Allround-PC, 15000-18000kr, synpunkter

Permalänk
Medlem

Allround-PC, 15000-18000kr, synpunkter

Hej,

jag har plockat ihop en liten burk och är sugen på funderingar/synpunkter/förbättringar på den:

MB: Asus Commando
CPU: E6600
RAM: Kingston HyperX PC9600, 2x1GB
HDD: Raptor 150GB @ raid 0 (WD1500ADFD)
GPU: Asus 8800GTX (ej den vattenkylda varianten)
PSU: Enermax 720W
Chassi: Aplus Twin Engine

Det verkar bli billigast om jag beställer från både komplett samt datorbutiken, hamnar på ungefär 18000kr då.

Att klocka har jag tänkt, kylning etc ska fixas senare. Exempelvis en Thermalright Ultra-120 Extreme till CPU:n (när den kommer till Sverige). En Thermalright HR-03 Plus till GPU:n (när den kommer till Sverige). Fläktarna kommer jag sedan att styra med min automatiska fläktkontroller. Vad det blir för fläktar vet jag inte än, har hört att Noctua är tysta och flyttar hyggligt me luft. Ska ändå försöka att tysta ner en Delta-120mm, den blåser ju på rätt bra den rackarn, får se hur de kommer att gå... Jag kör PWM-styrt om ni undrar. Vill ha de hyggligt tyst. Förvisso kommer raptorerna väsnas lite, men de kan jag leva med. Kanske finns de tysta lösningar till hårddiskarna?

Ser fram emot era kloka och visa råd

Permalänk
Medlem

Scythe har någon form av silent bay hdd chassi som verkar hyggligt. Orkar inte kolla vad minnena kostar, men de ser ju ganska överspeccade ut. Vad ska man med 9600-minnen till? Det måste vara över 1000ddr. Om du ska överklocka så fungerar nog 800mhz minnen väldigt bra att köra synkat mot cpun som blir 400*9= 3600mhz (vilket är en oc på 33%).
Chassit hade jag övervägit att byta, till antec p182 eller kanske ett silverstone tj06s. Enermax agget är säkert bra, men ett 620w corsair kanske ger mer för pengarna? Jag hade gärna testat ett "wildcard" iom Nexus 8060 600w, vilket verkar ha extremt bra ljudnivå.
Raptor i Raid0 bådar ju gott för hastigheten i alla fall.
Angående fläktar så hade jag kört på antingen nexus 120mm realsilent eller noctua 1200s med någon form av fancontroller. Och det där med att tysta ner en 120mm Delta tycker jag inte ens att du borde försöka dig på. Dels så brukar de kräva rätt bra med volt för att överhuvudtaget starta och dels för att den förlorar väldigt mycket i luftflöde/ljudnivå när man kör dem på lägre rpm. Hr03 verkar dock som ett bra val. Kan ju föreslå en nexus 92 eller Cooltek 92 till den.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Aha ok, ska kolla upp de hdd chassit. Jovisst e minnena överspecade, men de kostade bara lite över 2000 så jag tyckte att inte gjorde så mycket, bättre me för mycket än för lite. Å så verkar HyperX hyggligt överklocksvänliga.

Hm, jag kanske har fel, men ger inte 3.6GHz en oc på 50%? Iofs, inte så viktigt.

Jo jag förstod att en del skulle ha problem me de chassit, en del tycker den här häftig, andra avskyr den. Personligen så kvittar de, jag är mest ute efter själva kylningseffekten å då tycker man ju att två 250mm borde göra susen Har även kollat lite på Antec Nine Hundred, finns ju en hel del 120mm:s fläktplatser i den, borde ju båda gott för kylningen samt ljudnivån.

Nätagget kanske är lite "over the edge", men jag var inne på Enermax hemsida å drog slutsatsen att detta var ett rejält å bra nätagg: http://www.enermax.com.tw/english/product_Display1.asp?PrID=7...
Har en Enermax till min nuvarande PC, så de e väl lite därför oxå. Man håller sig till sånt som funkar liksom. Men visst, jag ska kolla in corsair:en oxå samt nexusen.

Ang. Deltan, jag hade hoppats på att luftflödet/ljudnivån hade minskat linjärt om man minskade spänningen, men det är kanske som du säger att den minskar exponentiellt istället. Jaja, får väl se om jag testar.

Tack tack.

Permalänk
Medlem

Som du skriver så är det en OC på 50%, slog väl slint när det var så sent.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Som du skriver så är det en OC på 50%, slog väl slint när det var så sent.

Ja egentligen ska man kanske inte va uppe så sent, men de blir ju alltid så i vilket fall som helst...

Kollade upp hdd-kylaren/tystaren från Scythe och hittade en liten recension på komplett:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333425
och enligt den snubben ska den vara perfekt för raptors. Det är ju bara en mans åsikt, men de verkar hursomhelst lovande.

Surfade även runt och checkade in de nätagg du nämnde, även om Nexusen verkade tyst så gav Corsairen ett bättre intryck överlag. Det jag funderar lite över är hur mycket effekt jag egentligen behöver, jag vet att jag har räknat ut de nån gång förut. Typ, överklockad E6600 + överklockad 8800GTX + RAM + ett par hårdiskar + brännare + fläktar (räknade nog in Deltan då ) och jag tror jag kom fram till att en Enermax 720W borde göra susen. Men de är värt en extra koll. Och om jag köper en quad nån gång i framtiden, vill man ju inte köpa ett nytt nätagg samtidigt. För jag vet ju att quad:arna är ena riktiga effektmumsare! Överklockade som oklockade...

Både Noctua och Nexus verkade ha fina fläktar, så jag får tacka för hjälpen.

Men är det någon mer som har lite tankar så dela gärna med er, låt visdomen flöda!

Edit: ingen mer? ok, isåfall tolkar jag tystnaden som att riggen är som bra som den kan bli