Till er som gått i körskola, högerregeln?

Permalänk
Medlem

Till er som gått i körskola, högerregeln?

Ta en titt på den här bilden

Tänk er att vi åker i den röda bilen, vägen vi åker på är inte en huvudled, det finns inga skyltar som visar att vi har eller ska lämna företrade. Den blå bilen ska svänga ut på våran väg, inte heller han har några skyltar eller markeringar. I den här situationen måste det vara högerregeln som gäller, och enligt den ska vi stanna och släppa fram den blå bilen innan vi kör vidare.

Vi kommer i 50km/h och den blå bilen står still, man vet vad högerregeln innebär men stannar man så uppstår det nästan alltid missförstånd i en sån här situation, han som kör den blå bilen fattar i 9 fall av 10 inte vad man håller på med och förstår inte att han ska köra, man får stå och vänta och gestikulera med händerna i 5 - 10 sekunder innan han förstår att han ska köra iväg och det känns alltid som att det hade varit både lättare och säkrare att köra förbi och låta honom köra ut efter, särskilt om man har trafik bakom sig. Det är nästan alltid så det blir ändå, att man kör, och det är ju även så alla andra gör både när man ligger bakom och när man själv ska svänga ut från en mindre väg, men i körkortsboken står det klart och tydligt att det är fel att tänka i termer om större och mindre vägar och att högerregeln skall följas, samma missförstånd brukar dock även uppstå när det är två lika stora vägar som möts..

Det jag undrar här är hur man ska bete sig när man ska köra upp? Ska man följa det sunda förnuftet och köra på i en sån här situation, eller ska man stanna trots att man vet om att det kan skapa förvirring och kaos? Vad säger dom på körskolorna (jag ska köra upp privat så jag vet inte..)?

Om vi tar ett till exempel så kan ni titta på den här bilden

Om den blå bilen ska svänga vänster, och vi stannar enligt högerregeln, så måste vi stå och vänta tills de gula bilarna har passerat, och därefter vänta på att den blå bilen kört ut innan vi kan köra vidare. Hade vi kört på direkt hade vi enkelt hunnit förbi den blå bilen innan de gula bilarna passerat, ska man stanna ändå?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Min körskolelärare sa "absolut inga undantag" när jag frågade liknande frågor till henne. Jag antar att det är det som gäller.. De är sjukt kräsna på uppkörningen, speciellt om du kör upp privat.

Bara se till att ta det lugnt och inte göra några stora regelbrott som högerregeln eller köra över helmarkerad linje så ska det gå bra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Mjo, jag antar att det är lika bra att följa reglerna till punkt och pricka på själva uppkörningen, det känns ju konstigt om det skulle vara fel att göra rätt så att säga.. Men samtidigt så kommer det kännas sjukt att sitta där när man stannar och ingen fattar vad man vill.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Men det är den andra förarens problem, din uppgift är att visa att du minsann kan högerregeln. Du bryter inga regler, du gör som man ska, du kan ju inte precis bli straffad för det. Men uppkörning är uppkörning, när du väl har körkortet så har du ju möjlighet att att låta idioter som inte kan trafikregler sitta och uggla i korsningar.

Fast glöm inte själv att utnyttja högerregeln du kanske lär nån stackare något.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Mjo, jag antar att det är lika bra att följa reglerna till punkt och pricka på själva uppkörningen, det känns ju konstigt om det skulle vara fel att göra rätt så att säga.. Men samtidigt så kommer det kännas sjukt att sitta där när man stannar och ingen fattar vad man vill.

Se det som en möjlighet att dra ut tiden då är det helt plötsligt inte så jobbigt att stå där en minut och vänta på bilen till höger som vinkar fram dig, bara att stå kvar Inga undantag sa min körlärare också...

Permalänk

Om du inte ligger på huvudled. så gäller högerregel i vissafall beroände

är gatannamngiven han kommer utifrån SKA du stanna.
är det en utfart/parkeringsplats kan du gott köra vidare.

man ska ALLTID vara berädd på situation där det finns "idioter" avskyrrondeller själv för folk fattar verkligen inte att det är den som är i rondellen som har företräde oavsett övrigabestämmelser!

Sen regelboken säger även att göra fel för sig själv men fel för någon annan kan bli rätt

om du ser en lastbil i en backe så ska du inte smita före utan godvänta på att han hinnerför bi.. de kan bli stillastående specielt vid haltväglag.

Ta det abra lungt och överreagaera inte så ska det gå bra.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

fast om den blå bilen står stilla har han avskaffat sin egen högerregel, högerregeln gäller när den blåa bilen är i rörelse på väg ut.
det är så man undviker att behöva stå och vifta, har han stannat, så är det inte högerregeln som gäller längre.

Permalänk
Medlem

kvack!: Det låter som en "hemmagjord regel" ungefär som man tänker i "större och mindre gator". Högerregeln gäller självklart även när någon står still.

I situationen som beskrivs ska du stanna och tillämpa högerregeln om det är en övningskörning eller uppkörning. I praktiken, när du fått ditt körkort, kanske du inte gör det för att undvika att bli en trafikfara för bilarna som kommer bakifrån i 120.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
kvack!: Det låter som en "hemmagjord regel" ungefär som man tänker i "större och mindre gator". Högerregeln gäller självklart även när någon står still.

Om bilen inte är i rörelse så är den ju inte "i trafik" men skulle den börja rulla igen så har han genast företräde igen.
Om du kommer körande till korsningen på bilden och bilen står stilla så är det inge vidare vettigt att stå på bromsen.
På bild 2 så kan du lugnt köra (om bilen skulle svänga vänster?) för om han kör ut i din körbana och väntar så blir det ju istället han som bryter mot blockeringsregeln eller vad den nu har för teknisk term.

Permalänk
Medlem

På bild 1 ska du stanna och släppa fram honom.

På bild 2 ska du fortsätta köra om du hinner förbi innan den blå bilen kan köra ut. Reglerna säger att du får göra detta om den blå bilen ändå måste stå och vänta in de gula bilarna.
Men om den blå ska svänga höger ska du stanna och släppa fram honom.

Så ska du bete dig på uppkörningen iaf. Sen kommer du att märka att det finns många oskrivna regler på vägarna. Även om högerregeln gäller egentligen så kan det vara så att den som kommer på den större vägen har "företräde" ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
På bild 1 ska du stanna och släppa fram honom.

På bild 2 ska du fortsätta köra om du hinner förbi innan den blå bilen kan köra ut. Reglerna säger att du får göra detta om den blå bilen ändå måste stå och vänta in de gula bilarna.
Men om den blå ska svänga höger ska du stanna och släppa fram honom.

Så ska du bete dig på uppkörningen iaf. Sen kommer du att märka att det finns många oskrivna regler på vägarna. Även om högerregeln gäller egentligen så kan det vara så att den som kommer på den större vägen har "företräde" ändå.

På bild 2 är det ju den blåa bilen som korsar din väg om han ska svänga vänster, då har han väl väjningsplikt även fast det är oskyltat. Men om han ska svänga höger måste du lämna företräde!

Men som du säger, oskriva regler ja. Man brukar ju mer använda utfartsregeln vid såna här lägen, oavsett skrivna regler!

Permalänk
Medlem

Följ alltid reglerna på uppkörningen sen kan du skita i dom som alla andra gör.

Permalänk
Medlem

På uppkörningen ska man va löjligt noga. I verkliga livet efter har dock jag aldrig haft några problem med högerregeln, trots att den så gott som aldrig utnyttjas fast den ska användas. Har en korsning hemma vid affären, (inte parkeringsutfart) där jag borde få företräde, men om jag blinkar o kör så krockar jag garanterat... Samarbete är A och O.

Edit, mindes bilden fel=)

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fisksnor
På uppkörningen ska man va löjligt noga. I verkliga livet efter har dock jag aldrig haft några problem med högerregeln, trots att den så gott som aldrig utnyttjas fast den ska användas. Har en korsning hemma vid affären, (inte parkeringsutfart) där jag borde få företräde, men om jag blinkar o kör så krockar jag garanterat... Samarbete är A och O.

Edit, mindes bilden fel=)

Köp en riktigt kass bil som du trafikförsäkrar, sen är det bara köra på. Så får personerna lite plåtskador att betala för sin dumhet att inte kunna regler och förordningar. Jag vet att i Finland och många städer i sverige är man knappast förlåtande om man missar högerregeln så det är bra för dem att få sig en läxa.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Kör bara lugnt och fint på uppkörningen så kommer du klara dig. Det viktigaste är inte att du kommer fram fort eller att du kör perfekt utan att du kommer fram SÄKERT! Lycka till!

Jag skulle stanna på bild 1 och köra på bild 2.

Permalänk
Medlem

Som sagt, visa bara att du känner till reglerna! Hellre stanna och släpp fram en gång för mycket än en gång för lite! Du skall visa att du är en så säker förare som möjligt på uppkörning, gör du bara det är det lugnt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Köp en riktigt kass bil som du trafikförsäkrar, sen är det bara köra på. Så får personerna lite plåtskador att betala för sin dumhet att inte kunna regler och förordningar. Jag vet att i Finland och många städer i sverige är man knappast förlåtande om man missar högerregeln så det är bra för dem att få sig en läxa.

Hela problemet med "visa var skåpet ska stå" med högerregeln är ju att bilen hos "puckot" kommer dundra rakt in i din förardörr om du har otur.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
fast om den blå bilen står stilla har han avskaffat sin egen högerregel, högerregeln gäller när den blåa bilen är i rörelse på väg ut.
det är så man undviker att behöva stå och vifta, har han stannat, så är det inte högerregeln som gäller längre.

Det där är något fuffens som någon hemma har kommit på. Höger regeln gäller alltid oavsett om den bilen står stilla eller inte. För han ska ju också lämna företräde för fordon som kommer ifrån höger. Står han still så stanna för att visa att du tänker släppa ut honom. Gör du som du har skrivit så torskar du garanterat på uppkörningen. Sen så kan det tolkas fritt hur vida man ska stanna om han ändå inte kan åka p.g.a passerande trafik, jag har lärt mig att jag ska stanna i alla lägen oavsett situation mm.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Det där är något fuffens som någon hemma har kommit på. Höger regeln gäller alltid oavsett om den bilen står stilla eller inte. För han ska ju också lämna företräde för fordon som kommer ifrån höger. Står han still så stanna för att visa att du tänker släppa ut honom. Gör du som du har skrivit så torskar du garanterat på uppkörningen. Sen så kan det tolkas fritt hur vida man ska stanna om han ändå inte kan åka p.g.a passerande trafik, jag har lärt mig att jag ska stanna i alla lägen oavsett situation mm.

Nja, de lärde ut det där på körskolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!

det stämmer

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så? Det står inte så i körkortsboken iaf vad jag minns, det låter även konstigt för ibland när man kommer in från en mindre väg så måste man köra väldigt långsamt och ibland även stanna för att hinna se om det kommer någon från höger på vägen man ska in på, det kan ju inte betyda att högerregeln slutar gälla så fort man stannar till..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Är det verkligen så? Det står inte så i körkortsboken iaf vad jag minns, det låter även konstigt för ibland när man kommer in från en mindre väg så måste man köra väldigt långsamt och ibland även stanna för att hinna se om det kommer någon från höger på vägen man ska in på, det kan ju inte betyda att högerregeln slutar gälla så fort man stannar till..

Jag säger precis som Loaded här. Jag gick i körskola och fick aldrig lära mig detta. Finns många korsningar med svår sikt. Jag har t.ex. en bara 100 meter från mitt hus som jag alltid måste köra ut i, där ett buskage täcker vänster sida om korsningen. Jag måste nästan stå med ena hjulparet i korsningen för att få sikt. Högerregeln gäller där, och de från vänster har väjningsplikt. Men skulle jag slänga mig ut skulle de som tror att de åker på den "inofficiella huvudleden" garanterat få stampa på bromsen. Finns dock dem som faktiskt gör rätt och låter mig passera, men det händer ca 5 ggr av 100.

Är det högerregel så är det. Uti "verkliga" livet så är det som sagt lite annorlunda när folk tummar på reglerna, där är samspel A och O, och ju fortare man lär sig det ju lättare flyter allt på. Säger inte att reglerna upphör att gälla helt plötsligt. Sker en olycka har du alltid rätten på din sida, om du följde gällande dvs. Samspel kan vara förrädiskt, då båda (alla) parter måste vara med på det och ha känsla.

Det absolut bästa och enklaste vore att följa alla regler till punkt och pricka, men jag lovar nästan att förr eller senare kör du mer som dina medtrafikanter mest pga. flytet.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Har kollat igenom kapitlet om korsande trafik i trafikförordningen lite snabbt ( http://lagen.nu/1998:1276 3 kap §18 ), det enda undantaget för högerregeln som jag kan se är om den som kommer från höger korsar en cykel- eller gångväg, då gäller alltså inte högerregeln, men jag kan då inte se att det står någonstans att högerregeln sätts ur spel om den som kommer från höger står still. Känns väldigt konstigt att dom skulle lära ut det på några körskolor då, men å andra sidan vet man ju inte vad det är för nissar som är lärare på såna där ställen heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cykel/gång-väg är självklart väjningsplikt för.

Körskolelärare lär tyvärr inte ut 100% likadant överallt. En säger det ena, en annan något annat. Oftast har bara den ena rätt av dem dock.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Klarade det

Visa signatur

Permalänk

Grattis!

Sitter här och funderar på folks kommentarer, oskriva regler "gäller" bara när de inte sätter andra regler ur spel, tänk på att alla inte följer de oskrivna utan endast följer de skriva.
Samt att man ska hålla sådan fart att man kan stanna för höggerregeln utan att tvärnita, det kallas framförhållning.

Själv stannar jag vid högerreglen, mest för att jag förväntar mig att folk gör detsamma för mig (alltid lika kul att se paniken i folks ögon när man svänger ut mitt framför deras nya bil).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Det är ju det som är värt det att just stanna och vinka ut dom så dom känner sig dumma.
Ännu roligare är just som 13th.Marine säger att svänga ut framför en riktigt flådig bil och se hur förbannad dom blir även fast det är dom som gjort fel.

Grattis till Körkortet btw Loaded.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

aldrig sett det nerskrivit heller, men det är vad dom sa till mig på skolan också

Permalänk

Jag tycker det låter väldigt konstigt att man skulle "avskaffa" sin högerregel bara för att man stannar innnan man kör ut i en korsning. Jag menar, är det så ovanligt att man vill liksom kolla läget innan man kör ut? Man kanske vill få en uppfattning om hur uppmärksam den andre föraren är eller vad som helst.
Att man då "inte skulle vara i trafik" längre bara för att man stannar till nått ögonblick låter ju helt sjukt.

Har aldrig läst om någon sån regel i Körkortsboken heller...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axxiz
aldrig sett det nerskrivit heller, men det är vad dom sa till mig på skolan också

De hade fel...