Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

XP eller Vista

Några snabba frågor till er som har erfarenhet.

Jag har XP nu men är intresserad av att byta till Vista..
Vill höra lite för och nackdelar från er som provat båda.

Det viktigaste för mig när det gäller val av operativsystem är:

*Den som kräver minst av datorn
*Den som fungerar bäst när man spelar Multiplayer spel (Battlefield 2)
*Den som är bekvämast att kolla på film och liknande med (koppla till Tv:en)

Basera era svar efter ovannämda så är ni snälla.
Andra tips utöver dessa är självklart också välkomna.

Info om min dator:

AMD 3200+
2 GB Ram
Geforce 7950 GT, 512 mb
3 IDE hårddiskar på 160 GB

Tack på förhand.

Permalänk
Sötast

Det viktigaste för mig när det gäller val av operativsystem är:

XP
XP
Same shit i XP är det för mig "högerklick + utöka skrivbord" ganska bekvämt.

Permalänk

Om du redan har 2gb minne tycker jag inte att det finns nån anledning till att ta XP ist för Vista, förr eller senare kommer du ju uppgradera ändå så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enda anledningarna att jag använder Vista är för att:

1. Jag är nyfiken på det nya gränssnittet.

2. Jag vill kunna köra DX10-spel direkt den dagen de kommer.

Handlade det bara om att _använda_ datorn är XP SP2 i mina ögon fortfarande bättre på de allra flesta sätt.

Angående Tv-ut så har jag svårt att tänka mig något bättre och mer bekvämt än XP och ett ATI-grafikkort med ATI traytools(så slipper man den bloatade catalyst-panelen).

Det mest postitiva man märker av med Vista är den smootha skrivbordsanimeringen med Aero. Det är verkligen skönt flyt när man manövrerar fönster. Rätt coolt oxå att ha en porlande bäck som skrivbord.
Minneshanteringen är rätt trevlig, använder man oftast vissa program så ligger de i minnet och startar blixtsnabbt samtidigt som hårddiskarna går ner i viloläge.
Vill man mildra övergången kan man köra Vista x32 som är lite mer kompatibelt än vad Vista x64 är.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Får man ställa en dum fråga och fråga hur man får porlande bäck som skrivbord?

/ idiot på rymmen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Minneshanteringen är rätt trevlig, använder man oftast vissa program så ligger de i minnet och startar blixtsnabbt samtidigt som hårddiskarna går ner i viloläge.
Vill man mildra övergången kan man köra Vista x32 som är lite mer kompatibelt än vad Vista x64 är.

Okey, så om man till exempel kör helskärmsprogram som t.ex Spel så koncenterar sig Vista endast på det och sätter andra program på viloläge?
eller förstod jag helt fel..

När det gäller Dx 10, kommer det bara vara tillgängligt för Vista?
och hur nära är denna "övergång" till Dx10 på alla spel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Om du redan har 2gb minne tycker jag inte att det finns nån anledning till att ta XP ist för Vista, förr eller senare kommer du ju uppgradera ändå så...

Så man ska inte märka någon skillnad på prestandan om man har 2 GB ram? Klart man måste uppgradera någon gång, men samtidigt vill man ju att datorn skall flyta på så bra som möjligt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alpzan
Okey, så om man till exempel kör helskärmsprogram som t.ex Spel så koncenterar sig Vista endast på det och sätter andra program på viloläge?
eller förstod jag helt fel..

När det gäller Dx 10, kommer det bara vara tillgängligt för Vista?
och hur nära är denna "övergång" till Dx10 på alla spel?

Så man ska inte märka någon skillnad på prestandan om man har 2 GB ram? Klart man måste uppgradera någon gång, men samtidigt vill man ju att datorn skall flyta på så bra som möjligt..

Ja, DX 10 kommer endast vara tillängligt för Vista, men OM det skulle komma till XP, så kommer inte Microsoft stå för det. Och övergången är inte alltför långt bort, fler och fler spelar börjar stödja det. Dock är det ett bra tag tills det tagit över marknaden.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

vågar man installera denna "skin" eller vad man skall kalla det till XP?

http://www.windowsxlive.net/?page_id=15

Permalänk
Medlem

Nja hört att det kan ställa till det en hel del, + kommer inte se ut så där tjusigt som dom visar, med transparenta delar (som vista) för det behövs visst Windowsblinds v5 eller högre installeras m.m och VB 5 är ju inte buggfritt precis
sen är det visst nästan omöjligt att avinstallera ordentligt, vad jag läst mig till
Har testat själv VB5 + diverse skins förut, men oftast är det massa skumma buggar med det, fungerar tveksamt, så har det inte kvar,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Får man ställa en dum fråga och fråga hur man får porlande bäck som skrivbord?

Ladda ner Dreamscene Preview via Windows Update, högerklicka skrivbord, Personalize, Desktop Background, Dreamscene Content ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Har också funderat på att byta till Vista på datorn i sign, tror ni den är för kass? Ska köpa ny när jag fått lön efter sommaren.

Innan vista kom snackades det mycket om DRM och annat crap, hur blev det sen med det? Fick aldrig någon uppfattning.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Lånar tråden lite.

Har också funderat på att byta till Vista på datorn i sign, tror ni den är för kass? Ska köpa ny när jag fått lön efter sommaren.

Innan vista kom snackades det mycket om DRM och annat crap, hur blev det sen med det? Fick aldrig någon uppfattning.

Har testat Vista på min närmast identiska dator, det fungerar helt ok dock var nvidia drivrutinerna när jag testade det ganska dåliga men de är bättre numera vad jag vet.

DRM har påverkat lite, t.ex. säger nvidia att klona skärmarna inte går pga. detta men det vet jag inte om det är sant.

Men det begränsar inte icke skyddad film/musik eller program.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

nån här som vet hur stabilt vista är i WoW samt stabiliteten i övrigt?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

så vi kan alltså efter den här tråden dra slutsatsen att XP är snabbare och mildare för datorn än vista, men att man bör uppgradera inom en snar framtid då dom felsta program kommer att vara kompatibla endast för vista?

Permalänk
Medlem

XP

XP tror nvidias drivrutiner fortfarande ligger efter för Vista.

Ingen större skillnad tycker jag.

Vistas UAC tror jag det heter e dock jobbigt måste svara ja på att få köra vissa program och dyligt på datorn.

XP känns stabilare än så länge får jag väl säga.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk

vistas UAC går ju slå av....

Permalänk
Avstängd

Jag kan bara tala med egna erfarenheter.

Datorn blir snabbare i Vista. Det går snabba att packa upp i winrar och datorn känns allmänt pigg.

Däremot tröttnar man på att inga program funkar som man vill.

SÅ jag har ominstallerat till XP. Men Vista blir det nog. Fasst inte än på några månader

Visa signatur

Skryter inte gärna, och spelar inte känd. Men föddes till en stjärna och kommer dö som en legend!

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på alla vista installationer man har att välja på?

Homepremium
Home basic
Ultimate
Starter

och allt annat som nu finns att välja på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grrrooov
Vad är skillnaden på alla vista installationer man har att välja på?

Homepremium
Home basic
Ultimate
Starter

och allt annat som nu finns att välja på...

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=65764...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Ladda ner Dreamscene Preview via Windows Update, högerklicka skrivbord, Personalize, Desktop Background, Dreamscene Content ....

Finns något liknande till xp?