Permalänk
Inaktiv

Wake on Call

Funderar på att bygga ett Wake on Call system till datorn. Och tänkte då koppla en mobiltelefon till "systemet". Genom att ansluta ett relä som kopplas på "power On kabeln" på moderkoret, alltså samma som power knappen är kopplad till, och ansluta andra änden till mobiltelefonens högtalare så borde man få önskad effekt.
Detta borde medföra att när man ringer till mobiltelefonen, och ljudet är på slaget, så skall relät aktiveras och datorn starta.

Är det någon som har nån annan ide på hur detta kan lösas, utan speciella kort i datorn.

Permalänk
Avstängd

Haha, låter som en grym idé, borde funka, dock så om någon ringer i mer än 10 sekunder så kommer ju datorn stängas av, eller?

Permalänk
Inaktiv

Ja jag har också tänkt på den saken. Har inte stenkoll på relä, men om man skulle kunna göra på något sätt att den bara sluts i en sekund eller dyl.

nu kom jag på det. Man har ett relä till, som är kopplat till en 5volts ledare, och det de relät gör är att bryta kontakten igen. Då skulle det bli så att när man ringer står relä1 till, när datorn startats så får den utvalda 5 volts ledaren ström och relä2 slår till o då bryts kopplingen o datorn är fortfarande på.

EDIT: Man skulle även kunna ställa in på relät (nummer 1) att den måste vara en konstant strömsatt en viss tid och ha två olika ringsignaler på mobilen. En som har en lång och konstant ton, och en annan som har en hackande ton. Sedan ställer man in att när ett visst nummer ringer så är det ringsignal 1 o alla andra har signal2. Detta för att förhindra att telefonförsäljare startar min dator.

Märkte nu också att detta är HELT fel forum för detta inlägg. Ber om ursäkt för det. Mod får flytta om du så önskar

Permalänk
Medlem

old, det där gjorde man för typ 5 år sen

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Inaktiv

Ja, det är inget nytt med lösningen antar jag, men det jag ville veta var om nån annan hade nån annan lösning

Fungerade det bra för dig BTW?

Permalänk

Det finns(fanns iaf) en tråd/artikel här på swec där en gjorde samma bygge och förklarade steg för steg hur man bar sig åt.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

stämmer.. tror jag har haft videon och loggen på datorn
så helt ny är den inte...

Permalänk
Medlem

Byggt sådan också fast för länge sen, vet inte om tråden finns kvar här.

Edit:
Dock är alla bild länkar brutna.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=25779...

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.