Permalänk

Fiber vs. ADSL

Hej! jag bor ute på landet där man nu, av nån anledning, bestämt sig för att dra ut fiber. Fiberkabeln kommer antagligen att dras ca 2km från mitt hus. vad skulle det kosta att dra ut till mig? Går det att göra sj? Vi kan också få ADSL, om vi bygger bort den förbannade bärfrekvensen för typ 4000 kr.
Vad ska jag göra? tips vore trevligt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hittade denna länk i en tråd (http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...):
http://www.fiberdirekt.se/faq.shtml

vet inte om det är representativt men det låter hemskt dyrt

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Drar de den inte för att låta folk som bor i området ansluta eller? För isf borde det ju vara lugnt, men annars kanske det är svårt.

Lär ju kosta galet mycket om de skall gräva ner 2km kabel till dig annars också, kusinerna bor också på landet och fixade fiber men det var väl trots allt bara över någon åker eller så men tror ändå det kostade typ 30.000kr eller så.

Permalänk

Mmm, har läst runt lite och det verkar ganska krångligt det här, måste ju få tag på nån leverantör som vill dra ut till oss.
Tänkte kolla exakt vilka som ska leverera på denna linan, sen ska jag ringa dom och fråga vad dom tänker ta och hur många mer intresserade jag behöver...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Fiber vs. ADSL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Hej! jag bor ute på landet där man nu, av nån anledning, bestämt sig för att dra ut fiber. Fiberkabeln kommer antagligen att dras ca 2km från mitt hus. vad skulle det kosta att dra ut till mig? Går det att göra sj? Vi kan också få ADSL, om vi bygger bort den förbannade bärfrekvensen för typ 4000 kr.
Vad ska jag göra? tips vore trevligt...

Bara för att dom slänger ner en fiberkabel i marken några kilometer från ditt hus betyder inte att det är enkelt att "bara grena av den" till er. Man kan inte göra så med fiber.
Dessutom kostar det hur mycket som helst bara att gräva ett 2km långt dike till er.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fiber vs. ADSL

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Bara för att dom slänger ner en fiberkabel i marken några kilometer från ditt hus betyder inte att det är enkelt att "bara grena av den" till er. Man kan inte göra så med fiber.
Dessutom kostar det hur mycket som helst bara att gräva ett 2km långt dike till er.

va pratar du för gojja? ute på landet lär det va betydligt enklare plöja ner kabel, dessutom så skrev han att "dom" ska dra fiber, antar att det är på gång anslutning till andra samtidigt, om man då hoppar på nu så lär det vara billigare är om man bara drar fram till ett hushåll.

frågan är snarare vem drar fiber? kommunen? bylag? du borde kolla upp lite ang förutsättningarna. vissa byahålor har it förening som drar fiber osv, går nog googla lite info om man orkar.

Permalänk
Medlem

blir det väldigt dyrt med fiber skulle jag nog skippa det och ta adsl istället.
Fiber i all ära men man måste jue se till den faktiska kostnaden också.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Grävkostnaden ligger på ca 100-200 kr metern för att få ner fiber i backen om det inte är er egen mark. Sen tillkommer markhyra för varje är ni sedan har kabeln där. brukar ligga mellan 1 och 10 kr per meter och år.

På en 2 km ledning får du alltså räkna med ett par hundra i månaden bara för att kabeln ska ligga i marken. Sen tillkommer då abbonemanget.

Med andra ord så behöver du nog få ihop ett antal fastigheter för att det ska hamna på en ekonomsikt rimlig nivå. Adsl alternativet är inte så roligt men det ser nog betyligt mer realistiskt ut om ni är ensamma

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Det är våran mark hela vägen, gräva och plöja är inga problem...
Antar att ni inte har några tips angående bärfrekvens?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går fiber ca 15 m från mitt hus och ändå sitter jag här på 0,5 Mbit/s ADSL. Det är nästan så man blir lite ledsen. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Går fiber ca 15 m från mitt hus och ändå sitter jag här på 0,5 Mbit/s ADSL. Det är nästan så man blir lite ledsen. =/

Jag har 4 tjocka ledningar/rör (eller vad det heter, ihåliga böjliga plast/gummi rör) fulla med fiberoptik mindre än 5 meter utanför tomtgränsen, trots det har jag bara adsl

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Bärfrekvens är ett H-E.
om du kör tptest på modem? får du ut minst 20Kbit då? 20 har du rätt till i enlighet med lagen om elektronisk kommunikation sfs2003:396 §29a. Om du inte får det så felanmäl och klaga

Får du mer än 20 så är det bara prata snällt med telia och komma överens om en prislapp för ombyggnad. Vad som krävs är ny telekabel till en plats där de har lediga par.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

TACK SÅ MYCKET mats42! det måste jag genast testa, hoppas jag får RIKTIGT dåligt... Tycker att det känns helvete att de inte tar bort den frivilligt, jag har ju faktiskt betalat lika mycket som dom som har en egen lina hela vägen, ändå så ska jag få sämre villkor...

Visa signatur
Permalänk

En jag känner som bor 1km utan förstan på grusvägen utanförhuset så går det en störremängd fiber. men de får inte ansluta sig

Det är militärens haha

har förövrigt en NOD ? 10m från huset men rören är tomma ännu men de kanske kommer. förhoppningsvis

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Enfråga som inte rör ämnet men kan man dra fiber i telefonstolpar?
och tillbaka till topic, för man borde ju kunna dra de via telefon stolparna på landet? eller har jag fel?

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Vet att man i USA ofta drar kabel och fiber till husen via luften, men bara över tomten.

Permalänk
Medlem

varför skulle man inte kunna byta ut kopparledningarna mot fiber ledningar?
i stolpar snackar jag om nu asså.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krakis
varför skulle man inte kunna byta ut kopparledningarna mot fiber ledningar?
i stolpar snackar jag om nu asså.

På NUCCC 2002 föreläste någon snubbe ifrån Sunet om nätverksutbyggnad, hans mål var ju att regeringen skulle spendera 50 miljarder på att ge "alla" fiber, och där var alla ungefär såsom elnätet är idag. Och visst fanns det väl planer där i krokarna på att dra kabel uppe i elledningarna, var väl Sydkraft eller något som snackade om det?

Hur som helst kom ju marknaden med ADSL och förstörde alltihopa, det uppstod ju en annan lösning som verkade fungera och då såg väl inte politikerna någon vits med att lägga massa pengar på det.

Men hade vi haft fiber till alla kunde vi ju skrotat vanliga telenätet, tvmasterna o kanske erbjudit något mer än telefoni, tv och datortrafik vid fibern med.

Permalänk
Medlem

Det går alldelles utmärkt att dra fiber som luftledning. Bara ta en kabeltyp som är avsedd för det. Den bör ha lite förstärkningar för att tåla hängningen och stå emot lite träd. Bland annat så ha man använt denna metod i Västerbottens län där man hängde fiber i kraftledningsstolpar.
En annan stor användare av fiberluftledning är Telia som drog fram fiber till många AXE stationer på det viset på 90 talet, man hängde helt enkelt upp fiberkabeln i befintliga stolplinjer

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag har fiberkabel utanför trädgården, men nästa POP/"sammankopplingscentral"/utrustning för att koppla på är säkert på andra sidan stan.

Räkna med ett par hundra tusen för att dra 2km, om det nu är till närmsta anslutningsplats.

Tycker folk är idioter som anser att ADSL har förhindrat/satt stopp för bredbandsutvecklingen, och tycker man ska köra TV och allt via fiber. I USA finns inget fiber-to-home som vi har här i sverige, ren bullshit bara.

Permalänk
Medlem

Sen handlar det ju lite om att man försöker gräva ner så mycket kablage som möjligt för att minska riskerna för skador, vid oväder.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

jo men en anna som endån bor ute på landet har ju endån sin telefonledning uppe i luften.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w