Sverige utpekat som en pirathemvist

Permalänk
Medlem

Tanken att kultur ska vara till för alla är inte hotad av att någon väljer att ta betalt för sin konst - mer demokratiskt är då att producera kultur själv som man inte tar betalt för och bojkotta snarare än stjäla den dyra kulturen.

Och hur lite ska det behöva kosta med musik egentligen? 90 spänn för en hel skiva på iTunes tycker jag är helt överkomligt. Jag tror att de som piratkopierar nu och säger att de gör det på grund av priset på musik/film/mm hade gjort det ändå om det så kostade ett halvt öre per hel spelfilm.

(Jag ska också tillägga att jag bestämt mig för att testa datorsveriges ståndpunkt. Jag håller på att skriva musik till ett donationsbaserat projekt. Om jag får in en enda donation på ett helt år så ska jag inte säga ett ord till om piratkopiering. Det kommer inte att hända.)

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

orkar inte gå in i diskussion gällande Rätt eller fel, dyrt eller billigt, utan säger helt enkelt "”countries deserving speical mention" det är sverige det!!

Låt oss alla vara stolta att vi är så himla framme, att alla nästan har råd att lära och använda datorer och att det verkar som många har mycket nytta av det.

Moralen kan ni stoppa åt sidan, här blir inge konverterad, statistiken talar för sig själv... man bara bockar och bugar, stolt...

*torkar en glädjetår

EDIT: har nu kollat hela lista, och man kan bara dra slutsatsen att varken Frankrike, holland, Danmark etc (USA?), har nämnts?
Nästan alla andra länder i världen är på någon sorts lista. Men så klart, de letar väl jobb på dessa "allianser", helt slöseri med pengar och tid igentligen. Man försöker visa att kopiering har lett till förluster... hmm visst alla skulle säkert köpa det de laddar ner och folk köper hårddiskar, bredband, cd skivor, skrivare etc.etc. i större mån än om de skulle köpt den lilla del original istället..

som sagt, statistiken talar för sig själv, HELA världen kan ju inte ha fel.. då är något annat fel.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror ju att i princip alla som har dator och internet har pirat-tankat nån gång

Permalänk
Medlem

Att vara "stolt" över det och att sverige är superduperjättebra och allt, lägg ner. Det är inte häftigt, okej, det är en egen värld för de som inte kan komma ut i verkligheten inget mer.

Tror ingen här är speciellt insatt (rätta mig om jag har fel) i hur mediabranschen fungerar, inte jag heller. Men en sak vet jag. Det är inget unikt att företagen tjänar storkovan och tar ut stora vinster. Det sker i alla branscher. Priset motsvarar det uppskattade värdet och inte alltid det faktiskta. Det är ren marknadsföring och inget konstigt. Läs på. Finns ett behov och en efterfrågan så finns det företag som uppfyller de behoven. Marknaden, kunderna, bestämmer de pris de är villiga att betala.

Man laddar ner eftersom det är en enkel möjlighet. Riskerna är små och vinsterna enorma. Tänk själv, vilka andra varor värda 1000-tals kronor kan man få hem gratis på några timmar. Jag är johhny depp, jack sparrow, vem vill inte vara som honom.........

Men argumenten för piratkopiering håller inte. Det är ingen rättighet att få tag i musik och filmer producerade av andra. Vare sig det är privatpersioner eller "stora onda ojoj" företag.

Att alla gör sådan skilldnad på digitalt och reellt material. Blir ni glada om någon går in i eran dator? just ja det är erat liv, färlåt... virus? trojaner? tror ni ni äger innehållet på datorn? Jasså ni har köpt Windows.. okej, visa mig skilldnaden på erat windows och de digitala produkter ni laddar ner...

För mig är det helt okej om alla laddar ner det de vill ha, jag är ingen moralgubbe. Men att skryta om det, Argumentera för det är patetiskt. Fan ta hem er pr0n och det filmer ni vill ha, men håll käften om det, nästan lite som 13-åringen som lyckas krascha en ruta utan att ngn märkt det och skryter. Men lipar när han blir påkommen...

Fildelnings grundtanke ? En community där ideer flödar fritt, konsten är för alla och allt är så underbart. Säg det till den 14-åring som ensam sitter o runkar till rysk bögporr klockan 1 på natten. Det är bullshit. Vad skiljer kultur från annan industri.... Okej om aktörerna själva delar ut materialet eller bjuder till gratis visning. Brukar ni gå på musem ofta btw?
Jag har inget emot att filmstjärnor får bra betalt. Tycker de förtjänar det. Det är ingen lätt bransch. Skiter om de tjänar miljoner, men det är väl avundsjukan som visar sig.

En sak jag har svårt för är det den omogna, bortskämda jävla synen att man har rätt till saker. De flesta här har väl inte lyft ett finger för andra, men sitter med era splitternya burkar och ser er som värdefulla. okej, du jobbade ihop pengarna själv. okej kommunen GAV dig ett sommarjobb eftersom dom måste, visst fan hade dom helst sluppit avlöna en skit som dig, generalisering, no offence. Jag är av den synen att man själv vinner mer på att förtjäna saker. Det ger mer tillfredsställelse, visst att stjäla är en billig genväg men det håller inte i längden. Vakna upp. Inte undra på att många har svårt att komma ut i livet. "Arbetslivet" låter som en jävla klysha " varför ska jag jobba åt det jävla systemet" men kalla det vad ni vill, faktum är att man inte får något gratis. Visst fan utnyttjar man systemet bäst man kan men MAN FÅR INGET GRATIS, man tar. det är stöld, utnyttjande av andra. inget ovanligt, Men som sagt det är inget häftigt, den friheten ni pratar om är tagen ur luften, ni uttnyttjar andra, så enkelt är det. Hela livet är ett utnyttjande av andra, men gör det på ett vettigt sett, kalla det inte en rättighet, det är det inte, ni vet själva. Läs på, än en gång. All denna jävla bortskämdhet. Fokus på sådant som inte är reellt. I-landsproblem. Skaffa ett riktigt jobb. jag lovar du blir nöjd med dig själv. Bygg inte ett liv på stöld, det är löjligt, det är inte häftigt. Hur man än vrider och vänder på det. Respekt får man på andra sätt. Där ute... Med sammarbete och tillit.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Att vara "stolt" över det och att sverige är superduperjättebra och allt, lägg ner. Det är inte häftigt, okej, det är en egen värld för de som inte kan komma ut i verkligheten inget mer.

Tror ingen här är speciellt insatt (rätta mig om jag har fel) i hur mediabranschen fungerar, inte jag heller. Men en sak vet jag. Det är inget unikt att företagen tjänar storkovan och tar ut stora vinster. Det sker i alla branscher. Priset motsvarar det uppskattade värdet och inte alltid det faktiskta. Det är ren marknadsföring och inget konstigt. Läs på. Finns ett behov och en efterfrågan så finns det företag som uppfyller de behoven. Marknaden, kunderna, bestämmer de pris de är villiga att betala.

Man laddar ner eftersom det är en enkel möjlighet. Riskerna är små och vinsterna enorma. Tänk själv, vilka andra varor värda 1000-tals kronor kan man få hem gratis på några timmar. Jag är johhny depp, jack sparrow, vem vill inte vara som honom.........

Men argumenten för piratkopiering håller inte. Det är ingen rättighet att få tag i musik och filmer producerade av andra. Vare sig det är privatpersioner eller "stora onda ojoj" företag.

Att alla gör sådan skilldnad på digitalt och reellt material. Blir ni glada om någon går in i eran dator? just ja det är erat liv, färlåt... virus? trojaner? tror ni ni äger innehållet på datorn? Jasså ni har köpt Windows.. okej, visa mig skilldnaden på erat windows och de digitala produkter ni laddar ner...

För mig är det helt okej om alla laddar ner det de vill ha, jag är ingen moralgubbe. Men att skryta om det, Argumentera för det är patetiskt. Fan ta hem er pr0n och det filmer ni vill ha, men håll käften om det, nästan lite som 13-åringen som lyckas krascha en ruta utan att ngn märkt det och skryter. Men lipar när han blir påkommen...

Fildelnings grundtanke ? En community där ideer flödar fritt, konsten är för alla och allt är så underbart. Säg det till den 14-åring som ensam sitter o runkar till rysk bögporr klockan 1 på natten. Det är bullshit. Vad skiljer kultur från annan industri.... Okej om aktörerna själva delar ut materialet eller bjuder till gratis visning. Brukar ni gå på musem ofta btw?
Jag har inget emot att filmstjärnor får bra betalt. Tycker de förtjänar det. Det är ingen lätt bransch. Skiter om de tjänar miljoner, men det är väl avundsjukan som visar sig.

En sak jag har svårt för är det den omogna, bortskämda jävla synen att man har rätt till saker. De flesta här har väl inte lyft ett finger för andra, men sitter med era splitternya burkar och ser er som värdefulla. okej, du jobbade ihop pengarna själv. okej kommunen GAV dig ett sommarjobb eftersom dom måste, visst fan hade dom helst sluppit avlöna en skit som dig, generalisering, no offence. Jag är av den synen att man själv vinner mer på att förtjäna saker. Det ger mer tillfredsställelse, visst att stjäla är en billig genväg men det håller inte i längden. Vakna upp. Inte undra på att många har svårt att komma ut i livet. "Arbetslivet" låter som en jävla klysha " varför ska jag jobba åt det jävla systemet" men kalla det vad ni vill, faktum är att man inte får något gratis. Visst fan utnyttjar man systemet bäst man kan men MAN FÅR INGET GRATIS, man tar. det är stöld, utnyttjande av andra. inget ovanligt, Men som sagt det är inget häftigt, den friheten ni pratar om är tagen ur luften, ni uttnyttjar andra, så enkelt är det. Hela livet är ett utnyttjande av andra, men gör det på ett vettigt sett, kalla det inte en rättighet, det är det inte, ni vet själva. Läs på, än en gång. All denna jävla bortskämdhet. Fokus på sådant som inte är reellt. I-landsproblem. Skaffa ett riktigt jobb. jag lovar du blir nöjd med dig själv. Bygg inte ett liv på stöld, det är löjligt, det är inte häftigt. Hur man än vrider och vänder på det. Respekt får man på andra sätt. Där ute... Med sammarbete och tillit.

Nähä ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

varför bild på CD skivor? lol

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Som DIAMONDBACK sade, blanda inte ihop kopiering och stöld. Det är två totalt olika saker.

Men varför inte vända på det då?
Varför ta 600:- eller mer för ett nytt spel när folk uppenbarligen inte är villiga att ge så mycket
Är det ok att straffa sina ordentliga kunder med DRM och annan skit när piraterna går ostraffade
Är det ok att tvinga fram försvagningar och ibland rena brott mot lagarna kring integritet och privatlivet för oskyldiga bara för att man inte kan skydda sina egna prylar...
Är det ok att du inte ska få använda någonting du betalat för som du själv vill?
Är det ok att för företag att hyckla med lagar och regler bara när det passar dem själva?

En påse skitsnack är vad det är. Klart som f-n att, om du tar eller ser något utan att betala, som någon (upphovsrättsinnehavaren) faktiskt inte vill ge eller visa dig, innan du betalt, att det är stöld.
Jag antar att du brukar planka in på biografen och hävda din rätt till att ta del av filmen, du tar den ju inte?
Är det ok att t.ex. kineserna kopierar Volvobilar, och säljer dem vidare som rena kopior?
Eller att innehållet i våra datorer sprids vind för våg på nätet, fritt tillgängligt för den som vill se?

Hur folk prissätter varor är upp till dem. Tycker man det är för dyrt köper man det inte. Marknaden kommer till slut att sätta ett lämpligt pris. Vill de inte sälja får de fortsätta ta för mycket betalt. Men det är ju rätt konstigt att de fortsätter ta 600:- om ingen köper, eller finns det köpare trots allt? Att sedan hälften snor varan gör den ju inte direkt billigare.

Att bolagen straffar betalande kunder är givetvis helt uppåt väggarna.

Att bolagen (APB) gör som de gör gillar jag definitivt inte, de skall inte skriva lagarna. Det är lika förkastligt som att piratkulturen dikterar och påtvingar villkor på marknaden. Men att de har de åsikter de har är förståeligt.
Skydda sina prylar? Det naturliga är ju att man inte behöver skydda sina prylar, allt annat är onormalt. Lagarna brukar ju tillkomma i efterhand, när brott begåtts.

Om jag har betalat för någonting brukar jag veta (innan) vad jag får göra med det. Sedan kan jag ha synpunkter kring användandet. Men det gäller ju att inte köpa grisen i säcken. Ändrar sig mjukvaran (till det sämre) efter köpet är det givetvis fel.

Om du tänker på ex.vis Sony, så givetvis är det förkastligt.

Och det är väl bäst att tillägga att det händer att jag själv fildelar ibland. Men jag förstår vad jag håller på med. Och det är definitivt ingen mänsklig rättighet att fildela utan tillåtelse.

Permalänk
Medlem

Istallet for att lata oss skratta ihjal oss at deras roliga undersokningar och rapporter kunde de kanske forsoka fa en bild over hur kvalite paverkar ett "objekt" som gar att ladda ner.

Har sjalv inte allt for stor moral gentemot multimiljonarer/miljardarer men kan de producera nagot vettigt sa ar det klart som attan att man betalar for sig, finns trots allt inte manga foretag som kan gora nagot vettigt nu for tiden sa klart man far stodja de som fortfarande forsoker.

Foretag som EA daremot skulle jag aldrig ens tanka mig betala ett ore till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-29
En påse skitsnack är vad det är. Klart som f-n att, om du tar eller ser något utan att betala, som någon (upphovsrättsinnehavaren) faktiskt inte vill ge eller visa dig, innan du betalt, att det är stöld.
Jag antar att du brukar planka in på biografen och hävda din rätt till att ta del av filmen, du tar den ju inte?
Är det ok att t.ex. kineserna kopierar Volvobilar, och säljer dem vidare som rena kopior?
Eller att innehållet i våra datorer sprids vind för våg på nätet, fritt tillgängligt för den som vill se?

ok, jag kan hålla med om att det är väldigt svårt att argumentera för piratkopiering, de flesta här som gör just detta här på swec verkarvara på sin höjd 15 år som på något sätt känner sig revolutionära när de får sitt piratkopierande till att vara nått statement över deras politiska övertygelse att kultur ska vara gratis.

men att jämföra det med piratkopiering av produkter som sedan säljs vidare är inte heller särskilt genomtänkt. det är väldigt få här i sverige som laddar hem tex. Photoshop för att sedan skriva om det, packetera det och sedan sälja det vidare som sin egen produkt. 99% (egen uppfattning) av all piratkopiering här i sverige sker för eget bruk och mest bara för att det finns där att få tag på.

så njut vänner, snart är det över...

(väntar spänt på första "pirater kan aldrig stoppas" bla bla)

Permalänk

<b>"The copyright industries are deeply concerned about the potential of any compulsory license initiative and are monitoring the situation closely"</b>

Stackare... kanske måste de borsta tänder med hummer nu istället för rysk kaviar på tandborsten. Jag får så dåligt samvete så jag vet inte om jag kan sova om nätterna längre. Lika bra jag går till polisen.

Hoppas bara inte riksdag/regering cavear in lika snällt som de gjorde när amrisarna tryckte på (you know when). Skulle ju inte förvåna mig, dock, då borgarna knappast visat på några bättre kvaliteter än sossarna på områden utan om något är än värre.

<b>[Någon sa] ok, jag kan hålla med om att det är väldigt svårt att argumentera för piratkopiering, de flesta här som gör just detta här på swec verkarvara på sin höjd 15 år som på något sätt känner sig revolutionära när de får sitt piratkopierande till att vara nått statement över deras politiska övertygelse att kultur ska vara gratis</b>

Piratpartiet fick ju faktiskt väldigt många röster, och om du inte (som jag) läst statsvetenskap i tre år på universitetet så vet du kanske inte att man måste vara 18 för att rösta i Sverige. Men nu vet du det...

Att kalla hela piratrörelsen för något fjortissträck är ju lika puckat som att jämföra nazisterna med ett gäng glada scouter.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Säg det till den 14-åring som ensam sitter o runkar till rysk bögporr klockan 1 på natten.

Genom sig själv känner man andra. Men lugn, jag dömmer dig inte. Du är inte ensam här i världen om att vara bög, bitter och 40.

Vet inte om du kom fram till nånting minnesvärt förutom att vi 14-isar fan inte skall tro att vi vet nåt om världen.

Ditt inlägg kan du för övrigt spara och byta ut "piratkopiering" till valfritt ämne till nästa gång du känner behov. Bara ett tips.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
<b>"The copyright industries are deeply concerned about the potential of any compulsory license initiative and are monitoring the situation closely"</b>

Stackare... kanske måste de borsta tänder med hummer nu istället för rysk kaviar på tandborsten. Jag får så dåligt samvete så jag vet inte om jag kan sova om nätterna längre. Lika bra jag går till polisen.

Hoppas bara inte riksdag/regering cavear in lika snällt som de gjorde när amrisarna tryckte på (you know when). Skulle ju inte förvåna mig, dock, då borgarna knappast visat på några bättre kvaliteter än sossarna på områden utan om något är än värre.

<b>[Någon sa] ok, jag kan hålla med om att det är väldigt svårt att argumentera för piratkopiering, de flesta här som gör just detta här på swec verkarvara på sin höjd 15 år som på något sätt känner sig revolutionära när de får sitt piratkopierande till att vara nått statement över deras politiska övertygelse att kultur ska vara gratis</b>

Piratpartiet fick ju faktiskt väldigt många röster, och om du inte (som jag) läst statsvetenskap i tre år på universitetet så vet du kanske inte att man måste vara 18 för att rösta i Sverige. Men nu vet du det...

Att kalla hela piratrörelsen för något fjortissträck är ju lika puckat som att jämföra nazisterna med ett gäng glada scouter.

Lite bättre är de väl. De har hållt sina vallöften, det gjorde aldrig sossarna. Bara det gör borgarna extremt mycket pålitligare än sossarna. Men det är kanske bara jag som vill ha förtroende för de förtroendevalda?

Visst är det korkat att generalisera, men det kommer bara fortsätta.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Grundläggande:

Fråga:
Varför är de stora mjukvarutillverkarna så rika?

Svar: För att de har den otroliga turen att deras produkt är extremt lätt att distribuera. (Jämför skivartisters inkomster med en målares...)

...och så ändras spelreglerna med snabba linor etc. Förlåt man jag kan inte känna alltför stor sympati med de stackars storbolagen som ligger på rygg och sparkar och grinar.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

För det första så är inte piratkopiering stöld man tar ju inte det rediga materialet utan bara "en bild av det" och bygger utt det själv

sen varför sitter det folk i riksdagen och inte betalar tv licens? det är ju lite att gå i fel ändå..
alla har tv ..okey inte nisse i norrland då men varför inte så ut tvskatten på andra skatter och jag ser det självklart att jag ska få använda internet tillvad jag vill! varför gav de oss det då?
jag kommer hämta både det ena och andra för det är alldelles för dyrt att köpa i affärer och det som är bra köper man faktist och man orkar inte vänta 6 månader på att skiten ska komma hit! plus att jag hittar sällan det utbudet iaffärer som jag lyssnar på och sen väldigt mycket på nätet är ren skit..
av 1000 låtar kanske 50 är bra och 3-4 st det bästa man någon sin har lyssnat på!

Sen Sverige är ett land USA är ett annat fixa era egna jävla problem och tror inte ni kan komma och rätta oss ni är ju faktist det land som alla föraktar mest vilka har startat de flesta krigen osv? ja just det våra snälla storebröder i USA.

Någon som har sett filmen bowling for columbine? (stavning)
Den är värd att se! de har fel i sina system och folk utnyttjar det.
visst det finns regler i sverige vi smiter undan i stockholm osv kör alla på gult/rött men här på "landet" så stannar alla gott vid gult.
Det är ett storstads fenomen vi har att göra med och jag vill inte att folk ska rätta mig vad jag gör för fel och rätt!

låt varje kommun ta hand om sin problem! rikstdagen kan ju inte bestämma hur några vattenledningar i happaranda ska dras;)

Sen som jag nämt innan alla dagens ungdommar har faktist laddat ner music och lyssnat o sett på "olagliga filmer" sen varför finns det mp3 spelare? vilken redig student går och köper music pånågra gb för att ha på mp3'n? sen msn osv har vidgat spridningen av music osv.. jag har flera gånger fått ta emot filmer music osv på msn som inte skulle rymmas på en disk precis.

Sen varför är det olagligt med att ha något före det är lagligt?
väntar man 5 år så kan man spela in det från tv eller så då är det helt lagligt! om jag spelar in en film med tv kort och ger ut på nätet så är jag lagligt för jag har spelat in den men jag är olaglig då jag delar ut och de folk som hämtar hem den... konstigt!
Sen man orkar inte ligga efter än vad alla andra gör alla snackar om lost, 24, prision break osv de tar ju för helvete ett tag innan de kommer hit och jag ser det som en självklar het att jag ska få ladda ner något som ändå kommer att vissas på tv 5 dar efteråt!

EDIT:varför inte följa strömmen? jag har ffs anmärkning att jag inte har följt strömmen på 110väg:rolleyes: är det inte bättre och följa med strömmen så allting går mcyket smidigare än att ligga och sega i sin egna hastighet?
om man ska hårddra det så alla som har kört bil har någongång körförfort brutit mot högerreglen elelr så varöfr bötsfälls man inte för sånt? de vet att vi gör de men ändå så ger de oss inga böter för de kan inte bevisa det!
Människan är skapad för att förstöra och bryta emot regler så lätt öär det och så komemr det alltid att förbli!

så många miljoner som laddar ner på nätet kan inte ha fel angående något! det är folk i andra änden som har problenm inte vi!

Ddos attack på alla Usa's organisationer och företag som tycker vi är lagbrytare..

tacka vet jag TPB!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Alla lurar alla år 2007.

Staten lurar folket och företagen lurar staten. Folket lurar i sin tur företagen bäst det går. Någon som ser systemet?

Blir komiskt om man ska börja leta efter en skyldig grupp i denna härva då alla grupper bidrar till situationen.

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Åh, första gången man kan vara stolt över landet man bor i!

Första gången? Själv blev man stolt när BF1942 kom ut. Möjligtvist tidigare för någonting annat också.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

så länge dom inte ändrar på våra rättigheter som folk har dött för dem.

sen ju äldre jag blivit ju mindre har jag laddat hem, nu mer blir det bara saker som inte alls finns i sverige. anime m.m som det typ inte finns licenser för

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Tydligen så förlorar alla (vilka?) skapare 320,3 miljoner dollar på Sveriges piratkopiering enligt IIPA, 2005. Siffran för 2006 är 170 miljoner dollar, fast då har de inte lika många områden med i beräkningen som för 2005.

185 miljoner är "Buisiness software" 2005, och 170 miljoner 2006.
135,3 är entertainment software för året 2005.

Alltså är det mjukvara till företag som vi kopierar mest om man ser till värdet. Den programvaran brukar ju vara dyrast så det lär väl inte vara flest kopior på den.

http://www.iipa.com/statistics.html

Ganska kul att de tar upp att vi har tjänster som innebär "darknets" som vem som helst kan använda för att omöjligöra identifiering av vem som sitter bakom datorn. Man riktigt ser att de vill förbjuda "darknets". De ger Relakks som exempel. https://www.relakks.com/ <-- som tydligen numera är öppen för hela EU.

Räkna med att Reinfeldt kommer att få kontakt av Bushfolk för att vår regering ska göra något. Kanske till och med fler hot om att inte få vara med i WTO?

Jag tycker inte denna uppmärksamhet är bra. Kul kanske men inte bra.

Permalänk
Medlem

tycker det är väldigt kul att läsa dessa trådar där folk har helt olika åsikter.

iallafall så har jag alltid trott att sverige var en av de länder som köpte mest film och musik. Antagligen iförhållande till invånare, men ingen har tagit upp någonting om hur stor försäljningen är.
Är det någon som vet eller är jag en "korkad typ" som verkligen tror detta lilla drömscenario?

//Fox

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-29

Hur folk prissätter varor är upp till dem. Tycker man det är för dyrt köper man det inte. Marknaden kommer till slut att sätta ett lämpligt pris. Vill de inte sälja får de fortsätta ta för mycket betalt. Men det är ju rätt konstigt att de fortsätter ta 600:- om ingen köper, eller finns det köpare trots allt? Att sedan hälften snor varan gör den ju inte direkt billigare.

Att bolagen straffar betalande kunder är givetvis helt uppåt väggarna.

Att bolagen (APB) gör som de gör gillar jag definitivt inte, de skall inte skriva lagarna. Det är lika förkastligt som att piratkulturen dikterar och påtvingar villkor på marknaden. Men att de har de åsikter de har är förståeligt.
Skydda sina prylar? Det naturliga är ju att man inte behöver skydda sina prylar, allt annat är onormalt. Lagarna brukar ju tillkomma i efterhand, när brott begåtts.

Om jag har betalat för någonting brukar jag veta (innan) vad jag får göra med det. Sedan kan jag ha synpunkter kring användandet. Men det gäller ju att inte köpa grisen i säcken. Ändrar sig mjukvaran (till det sämre) efter köpet är det givetvis fel.

Om du tänker på ex.vis Sony, så givetvis är det förkastligt.

Och det är väl bäst att tillägga att det händer att jag själv fildelar ibland. Men jag förstår vad jag håller på med. Och det är definitivt ingen mänsklig rättighet att fildela utan tillåtelse.

Det där med "rättighet" måste nog vara det met uttjatade påståendet någonsin. Nej, det är ingen rättighet, men det är inte företagens vinst heller, så det spelar ingen roll.

Och hur folk prissätter varor är inte upp till dem själva, inte helt och hållet då vi har lagar ang. ocker. Men att folk då kopierar dem istället för att köpa orginalet är ju en stor lysande neonskylt om att det är för dyrt... "Bättre att inte köpa alls" kan man ju säga då, vilket kanske är sant. Jag tror dock att det istället skulle sluta i att de slutade skapa produkter av det slaget istället för att sänka priserna på dem. Skulle helt plötsligt majoriteten sluta köpa film så skulle bara företagen kolla närmare på de filmer som faktisk blir sålda och skapa tonvis med sådana... det är bara titta på alla såpor som gick på tv... först bara någon enstaka, sen massor och åter massor av dem så fort de upptäckte att folk ville ha det. Samma sak när det gäller reality-tv som går nu... Att inte köpa fungerar inte, för då antas det bara att intresset för produkten inte finns, och produkten försvinner. Det sänker inga priser mer än kanske marginellt. Piratkopiering visar ändå att intresset finns, eftersom folk ändå vill ha prylarna men inte betala det höga priset för dem.

Och nej, jag plankar inte in i biografer. Jag använder ändå deras utrustning, lokaler och annat när jag tittar på filmen. Men att jag knappt går på bio längre stämmer, eftersom priset är för högt. När det låg på en 60-70 för en massa år sen var jag där minst en gång i veckan, nu kanske 1 gång i halvåret, max.

Att inte köpa grisen i säcken säger du också... Hur i hela *** tillämpar man det på en film, ett spel eller musik? Ok, musiken kan man kanske få provlyssna på. Vissa ynka spel finns det demos på (som oftast ändå inte säger ett skit om spelet sen), men sen då? Jag vet inte hur många filmer jag köpt som sett bra ut på trailers och så bara för att det sen ska visa sig att det är ren skit...

Det lilla jag "piratar" är för att jag inte vill ha saker med en massa skräp på dem (och lite för att protestera mot priset), inte för att kultur ska vara gratis eller att det är en rättighet eller annat nonsens. DRM som begränsar uppspelning, SF m.m. Jag har betalat för någonting, då är det banne mig uppt ill mig att använda det också. Om jag sen använder det fel får de straffa mig efteråt. Men vad jag inte tänker godkänna är att de straffar mig innan jag gjort någonting fel. Då har de med andra ord redan utpekat mig som missdådare och gett mig ett straff för det, så då kan jag ju lika gärna göra det också. Och det är där företagen gör sitt stora misstag. De har redan dömt ut samtliga sina kunder som kriminella och försöker igen och igen tvinga på dem sina straff, så varför skulle då inte kunderna bli kriminella när det inte finns någon mening i, utan istället ger fler fördelar än att vara laglig?

Företagen vägrar tjurskalligt att se de enklaste av saker. Om och om igen gnäller de bara om att "folk vill ha gratis" när det i verkligheten är långt ifrån sanningen. För min del hade de gärna fått fortsätta göra det, men risken är då att folk faktisk vänjer sig vid att det är gratis, vilket är farligare än någonting annat. Företagen som vägrar inse dessa enkla saker straffar bara sig själva. Sverige är ett ypperligt exempel på detta. Majoriteten av folk här har någongång laddat hem någonting, och många gör det kontinuerligt. Sverige håller på att vänja sig vid att saker finns gratis på internet, och bolagen gör ingenting åt det, utan bygger bara på med fler anledningar till att använda just kopiorna istället, eftersom orginalen leveraras fulla med skit och kostar uppåt väggarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

vinst och förlust, nja.. normala företag skickar inte advokater efter personer som inte blev kund hos de. (för det är fortfarande inte bevisat att man skulle KÖPA allt man laddar ner).

Eller som att det bara skulle finnas EN rörmockare, (syftar på monopol ställning).

Så snälla jämför inte företag med den sortens bolag som styr media.

emil_fh: Du hade flera punkter, dock tycker jag det hela är mer bittert än en Camparai Grapefruit. Är du Frisk? Du verkar väldigt upprörd.

Sverige, för sin befolkningsstorlek, har producerat, flera bilar, plan, IT lösningar, sjukvårds produkter och patenter. Så jag kommer knappast "Lägga ner" at vara stolt.

Jag tror det är den "nya" genearationen du är arg på. Men hur vet du om de tar det lika allvarligt som dig? Alltså jobbet tar de säkert på allvar och allt du skrev håller om respekt etc. men de ser inte tankning som någon sorts undergång, utan helt enkelt en "hobby". Betyder inte att de skiter i att jobba och planerar nästa attentat på staten.
Nej inget är gratis, DÄRFÖR när det är enkelt att FÅ något gratis, är man nästan dum om man inte gör det. Sedan om du tycker en stjärna verkligen förtjänar 200 MILJONER kr, för några månaders arbete, så tror jag många Sommarjobbar-e inte håller med. De fick slita för att kunna köpa något och kan knappast kallas för bortskämda. Dagens generation får lära sig från början att se skillnaden mellan verklighet och fantasi. Jag hoppas och tror inte att spel, musik och gratis film kommer få folk att skita i respekt och jobb.

Det gick att kopiera CD skivor, det går än i dag att kopiera DVD skivor för nån krona styck. LIK FÖRBANNAT FINNS DET BIO, NYA FILMER OCH MER PENGAR I INDUSTRIN. DET, kallar jag LÄGG NER FÖR HELVETE.

Permalänk
Medlem

Jag laddar självklart ner det jag vill ha; ge mig en anledning till att inte göra det.
Någon? Nä, precis.

Däremot har jag nu i 18 års ålder börjat skaffa mig en skivsamling. Så numera stöder jag skivindustrin, även om jag då och då kn*llar den i r*ven.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

hehe exakt! Varje person får själv bestämma hur mycket har vill ha på hyllan, och det är något som det nya generationen måste lära sig. hehe att vara LAGOM bra konsumenter hehe..

Permalänk
Medlem
Citat:

Hahahaha skojar du?...
Och hur fan vet du om att man blir nöjd om man skaffar sig ett jobb vad jag läst på din profil så är du en student och att du sen skriver en jävla predikan kl 03:00 säger nog ännu mer hur bra dina studier/ditt "jobb" går. Tycker nog att du utnyttjar studielån ala csn när du går och lägger dig 03:00 för att sen gå till skolan 08:00. Vem fan klarar av det? Nej jag glömde du är ju herr jobbare som kan allt inom Sverige.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Haha, fybubblan! va kul att läsa allt detta!

Länge leve "Piraterna"

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Intel i7 4790K | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Corsair Vengeance Pro 16GB 1866MHz | Gigabyte NVIDIA GeForce GTX 970 4GB | Samsung SSD PRO 850 256GB | 2*WD Black 1TB | 1*WD Green 2TB | Corsair RM850 850Watt | Corsair Hydro H110

Permalänk

tjenare alla dattanördar som basshunter sa.

kom igen, klar det ska låta och smälla lite när etablisemanget går miste om pengar.

min fråga till debatten är "hur många företag har går i KK pga. fildelning?"

det handlar om ex. Sonys VINST, inte överlevnad =).

Permalänk

Varför vara glada över att så många andra i sverige inte betalar för sig? Okej att man är emot kapitalismen, men jag tror inte så många här är emot den när det handlar deras eget arbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ondskehem
det handlar om ex. Sonys VINST, inte överlevnad =).

Precis samma sak som när moderaterna nu sänker A-kassa ersättningarna, det handlar enbart om vinster och inte överlevnad då folket kan gå kan till socialen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Lite bättre är de väl. De har hållt sina vallöften, det gjorde aldrig sossarna. Bara det gör borgarna extremt mycket pålitligare än sossarna. Men det är kanske bara jag som vill ha förtroende för de förtroendevalda?

Visst är det korkat att generalisera, men det kommer bara fortsätta.

Muhahaha! Aliansen har ju brutit sitt vallöfte om biltullarna. Dom skulle ju inte få fortsätta om aliansen vann valet men nu ska man återinsätta det ändå så dom (aliansen) är lika goda kålsupare som sossarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Muhahaha! Aliansen har ju brutit sitt vallöfte om biltullarna. Dom skulle ju inte få fortsätta om aliansen vann valet men nu ska man återinsätta det ändå så dom (aliansen) är lika goda kålsupare som sossarna!

mm, men nu är det ju så att vallöften är tänkta att genomföras inom en mandatperiod (4 år), borgarna har suttit i ett halvt. du får göra matten.

annars, va stolta svenskar (Y) det är inte alla som bor i ett såpass fritt land sen är det ganska kul me att lilla sverige (med isbjörnar på gatorna) kom med på en sådan lista. bara att va stolt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel
Hahaha! så bra kan säga att jag är med och bidrar med så mycket positiv statestik som jag kan :D. Den satans industrin skjuter sig själv mer och mer i foten. En sak som stör mig rätt hårt är detta med att nya filmer inte kommer hit förens 6 månader efter usa, så är det med spel också...

Vilka filmer har släppts 6 månader efter USA?