Permalänk
Medlem

hur mkt rabatter ger de?? 50% på allt de har i lagret?? bättre ge oss en korrekt info innan man drar ditt

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad det är för produkter men marginalen är nollad så, runt 10-50% beroende på vad det är... Kablar har ju bäst marginal så ;P

Hemsidan är online med, förhoppningsvis, aktuella sänkta priser...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

har sett flera lite mindre butiker som dukar under nu på senare tid...tråkigt med tv-spels börsen dock, där kunde man hitta roliga och bra och ovanliga spel till bra priser!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag lyfter upp tråden igen.

För de forum besökare som inte känner till om vad som kommer att ske med Mycom, lägger jag in den information jag fick från dem via ett e-brev. En information som kan vara av intresse för flera besökare på Sweclockers.

Citat:

Den 22 april 2007. Bakgrunden är att Mycombutiken (Mycom AB 556505-3260) Den 10:e april 2007 försattes i konkurs. Bolaget har bedrivit försäljning av datorer och datortillbehör från butiken MYCOM på Sveavägen 35 i Stockholm.

Därför kommer nu samtliga produkter att säljas ut. Samtliga produkter säljes med 6 månaders gatanti från Mycom Försäljnings AB eller om längre garanti erhålles från tillverkaren så kan denna erhållas direkt från tillverkaren.

Försäljningen sker endast i butik och mot kontant betalning under utförsäljningen. Inga bokningar kan tas emot via mail, telefon eller via webben utan det är i butiken försäljningen sker.

För ytterligare information se www.mycom.se

Service samt supporttjänster kommer att kunna erhållas från Mycom Försäljnings AB genom inskick av produkter efter sedvanlig returansökan via www.mycom.se

Därefter kommer verksamheten att flytta till nya lokaler och fortsätta med inriktning på näthandel till konsument samt tjänste- och produktförsäljning direkt till företag.

Internetförsäljning kommer alltså att fortsätta på www.mycom.se även efter denna period.

Välkommen.

Av vad jag kan se utav brevet, kommer Mycom att återuppstå fast i ny skepnad och då kanske under nytt namn. Men då blir det mer som ett grossistföretag med en liten försäljningsdel till privatpersoner, är min gissning.

P.S. om någon moderator eller forumansvarig tycker att inlägget och informationen om Mycom är olämpligt, tar jag eller ni bort det från forumet. D.S.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Mycom

Är det någon som varit där idag och kan rapportera hur det var där? Dvs. hur mycket billigare var det i butiken och fanns det något inne?

Mvh
/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Öppettiderna är rätt snålt tilltagna - 11 till 16, vilket är lite svårt för den som jobbar att komma loss till. Gick dit efter jobbet och konstaterade att det var stängt. Men den som har tid kan väl ta sig en titt och delge oss om det är värt besväret? Tittar man på deras websida förefaller det vara ordinarie priser på varorna som gäller, även om de för omväxlings skull har allt i lager. Men i vanlig ordning gör man en bättre affär hos grannen om det är de priserna de faktiskt säljer till.

Permalänk
Medlem

Min polare var ju där idag.. Han var faktiskt mycket besviken.. man tjänar inte så mycket att åka ditt sa han.. Nu har de väl ungefär samma pris som webhallen sade han. Mer synd är ju de svarar varken i tele eller mail.

Men men, trodde det skulle bli många %, men så vart det inte..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Ordinarie priser är det inte, datorbranchen är väldigt hårt konkurrerad så marginalerna är väldigt små, vilket får det att se ut som att det är "ordinarie priser".
Jag sitter och svarar lite på mail när det inte finns så mycket att göra, och ja, jag jobbar på Mycom för er som inte förstått detta än.

Marginalerna är nollade, en de priser är till och med UNDER inköpspris. Webhallen må ha bättre priser, men samtidigt så säljer de betydligt mer än vad Mycom gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Ordinarie priser är det inte, datorbranchen är väldigt hårt konkurrerad så marginalerna är väldigt små, vilket får det att se ut som att det är "ordinarie priser".
Jag sitter och svarar lite på mail när det inte finns så mycket att göra, och ja, jag jobbar på Mycom för er som inte förstått detta än.

Marginalerna är nollade, en de priser är till och med UNDER inköpspris. Webhallen må ha bättre priser, men samtidigt så säljer de betydligt mer än vad Mycom gör.

Saken är den att mycom är sånt litet företag att priserna fortfarande är högre än andra butiker, även fast ni har nollat marginalerna. Ni får nog sänka med 15% på i princip allt om det ska vara värt att åka in till stan för att köpa något. Det blir annars billigare och bekvämare att beställa från något annat ställe. Kablarna var det dock bra pris på, men sånt har man redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Saken är den att mycom är sånt litet företag att priserna fortfarande är högre än andra butiker, även fast ni har nollat marginalerna. Ni får nog sänka med 15% på i princip allt om det ska vara värt att åka in till stan för att köpa något. Det blir annars billigare och bekvämare att beställa från något annat ställe. Kablarna var det dock bra pris på, men sånt har man redan.

Mjo, jag vet... Det är tråkigt att det är så, många kom till oss förut när de ville ha hjälp, men det verkar som det avtagit på senare tid, typ att folk kanske lärt sig mer, eller jag vet inte.
Nåväl, tråkigt är det hur som helst!

Kablar är det man har mest marginal på faktiskt, men nåja.. Får kolla med chefen vad som händer mot slutet om och när vi har något kvar, vet inte hur angelägen han är om att sälja helt slut men skada frågar ju aldrig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att ni sålde en 42" plasma tv för 2500 kr (dock utställnings ex), måste ha varit ett riktigt kap!

Visa signatur

AMD64 3000+ Venice [YBBLE 0523DPCW] @ 2630 MHz | Asus A8N-E | GEIL 1GB DDR400 @ DDR480 | Hitachi 160GB S-A2 | G-Force 6600GT @ 580/1080 | TT Soprano
Läs ESD F.A.Q

Permalänk
Medlem

Enl en kompis som var där så är det de priser som ligger på nätet som gäller.

Om det är mycoms inköpspriser eller lägre så borde de överväga att handla från webhallen eller datorbutiken istället för nuvarande leverantör då deras priser till kund i många fall är lägre än mycoms inköpspris tydligen.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pucko
Enl en kompis som var där så är det de priser som ligger på nätet som gäller.

Om det är mycoms inköpspriser eller lägre så borde de överväga att handla från webhallen eller datorbutiken istället för nuvarande leverantör då deras priser till kund i många fall är lägre än mycoms inköpspris tydligen.....

Priserna på nätet är samma som används i butik ja, och priserna på nätet är ändrade till inköpspris + moms, och även under inköpspris på en del produkter.

Nu ska vi nog kanske inte jämföra en nätbutik så som datorbutiken med en RL-butik som har en butikslokal att betala hyra för också. Samt att datorbutiken och webhallen omsätter betydligt MYCKET mer pengar än vad Mycom gör. Låt säga att Webhallen omsätter 50 mille om året, så omsätter Mycom 5 mille. Så stor är skillnaden, och detta medför att webhallen får betydligt BÄTTRE inköpspriser och kan sänka priserna ut till kund. De köper även in betydligt fler exemplar än vad Mycom har möjlighet att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Priserna på nätet är samma som används i butik ja, och priserna på nätet är ändrade till inköpspris + moms, och även under inköpspris på en del produkter.

Nu ska vi nog kanske inte jämföra en nätbutik så som datorbutiken med en RL-butik som har en butikslokal att betala hyra för också. Samt att datorbutiken och webhallen omsätter betydligt MYCKET mer pengar än vad Mycom gör. Låt säga att Webhallen omsätter 50 mille om året, så omsätter Mycom 5 mille. Så stor är skillnaden, och detta medför att webhallen får betydligt BÄTTRE inköpspriser och kan sänka priserna ut till kund. De köper även in betydligt fler exemplar än vad Mycom har möjlighet att göra.

Ehhh var gjorde jag en jämförelse på det sättet.

Självklart får de lägre inköpspriser än vad mycom får. Men nu finns det flera varor som på mycoms sida kostar mer än vad de kostar om jag köper dem hos webhallen eller db.
Om så är fallet så håller ju DB/WH lägre pris till slutkund än vad mycom köper in dem för. DVS det skulle bli billigare för mycom att handla direkt från WH/DB istället för sin underleverantör i många fall.... Inte konstigt att man går i konken isf.
Vad annat kan man förvänta sig om man har för höga priser och tror att man tex står över konsumentköplagen (eller spelar på att det är väntetider på ett år hos ARN).

Personligen sörjer jag inte mycom med tanke på det oprofisionella bemötande jag fått där. Vet fö fler som är av samma åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om så är fallet så håller ju DB/WH lägre pris till slutkund än vad mycom köper in dem för. DVS det skulle bli billigare för mycom att handla direkt från WH/DB istället för sin underleverantör i många fall.... Inte konstigt att man går i konken isf.

Ja, precis! Låter väldigt skumt det där att de skulle köpa från en grossist vars pris är högre än vad grannbutiken har till slutkunden. Och de kan hävda allt de vill att "det är ju med moms", för det har ju priserna på WB/DB också och DESSUTOM vinstmarginal, och de är fortfarande lägre så man kan ju undra som sagt var...

Hur som helst, hittade nåra roliga hiper-fläktar o grejer i 10-kronorslådan och fick ett 512MB TransFlash minne till mobilen för 70 spänn så jag e väl nöjd iaf..

Permalänk
Medlem

Innan nån gör sig mer besvär: Det finns knappt något av värde att köpa där och Webhallen har billigare saker.

Tragisk utförsäljning och ännu mer tragiskt att folk köper utan att fundera på priser bara för det heter "utförsäljning".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zounds
Innan nån gör sig mer besvär: Det finns knappt något av värde att köpa där och Webhallen har billigare saker.

Tragisk utförsäljning och ännu mer tragiskt att folk köper utan att fundera på priser bara för det heter "utförsäljning".

Uppenbarligen bryr sig inte folk alltid om priser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej självklart är andra saker ofta minst lika viktigt. Jag bryr mig mer om proffisionelt och trevligt bemötande. Därför har mycom fallit bort i mitt val på senare år. Var kund där tidigare. Är inte förvånad att det gått utför för dem. Varför betala mer för saker där man får ett oproffisionellt bemötande.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad som var det oproffsiga bemötandet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller mycom finns det ganska mycket.
Otrevligt bemötande anser jag vara oproffisionellt.
Likaså att lova saker man inte håller. Kan vara så simpla saker som att ringa tillbaka när man lovat upprepade gånger.

Jag tycker inte heller att det är profisionellt att tex säga att:
Du vet det här nätagregatet som du lämnar in på garantin för det har brunnit, det kan ta rätt lång tid innan du får det om du har otur så vill du inte köpa något billigt skit och använda medans du väntar.

Fö anser jag att deras hantering av garantiärenden varit väldigt oproffisionell och dessutom skiter de i konsumentköplagen då de vet att folk inte orkar driva något till arn när det är ett års väntetid där.

Permalänk
Medlem

Skiter i konsumentköplagen? Förklara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

§22, 26 mfl ignorerar man totalt bla

Permalänk
Medlem

Um okej, hur kan man ignorera att reparera eller byta ut varan?

Edit: Mycom byter alltid ut produkter om det finns något likvärdigt att tillgå, dock tar det tid då produkt skickas till dist. för utbyte....
Om du nu kommer syfta på "inom skälig tid" så är 6 veckor den gräns som har satts när ärenden beprövats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tydligen så tycker man att man står över lagen och inte behöver byta ut en nätdel när man har ny på lager. Konsumeneten har rätt att välja påföljd.

Sen är det ganska oproffisionellt att lova att "ok det har dröjt lite väl länge nu. (efter 5 veckor) Har vi inte fått den innom en vecka så får du en ny från hyllan och sedan backa på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tydligen så tycker man att man står över lagen och inte behöver byta ut en nätdel när man har ny på lager. Konsumeneten har rätt att välja påföljd.

Sen är det ganska oproffisionellt att lova att "ok det har dröjt lite väl länge nu. (efter 5 veckor) Har vi inte fått den innom en vecka så får du en ny från hyllan och sedan backa på det.

Enligt KKL:

Citat:

Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.

Skälig tid kan givetvis diskuteras, 4 veckor är dock relativt vanligt, även om konsumenter givetvis oftast tycker lägre, av vad jag har läst och hört verkar 2 veckor generellt vara ett "max" av vad man som konsument förväntar sig utan att bli allt för missnöjd, men det är givetvis individuellt.

Att efter 5 veckor säga att man får vänta en vecka, och sedan inte stå för det efter en vecka är givetvis inte snyggt, om det nu var så som du säger, men det där med att konsumenten får välja är mest något som ser snyggt ut i text.

Permalänk
Medlem

Enligt konsumenköplagen 22 § har man rätt till “avhjälpande [dvs reparation], omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet”. Man har som kund rätt att FRITT VÄLJA mellan dessa fem alternativ.

Många butiker tror dock att de har rätt att välja påföljd. Detta har ändrats
Ändringarna i konsumentköplagen trädde i kraft den 1 juli 2002.

De primära påföljderna vid fel i en vara är avhjälpandeav felet eller omleverans, vilket framgår av 26 och 27 §§ konsumentköplagen (1990:932). Den tidigare lagstiftningen gav i princip säljaren möjlighet av välja vilken åtgärd av dessa båda som skulle vidtas. Av 27 § konsumentköplagen, i dess nya lydelse, framgår att i det fall köparen kräver en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans är säljaren berättigad att företa avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.

Vid bedömningen av vilken påföljd som blir aktuell skall även hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och huruvida den andra påföljden skulle kunna fullgöras utan väsentlig olägenhet för köparen. Påföljden skall anses oproportionell om den ger säljaren kostnader som är orimliga i jämförelse med den alternativa påföljden.

Allt utfår ifrån att "Om säljaren kan bla bla bla utan Olägenhet för köparen"

Dvs begär jag att få ett nytt kan inte butiken säga "nej vi ska laga det" om de inte kan påvåsa att det innebär stora merkostnader för dem och de samtidigt kan lösa det utan olägenhet för mig och innom rimlig tid.

Stora merkostnader brukar brukar kunna hävdas om varan är specialbyggd, specialbeställd men dock inte för en lagervara som de har på hyllan. De kan knappast hävda att 6v är rimlig tid eller utan olägenhet för mig.

Att under 6v inte kunna betala räkningar, använda sin dator i sina studier. Att pga att inte kunna betala räkningar på nätet vara tvungen att betala 40kr per räkning -> kostnad högre än ett nytt nätagregat kan knappast ses som utan olägenhet. Heller ej ses som innom rimlig tid.

Jag har fått medhåll från både en advokat som jag känner som sagt att fallet varit solklart. Lika så har jag fått medhåll från konsumentvägledare.

Dock är det ett års väntan till arn så mycom spelar på det.
Sen tycker jag att det är extra fult av dem när det första de säger när man lämnar in det är att "Det där kommer nog att ta 4-6 veckor så ska vi inte titta på ett nytt direkt." När man säger nej tack jag lägger inte över 1000 kr på ett nytt när jag har garanti på det här så får man höra:
"Du kan ju köpa något billigt skräp att ha tills du får tillbaka ditt antec"

Jag tycker jag har gjort mer än vad som kan krävas av mig.
Först bad jag att få låna ett annat i väntan på besked. Det gick inte.

Jag erbjöd mig även att när ni har ett på hylllan. Kan vi inte göra som så att jag köper det. Får vi tillbaka ett helt nytt i karton från antec så får jag pengarna tillbaka för detta och ni behåller det nya. Lagar de det så får jag väl ta den smällen och sitta med två kragg. Inte ens det kunde de gå med på.

Liknande ärende:

Köparen av ett modem har krävt omleverans på grund av fel. Omständigheterna har varit sådana att säljaren inte har kunnat avvärja kravet genom att erbjuda avhjälpande. 27 § konsumentköplagen (1990:932) Avgörande 2003-12-16; 2003-4268

K köpte i maj 2003 ett modem för 990 kr av bolaget. I slutet av maj reklamerade hon på grund av att modemet var felaktigt. Hon begärde omleverans eller att få låna ett annat modem under reparationstiden, eftersom hon var beroende av modemet för att bl.a. betala räkningar via Internet. Bolaget avslog hennes krav och tog emot modemet för reparation. K köpte ett annat modem och yrkade hävning av köpet.

Bolaget bestred yrkandet och anförde i huvudsak att det var bolaget som valde vilken åtgärd som skulle utföras och att reparationen utfördes på mindre än 14 arbetsdagar och att K kunde hämta sitt reparerade modem hos bolaget.

Där utslaget blev:

Nämnden rekommenderade bolaget att, mot återfående av modemet, betala tillbaka 990 kr till K.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt spännande att du fått medhåll av en konsumentvägledare i ett sådant fall. Jag var på en utbildning i konsumenträtt för ett par veckor sedan, där konsumentvägledaren sa precis som det jag skrev, att butiken har rätt att försöka reparera varan. Måhända är det olika från konsumentvägledare till konsumentvägledare? Hon nämde ett exempel där konsumenten skulle kunna ha rätt i detta fall som var väldigt specifikt: Om du ska åka på safari till afrika och har för detta tillfälle köpt ett specifikt par kikare för detta ändamål, så visar det sig att de är trasiga. Du lämnar in dessa till butik, och säger att du skulle ha det till din resa om 1 vecka, butiken säger att det tar 4 veckor. Då kan du häva köpet och hävda att det var specifikt för detta ändamål du skulle ha produkten. Dock räcker inte ditt ord på det, utan bevis, exempelvis i form av biljetterna, på att du skulle på safari kommer behövas. Udda och lite specifikt mål? Ptja, kanske. Gällande målet med att betala räkningar så hade butiken i fråga kunnat lösa det genom att t ex betala för ett internetcafe där kunden kunde betala sina räkningar.

Och hur kan du hävda att det inte är en merkostnad för butiken? Och vart står det stora, och vad räknas som stora? % av varans värde? fast belopp? Om butiken ger dig ett nytt nätaggregat direkt vid inlämning så kostar det dem vad det kostar att köpa in ett sådant. Butiken skickar sedan in det felaktiga nätaggregatet till leverantören, och får sedan tillbaks ett reparerat/utbytesexemplar, antagligen utan kartong och tillbehör. De står då med en produkt som man antingen inte kan sälja, vilket blir en stor kostnad, eller en produkt som måste "fyndas" ut, vilket även det blir en kostnad.

Permalänk
Medlem

Ok. Nu ska jag försöka svara på alla dina frågor. Svarar du på mina sen?

Jag hävdar inte att det inte är en merkostnad för butiken.
Hur kan butiken hävda att det inte är en olägenhet för mig att vänta 6v ?
När det gäller storleken på merkostnaderna så ska detta i varje fall sättas i proportition mot olägenheten för köparen.

Och som jag fö nämnde så kunde de inte ens gå med på att jag köpte ett nytt i butiken och betalade det på plats. Och om jag fick tillbaka ett helt nytt i obruten förpackning så skulle de behålla det och få pengarna tillbaka.
(Var ganska säker på att de inte skulle laga ett brunnet nätagregat. Det enda som ev skulle kunna återanvändas vore väl delar av höljet)
Jag kan inte se hur det skulle innebära en merkostnad för dem?
En ökad risk möjligtvis eftersom de kanske inte skulle ha samma garanti mot underleverantör på det nya de fick in, men inte en direkt merkostnad.
Risken borde inte heller vara så stor om det butiken sa att det var första gången de fått in ett trasigt Antec stämmer.

Åter till vad jag hävdar och inte hävdar.

Jag hävdar att:

Det är en olägenhet för mig att vara utan dator i 6v eftersom den behövs i studier.

Utgångspunkten är att köparen får välja påföljd.
Enl konsumentköplagen kan säljaren ha rätt att reparera om annan påföjld innebär stora merkostnader och OM det kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen.

Vid beslut tas skalll olägenhet ställa i prop till merkostnaderna för säljaren.

I mitt fall är det väldigt enkelt att visa att olägenheten är större för mig då den medför större merkostnader för mig än för säljaren då varje räkning kostar 40 kr på posten. Bara detta gör att jag skulle få merkostnader > än vad ett nytt kostar i butik. Sen tillkommer andra saker som är svårare att värdera i pengar. Men 6v = 6 studiepoäng på en högskola. Under min dåvarande utbildning var det omöjligt att klara sig utan dator så.....

Jag kan fö nämna att det nätagregat som kom åter var ett helt nytt i obruten förpackning.

Permalänk
Medlem

pucko du skulle ha sagt till Mycom att du skulle begära ersättning för ALLA dina merkostnader pga detta garantifel så skulle dom säkert ha dragit öronen åt sig och gett dig ett nytt nätagg.

Om dom ändå hade vägrat så hade det blivit ARN isf och skit samma hur lång tid det skulle tagit för företag som inte kan vara smidiga och serviceinriktade mot kunder dom skall klämmas åt hårt.

Skulle ju även kunnat köpt ett annat nätagg hos en annan säljare och sen hävt köpet hos Mycom enligt ditt exempel.

Tyvärr är det så att ska man få sin rätt mot vissa företag så gäller det att vara påstridig och som i ditt fall även påläst. Sen att vissa företag verkar köra sitt race iaf det får stå för dom det och förhoppningsvis så saneras marknaden på sådana iom att dom inte får några kunder när dom stört marknaden tillräckligt länge så gemene man vet vad dom går för.

Och till er som undrar så ja jag drar mig inte för att reklamera en uberbillig vara som inte håller måttet under 6 mån enligt min lagstadgade rätt om det så är killen i hörnan butiken eller ett stort multinationellt företag för jag ska ha min rätt inom rimliga gränser och retar det dig så buhuu säger jag och bryr mig inte alls!

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga dig en sak olirc: har kunden några skyldigheter, sett med dina ögon? Det har jag alltid undrat när du skriver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.