Muskampen 2025: Segraren korad!

Vistadrivrutiner till Asrock Dual Sata II

Permalänk
Medlem

Vistadrivrutiner till Asrock Dual Sata II

Hej

Jag undrar om det finns några vistadrivrutiner till Asrock Dual Sata II. Har kollat på deras hemisda men där verkar bara finnas drivrutiner till XP. Udrar ifall de fungerar att köra med dom istället i vista samt om ngn vet ngnannanstans man kan ladda ner vista-drivrutiner till moderkortet.

Tacksam för svar

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk
Medlem

Det ska fungera i Vista har jag läst. Jag förmodar med xpdrivrutiner då, eller det kanske följer med drivrutiner på vistaskivan? Det skulle ju vara mycket drivrutiner som följde med det... Det enda som jag vet utöver det, är att det inbyggda ljudkortet endast fungerar med 2 (kanske 2,1?) högtalare (du förlorar 5,1).

Permalänk
Medlem

Borde väl installeras med Vista vad jag förstått.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista Ultimate 32-bit på ett sådant moderkort. Jag behövde lägga in drivrutin till SATAII-porten och sedan behövs det ljuddrivrutin också för det inbyggda ljudet (men jag har inaktiverat detta i BIOS eftersom det aldrig funkat på mitt moderkort ens i XP). Javisst ja, kör man LAN-porten så behövs den drivrutinen också (jag har separat nätverkskort). Man kan även lägga in Ulis SATA-drivrutin för att kunna köra SATA-diskar i SATA-läge (annars kan man installera i IDE-kompatiblet läge i BIOS).

I övrigt funkar det med drivrutinerna som följer med Vista.

Följande drivrutiner hittade jag länkar till på ocworkbench forum som har bra info om just detta moderkortet:

ULi SATA drivrutin: http://www.pc-treiber.net/downloads/AsRock_SATA_V1059C2h_Eng....

Jmicron SATAII driver: ftp://driver.jmicron.com.tw/jmb36x/Win2k_xp_Vista/JMB36X_WinD...

LAN driver: ftp://download.asrock.com/drivers/ULi/LAN/Lan(352).zip

Ljuddrivrutin: http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Permalänk
Medlem

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen

Visa signatur

| Asrock Dual Sata II | Athlon 64 [2,2ghz@2,495ghz] 3500+ | MSI7900gto 512mb | 2*512 + 1*1024 mb pc3200 kingston | Creative XFI X-treme Music | 200 + 400 gb SATA Samsung spinpoint + 300gb Xtern IOMEGA | Hiper Type-M 580W | Aver TV Media Go 007 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*