Permalänk

Vilken ska jag välja?!

Hej alla!

Ska investera i en dator de närmaste dagarna och har 3st tänkbara alternativ som alla har sina för- och nackdelar. Oerhört svårt val och skulle vilja få lite input från communityn här som hjälp.

Toshiba Satellite P100-347

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331474&view=detailed

Hört att det ska vara 4000rpm hårddisk som slöar ner burken lite vilket oroar mig lite. För övrigt verkar den toppen. DVI ut är ett plus enligt mitt tycke.

HP Pavilion DV9266

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331331&view=detailed

Också en skön dator som verkar konfigurationsmässigt lik Toshiban fast utan DVI-ut.

Dell Inspirion 9400 med följande build:

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
17-tums widescreen XGA+ (1440 x 900) TFT-bildskärm med TrueLife
2048 MB 533 MHz tvåkanaligt DDR2 SDRAM-minne (2 x 1024)
100 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet
256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS

Ok, Dell erbjuder i samma prisläge som de två övre en snabbare processor, snabbare hårddisk och ett, vad jag antar, bättre grafikkort.. eller?

Vad som oroar mig är den totala anstorming av negativ kritik mot Dells datorer som kommit fram i bland annat detta forumet. Skärmarna byts ut kors och tvärs p.g.a. grynighet och ljusgenomsläpp och en hel massa annat strul etc, etc. För övrigt tilltalar den definitivt inte ögat, tyvärr.. det är iofs något jag kan tänka mig att bortse från.

Jag är en gamer som iofs mest lirar EVE online men ändå vill kunna sparka igång ett modernt FPS utan att bli besviken.

Vilken tycker NI att jag ska välja och varför?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Verkar som om du vill spara lite pengar och köpa en: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097498 istället... Alternativt dellen som du listade. Men då blir det också rätt saftigt mycket dyrare.

Visa signatur

TimelineX 3820tg
iAudio M3/Meizu M6/Cowon D2/Grado SR80/Beyerdynamic DT150+DT250/Audio-Techica ATH-2
I've seen things you people wouldn't believe.. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time... like tears... in the rain. Time to die.

Permalänk
Medlem

HPn har HDMI utgång så spelar väl inte så stor roll att den saknar dvi.

Visa signatur

Macbook Pro (mid 2009) | Playstation 4 | Wii | Panasonic PX70

Permalänk
Avstängd

Re: Vilken ska jag välja?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlicerDicer
Hej alla!
Vad som oroar mig är den totala anstorming av negativ kritik mot Dells datorer som kommit fram i bland annat detta forumet. Skärmarna byts ut kors och tvärs p.g.a. grynighet och ljusgenomsläpp och en hel massa annat strul etc, etc. För övrigt tilltalar den definitivt inte ögat, tyvärr.. det är iofs något jag kan tänka mig att bortse från.

Jag är en gamer som iofs mest lirar EVE online men ändå vill kunna sparka igång ett modernt FPS utan att bli besviken.

Vilken tycker NI att jag ska välja och varför?

Tack på förhand.

(klagomålen har enbart gällt 2 specifika matta wxga+ skärmar)(finns även en matt skärm som är riktigt bra också). finns inte en kotte som klagat över den True life skärm som du har valt. köper du den skärmen så kan du va lugn.

a ng snygghetsfaktor på chassit, så visst finns det tunnare chassin, men försök och tryck i den hårdvaran i en ultratunn laptop (du skulle kunna steka ägg på den då. he he). själv diggar jag modellen stort, underbart tangentbord, inget gnisslande i chassit, osv.
(ingen överraskning att jag sa så va ?)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Tänkte väl att det inte skulle dröja länge innan KSMB gav sin åsikt och nej, den var inte överraskande.

Känns nästan som om du är sponsrad av Dell

Visst är den lockande... men de andra känns inte helt fel de heller. Vill verkligen hitta mer positiva omdömen om Dell men det första jag springer på är en artikel om superlång leveranstid.. gaah.. vill ha datorn jag väljer kvickt ju..

Eftersom Toshiban och HPn är nästan identiska fokuserar jag nog på HPn som möjlig konkurrent till Dell då HP känns mer tryggt på ngt sätt.

Permalänk
Inaktiv

äh leveranstiden är ju halva nöjet

Permalänk
Medlem

jag skulle tagit dellen, jag har gått och suktat efter en sådan ett bra tag nu (ska dock köra stationärt ett år till)
fast jag tycker toshiban är snyggare dock...

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på Dell-datorn, om det är prestanda du vill ha. Toshiban om du vill ha en som är snygg. Hade inte valt HP:n, men det är pga att jag bara har haft problem med dem

Mina två öre iaf

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk

Lutar nog åt en Dell ju mer jag funderar för prestandan är självklart viktig..

Det är så synd att de andra tillverkarna av ngn anledning inte erbjuder ens något liknande i samma prisklass.

Om det nu blir Dell, vilket då är troligt, så hoppas jag verkligen den håller måttet både rörande skärm och övrig kvalitét. Blir helt nojjig när jag läser trådarna här som mest bara har KSMB som positiv motpart till kritiken.

Permalänk
Inaktiv

Är det något fel på skrämen kommer de ju och byter den åt dig... blir den suntig då med, skickar du tillbaka den och tar ditt andra alternativ eller väntar

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du nojar (ett ord?) dig över, jag har bara läst bra saker om Dell; om någon skärm har varit kasst har man fått den utbytt. Finns rötägg hos alla tillverkare. Hade jag köpt ny dator hade jag definitivt funderat på en Dell.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Avstängd

Was ist das ? fråga istället personer som har 9400 vad dom tycker. (finns som sagt en tråd, är knappast själv i den. he he).

här ett litet smakprov på din (kanske) kommande True life skärm. (taget med en k800i, så det är ingen 10megapixel bild direkt. men man ser att färg-återgivningen & betraktningsvinkeln är riktigt fin). kan även tillägga att skärmen har exakt samma spec som Vaios XBright, fast snabbare respons-tid.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Äsch.. fuck it.. det lär bli en Dell... räkna in mig i fanboiklubben hehe..

Skulle iofs vilja ha den högre hastigheten på minnesstickorna men det ryms inte i kalkylen tror jag.. ska se vad jag kan ordna när jag ringer dem.

Permalänk
Medlem

KSMB, varför är "chassit" av på skärmen?

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
KSMB, varför är "chassit" av på skärmen?

guees one time ! (drar det en gång till. när jag fick min LG-Philip skärm frågade supporten om jag istället ville ta True life skärmen en vecka senare. ja sa att jag ville först prova LG-Philip skärmen, men efter påtryckningar från högre makt, tog jag till slut (2 veckor sedan), True lifen, bytte båda själv. därav bilden utan ram)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Den är snyggare så..

Skämt åsido så tror jag mig minnas från trådarna att KSMB varit tvungen att byta sin skärm.. eller om det var frivilligt.. inte säker.

Permalänk
Avstängd

var självklart helt frivilligt. ingen blir tvingad att byta sin skärm (om den nu inte krashar)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

KSMB, behöver inte säga "guess one time" Ja, jag vet att du har bytt din skärm, men jag utgick ifrån att du hade tagit en ny bild och därför frågade jag varför den var av.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
KSMB, behöver inte säga "guess one time" Ja, jag vet att du har bytt din skärm, men jag utgick ifrån att du hade tagit en ny bild och därför frågade jag varför den var av.

sorry. va inte så jag mena. simma lugnt (har bara haft True lifen typ 2 veckor)

edit. slicerdiser. kan även säga att jag fick 667hmz och 7200rpm HD för samma pris som 533mhz och 5400rpm HD. nice va, ring dell, inget är omöjligt. PM dig killen jag köpte av, han är kanoners.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

http://www.matbennett.com/projects/delltruelifescreen-61.php

Vissa är inte fullt lika imponerade av TrueLife.. hmm...

Permalänk
Inaktiv

har de samma skrämar idag då? för där står väl 7 Juni 06?

Permalänk

Ingen aning.. jag bara plöjer all info jag hittar..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlicerDicer
http://www.matbennett.com/projects/delltruelifescreen-61.php

Vissa är inte fullt lika imponerade av TrueLife.. hmm...

för det 1;a är det inte den skärmen du kommer beställa. skärmen på länken är en wuxga True life. kan även säga att dom flesta wuxga True life är awesome, fråga Xps-folket.
denna True life är en wxga+ (1440 x 900), den har bara funnits ett litet tag (helt ny framtagen). här har du den

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlicerDicer
Ingen aning.. jag bara plöjer all info jag hittar..

Det första du bör kolla är då om det är samma hårdvara som du ska ha i din dator kanske ;)( o när jag har inte pallat kolla heller )

Permalänk

ja jag vet.. är allmänt seg och trött nu och bara googlade truelife review.. men tack för era inlägg.. alla synpunkter och råd uppskattas

Permalänk
Medlem

Fjantigt att klaga på att man kan spegla sig i skärmen, för fasen grabben på den web sidan köpte en True Life. har själv en till min XPS M170 och ja jävlar vilken fin bild det är på den, så jag förstår varför KSMB är nöjd. Den färgåtergivningen tillsamans med Nvidia kortet smaskar på med så härliga färger.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Sådär... då var det beställt!

Inspirion 9400 Core2Duo T7200
17" WUXGA (1920x1200) med TrueLife
GeForce GO7900 GS 256mb
2048mb 667Mhz DDR2 SDRAM
100gb 7200rpm S-ATA HD
Dell Truemobile 355 Internal Bluetooth module
Vista Home Premium
3 år på-platsen-service

Gjorde jag rätt??! Hoppas det. Det känns helt ok.

Jag undrar lite över skärmen bara. Visst är den säkert superbra till video, windowsapplikationer o.s.v... men kommer jag alls kunna använda den att lira på? Lär ju kräva massor av gfxkortet att spela ngt fps i nativeupplösning på den skärmen är jag rädd... Iofs som sagt tidigare är det mest EVE online som spelas här (smygreklam).

Ge mig era synpunkter! Har fortfarande möjlighet att ändra builden om jag ringer tillbaka tidigt imorgon gissar jag.

Permalänk
Medlem

vad landade det på för summa?

Permalänk

17k

Vore ju trevligt med ngt mellanting i upplösning.. 1680x1050. Synd att det inte finns.

Läste tråden om 9400 och det är ju ett gäng som trots allt har värstingskärmen.. ngn av er som kan nämna några ord om spelbarheten?

Själv kommer jag ju installera kommande kraftkrävande monster såsom Crysis på min stationära burk men önskar iaf att dagens spel såsom oblivion, bf2 o.s.v. ska flyta någorlunda bra.

Permalänk
Medlem

Dude ring dell när du beställer, man kan spara flera tusingar på det, verkar vara mer regel än undantag att man får prut när man ringer dem

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!