Permalänk
Medlem

Flödesschema datorinköp

Alla som surfar in på köpråds-forumdelen vet att det blir några förfrågningar per dag och svaren har en tendens att bli ganska lika (av naturliga skäl)... dock tänkte jag att man kanske kan effektivisera det hela en smula så att dom som frågar får ett hum först... Därför satte jag ihop ett förslag till ett földesschema... Vill pointera att det bara är ett förslag, tanken är att det ska fortsätta att utvecklas...

Så har ni några förslag eller vill bidra så tas det emot hjärtligt, allt från synpunkter på själva schemat, någon ny kategori, någon av paketen som ska ändras eller kanske bara vill ge schemat lite snyggare design... Just nu ser paketen ganska lika ut och det kan tyckas att man skulle kunna slå ihop några val... tanken är dock att det i framtiden ska skilja mer så man får den absolut optimala konfigurationen...

Om ni vill diskutera något lite mer allmänt, typ om C2D E4300 är bättre i en budgetdator som inte ska klockas än en AMD processor i samma prisklass, så starta då en ny tråd i respektive forumsdel (i fallet ovan "Processorer, moderkort och minnen") och länka i denna tråd till den andra tråden, annars kommer den här tråden bli helt omöjligt att överblicka...

Tanken är självklart att när tiden går så ska schemat ändras så det är up to date hela tiden (dock ska den inte vara jätte känslig)...

Jag försökte till största mån inte få schemat prisbaserat utan behovsbaserat, lyckades så när som valet mellan bugdet och high-end spelsystem... Men tror schemat bli mest funktionellt om man inte blandar in priskrav osv (men självklart ska pris/prestanda-kvoten tas i största beaktan när man väljer ut komponenter...)

Schemat:

Datorerna tar bara med sådant som kan anses nödvändigt och som kan räknas till datorn i sig... kringutrustning, som skärm, mus, tangetbord, är inte tagen i beaktan... inte heller tv-kort, minneskortläsare eller liknade... Jag valde att inte ta med dvd-brännare heller med tanke på att det inte skiljer sig något mellan paketen (oavsett om det är high-end speldator eller billigaste kontorsdatorn så köper man sannorlikt samma dvd-brännare)

Om något är utelämnat så ingår det inte i paketet (eller ingår i annan komponent, t.ex. om nätagg. följer med i chassit)... Om en komponent är märkt "Obestämt" betyder det att valet inte spelar så stor roll men är ändå en vital del i paket (som ofta är fallet med chassit)... Sen är vissa komponter inte preciserade till enskilda produkter utan produktkategorier, t.ex. "hårddisk 250GB" eller "value minne PC5300 2GB"...

Datorerna:

Dator 1 - Klockningsbar budget spel Moderkort Asus P5B-E Processor C2D E4300 Minne Value PC5300 2GB Grafikkort X1950Pro Hårddisk 250 GB Kylare Scythe Infinity Chassi Obestämt Nätagg. FSP Group 400PNF Dator 2 - Tyst budget spel Moderkort DFI Infinity nF 570-M2/G Processor AMD X2 4600+ Minne Value PC5300 2GB Grafikkort 7600GT Silent Hårddisk 250 GB Kylare Scythe Mine Rev B Chassi Antec SOLO Nätagg. Corsair 520 Watt Dator 3 - budget spel Moderkort DFI Infinity nF 570-M2/G Processor AMD X2 4600+ Minne Value PC5300 2GB Grafikkort X1950Pro Hårddisk 250 GB Chassi Obestämt Nätagg. FSP Group 400PNF Dator 4 - Klockningsbar high-end spel Moderkort Asus Commando Processor C2D E6600 Minne Kvalitets PC6400 2 GB Grafikkort 8800 GTS 640MB Hårddisk Raptor 74GB Hårddisk 2 250 GB Kylare Scythe Infinity Chassi Obestämt Nätagg. Corsair 520 Watt Dator 5 - tyst high-end spel Moderkort DFI Infinity nF 570-M2/G Processor AMD X2 5600+ Minne Value PC5300 2GB Grafikkort 8800GTS Hårddisk Raptor 74GB Hårddisk 2 250 GB Kylare Scythe Mine Rev B Chassi Antec SOLO Nätagg. Corsair 520 Watt Dator 6 high-end spel Moderkort DFI Infinity nF 570-M2/G Processor AMD X2 5600+ Minne Value PC5300 2GB Grafikkort 8800GTS Hårddisk Raptor 74GB Hårddisk 2 250 GB Chassi Obestämt Nätagg. Corsair 520 Watt Dator 7 - klockningsbar tunga uträkningar Moderkort Asus Commando Processor C2D E6600 Minne Kvalitets PC6400 2 GB Grafikkort Obestämt (billigaste) Hårddisk Raptor 74GB Kylare Scythe Infinity Chassi Obestämt Nätagg. Corsair 520 Watt Dator 8 - tunga uträkningar Moderkort Asus M2NPV-MX Processor AMD X2 5600+ Minne Value PC5300 2GB Hårddisk Raptor 74GB Chassi Obestämt Nätagg. FSP Group 400PNF Dator 9 - filserver Moderkort Asus M2NPV-MX Processor AMD X2 3800+ Minne Value PC5300 2GB Hårddisk 500 GB Hårddisk 2 500 GB Chassi Obestämt Nätagg. FSP Group 400PNF Dator 10 - tyst kontorsdator Moderkort Asus M2NPV-MX Processor AMD X2 3800+ Minne Value PC5300 1GB Hårddisk 250 GB Kylare Scythe Mine Rev B Chassi Antec SOLO Nätagg. Seasonic S12 380W Dator 11 - kontorsdator Moderkort Asus M2NPV-MX Processor AMD X2 3800+ Minne Value PC5300 1GB Hårddisk 250 GB Chassi Obestämt Nätagg. FSP Group 400PNF Dator 12 - HTPC Moderkort Asus M2A-VM Processor AMD X2 3800+ Minne Value PC5300 2GB Hårddisk 250 GB Chassi Antec NSK2400

Permalänk
Medlem

jag skulle gärna vilja lägga till arbetsdator för grafik eller nått
Men mkt bra initiativ savje.
borde inte ngn kunna programmera en sådan här databas eller något?
så att man enkelt kan ändra den?

sätta olika värden på olika komponenter så databasen får räkna ut valet av komponenter själv kanske? jäkligt avancerad system då dock hehe.
men om alla komponenter får ett värde i vissa olika saker. t.ex. tysthet. prestanda osv, så skulle det kunna gå, men jäklans vad mkt jobb.

det kommer väldigt många förfrågningar på köpråd...
vi borde ägna oss åt ngt vettigare än att ge andra folk råd.(faktiskt).

men jag tror att ditt system kan utvecklas mkt mera.
ungf som en sådan där datorkonfgurerare på diverse datorförsäljares hemsidor.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
jag skulle gärna vilja lägga till arbetsdator för grafik eller nått
Men mkt bra initiativ savje.

sätta olika värden på olika komponenter så databasen får räkna ut valet av komponenter själv kanske? jäkligt avancerad system då dock hehe.
men om alla komponenter får ett värde i vissa olika saker. t.ex. tysthet. prestanda osv, så skulle det kunna gå, men jäklans vad mkt jobb.

det kommer väldigt många förfrågningar på köpråd...
vi borde ägna oss åt ngt vettigare än att ge andra folk råd.(faktiskt).

men jag tror att ditt system kan utvecklas mkt mera.
ungf som en sådan där datorkonfgurerare på diverse datorförsäljares hemsidor.

tanken var att arbetsdatorn med grafikinriktning skulle falla under high-end spel eftersom dom är ganska lika i sin kravbild, men kanske är en idé att dela på det...

Har tänkt på det du föreslår också sån automatiskt uträknare men kom fram till att det skulle bli för komplicerat för att jag skulel orka programmera något (syftar alltså på det "jäkligt avancerade systemet"

Permalänk
Medlem

Bra initiativ men kanske blir något invecklat. I vilket fall som helst bra som riktlinjer så man inte behöver börja varje tråd från grunden. Här har folk en bas som man sedan kan utgå från när man ställer frågor. Det jag oroar mig mest för är vad jag ska göra här på sweclockers om inga hårdvaruråd krävs Sedan måste ju någon ständigt uppdatera råden allt eftersom marknaden ändras, men det kanske blir ditt jobb då Det bästa vore väl egentligen att skapa en egen sida som har hand om detta och sedan länka härifrån. Och tjäna en slant på reklamintäkter

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
Bra initiativ men kanske blir något invecklat. I vilket fall som helst bra som riktlinjer så man inte behöver börja varje tråd från grunden. Här har folk en bas som man sedan kan utgå från när man ställer frågor. Det jag oroar mig mest för är vad jag ska göra här på sweclockers om inga hårdvaruråd krävs Sedan måste ju någon ständigt uppdatera råden allt eftersom marknaden ändras, men det kanske blir ditt jobb då

Hehe, tror det inte finns någon risk för att efterfrågan på hårdvaruråd kommer försvinna.. det är inte tanken heller... utan som du säger göra en bra bas att utgå ifrån, antagligen kommer varje datorköp behövas finputsas ändå... Men istället för att samma diskussion förs på sina håll 500 gånger så kan man ta det här i stället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin

Jag hade faktiskt en tanke på det, men jag la ner den när jag insåg att jag inte skulle ha tid att bygga den. Det rä dock en jäkligt bra idé att sponsra den med reklamintäkter, och bara denna tråd är ju ett bra initiativ, som kanske kan leda vidare till nå't!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Vilken otroligt bra tråd tycker jag! Om alla kan komma med tips och hålla konfigurationerna aktuella så kan det hjälpa många. Det hänger på att alla hjälper till och delar på kunskapen.

Bra initiativ!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Jag hade faktiskt en tanke på det, men jag la ner den när jag insåg att jag inte skulle ha tid att bygga den. Det rä dock en jäkligt bra idé att sponsra den med reklamintäkter, och bara denna tråd är ju ett bra initiativ, som kanske kan leda vidare till nå't!

/xJom

Är det inte någon av oss hurdvarurådgivare som är bra på o koda o skit? Har själv aldrig haft tålamodet att lära mig vilket säkert märks på min förra mening, utan har istället fokuserat på att hålla mig uppdaterad inom hårdvara. Men skulle man kunna hålla på med det som vi gör här på forumet och få tillbaks kanske lite mer än bara tacksamhet, från eventuella reklamintäkter och kanske senare någon form av avtal med vissa internet-butiker så skulle ju det vara toppen. Blir nog lite komplicerat att hålla ihop det, och kanske svårt att välja ut vilka som skulle platsa som rådgivare (eller om det skulle vara helt öppet). Men visst skulle det gå och jag stödjer all form av utveckling av detta.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk

Bra försök men tyvärr så kommer det troligen inte att gå, de startar trådar ändå, vi har haft ett flertal försök av den här graden.
Och när det är så här invecklat så kommer folk inte ens att bry sig. Vi hade att man skulle ha en struktur på det man ville, det fungerade kanske i en vecka/2 veckor, sen sket det sig då flera inte följde dem.
Att ha en dator som veckans klipp som är det prisvärdaste kan dock fungera...

Permalänk
Medlem

Detta var ju en riktigt bra idé.

Man skulle lägga upp detta på hemsida.
Där skulle man besvara dessa frågor i tur och ordning och sedan leder det till en komplett dator med lite info(vilka komponeter som är viktiga och vilka som itne så stor roll m.m.) om den och motiveringar till varför man valt dessa komponeter.
Man skulle även kunna koppla den till prisjakt och på så sätt skiva ut ett väldigt aktuellt pris på datorn.

Sedan gäller det att hålla sidan uppdaterad, men det skulle nog inte vara några problem med alla datorkunniga personer som finns här.

Jag skulle kunna fixa detta med PHP + mySQL, fast jag är inte superbra på detta så det skulle nog ta en stund att få det att funka bra.

Sedan kan man lägga en länk till den här sidan i en klistrad tråd här i forumdelen

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com