OEM eller fullversion?

Permalänk
Medlem

OEM eller fullversion?

Ja som topic lyder. Kommer ni skaffa OEM eller fullversionen?

Permalänk
Medlem

OEM.
Funkar utmärkt och går att installera om flera ggr.
Har XP Pro flera licenser och det har inte varit några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Fullversion. Byter hårdvara om några månader så lika bra med Retail.

Permalänk
Medlem

Liten fråga bara, köper bärbar nu i dagarn, om jag formterar den helt kan ja installera en OEM version då utan problem?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelletz
Liten fråga bara, köper bärbar nu i dagarn, om jag formterar den helt kan ja installera en OEM version då utan problem?

Det beror ju helt och hållet på vad för hårdvara som sitter i... Klarar den minimikraven för Vista då?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

OEM versioner e helt värdelösa för VISTA.

Låt oss säga att du köper en OEM version idag och installerar den.
3 månader senare kommer du på att du vill ha nytt moderkort, processor och HD. Men här tar det tyvärr tvärstop eftersom microsoft då tycker att du har en helt annan dator och du nekas då att installera din gammla vista OEM version eftersom den är låst till din gammla processor, moderkort och HD.
Det är bland annat därför prisskillnaden är så stor mellan RETAIL och OEM versionerna...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

OEM på laptopen. Retail på den stationära. Alltså båda versioner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
OEM versioner e helt värdelösa för VISTA.

Låt oss säga att du köper en OEM version idag och installerar den.
3 månader senare kommer du på att du vill ha nytt moderkort, processor och HD. Men här tar det tyvärr tvärstop eftersom microsoft då tycker att du har en helt annan dator och du nekas då att installera din gammla vista OEM version eftersom den är låst till din gammla processor, moderkort och HD.
Det är bland annat därför prisskillnaden är så stor mellan RETAIL och OEM versionerna...

/Homer_S1

OEM låses ifs till ditt moderkort (och ett poängsystem för övriga komponenter).

Permalänk

Skall bli kul att se alla kommentarer om ett halvår eller så från dom som har köpt OEM licenser och sedan inte lyckas aktivera Vista igen...:) Efter byte av moderkort och dyl...

Snålheten bedrar oftast visheten...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur det praktiskt går i verkligheten och på licenspappret struntar jag i då jag inte vill ha OEM. Men jag tycker det är förvånande att folk gnäller om att de inte får uppgradera (typ strippa och stoppa i massa nytt) i sin dator om de ska ha OEM. Liksom hallå, det är ju tänkt som en licens som är knuten till en såld dator med bestämt innehåll i som mer eller mindre ska förbli sådan i sin livstid. Inte som sweclockare som är besatta att uppgradera sin dator hela tiden och efter ett eller två år ha en helt annan dator.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag tar OEMen nu eftersom jag fick erbjudande att få det med min dator. Och eftersom det är en bärbar dator så är det inte särskillt troligt att jag byter moderkortet på den. Nästa dator däremot så blir det nog en fullversion, lite jobbigt att ha det låst till en specifik dator...

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
OEM versioner e helt värdelösa för VISTA.

Låt oss säga att du köper en OEM version idag och installerar den.
3 månader senare kommer du på att du vill ha nytt moderkort, processor och HD. Men här tar det tyvärr tvärstop eftersom microsoft då tycker att du har en helt annan dator och du nekas då att installera din gammla vista OEM version eftersom den är låst till din gammla processor, moderkort och HD.
Det är bland annat därför prisskillnaden är så stor mellan RETAIL och OEM versionerna...

/Homer_S1

Då säger man att moderkortet gick sönder & därför behöver man installera om... eller det går inte längre att göra så iom. att det är Vista vi pratar om?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ingen av dem.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har OEM och ändrar hårdvaran flera ggr och det inga som helst problem att aktivera licensen igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Alltså jag har OEM och ändrar hårdvaran flera ggr och det inga som helst problem att aktivera licensen igen.

Intressant att du har hunnit med det på 6 dagar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kan även vara så att han syftar på XP

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Kan även vara så att han syftar på XP

Stämmer bra siftar på XP Pro. Har ingen Vista.
Har 6st. licenser av XP Pro och alla är OEM och på dom har jag ändrar hårdvaran flera ggr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Stämmer bra siftar på XP Pro. Har ingen Vista.
Har 6st. licenser av XP Pro och alla är OEM och på dom har jag ändrar hårdvaran flera ggr.

Men *suck*. XP har mindre krånglig hantering än vad Vista har vad gäller OEM.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

enligt denna artikeln

http://www.pcper.com/article.php?ai...xpert&pid=4

Kommer det fungera även för Vista. Lite osäker dock om man måste säga att man fick ett nytt mobo i samma tillverkare.. vill inte köpa ett ECS till någon som kan stilla min oro?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan78
Men *suck*. XP har mindre krånglig hantering än vad Vista har vad gäller OEM.

Exakt vad jag syftade på, hur det nu praktiskt står till vad man kan och inte kan göra så är det inte bensäkert att det är precis som i XP, ett 5,5 år gammalt OS.

btw länken fungerar inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Använd!
http://www.pcper.com/article.php?aid=352&type=expert&pid=4

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Exakt vad jag syftade på, hur det nu praktiskt står till vad man kan och inte kan göra så är det inte bensäkert att det är precis som i XP, ett 5,5 år gammalt OS.

btw länken fungerar inte.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Hedersmedlem

HP Upgrade, så retail.