Pollen/björk-allergi men inga vanliga symptomer

Permalänk

Pollen/björk-allergi men inga vanliga symptomer

Jag gjorde ett pricktest i höstas på hudavdelningen i min stad.
Bestämde mig för att kolla upp lite olika saker, i och med att jag över 1 år hade haft utslag som kliar och blir utbuktade, då jag verkar ha ätit något, visste dock inte vad. Det kom då och då.. och jag hade varit hos en hudläkare många gånger, men dem sagt att "du är antagligen lite mer känsligare än andra"
Tyckte inte jag riktigt fick en bra förklaring på det hela. Fick salva med lite kortison i, som jag skulle smörja på, då utslagen kom. Salvan hjälpte efter några dagar och utslagen blev mindre och efter någon vecka eller två, var allt borta. Men sedan kunde det ta ett tag, sedan uppkom det igen, helt utan förklaring.

I alla fall.. jag gjorde då ett sk pricktest, för att se om det visade något resultat där, som kunde vara förklarnigen på det hela.
Det visade sig att jag reagerade på 1 ämne, och inte lite heller.. av en skala från 1-3 med känsligheten, så hade jag 3 och tom mer än så.
Och vet ni vad det var...? Björk/pollen-allergi. Gissa om jag blev chockad?
Jag hade absolut inga symptomer för att ha björk/pollen-allergi, då min mamma har det och har svårigheter med andningsorganen, snörvlar sig och nyser en massa.

Det jag inte fattar är, hur kan jag ha björk/pollen-allergi, om jag inte ens har några symptomer? Det enda jag har är utslagen, röda och kliande som kommer lite överallt på kroppen (mestadels på armar, ben, rygg, rumpa) men det är som sagt inga symptomer för just denna allergi, som läkarna sa.

Men hur kan jag vara allergisk, utan just den symptomen?
Har jag björk/pollen-allergi och sedan bara reagerar på ämnena på ett helt annat sätt, än alla andra sådana allergiker?

Permalänk
Medlem

Allergier är ett svårt ämne.

Men kort: Alla som har allergier behöver inte uppvisa symtom. De som uppvisar symtom uppvisar inte alltid samma symtom.

I och med att det är en immunreaktion din kropp har mot vissa ämnen så är det lätt att förstå varför alla inte reagerar på samma sätt på samma ämne om de har samma allergi.

Ditt immunförsvar kan ha anpassat sig till att ha lite ämnen från pollen i systemet, meden din mor kan ha ett immunsystem som kör på en nolltolerans och dessutom överreagerar.

Så stora skillnader finns.

Permalänk
Medlem

Det där låter nästan som gräsallergi. Jag själv är pollenallergiker och har varit det hela livet (även om det börjat bli lindrigare på senare år, nu är det svårt att avgöra om det är en vanlig förkylning eller allergi.)

Så fort jag lägger mig på en gräsmatta och låter huden ha direktkontakt med gräset får jag röda, kliande utslag. Jag har iofs inte tagit något pricktest på många år, så jag är inte helt säker på att det är just gräsallergi, men jag antar det.

Permalänk
Medlem

Hapone:
Vilken årstid får du dina utslag/symtom?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Det där låter nästan som gräsallergi. Jag själv är pollenallergiker och har varit det hela livet (även om det börjat bli lindrigare på senare år, nu är det svårt att avgöra om det är en vanlig förkylning eller allergi.)

Så fort jag lägger mig på en gräsmatta och låter huden ha direktkontakt med gräset får jag röda, kliande utslag. Jag har iofs inte tagit något pricktest på många år, så jag är inte helt säker på att det är just gräsallergi, men jag antar det.

Det har dock inte jag märkt något utav. Legat många gånger i gräset, men inget hänt. Testade mig även för gräsallergi.

- -- -

"De som uppvisar symtom uppvisar inte alltid samma symtom."

Doktorn sa tvärtom till mig. Att om det verkligen gett mig symptom till allergin, hade jag känt det via andningsorganen. Men jag vet inte.. jag kan ju likaväl vara den förste med annorlunda symptom för allergin?
Får allergin till och från, mest på hösten. Men kommer som sagt då och då.

Dessutom har jag märkt, att så fort jag ätit något som innehåller konserveringsmedel eller färgämnen i (godis, läsk, "kostgjorda" varor) så får jag dagen efter utslagen och kliandet återkommer..
Så jag har slutat så mycket som möjligt med just de två sakerna, vilket även min hudläkare sa till mig att undvika.
För ev kan dessa "konstgjorda" ämnen göra så att mina utslag blossar upp, dock tror de inte på att det är just de ämnena som gör så att allergin uppstår.
Men de kan inte svara på, vartifrån allergin uppstår.. vilket känns hjälplöst från mitt håll.. vill försöka undvika allergin. Men hittills jhar bästa resultat blivit, då jag undviker "konstgjorda" varor..

Permalänk
Medlem

Kan väl vara så att du äter en stenfrukt i samband med pollensäsong som då du får en korsreaktion. Jag vet inte exakt hur det funkar, men för mig funkar det ungefär så för stenfrukter. Kolla upp det

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radhus
Kan väl vara så att du äter en stenfrukt i samband med pollensäsong som då du får en korsreaktion. Jag vet inte exakt hur det funkar, men för mig funkar det ungefär så för stenfrukter. Kolla upp det

Jo, har fått en lista på just korsreaktionersvaror som kan orsaka allergiuppblossningen. Däribland stenfrukter, morötter, nötter av alla slag.. osv.
Har dock märkt av sedan yngre dar, att jag inte tål nötter. Började klia uppe i gommen på mig och på tungan, när jag hade ätit sådan nötkräm.

Permalänk
Medlem

Metalie:

Om du mest känner av det på hösten så är det med största sannolikhet Gråbo det rör sig om. Enligt en föreläsare som vi hade så kan man utifrån säsongen se vad det rör sig om, på våren är det tex björk, al, hassel, ek och bok bla, på sommaren är det gräs och på hösten är det gråbo.

Jag skerv inte att alla uppvisar olika symtom, utan att alla inte behöver uppvisa samma symtom, en rätt stor skillnad.

Symtom med andningsorgan kan tex vara täppt näsa, snuva, nysningar andningssvårigheter (som kan liknas vid astma) etc. Och alla som uppvisar symtom via andniungsvägarna behöver inte uppvisa alla dessa, många kanske blir snuviga, men alla behöver inte bli det.

Hänger du med i resonemanget?

Och om du är ung så finns det en stor chans att allergin växer bort, det gjorde det som tur var för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Metalie:

Om du mest känner av det på hösten så är det med största sannolikhet Gråbo det rör sig om. Enligt en föreläsare som vi hade så kan man utifrån säsongen se vad det rör sig om, på våren är det tex björk, al, hassel, ek och bok bla, på sommaren är det gräs och på hösten är det gråbo.

Jag skerv inte att alla uppvisar olika symtom, utan att alla inte behöver uppvisa samma symtom, en rätt stor skillnad.

Symtom med andningsorgan kan tex vara täppt näsa, snuva, nysningar andningssvårigheter (som kan liknas vid astma) etc. Och alla som uppvisar symtom via andniungsvägarna behöver inte uppvisa alla dessa, många kanske blir snuviga, men alla behöver inte bli det.

Hänger du med i resonemanget?

Och om du är ung så finns det en stor chans att allergin växer bort, det gjorde det som tur var för mig.

Jo, hänger med. Jag vakanr ofta med täppt näsa nu under våren faktiskt. Får därav ofta huvudvärk. Inte införskaffat mig nässpray, för jag är rädd att bli beroende av det pga allergin och så, inte bra för blodkärlen i näsan..

Allergin började komma för ca 1 ½ år sedan nu. Hoppas det växer bort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Jo, hänger med. Jag vakanr ofta med täppt näsa nu under våren faktiskt. Får därav ofta huvudvärk. Inte införskaffat mig nässpray, för jag är rädd att bli beroende av det pga allergin och så, inte bra för blodkärlen i näsan..

Allergin började komma för ca 1 ½ år sedan nu. Hoppas det växer bort...

Tror det är väldigt liten risk att du blir beroende

Annars kan du alltid köra samma stil som jag, skita i allt vad ögondroppar och nässprayer heter och stå ut med det värsta i två år

Nej men seriöst, om du inte anser att du har stora bekymmer kan det vara lika bra att skippa nässprayer. Men om dina bekymmer är "allvarliga" 8dvs du finner det jättejobbigt) så är det klart du ska prova nåt mot det, utan att vara rädd för beroenderisk. Är ju inte superstarka saker det rör sig om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tror det är väldigt liten risk att du blir beroende

Annars kan du alltid köra samma stil som jag, skita i allt vad ögondroppar och nässprayer heter och stå ut med det värsta i två år

Nej men seriöst, om du inte anser att du har stora bekymmer kan det vara lika bra att skippa nässprayer. Men om dina bekymmer är "allvarliga" 8dvs du finner det jättejobbigt) så är det klart du ska prova nåt mot det, utan att vara rädd för beroenderisk. Är ju inte superstarka saker det rör sig om

Kan väl stå ut med det så länge man inte har ont i huvudet var/varanann dag av nästäppan :\ för det blir jag ofta nu för tiden..
Har ingen ork att sitta i ett klassrum en hel skoldag med sprängande huvudvärk och täppt i näsan :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Kan väl stå ut med det så länge man inte har ont i huvudet var/varanann dag av nästäppan :\ för det blir jag ofta nu för tiden..
Har ingen ork att sitta i ett klassrum en hel skoldag med sprängande huvudvärk och täppt i näsan :\

Du kan ju alltid köpa medicinen som läkaren föreslår och enbart använda det när det är som värst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du kan ju alltid köpa medicinen som läkaren föreslår och enbart använda det när det är som värst.

Har faktiskt klitabletter som jag fått utskrivna, dock fungerar dem inte så bra mot klådan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hapone:
Vilken årstid får du dina utslag/symtom?

Björkpollen känner jag givetvis bara under pollensäsongen, som för övrigt i princip är helt över nu i sthlm. Gräsallergin känner jag så länge gräset är grönt, men som sagt bara när jag vidrör gräset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Björkpollen känner jag givetvis bara under pollensäsongen, som för övrigt i princip är helt över nu i sthlm. Gräsallergin känner jag så länge gräset är grönt, men som sagt bara när jag vidrör gräset.

Okej, så du känner i princip från vår till höst då, vilket betyder att du med stor sannolikhet är allergisk mot det som redan sagts, dvs pollen och gräs 8som du redan vet om) men även gråbo.

För det man är allergisk mot (dvs allergenen) är inte själva gräset, utan exinet och intinet som är en del av gräsets könsceller, dvs pollen.

Onödigt vetande

Jag råder dig, och även alla som tror sig lida av en allergi lr två, att gå och pricktesta er och få det ifört i era journaler.
Det är alltid bra om allergier finns med i journaler ifall något skulle hända, vissa bedövningsmedel funkar inte bra ihop med vissa allergier etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Okej, så du känner i princip från vår till höst då, vilket betyder att du med stor sannolikhet är allergisk mot det som redan sagts, dvs pollen och gräs 8som du redan vet om) men även gråbo.

För det man är allergisk mot (dvs allergenen) är inte själva gräset, utan exinet och intinet som är en del av gräsets könsceller, dvs pollen.

Onödigt vetande

Jag råder dig, och även alla som tror sig lida av en allergi lr två, att gå och pricktesta er och få det ifört i era journaler.
Det är alltid bra om allergier finns med i journaler ifall något skulle hända, vissa bedövningsmedel funkar inte bra ihop med vissa allergier etc.

Mah, känns som ett typiskt projekt jag aldrig någonsin kommer orka ta tag i.
Men faktiskt har jag märkt att jag får reaktioner av bra mycket fler saker nu än förut. I princip alla grönsaker och frukter ger mig en väldigt obehaglig känsla i halsen. Kan ibland kännas som att andningen försvåras, om än bara väldigt lite. Inte nog mycket för att jag ska orka bry mig.

Drygt dock när man vet att man måste få i sig lite grönt för att kroppen ska må bra, och sitter och torrkäkar en gurka bara för att och får ont i halsen/gommen för varje tugga.

Permalänk
Medlem

Haha låter jobbigt
Jag har själv noll koll på vad som finns att få och inte få och ifall nåt hjälper, men det är ju inte helt omöjligt att du får nåt som verkligen hjälper dina besvär

Men anledningen till att jag anser att folk med allergier ska låta sig testas är som sagt för ifall det skulle hända nåt allvarligt och man inte kan öppna munnen själv och säga att man har en allergi. Som jag skrev tidigare kan vissa bedövningsmedel vara direkt farliga ifall man har vissa allergier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Haha låter jobbigt
Jag har själv noll koll på vad som finns att få och inte få och ifall nåt hjälper, men det är ju inte helt omöjligt att du får nåt som verkligen hjälper dina besvär

Men anledningen till att jag anser att folk med allergier ska låta sig testas är som sagt för ifall det skulle hända nåt allvarligt och man inte kan öppna munnen själv och säga att man har en allergi. Som jag skrev tidigare kan vissa bedövningsmedel vara direkt farliga ifall man har vissa allergier.

Jag har gjort pricktest i min barndom, som säker finns kvar i min journal. Och jag har varit nersövd under en operation utan några komplikationer. Så, ah, det får va.