Nätverk via switch och dynamisk ip från isp...

Permalänk
Medlem

Nätverk via switch och dynamisk ip från isp...

Hej!

Jag har problem med nätverket. Vi har två Win XP datorer (en pro och en home), som är kopplade i en switch. Internet (stadsnätet), är inkopplat rakt in i switchen.

Stadsnätet fungerar såhär att, först när man startar upp datorn och "går in på nätet" kommer man till stadens portal. Där loggar man in och väljer sin leverantör. Då får man sin tilldelade IP.

Det går alltså inte att under TCP/IP ställa in en IP efter eget val, då funkar ju inte internet.

Ställer man in sin egen IP fungerar nätverket och man kan dela filer mellan varandra...

Finns det någon lösning på detta?

Davve

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Medlem

Hur många ip-adresser ska ni få enligt avtalet med isp'n?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Har du bara en IP-adress från din ISP åker du nog på att inhandla dig en router

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

1-5 dynamiska IP nummer får vi, så varje dator får en egen varje gång man loggar in...

Portalen har en ip serie som börjar på 10.*.*.* någonting, när man sen loggar in får vi ISP'ens "riktiga" IP 172.*.*.* eller vad det nu är...

Visst en router hade nog löst det, och då haft DHCP.. men det går ju inte nu eftersom allt jag har är min lilla switch...

Vad tror ni? Kan det gå att lösa på något sätt?

davve

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Lägg in ytterliggare IP-adress på varje nätverkskort inom 192.168.0.0/24 området.
Du kan nämligen binda flera IP-adresser till ett nätverksgränssnitt.

Kommer du sedan inte åt den ena burken ifrån den andra, testa med att först stänga av ev. lokal brandvägg på dessa två burkar.

Fungerar det efter det, slå på brandväggarna igen och konfigurera dom så att burkarna släpper in varandra.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

får det inte att fungera även om jag har en alternativ IP...

datorerna hittar varandra när man: kopplar ur intenet kabeln och förnyar IPen på båda datorern, kopplar jag då in internet, så fungerar inte internet, förnyar jag då, slutar nätverket att sammarbeta...

förbryllad...

Visa signatur