Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera?

Känner att min dator inte flyter på i de senaste spelen men även gamla faktiskt.
Vad ska uppgraderas och bytas ut för att det ska flyta på bättre. Kanske ska jag klocka? vad det nu är, jag är inte så kunnig så berätta gärna.. tack på förhand
Min dator ser idag ut såhär:

Hp d4296.se
Base processor
Athlon 64 X2 (T) 4400+ 2.2 GHz

Chipset
ATI Radeon Xpress 200

Motherboard
Motherboard Name: MS-7184

Memory Installed
2 GB (2 x 1 GB)

Hard drive
500 GB (2 x 250) SATA
7200 rpm

Video Graphics
GeForce 7800 GTX 256 MB DDR memory

Permalänk
Medlem

nytt grafikkort skulle nog göra mest skillnad

släng in ett 8800gts 640MB eller 320MB

EDIT: beror iofs på vad du har för budget..

resten av dina delar är helt ok. vet iofs inte vad du har för minne..

Visa signatur

Min fotosida

LT: MacBook Pro 14" 16/512
Kamera kit: OM System OM-1 mk2 | M.zuiko 300mm PRO f4 | M.zuiko 12-40mm PRO 2 f2.8 | M.zuiko 60mm Macro f2.8 | M.zuiko 45mm f1.8 | M.zuiko 1.4x telekonverter

Permalänk

Håller med föregående talare. Sedan kan du ju naturligtvis klocka processorn också om du vill ha ytterligare lite mer prestanda. Men ett byte av grafikkort ger absolut störst skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ok, så proccessorn är inget aktuellt byte? klocka sa du berätta gärna hur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helthy
ok, så proccessorn är inget aktuellt byte? klocka sa du berätta gärna hur

Kolla igenom FAQ på "Kylning och överklockning" delen av forumet.
Har du mer specifika frågor sedan, så kan du återkomma.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Du säger att den flyter "sämre" på äldre spel också, menar din dator bör klara nyare spel med medelmåtta+ i kanten. Annars är väl grafikortet du bör byta ut

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad från Stationära datorer till köpråd.

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att vänta ett par månader sen bara uppgradera till ett Geforce 8800GTX.
Övriga delar håller säkert måttet utan problem.

Permalänk
Medlem

Tyckte det inte flöt på speciellt bra tidigare i något spel.
spelade spiderman3 och det asso laggade fram när jag svingade fick köra med lägsta kvalite men ändå lagg. samma sak med battlefield 2 samt rainbow six vegas. så jag installerade om med windows xp pro (fick låna av en kompis) men samma sak.

Är det alltså grafikkortet där tån klämmer?

Permalänk
Citat:

Tyckte det inte flöt på speciellt bra tidigare i något spel.
spelade spiderman3 och det asso laggade fram när jag svingade fick köra med lägsta kvalite men ändå lagg. samma sak med battlefield 2 samt rainbow six vegas. så jag installerade om med windows xp pro (fick låna av en kompis) men samma sak.

Är det alltså grafikkortet där tån klämmer?

Tycker att det är knepigt att BF2 hackar/laggar, det skall inte vara några problem att köra det med rätt bra inställningar på ett 7800GTX.
Däremot RainbowSix : Vegas är notoriskt tungrott och grafiskt krävande.

Har du rätt drivisar till ditt grafikkort?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

nvidia 93.71 men vad för "instälningar" ska man ha da?

Permalänk
Citat:

nvidia 93.71 men vad för "instälningar" ska man ha da?

Menade rätt höga grafikinställningar, hög bildkvalitet m.a.o.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ingame eller vadå?

Permalänk
Citat:

ingame eller vadå?

Jepp

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kolla den säger 6ghz stämmer det?, och vad är det för fel på mitt operativsystem det är ju windows xp 32-bit`?
http://ginx.se/projekt/ja.JPG

Permalänk
Citat:

Kolla den säger 6ghz stämmer det?, och vad är det för fel på mitt operativsystem det är ju windows xp 32-bit`?
http://ginx.se/projekt/ja.JPG

Såg inte något konstigt i den skärmdumpen, 6GHz är väl bara vad det rankar din processors prestanda jämfört mot en enkelkärnig referensprocessor (mingräns är förmodligen P4 på 1,7GHz och testet uppskattar din prestanda till en p4:a på 6GHz). Inte mycket att bry sig om med andra ord. Processor och processorhastighet är ju redan identifierad tidigare i dumpen (dual core 4400+, hastighet 2,19GHz).

Inget fel på operativsystemet heller, testet säger ju "Passed" och stapeln hamnar på mitten. Inte för jag vet hur de rankar operativsystem, men det är möjligt att det ger högre poäng för Vista, eller att det helt enkelt inte ger mer än halv stapel. Hursomhelst så får du godkänt även där.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok, men så om ett spel kräver 2,5 ghz så har ju jag egentligen 2,19ghz?

Permalänk
Citat:

Ok, men så om ett spel kräver 2,5 ghz så har ju jag egentligen 2,19ghz?

Nej, de räknar med en P4:a och eftersom den utför färre instruktioner per klockcykel, så måste den köras i högre frekvens för att få samma prestanda som en Athlon 64:a. Du har dessutom två kärnor i din processor, vilket fler och fler program börjat stödja. Även om programmet endast kan utnyttja en av kärnorna, så motsvarar en av dina kärnor en 3700+, som minst motsvarar en 3,6Ghz P4:a.

Om man nu skall dra en biljämförelse, så är din processor en lastbil och en P4:a en personbil. En lastbil kan lasta mycket mer än en personbil och behöver därför åka färre rundor och kan hålla lägre hastighet för att flytta samma mängd material (data) på samma tid som en personbil som kör i en mycket högre hastighet och åker fler vändor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

OK hehe tack för svaret. kan man ladda ner nått progg eller nått så dual stöds?

Permalänk
Citat:

OK hehe tack för svaret. kan man ladda ner nått progg eller nått så dual stöds?

Menar du om det finns något program som du kan ladda ned, som får enkeltrådade applikationer att bli multitrådade, så är svaret nej. Applikationen måste vara skriven på ett sådant sätt att det utnyttjar flera processorkärnor, för att fler kärnor än en skall kunna utnyttjas.
(däremot kan du ju köra ett program på ena kärnan och ett på andra, t.ex. köra antivirusprogram på ena kärnan och ett spel på andra, utan att prestandan hos programmen blir lidande)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

ok nice tack för alla bra svar pelle