Produkttest: Asus Commando

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det var ett moderkortstest, inte ett processortest. Sen har vi inte någon e6600 Än så länge iaf

det jag menade var att det vore kanske intressant att veta hur bra den klockar med just en E6600

Visa signatur

Abit ab9pro | Antec P180B | Antec Phantom 500w | Corsair XMS2 DDR2 1024MB | Intel Core 2 Duo E6600 | Scythe Ninja | Seagate 320GB SATA II | Powercolor X1950XT

Playstation 3 - PSN: Lunka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pielstick
Spelar det någon roll hur man har kortet?
Jag vet att det ska funka så här:http://www.btfsolar.com/heatpipe.jpg
Men å andra sidan funkar ju min VF900 kanon uppochner.

Nej rören i sig fungerar ju utmärkt oavsett vilket håll man har dem åt, men då det bara sitter flänsar åt ena hållet så är det ju åt det hållet man vill att värmen ska gå. Rören flyttar ju värme uppåt i form av ångor som sedan kyls och rinner ner igen för att börja om, precis som bilden visar. Men det förutsätter ju liksom att man har kylning i den högre delen av röret, så att ångorna kyls ner ordentligt, vilket man inte får om man vänder uppochner på det hela. Då får man ju istället en massa värme som förflyttas till den del av kylningen som har sämst kylningsmöjligheter.

Funkar gör de ju säkert ändå, men de funkar nog in lika bra som de gör på "rätt " håll.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite besviken på detta kort när det kom till kvaliten. Vissa komponenter satt snett bland annat. Det kändes inte som ett gediget bygge helt enkelt. Sen har jag haft stora problem med att flasha bios. För mig har det inte fungerat hittils, så jag kör fortfarande med 0602. Hoppas på en lösning snart...

I övrigt, om man pratar om öveklockning, så är det perfekt. Inga problem alls!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
EVGA vet jag inte om det blir något av men absolut 680i SLI, när vågar jag inte utala mig om.

inno3d kanske?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Rören flyttar ju värme uppåt i form av ångor som sedan kyls och rinner ner igen för att börja om, precis som bilden visar. Men det förutsätter ju liksom att man har kylning i den högre delen av röret, så att ångorna kyls ner ordentligt, vilket man inte får om man vänder uppochner på det hela. Då får man ju istället en massa värme som förflyttas till den del av kylningen som har sämst kylningsmöjligheter.

Rören har vekar, så deras orientering spelar ingen roll. De flyttar värme från den varma änden till den kalla.

Intressant läsning:
http://www.dansdata.com/askdan00004.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Heatpipe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honky
det jag menade var att det vore kanske intressant att veta hur bra den klockar med just en E6600

Jo men vad talar för att den inte skulle överklocka bra med E6600? Det är en hög multipel, dvs inte beroende av allt för hög busshastighet. Sen innebär ett bra resultat inte nödvändigtvis att alla får det med samma processor.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delreich
Rören har vekar, så deras orientering spelar ingen roll. De flyttar värme från den varma änden till den kalla.

Intressant läsning:
http://www.dansdata.com/askdan00004.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Heatpipe

Jag vet, men oavsett orientering så vill man ju ha flänsarna, och därmed de största möjligheterna till kylning, i den kalla änden. Att de funkar åt andra hållet också är det inget tvivel om, men effekten av dem minskar ju. Hela funktionen är ju att varm vätska förångas och stiger tills dess att den kyls ner så pass att den kondenseras och sjunker tillbaka. Rörets position spelar alltså ingen roll, men anledningen till att man har dem är ju att man ska flytta värmen från chipset till flänsarna. Om man då vänder på sammansättningen av rör och flänsar så kommer ju effekten hos rören minska, eftersom det då bara är materialet i rören, och inte vätskan i dem, som leder värme till flänsarna.

Att rörens vekar på något sätt skulle upphäva att varma gaser stiger finner jag mycket svårt att tro. Om man tittar på röret mellan bryggorna t.ex. Om kortet vänds åt rätt håll så fyller fortfarande den vertikala delen av röret fram till veken sin funktion, och den horisontella delen av röret efter veken fungerar fortfarande, om än med mindre effekt. Men vänder man på det hela får man först ett horisontellt rör med lite effekt, och sen ett vertikalt rör med den svala änden i botten, och inte i toppen där man skulle vilja ha den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det är inte tyngskraften som får vätskan att återvända till utgångspunkten.

Vätskan förångas, och ångan kan bara gå åt ett håll, och det är att följa röret bort från värmekällan.

I den svalare delen kondenseras ångan, och veke eller porös insida av röret får vätskan att med hjälp av kapillärkraft att återvända till den torrare (läs varmare) delen av röret.

Läget har en försumbar inverkan på effektiviteten på så korta sträckor så man behöver ej bekymra sig över om moderkortet sitter rättvänt eller uppochner.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Tycker också det är lite synd. Man kan som tur är köpa USB->serie/parallel.

Vet någon vart man kan köpa ovanstående? tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Vet någon vart man kan köpa ovanstående? tacksam för svar!

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10164

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

det må klocka bra men håller det långa påfrestningar

Permalänk
Medlem

Asus commando tog nyss WR i fsb på Xs 618fsb tror jag det var.. inga andra kort har jag sett så grymma som denna skönhet. och många kort har inte att välja mycket vmem som commando har heller,hela 3.4v nästan att mata på nordbryggan kan matas 2v mm

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

hmm, börjar störa mig attmina glasögon kostar 4300 när jag kunde köpte deetta och cpu istället , fnys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
hmm, börjar störa mig attmina glasögon kostar 4300 när jag kunde köpte deetta och cpu istället , fnys

Dumt att köpa glasögon för 4300 när det finns för en tia på ÖB

Permalänk

Har haft ett Commando nu i en månad och kan varmt rekommendera det. Utan några som helst problem går det ha stabil FSB på långt över 450 MHz. Kör min E6600 8x400 som "kontorsmaskin".

Att man sedan får med en fullversion av 3DMark06 är ju inte heller helt fel!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minarelli
Är det någon som vet i fall commando går att använda direkt med E4300 olikt P5B Deluxe som behöver flashas med annan processor?

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv

Det är la inget att störa sig på
En sak jag lärt mig är att när det gäller glasögon så får man vad man betalar för. Jag la ut nästan 6k på mina senaste, och det är nog bland de bästa pengarna jag någonsin spenderat Då är det ju bara att vara glad åt att man (antagligen) har ett par brillor som är riktigt bra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pielstick
Spelar det någon roll hur man har kortet?
Jag vet att det ska funka så här:http://www.btfsolar.com/heatpipe.jpg
Men å andra sidan funkar ju min VF900 kanon uppochner.

Glömde att säga i mitt förra inlägg att jag har en Lian-Li V2000 låda där inget sitter där det ska

Jag inga som helst värmeproblem och jag vill tillägga att heatpipes fungerar med kapillärkraft och inte gravitation. Min E6600 toppar 3,8 GHz och är benchmarkstabil där men i början hade jag den rullandes varje dag under en veckas tid körandes olika saker(mest Prime95) och då körde jag den 9x400(3,6 GHz). Utan problem, inga omstarter(iofs, en faktiskt men det var pga Windows update som hade installerat ett par patchar). Sedan klockade jag ner lite till och låste den på 8x400 för jag gillar att ha marginaler och så surrar det mindre

Så det är en myt att heatpipes inte fungerar i uppochnerchassin, det beror nog mer på handhavandefel. Och dessa chassin har ju dessutom funnits ett tag, gamers m flr köper dessa och jag är så gott som hundra på att Asus testat detta noggrant innan.

Och det finns inga noteringar, lapper etc i kartongen till moderkortet som säger att det är farligt att montera moderkortet i ett sådant chassi. Med tanke på att det säljs i USA där det stäms till höger och vänster som värsta sandlådan så borde det varit en varning med.

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant layout. Perfekt om man vill köra t.ex. x-fi och physx som tar upp två pci-slotar.

Hur mycket prestanda tappar man på att köra sli med en 4x slot egentligen?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minarelli
Ingen som vet?

Mitt fungerade med en E4300 utan att uppdatera bios.

Permalänk

Tack för det svaret!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Snälla tillverkare.. ge fan i att ta bort parallellporten och serieportarna.. de må vara hur omoderna som helst, men det är de enda portarna man som en hyfsat normal användare kan använda för hemmabyggen. USB i all ära, men det är för krångligt att bygga saker själv till.

Är det någon speciell anledning till att du inte kan använda ett PCI-kort med Seriell o Parallelport? Det borde ju faktiskt bara vara en fördel, när du ska överklocka...

Visa signatur

AMD Ryzen™ 9 9950X: MSI X670E Gaming Plus WiFi: 32Gb DDR5@3000 Mhz: XFX AMD Radeon™ 7800 XT: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11 Home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är la inget att störa sig på
En sak jag lärt mig är att när det gäller glasögon så får man vad man betalar för. Jag la ut nästan 6k på mina senaste, och det är nog bland de bästa pengarna jag någonsin spenderat Då är det ju bara att vara glad åt att man (antagligen) har ett par brillor som är riktigt bra.

hehe, jo det är sant, skönt att kunna se som en hök, men man kanske börjar störa sig på kvallen på vissa filmer

men fy vad skönt det ska bli att bli av med mina lumparglasögon, så värdelösa och dem ville att jag skulle ha dem ett år fnyys

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josef
Är det någon speciell anledning till att du inte kan använda ett PCI-kort med Seriell o Parallelport? Det borde ju faktiskt bara vara en fördel, när du ska överklocka...

hittills har jag aldrig haft några problem med varken parallell eller serieportarna när jag har överklockat. Däremot så har usb-portarna vid ett flertal tillfällen betett sig aningen lustigt vid överklockning.

Ett pci-kort med serieportar och en eller två parallellportar fungerar i de flesta fall säkert bra.. men att behöva köpa till ett kort för en 200-300kr för att få full funktionalitet på ett moderkort som redan kostar över 2k kr är i mina ögon helt fel. En sak hade varit om de tagit bort portarna från bakpanelen och satt dem som headers på kortet och sen kontakterna i en täckplåt.. men att ta bort dem helt är i mina ögon ett designfel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Asus Commando är ju förvillande likt Asus P5B Deluxe - har jag missat nåt eller? Man kan ju spara några spänn.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mobouser
Asus Commando är ju förvillande likt Asus P5B Deluxe - har jag missat nåt eller? Man kan ju spara några spänn.....

Det är i bios som skillnaderna ligger först och främst.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
hittills har jag aldrig haft några problem med varken parallell eller serieportarna när jag har överklockat. Däremot så har usb-portarna vid ett flertal tillfällen betett sig aningen lustigt vid överklockning.

Ett pci-kort med serieportar och en eller två parallellportar fungerar i de flesta fall säkert bra.. men att behöva köpa till ett kort för en 200-300kr för att få full funktionalitet på ett moderkort som redan kostar över 2k kr är i mina ögon helt fel. En sak hade varit om de tagit bort portarna från bakpanelen och satt dem som headers på kortet och sen kontakterna i en täckplåt.. men att ta bort dem helt är i mina ögon ett designfel.

Sedan är det ju inte första gången som man försöker ta bort parallell och seriellportarna, Abit hade ju ett för ett par år sedan, men insåg då tydligen att det var för tidigt att skippa dessa, så den försvann helt enkelt bort i glömskans dimmor )

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Är det jag som har hamnat wefter i utveklingen eller?
men varför är det 4 stift på cpufläktplatsen?... har suttit och kolla på det länge nu och undrat ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Att be tillverkare ha kvar LPT-porten för att hemmameckare ska kunna roa sig är väl ungefär som att be volvo ha en fortsatt tillverkning av 240 för att tillfredsställa hemmapulare.

Håller helt med!

Till de som envisas med att använda dom så finns det väl PCI-kort ni kan gräva fram ut lådorna?

Har slängt ut alla p-portar förutom pata, den får nog vara kvar på nästa oxå (en iallafall).

Åter till testet, ledsen att tjöta men ni får gärna testa med någon H2O kylare oxå. Behöver ni hjälp att välja delar kan ni säga till. Men ska man köra överklockat 24/7 så ska man kyla ordentligt.

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk
Discokungen

Måste Asus envisas med de där jävla eSATA-portarna?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB