Lite tips från er experter ang min dator.

Permalänk

Lite tips från er experter ang min dator.

Hej allesammans, det är så att jag precis beställt en dator, en som jag ska få sätta ihop själv, vilket är något jag aldrig har gjort tidigare mer än att satt in nytt grafikkort eller petat in nya minnen i min befintliga dator, så jag tänkte se vad ni har för tips till mig när jag monterar/installerar datorn, det är med följande komponenter:

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Corsair XMS2-5400 TWIN2X2048-5400C4 4-4-4-12 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-5400 667MHz with Heatsink

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Asus Extreme GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Noctua NH-U9 92mm Quadra-heatpipe 3800cm2 WITH NOCTUAFAN 7 dB(A) Socket 775 / AMD-socket

Asus P5B-E iP965 4DDR2-DIMM 2PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Cooler Master Elite 330 MidiTower without PSU/utan nätagg.

Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Och jag planerar att installera Vista Home Premium 32bit, datorn skall främst användas till film/spel, så lite tips om eventuell överklockning uppskattas också, jag vet t.e.x att det finns en tråd här om just hur man klockar IC2D-processorer.
Killen på datorbutiken jag snackade med sade något om att jag kanske skulle behöva sätta minnena på 2.1 volt, något jag inte riktigt förstod, så om ni kan vara så enkla som möjligt i förklaringarna är jag tacksam!

MVH LASER KENNETH.

Permalänk

Har du inte byggt innan så finns här två artiklar att kolla igenom:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

http://www.datorguiden.info.se/

Du kan kolla i BIOS vad minnena får för spänning och du kan även justera spänningen där. (det är vad snubben i butiken menade)
BIOS når du på de flesta moderkort genom att hålla ned "delete" vid uppstart (för att komma åt mer avancerade inställningar kan du behöva använda någon annan tangent, men det brukar stå i manualen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack för dina råd, WrongTarget. Jag ska läsa artiklarna du postade, fler frågor kommer nog att komma imorgon då datorn hämtas ut.

Är ett antistat-armband att rekommendera förresten? Jag har inget sådant nämligen, och har också hört att det skall gå utmärkt att ta i ett element istället innan man börjar pilla med datorn, men man vill ju vara säker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LASER KENNETH
Tack för dina råd, WrongTarget. Jag ska läsa artiklarna du postade, fler frågor kommer nog att komma imorgon då datorn hämtas ut.

Är ett antistat-armband att rekommendera förresten? Jag har inget sådant nämligen, och har också hört att det skall gå utmärkt att ta i ett element istället innan man börjar pilla med datorn, men man vill ju vara säker.

Vill du vara på den säkra sidan, så köper du ett antistatarmband och sätter ena änden runt handleden och andra i chassit.

För det mesta så orkar jag inte det utan håller i chassit med ena handen och meckar med den andra (i möjligaste mån), allt för att hålla samma potential som komponenterna i chassit.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vill du vara på den säkra sidan, så köper du ett antistatarmband och sätter ena änden runt handleden och andra i chassit.

För det mesta så orkar jag inte det utan håller i chassit med ena handen och meckar med den andra (i möjligaste mån), allt för att hålla samma potential som komponenterna i chassit.

Jag kommer ta hjälp av en bekant som har sitt eget företag då han åker omkring och hjälper folk med diverse datorproblem, så han ska ha ett sånt armband i såna fall.
Och Nordichardware-länken var jättebra med videos och allt, tack ska du ha!

Kommer säkert posta fler frågor imorgon.

Permalänk
Medlem

Istället för antistat bans så har jag som vana att ta i Chassit innan jag börjar pilla i datorn

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Hedersmedlem

*Masstrådflytt*

Vi har Underforum också

Permalänk

Ja, mina intryck av datorn kanske skulle vara kul för er att höra nu när jag fått den?
För det första så var fästet till processorfläkten jag köpte till alldeles för hemsk att montera så jag struntade i den och tog originalfläkten som bara behövdes tryckas på plats trevligt nog. Sen var nästa pussel att sätta alla småkablar på plats, allt från power-knapp till ljudkabel etc, det tog sin lilla stund det också, egentligen skulle jag kunna skippa över tills grafikkortsinstallationen, för allting tills dess gick bra...

Nåväl, jag sätter fast grafikkortet, stort och färggrannt med Ghost Recon målning på, fint tänker jag och sätter fast i PCIe-platsen, ser att det har en strömutgång längst ut på kortet, så jag letar i påsen som följde med nätaggregatet och hittar en kabel som det står PCIe på, kanon! Pluggar in i nätagget och grafikkortet, då var det mesta klart vad jag kunde se, så jag beslutar mig att test-köra datorn. Så jag sätter i ström&bildkabel ber några böner till gud och trycker på powerknappen till datorn, det hörs inte mycket till en början, då den är väldigt tyst, sen hör jag definitivt något, ljudet av en krets som går sönder, följt av en doft som luktar bränt. :/

Jag har packat ner kortet i originalpaketet med alla tillbehör och ska ringa datorbutiken imorgonbitti, vad hade ni gjort om ni hamnat i samma sits?
Det är väldigt tråkigt, andra geforce-kortet som går sönder för mig, och jag tyckte jag gjorde precis enligt anvisningarna. Nästa gång låter jag någon expert göra monteringen åt mig.

FAN FAN FAN FAN, vad tråkigt. :/

Permalänk

Aj, då, det var missflyt där. Jag har faktiskt aldrig lyckats ha sönder något grafikkort ännu och har ändå monterat, bytt kylning på och klockat en hel del kort. Antingen har du en grym otur med att få dåliga kort, eller så är något felkopplat.

Hoppas att du får bytt kortet och har bättre lycka med det nya.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag är lite ny på att sätta ihop datorer så kan säkert vara därför, men det var ju bara grafikkortet som gick tydligen, funderar på att plocka isär datorn igen och låta en kunnig expertvän försöka sätta ihop den tillsammans med grafikkortet när jag får det nya, tror ni det är en bra idé?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LASER KENNETH
Jag är lite ny på att sätta ihop datorer så kan säkert vara därför, men det var ju bara grafikkortet som gick tydligen, funderar på att plocka isär datorn igen och låta en kunnig expertvän försöka sätta ihop den tillsammans med grafikkortet när jag får det nya, tror ni det är en bra idé?

Ja, första gången man sätter ihop en dator kan det vara bra med lite assistans från någon kunnig person. Det är lättare att undvika de klassiska nybörjarmisstagen då, som att glömma att använda distanser till moderkortet, eller att ha distanser där moderkortet inte har förberedda hål för dem (så att de kommer i kontakt med baksidan på moderkortet och ger kortslutning).

Visa signatur

~Pelle~