ASUS P5B och PC2-6400 Minnen., EN FRÅGA.!

Permalänk
Medlem

ASUS P5B och PC2-6400 Minnen., EN FRÅGA.!

Mors..

Håller juh som sakt på att plocka ihop ett paket...

Tittat lite på ASUS P5B på komplett:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321781

O det ser juh trevligt ut, kollade mest på detta kort då jag fick huvudvärk angående minnes sopporten på det andra moderkortet jag tittat på .

ECS P965T-A:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324692

JAG har även plockat fram dessa minnen: TwinMOS.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333467

Och nu är det juh såhär.. JAG har inte nån som helst aning om dessa minnen ens fungerar på dessa mobos..??

Jag får inte ut ett skit från manualerna .. när det gäller ECS så står det knappt nått om minnestyper osv.

Gällande ASUS mobot så står det att det inte stöder, "double sided x16 memory modules"

Läser jag då vidare på TwinMos hemsida så är juh detta (64x8)(x16)
moduler, innebär då detta att ASUS kortet INTE klarar dessa MINNEN.?

Kan nån ge mig klarhet i detta, valde ASUS kortet mest pga att det är ett MÄRKE, .. är inte så bekant med EliteGroup (ECS)...

O sedan vill man juh inte köpa nått som inte fungerar.. ? RIGHT..

Snälla hjälp mig få lite klarhet i detta..

/Mattias

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

P5B:

RAM-teknik som stöds DDR II SDRAM
Stöder Ram Integrity Check Icke ECC
Installerat RAM (max) 0 MB / 8 GB (max)
RAM-hastighet som stöds PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300
RAM-egenskaper Ej buffrad, två DDR-kanaler

Minnen:

Produktbeskrivning TwinMOS minne - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pin - DDR II
Lagringskapacitet 2 GB ( 2 x 1 GB )
Uppgraderingstyp Industristandard
Teknik DDR II SDRAM
Formfaktor DIMM 240-pin
Minneshastighet 800 MHz ( PC2-6400 )
CAS Latency CL5

Slutsats: Ja, dem passar perfekt.

Permalänk
Medlem

Tack MKB för svaret,

men det ger mig ENDÅ ingen klarhet i om ASUS moderkortet klarar dessa minnen då det står i manualen att det INTE skall klara dubbelsidiga x16 moduler..

Är dessa TwinMos minnen bygga på den konfigurationen?

/Mattias

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert och kan inte garantera dig något men:
Dom TwinMos minnerna är dubbelsidiga x16 moduler. 64 * 8 * 2 blir 1024. (8 chip på varje sida ger 16 chip) men blablablabla dem mimmena passar.
I vilket fall som helst, så när det står att ett moderkort stöder pc6400 minnen, så ska den stöda alla pc6400 minnen. Det var därför jag skrev det så simpelt på mitt första inlägg.
Jag är rätt säker på att dom TwinMos korten passar, men vänta tills någon kunnig kommer och bekräftar.

Edit: Även om TwinMos minnena inte är dubbelsidiga x16 moduler (inte säker), så skulle det vara otroligt konstigt om ASUS iP965 kort inte stöder dubbelsidiga x16 minnen. Ärligt talat så kan inte ens tänka mig att dom inte stöder det, men men.

Edit2: Vart på deras hemsida står det att P5B inte stöder Dubbel x16 moduler?

Edit3: Gör om posten. - Efter mycket sökande så såg jag att jag har postat fel info i detta inlägg

Permalänk
Medlem

Re: ASUS P5B och PC2-6400 Minnen., EN FRÅGA.!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualC

Tittat lite på ASUS P5B på komplett:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321781

Ett tips: Detta moderkort är mycket billigare på datorbutiken:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP5B

// David

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

MKB: tack en en gång för svaret... intressant info, nja.. jag läste pdf manualen man kunde ladda ner för detta moderkort.

Där stod det att det va som jag beskrev.. JA...får se vilket moderkort det blir.... som Bejje skrev här ovan, så är det billigare på datorbutiken.

Såg ut att vara ett fint kort för övrigt oxo ... så..

Men om ASUS kortet klarar av detta så borde juh även ECS kortet göra det, men känner endå att ASUS klingar mera märke.. så jag får väll övertala tanten hemma helt enkelt.

/M

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att du köra på P5B kortet! Talas mycket väl om det. Men var säker på att du uppdaterar BIOS till det nya när du får hem det. Har läst att det ska öka prestandan i spel med cs 5-20% beroende på andra komponenter. Precis som Bejje säger tycker jag att du ska köra via datorbutiken eftersom du sparar hundra lappen.

Permalänk
Medlem

Okej tack MKB.

Du ville veta vad som stod i manualen....

Detta stod...

"This motherboard does not support memory modules made up to 128 Mb chips or double sided x16 memory modules"

Fattar inte så mycket av det själv...

Men jag tror endå det blir ett Asus, va så mycket billigare på Datorbutiken.

EN ANNAN SAK oxo , jag undrar över... är 650Watt i överkant när det gäller nätagg för denna konfig..

Asus P5B, Twinmos 2x1024Mb, X1950Pro PciExpress, SATA2 HD, + IDE DVD Brännare.

Finns, juh fina 550Watt, av samma märke... som är billigare oxo juh, onödigt att TA för mycket effekt om det inte behövs.

/Mattias

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjaaa.. det verkar konsigt att den inte stöder då det står att den klarar upp till 8gb minne och det når du ENDAST om använder 128mb chips och dubbel x16 moduler. Men men.. Ska kolla runt lite.

Edit: Ett av kompletts paketerbjudande innehåller P5B och två 128mb chip. Detta paket är ihopplockat av komplett själva då dom anser att det passar perfekt. Så vi kan strycka att P5B inte stöder 128mb moduler. Jag återkommer om jag hittar något om dubbelsidiga x16 moduler, men som sagt så är jag rätt så säker på att P5B ska ha stöd för detta.

Edit2: Datorbutiken har flera paket erbjudanden där 64*8 (x16) finns i samma paket som P5B. Så det verkar fungera utmärkt. Det kanske har något att göra med det gamla BIOS:et? Uppdatera till det nyaste så fort du får ditt P5B så ska det nog flyta på.

Edit3: Ett RAM minne som har 8 chip per sida har ju då 16 chip. Därav x16. Så har jag fattat det iallafall. Det betyder alltså att dem TwinMOS minnerna är double sided x16 modules. Hur mycket jag än kollar runt med vänner eller söker så hittar jag dock ingen information som bekräftar min teori.

Edit4: Argh börjar få ont i huvudet. På corsairs hemsida står det klart och tydligt att deras 128mb * double sided 16 chip som är 4 stycken 2GB minnen är kompatibelt med ASUS P5B iP965.

Jaja, Slutgiltiga slutsats: Åt helvete med ASUS rekomendationer. Minnena stöds.

Vad är det för märke på nätagget? 650W är ju i vilket fall nästan lite "overkill" såvida det inte är något skit märke. 550W skall räcka gott och väl.

Permalänk
Medlem

Slit inte ut dig MKB, det blir ett ASUS P5B jag skaffar mig.

Köper det + grafikkortet på datorbutiken.. så kommer jag ENDÅ ner 30:- billigare en slutpriset jag skulle fått på komplett ... o det är endå med Annan o troligen bättre moderkaka...

Så jag får passa på att tacka Bejje som kom med ideen... om att köpa det på Datorbutiken istället.

Nja, det är ett CoolerMaster 650W, jag valde på Komplett.... det va väll iaf det märket jag kände igen..

Men då väljer jag ett 550Watt istället... fast på Datorbutiken då, dom verkar ligga en aningen lägre i pris

/Mattias

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualC
Slit inte ut dig MKB, det blir ett ASUS P5B jag skaffar mig.

Köper det + grafikkortet på datorbutiken.. så kommer jag ENDÅ ner 30:- billigare en slutpriset jag skulle fått på komplett ... o det är endå med Annan o troligen bättre moderkaka...

Så jag får passa på att tacka Bejje som kom med ideen... om att köpa det på Datorbutiken istället.

Nja, det är ett CoolerMaster 650W, jag valde på Komplett.... det va väll iaf det märket jag kände igen..

Men då väljer jag ett 550Watt istället... fast på Datorbutiken då, dom verkar ligga en aningen lägre i pris

/Mattias

Kör själv med CM 550W från datorbutiken. Fungerar klockrent

Permalänk
Medlem

Härligt, då får det bli ett sådant oxo ..

/M

Visa signatur