luft" ja, det har vi levt med väl i snart 3.5-4 miljarder år, hur länge tror du all denna strålning vi har omkring oss har funnits. 5-10-20-50 år? Inte ens en livslängd.

Med ditt resonemang så skulle radioaktivt sönderfall vara helt ofarligt. Eftersom det finns överallt. Du kan ju testa att klättra up i en 3g mast och hänga dig framför antennen matad med 800watt på 2ghz bandet och se hur det känns.

Föresten, var det inte syre som gör så att cellerna åldras och dör?

Permalänk
Medlem
Citat:

"Luft" ja, det har vi levt med väl i snart 3.5-4 miljarder år, hur länge tror du all denna strålning vi har omkring oss har funnits. 5-10-20-50 år? Inte ens en livslängd.

Med ditt resonemang så skulle radioaktivt sönderfall vara helt ofarligt. Eftersom det finns överallt. Du kan ju testa att klättra up i en 3g mast och hänga dig framför antennen matad med 800watt på 2ghz bandet och se hur det känns.

Föresten, var det inte syre som gör så att cellerna åldras och dör?

Och med ditt resonemang så är en glödlampa farlig bara för en megawattlaser är det.

Strålning i olika former har funnits så länge som universum existerat. Jordstrålning, UV-strålning, synlig strålning, diverse röntgenstrålningar, kissstrålen, räktrålning osv.

Mobiltelefoner och radioutrustning höjjer säkert en utsatt persons temperatur med nån ointressant tusendels grad och det gör en glödlampa 39cm från sängen också.

Sen får ni tänka på att ju längre ifrån ni är en basstation av nån form destå högre måste ju effekten från den sändare ni har i knät(bäbbara) / fickan(mobilen) vara. Vad är då bästa stället att placera en sådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Och med ditt resonemang så är en glödlampa farlig bara för en megawattlaser är det.

Nej det var inte mitt resonemang. Jag skrev ju att bara för att radioaktivitet finns överallt betyder det inte att det är ofarligt i stora doser. Gäller åt andra hållet också, eller hur?

Citat:

Strålning i olika former har funnits så länge som universum existerat. Jordstrålning, UV-strålning, synlig strålning, diverse röntgenstrålningar, kissstrålen, räktrålning osv.

Ja det stämmer, det har funnits ända från första början. Men frågan är ju om livet hade kunnat utvecklats till vad det är idag här på jorden om det inte vore för jordens magnetfält (Notera magnetfält och inte elektromagnetism.) som skyddar mot universums bakgrundstrålning samt vår atmosfär som skyddar mot UV-ljuset.

Citat:

Mobiltelefoner och radioutrustning höjjer säkert en utsatt persons temperatur med nån ointressant tusendels grad och det gör en glödlampa 39cm från sängen också.

Jag tror lampan höjer värmen mer.

Citat:

Sen får ni tänka på att ju längre ifrån ni är en basstation av nån form destå högre måste ju effekten från den sändare ni har i knät(bäbbara) / fickan(mobilen) vara. Vad är då bästa stället att placera en sådan?

Om man är nojjig kan ju ett headset till mobilen vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head

Att du kallar elöverkänslighet för en hypokondrikerdröm är ju minst sagt skratterande.

Jag har en nära bekant som har drabbats av elöverkänslighet och denna person är knappast någon hypokondriker, och om du inte levt insnöad de sista 10 åren så har man kunnat läsa om att det faktiskt finns "några" ytterliggare som drabbats av samma åkomma.

Måste gratulera dig till 2007 års mest efterblivna inlägg.

Visa signatur

N/A

Permalänk

skulle inte bry mig så dirext om stråliningen det finns betydligt värre saker så som mobiltelefoner micron mm

ska vi rabbla upp allting som går i luften så är det inte mycket som är kvar

dock elöverkänslighet är något jag vet folk som drabbats av.. de har fått lösa det med massa extra tilllämpningar bara för att man är elöverkänslig så betyder det inte att man kan titta på tv elelr sitta vid datorn man får bara har mindre stålande produkter... tror jag har för mig att en LCD stårlar runt 70-80% mindre än en CTR

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Elöverkänslighet är ett faktum, som dock blir mindre ovanligt.

Angående strålning, joniserande strålning i stora mängder är inget att hurra för. Annars är strålning inget att oroa sig, man har väl dock utfärdat varningar för att män inte ska ha mobilen i framfickan, det är väl troligtvis bara storebror som försöker peka lite med fingret.
Om man kommit fram till att det ska hindra en att bli far en dag, det vet jag dock inte ;P.

Det man kan säga är väl att även om strålning är ofarligt, så är det ju knappast hälsofrämjande, vi mår ju inte bättre av det skulle jag tro

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man är nojjig kan ju ett headset till mobilen vara ett alternativ.

Så att mobilen ligger kvar i fickan?:P

Njä men skämt o sido. Trots allt tjat om hur mycket vanligare det blir med cancer så är det ändå så få som ändå skulle få det av detta.

Det är bara media som har fått hela världen att bli riskrädda. Livrädda för allt som det finns en riskfaktor med. Som nu alla jobbar med att ta bort alla risker överallt. Det ska inte finnas några risker nånstans.

Det går inte att göra ett riskfritt samhälle, det är bara att acceptera:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Elöverkänslighet är ett faktum, som dock blir mindre ovanligt.

Angående strålning, joniserande strålning i stora mängder är inget att hurra för. Annars är strålning inget att oroa sig, man har väl dock utfärdat varningar för att män inte ska ha mobilen i framfickan, det är väl troligtvis bara storebror som försöker peka lite med fingret.
Om man kommit fram till att det ska hindra en att bli far en dag, det vet jag dock inte ;P.

Det man kan säga är väl att även om strålning är ofarligt, så är det ju knappast hälsofrämjande, vi mår ju inte bättre av det skulle jag tro

Det finns dock hittills inga belägg för att elöverkänslighet skulle vara en fysisk överkänslighet, vilket gör att iaf jag är övertygad om att det är en psykosomatisk åkomma.

Det har till och med gjorts blindtester på elöverkänsliga, där man har tagit in dem i rum som har dolda elsystem.

Intressant att någon här nämner att klättra upp i en 800 W mobilmast, vilket iofs är ungefär var masterna brukar ligga i uteffekt, men om vi minns att effekten avtar med kvadraden på avståndet, så förstår vi snart att det inte är orimligt ändå. Masterna är helt enkelt inte gjorda för att klättras upp i.

Dessutom finns det väl etablerade gränsvärden, min hyresvärd publicerade protokollen från de mätningar som utförts, och det högsta värdet som de kunde avläsa (vilket var 40 m från antennen i en korridor med öppet fönster) var 0,0034 W/m^2. Det är intressant att notera att gränsvärdet för en UMTS-basstation (vilket det här var) ligger på 10 W/m^2, vilket även är ungefär vad man kan förvänta sig att solen levererar i genomsnitt per dygn i de flesta delar av världen.

Personligen tycker jag att allt tjafs om att UMTS-basstationer skulle vara farliga är en panik orsakad av Aftonbladet. Den forskning de presenterar brukar vara gjord av folk som inte borde göra den forskningen, för de inte har det som område.

Intressant läsning från forskare som faktiskt har detta som sitt område:
http://www.vof.se/folkvett/skeptisktabc.html#eloverkanslighet
http://www.vof.se/folkvett/20054mobil.html
http://www.vof.se/folkvett/20053speletom3g.html

Så, summa summarum, enligt mig är föreningen vågbrytaren full i skit, elöverkänslighet psykosomatiskt (vilket naturligtvis inte betyder att det inte existerar eller att man inte skall ta det på allvar, för de som är elöverkänsliga är det naturligtvis en stor påfrestning), den forskning som gjorts som visat att det skulle finnas hälsorisker med elektromagnetiska fält brukar vara undermåligt utförd och all uppståndelse är att skylla på Aftonbladet.

Ännu kortare sagt, om det står i Aftonbladet är det antagligen inte sant.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

vad jag är kritisk mot är hur alla tester gått till.
känns som att 99 gånger av 100 så hör man att strålningen är ofarlig.

på samma sätt som att "i tester har vi funnit att våra dvd-r skivor ska klara 90 år"

men hur fan vet dom det? dvd-rskivor har ju inte funnits i 90 år, så allting är ju baserat på approximerade simulerade tester.

samma sak känner jagmed strålningen.
det känns som att dom jämför wlan/gsm osv med inte vet jag, radioaktivitet kanske?:

radioaktivitet dödar definitivt, det gör inte gsm osv --> ofarligt.

men vad jag frågar mig är hur det ser ut om 20,50,100, 200 år, av konstant och ökande strålning från mobiler, tv, mobil tv, wlan, wimax, satelliter, radio, GPS osv osv osv... och det kan nog ingen 100% igt svara på

Permalänk
Medlem

Bara lite information för de som är intresserade. Effekttätheten (W/m^2) som man kan mäta från en antenn på avståndet R är

Effekttäthet=P*G/(4*pi*R^2)

där P är sändareffekt och G är antenngain. Effekttätheten minskar alltså kvadratiskt m.a.p avtåndet.

Ni slänger er också med dBi termer, tänkte jag skulle förklara det också. dBi betyder i ord "Antennförstärkning i förhållande till en rundstrålande antenn". Så att enbart säga att man har en X dBi antenn säger inget om hur mycket strålning som strålas ut i rummet. Man måste också veta sändarens effekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos

Intressant att någon här nämner att klättra upp i en 800 W mobilmast, vilket iofs är ungefär var masterna brukar ligga i uteffekt, men om vi minns att effekten avtar med kvadraden på avståndet, så förstår vi snart att det inte är orimligt ändå. Masterna är helt enkelt inte gjorda för att klättras upp i.

Nej precis, det var ett svar till "Luft finns överallt, bara för att det är mycket är det inte farligt" -argumentet.

Faktum kvarstår dock; vi utsätts för bra mycket mer strålning nu än vi gjorde för 50 år, eller bara 10 år sedan.
Och det byggs nytt hela tiden, ny teknik som använder högre frekvenser och därför måste höjja uteffekten ytterligare för att nå längre.

Personligen tror jag att om 5-10 kanske 20 år kommer vi bli tvungna att ändra riktning, (och inställning), det här är inte en hållbar utveckling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej precis, det var ett svar till "Luft finns överallt, bara för att det är mycket är det inte farligt" -argumentet.

Faktum kvarstår dock; vi utsätts för bra mycket mer strålning nu än vi gjorde för 50 år, eller bara 10 år sedan.
Och det byggs nytt hela tiden, ny teknik som använder högre frekvenser och därför måste höjja uteffekten ytterligare för att nå längre.

Personligen tror jag att om 5-10 kanske 20 år kommer vi bli tvungna att ändra riktning, (och inställning), det här är inte en hållbar utveckling.

Bra mycket mer? Ptja, det beror väl på vart man bodde då, 1957 hade radioantenner så det skrek om det över hela landet (det har vi ju iofs fortfarande), och de stora radioantennerna i Sverige sänder med 60 kW. Alltså 60 000 W, jämför de med de flesta UMTS-basstationer som sänder med 800 W.

Det är bra mycket farligare att bo nära en radioantenn, och folk som bodde nära dem lär ha utsatts för bra mycket kraftigare elektromagnetiska fält än de vi utsätts för i dagsläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan ju bli rätt irriterade på personer som lägger inlägg om att elöverkänsliga skulle vara de psykiskt.
Jag känner en person som är elöverkänsliga och hon har de inte så lätt.
Visst blir de nojiga när de ser master osv överallt men de är ju naturligt att man inte vill få "utslag" av sin "allergi"! Om man är "hö" allergiker så undviker man ju höladan liksom.

Sen att inte Telecom branchen vill framhäva att de skulle vara farligt är ju inte konstigt då de skulle få sälja mindre. Ungefär som att Oljefolket skulle vilja att man kunde köra bilen på vatten.
Its all about the money!

Nej, försiktighetsprincipen är rätt bra att gå efter.

Visa signatur

Director | Founder - HeXagon e-Sports

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag som undrar...men varför verkar "elöverkänslighet" i mycket stor del endast drabba kvinnor?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB