Permalänk
Hedersmedlem

Vad säger lag och rätt om skadedjursbekämpning med ex Warfarin? Säg att man har problem med sakdedjur så kan man ju agna ex köttrester och lägga ut i och kring husgrunden, på ställen där ex inte barn kan komma åt och råka få i sig.

Bör funka prima mot möss råttor och även större skadedjur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Vad säger lag och rätt om skadedjursbekämpning med ex Warfarin? Säg att man har problem med sakdedjur så kan man ju agna ex köttrester och lägga ut i och kring husgrunden, på ställen där ex inte barn kan komma åt och råka få i sig.

Bör funka prima mot möss råttor och även större skadedjur.

Problemet är att katter räknas som husdjur & husdjur får man inte avliva själv.. så då åker du dit på djurplågeri eller liknandes. (är osäker på detta nu, kolla pdf filen längst ner)

Citat:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Citat:

7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260).

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM

Edit:
Hur man får & skall avliva katter/hundar & vissa pälsdjur.
www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_7_L24.pdf

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Håller mig dig ! Har dock själv 3 katter, men de är inomhuskatter Men grannens katt... hela började förra året då den fick för sig att föda unger på vår tomt. Nu vaknar man till att det finns 5 katter framför dörren och vill ha mat :/ DIE KATTER DIE!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Jag tror jag blev lite missförstådd, jag har absolut inget emot hundar. Har inget problem med hundägare som låter hundarna springa utan koppel heller om dom kan sköta sig.

Självklart ska du säga till ägaren att katterna river sönder dina grejer, tyckte du lät lite väl upprörd över att katterna satt ivägen bara. Vi har en katt ja, och självklart lyssnar man på grannarna om man inte är en komplett idiot. Tyvärr finns det ju inte så mycket man kan göra, vi hade två katter från början och fick tyvärr avliva en för att den irriterade den allergiska grannen.

Vatten är nog ditt bästa vapen, brukar själv kuta efter grannarnas katter med ett litermått med vatten när dom är här och håller på.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Problemet är att katter räknas som husdjur & husdjur får man inte avliva själv.. så då åker du dit på djurplågeri eller liknandes. (är osäker på detta nu, kolla pdf filen längst ner)

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19430459.HTM

Edit:
Hur man får & skall avliva katter/hundar & vissa pälsdjur.
www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2004_7_L24.pdf

Men faller det på kattägarens ansvar eller mitt ansvar huruvida katten tar sig in på min tomt och in i min husgrund och äter av mitt utlagda råttgift?

Permalänk
Medlem

Katten och ägaren borde få skylla sig själva då, den förra för att den e så otillåtet dum och den senare för att den inte har koll på sitt djur.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Men faller det på kattägarens ansvar eller mitt ansvar huruvida katten tar sig in på min tomt och in i min husgrund och äter av mitt utlagda råttgift?

Det är ditt ansvar du då lagt ut det.. men jag skulle bli förvånad om du juridiskt kan ställa tills svar om ett annat djur än möss/råtta dör till följd av ditt utlagda råttgift.. ja det finns fler djur som dör av råttgift.. fåglar & igelkottar för att nämna några.. Men konsekvenserna kan bli många & långvariga, har hört om ett fall där en person förgiftade en katt & han blev inte fälld, däremot blev det väldigt tröttsamt för honom då återkommande tandpetare (fastlimmade då) tycktes trivas i hans dörrlås..

Citat:

Behöver man tillstånd för att lägga ut råttgift?

Utläggning av råttgift betraktas som sk punktbekämpning. Då krävs tillstånd endast om det läggs ut på tomtmark till flerbostadshus, på gårdar till förskolor och skolor eller på allmänna lekplatser. Tillstånd ska sökas av den som ska utföra bekämpningen eller av den som nyttjar marken. (SNV:s föreskrifter om spridning av kemiska bekämpningsmedel SNFS 1997:2, 14§)
Undantag från kravet att söka tillstånd gäller vid hastigt påkallade punktsaneringar mot ohyra och skadedjur, om deras förekomst kan innebära olägenhet för människors hälsa. När sådan hastigt påkallad bekämpning utförs ska miljö- och hälsoskyddsnämnden snarast underrättas om detta. (18§)

Punktbekämpning är undantagen från den anmälningsplikt som annars gäller för bekämpning på banvall, idrottsanläggning och områden större än 1000 kvm där allmänheten får färdas fritt.

www.kristianstad.se/kommunen/mhk/faq/svar.asp?Id=111

Kan Choffe utveckla hur en katt får skylla sig själva?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Tycker det är för jävligt med utekatter i samhällen. Katter ska inte springa runt i trafiken för att bli överkörda. Vad tänker folk med?

Gillar inte heller "lösa" kattr av den anledningen att jag som liten knatte fick en ilsken katt efter mig som bokstavligen satte sig fast i ryggen med klorna, blev fina ärr gjorde hyffsat ont =).

Var katträdd i många år, nu är jag en stolt ägare til två av världens met underbara exotiska perser katter

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det största problemet är ägare till katter som slänger ut dom (alltså skiter i att ta hand om dom) när det roliga med den lilla söta kattungen är borta & framförallt inte kastrerar dom..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var bara ett infall av dålig och missriktad humor. Men katter har inget på andra tomter att göra, ägarna bör se till att dom håller sig på sin egen tomt alt. inomhus och inte mer än det, så skulle alla slippa t.ex. sådana bekymmer som fick den här tråden att startas överhuvudtaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Var bara ett infall av dålig och missriktad humor. Men katter har inget på andra tomter att göra, ägarna bör se till att dom håller sig på sin egen tomt alt. inomhus och inte mer än det, så skulle alla slippa t.ex. sådana bekymmer som fick den här tråden att startas överhuvudtaget.

Jag gillar inte att folks röster hörs in på min balkong eller att grannar som röker att ciggarettröken går in på min balkong eller ett kärt ämne grillningens problematik nu på sommarhalvåret, men så ser verkligheten ut.. väljer man att bo nära andra så får man lära sig att kompromissa.. det gäller även med djur... Att en katt strosar genom trädgården får man acceptera däremot skall man inte acceptera när den skiter i dina blomsterlådor & en hink vatten på den är att rekomendera då, direkt.. för dagen efter kan inte katten sätta din attack mot den i relevans med vad den gjorde dagen innan...

Tycker iofs. att kaniner/harar samt sorkar/mullvadar/råttor i trädgården är ett större problem än en katt som går igenom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge dom går igenom får dom gärna vara där, när dom ligger och lurpassar i rabatterna är det inte lika roligt längre... Katter som kommer vandrande med möss i munnen är förlåtna för det mesta dock... Och hinkar med vatten är väl använda här under sommaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Så länge dom går igenom får dom gärna vara där, när dom ligger och lurpassar i rabatterna är det inte lika roligt längre... Katter som kommer vandrande med möss i munnen är förlåtna för det mesta dock... Och hinkar med vatten är väl använda här under sommaren

Helt rätt, vi har 3st & vi har sagt till grannarna gillar ni inte att kräken går genom er altan/trädgård.. släng en spann vatten på dom... ser ni dom i sandlådan skräm livet av dom.. som tur är går dom inte i sandlådan för som tur är bor vi i yttersta kanten av Lund & har rätt så stora åkermarker precis bakom husknuten i princip.

Vatten är det bästa vapnet mot katter.. använd vatten på katten.. lol?

Visa signatur

Permalänk

Till de som hävdar att katter inte kan "skada någon" har aldrig haft en close encounter med en jävligt arg katt. De kan vara riktigt kelsjuka och tillgivna, men, de där klorna tillsammans med skapligt långa tänder kan ställa till med en sjuhelvetes oreda med vår ömma hud. Dessutom är de snabba de små liven.

s.c.s.i., du får helt enkelt detektiva lite, prata med respektive kattägare och berätta om skadorna de gör. Lite lustigt, jag har alltid sett dig som en av de med mest civil kurage på detta forum (bara ett intryck), så att du inte gjort det redan förvånar mig lite. No offense.

Vi har en stor jävla vit katt på gården som gärna knallar in i lägenheten på våren och sommaren när man har balkongdörren öppen. Jag litar inte på okända katter och tycker de kan vara rätt obehagliga när jag inte vet vad de går för (gäller även hundar, hästar, älgtjurar och grizzybjörnar). Men jag tog reda på ägaren, berättade att jag inte ville ha deras katt inne hos mig. Jag fick svaret "spruta med blomspruta på den", pft, tog min sons vattengevär vid nästa inbrottsförsök, jösses, den kunde springa iallafall. Nu har jag alltid nämnda vapen vid balkongdörren, känner mig som en riktig hill billie.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Till de som hävdar att katter inte kan "skada någon" har aldrig haft en close encounter med en jävligt arg katt.

pft, tog min sons vattengevär vid nästa inbrottsförsök, jösses, den kunde springa iallafall. Nu har jag alltid nämnda vapen vid balkongdörren, känner mig som en riktig hill billie.

Katter kan vara sinnesjukt brutala, ja..

Det är rätt, mer & kraftigare desto bättre..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppenbart att inte domdära katterna har lärt sig livet den hårda vägen.

Vi har vild-katter på våran gård, brukar oftast bli 2-3 stycken som blir överkörda.

Visa signatur

Mer Co-oP åt folket

Permalänk

Min lösning på problemet (förutsättningen är att man bor avskilt):

Bor man i tätbebyggt område så får man ta till andra lösningar:

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Hata katter ... att hata djur överhuvudtaget anser jag vara helt jävla ... blivet. Talar ju om lite hurdan person man är..

Permalänk
Hedersmedlem

I grunden har jag inget mot några djur, katter är rätt söta egentligen.

Där vi bor nu har vi inga problem med katter alls egentligen, det går att ha altandörren öppen utan att det kommer in någon och det är ingen som skiter i rabatterna eller vässar klorna på trädgårdsmöblerna. Det händer att det nån enstaka gång går förbi en katt eller nån som sitter och jagar möss bakom komposttunnorna. Inget som stör med andra ord.

Värre problem var det där vi bodde tidigare (12 år sedan nu). Katterna i området försökte springa in så fort man öppnade ytterdörren.. de sket i sandlådan och hade slagsmålsturngeringar på altanen vilket var rätt jobbigt.
Vet inte hur det löste sig, de sista åren var det i alla fall lugnare än det var innan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Hade jag sett någon sparka eller slå en katt hade jag nog slagit den personen.

Rambos_hier: läste du ens personens inlägg? tror du man visar att man gillar någon genom våld?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det är ju tråkigt att Robbaz har fått oönskat besök av katter. Det försvarar dock inte eventuellt våld mot djuren, vilket är allt jag sagt angående katter.

Det verkar ju som det är du som inte läser inläggen ordentligt. Det Rambos_hier sa, var ju just att man inte ska/kan slå eller plåga katter, utan att man skulle lösa kattproblemet "...på ett byråkratiskt sätt...".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hade nog inte stoppat för katten utan rullat på, har de självbevarandedrift att flytta på sig när de lekt klart "vem är boss" så är det väll trevligt för dem.

Hatar kringströvande katter specielt i täta bostadsområden där det finns "jättestora kattlådor" aka sandlådor att bajsa i (brorsan fick åka på avmaskning ett par ggr då det kröp ut vita maskar ur baken på han).

Antingen har man katten inomhus helst med en kompis (katt) eller med klätterstälning klösrig och med leksaker.

Eller.

Utomhus under uppsikt och/eller med koppel (katter som rör sig ute på landet utan kommunala sandlådor och behörigt avstånd till grannar kan få ströva fritt ex bondgård).

Är va jag tycker i alla fall.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.