Ger du pengar till diverse hjälporganisationer?

Permalänk
Medlem

Ger du pengar till diverse hjälporganisationer?

Enkel fråga.

Motivera varför, behöver inte skryta med eventuella summor då det i min mening tar bort syftet lite (och istället gör det till en penismätartråde...)

Jag ger till Webaid (som jag för övrigt är mycket nöjd med!) och jag är bara en student. För mig känns det som att den summa som jag ger hade ändå inte spelat någon roll för min vardagliga liv, men för de som behöver det kan det vara av avgörande roll.

Edit: bör tillägga att jag syftar på regelbunden basis och inte några enkronor som åker in i kasan på ICA.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej. Bor hos föräldrarna och har studiemedel som inkomst, ca 2000kr/månad. Känner inte att jag har råd just nu. http://www.ettklickforskogen.se/ hjälper jag (gör det ni också!), men det räknas ju förstås inte som att ge pengar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Nej. Bor hos föräldrarna och har studiemedel som inkomst, ca 2000kr/månad. Känner inte att jag har råd just nu. http://www.ettklickforskogen.se/ hjälper jag (gör det ni också!), men det räknas ju förstås inte som att ge pengar.

Om du verkligen är intresserad av att ge pengar så ska du kolla in Webaid, jag började med att ge 10:- via mobilen varje månad (man får ett sms och svarar man så dras pengarna direkt från tex kontantkortet), så behöäver ju inte vara stora summor.

Permalänk
Avstängd

Saker som förbättrar naturen.

Att ge till saker som hjälper fattiga (alltså personer som svälter mm) tror jag är kontraproduktivt. Finns inget land som tagit sig ur fattigdom med bistånd, tvärtom permanentas fattigdomen än mer med befolkningsökning som måste ta del av de knappa resurser som genereras.

Enda sättet att "hjälpa" ett land ur fattigdom är att företag investerar i landet

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Nej för företaget tar alla pengarna, skulle inte finna mig i att stoppa pengar i en rödkorset burk inne på en affär man vet ju fan vart dom tar vägen sen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Nej för företaget tar alla pengarna, skulle inte finna mig i att stoppa pengar i en rödkorset burk inne på en affär man vet ju fan vart dom tar vägen sen...

"Ja, från din gåva går minst 85% till ändamålet. Upp till 15 % av din gåva går till omkostnader som kontorskostnader, telefon, webbhotell m.m. De kostnader som överstiger 15% finansieras med hjälp av Webaids sponsorer och partners."
http://www.webaid.se/sv/frameindex.asp

gosh
Jo jag håller med dig i det där men ändå inte. Just webaid riktar sig mer mot katastrofhjälp och mer "utsatta grupper" än de andra konventionella och då är det som jag tycker om (samt att man själv kan välja vart pengarna ska gå.)

Men själv tycker jag att bistånd som inte ges efter en katastrof (á la tsunamin) ska vara på sådant sätt att man inte bara ger fattiga pengar, utan matt man för dem pengarna tex startar skolor och sätter ungar i skolor och på så sätt gör något mer produktivt av det än att köpa ris och ge dem ris.
Och då blir det ju som du skriver, en sorts investering, fast med biståndspengar.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Saker som förbättrar naturen.

Att ge till saker som hjälper fattiga (alltså personer som svälter mm) tror jag är kontraproduktivt. Finns inget land som tagit sig ur fattigdom med bistånd, tvärtom permanentas fattigdomen än mer med befolkningsökning som måste ta del av de knappa resurser som genereras.

Enda sättet att "hjälpa" ett land ur fattigdom är att företag investerar i landet

Håller med. Ska man hjälpa U-länder ska man lägga av med protektionismen och öppna för frihandel. Rent skämt att hävda att protektionismen på något sätt hjälper U-länderna när det är precis tvärt om. Många bönder i afrika exempelvis får ju stänga sina jordbruk och börja sälja skräp i städerna, istället för att exportera och utvecklas. Med fri handel med dessa länder kan länderna utvecklas.

Under tiden finns det ju dock vissa medicinska organisationer man kan stödja. Jag ger exempelvis pengar till Läkare utan Gränser. Om det inte vore för att skatterna var så förbaskat höga skulle jag engegera mig mer, men nu har jag inte råd med det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nej. Skuldavskrivning är det enda som skulle göra någon väsentlig skillnad för U-länderna. Mina små slantar (som inte ens är mina) skulle inte göra varken till eller från, fattig student som jag är.

(Jag var iofs rik innan jag köpte min dator, men nu är jag fattig igen. )

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Nej. Skuldavskrivning är det enda som skulle göra någon väsentlig skillnad för U-länderna. Mina små slantar (som inte ens är mina) skulle inte göra varken till eller från, fattig student som jag är.

(Jag var iofs rik innan jag köpte min dator, men nu är jag fattig igen. )

Jo, men är tyvärr för mycket motstånd mot skuldavskrivningar.

Permalänk

Har väldigt lite pengar... förhållandemässigt.

Och jag vill inte att mina pengar försvinner sådär, vill se vad som händer med de.

Permalänk
Medlem

Självklart hjälper dessa orginastioner ett land ur ett kris / situation där landet är allmänt i katastrofläge och de flesta är fattiga.
Då krävs det att själva landet ändrar inställning och för övrigt handlar det inte om pengar (Enligt min mening) då det förmodligen finns personer och Företag som tjänar på att till exempel Afrika är som det är.

Detta betyder dock inte att organisationer så som Läkare Utan Gränser står helt utom kontroll, då dem faktist Kan hjälpa folket i dessa länder, även fast det är väldigt kaotiskt betyder det inte att man bara ska strunta i landet.
All hjälp räknas, själv ger jag bidrag till både Läkareutangränser och Amnesty.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanazin
Detta betyder dock inte att organisationer så som Läkare Utan Gränser står helt utom kontroll, då dem faktist Kan hjälpa folket i dessa länder, även fast det är väldigt kaotiskt betyder det inte att man bara ska strunta i landet.
All hjälp räknas, själv ger jag bidrag till både Läkareutangränser och Amnesty.

I början på 1970 talet så var etiopien runt 30 miljoner, redan då fanns svält katastrofer.
Idag är det drygt 75 miljoner och har skövlat skog m.m. så jorden förstörts än mer och det är fortfarande svältkatastrofer.

Är det något man skall hjälpa med så är det barnbegränsning om man vill förhindra lidande

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Inte nu eftersom jag inte har en stabil ekonomi, senare så visst om det nu finns någon "hjälporganisation" som skänker pengar till lite mer radikalare saker.
Såsom krossa regimer, vapen till de som behöver försvara sig etc.
Mat åt folk är det så många som skänker, så där gör mina pengar inte lika stor skillnad. Fast visst inträffar det en naturkatastrof som ovanlig torka någonstans, så skulle jag kunna skänka en slant.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skänker inte några pengar regelbundet. Har dock lagt några kronor då och då i lite olika bössor.
Senast var det Röda Korset.

Tror inte jag kommer börja ge pengar när jag får bra ekonomi. Kanske kommer ge mer då och då istället, men förmodligen inget regelbundet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Håller med. Ska man hjälpa U-länder ska man lägga av med protektionismen och öppna för frihandel. Rent skämt att hävda att protektionismen på något sätt hjälper U-länderna när det är precis tvärt om. Många bönder i afrika exempelvis får ju stänga sina jordbruk och börja sälja skräp i städerna, istället för att exportera och utvecklas. Med fri handel med dessa länder kan länderna utvecklas.

Snicksnack. De små bönderna skulle slås ut ögonaböj av större företag som patentbelägger deras olika basgrödor (vilket redan har hänt i exempelvis Indien).

Vad dessa länder behöver är skuldavskrivningar och kontroll över sina egna resurser, inte utländska investerare vars primära intresse är att hålla lönenivån låg och de fackliga rättigheterna för arbetarna ännu lägre.

On topic så betalar jag just nu inget bistånd (utöver skatten) då jag lever på bidragsdelen av CSN och lite undanstoppat sen gammalt. När jag (mot förmodan) får ett jobb så kan jag nog tänka mig att skänka pengar till exempelvis politiska rörelser och organisationer i tredje världen.

För er som redan skänker, kolla upp vart era pengar egentligen hamnar. Var ju bara för några år sen som det framgick att nån hjälporganisation behöll en förbluffande stor mängd själv och använde för egna syften.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Visst det gör jag men inte regelbundet. Är inte särskilt rädd för att det stora etablerade organisetionerna som röda korset, världsnaturfonden osv tar pengarna för eget ändamål direkt.

Att skaffa en faderunge kanske vore något då får man ju se lite vad som händer med ungen, är det nån som har en sådan här?

måste nog skaffa mig lite stabilare ekonomi först bara.

Permalänk
Medlem

Jag skänker ganska regelbundet. Det blir inte varje månad (aktivitetsersättning är ingen hög inkomst direkt) men de flesta. Jag skänker främst till Läkare utan gränser och röda politiska rörelser främst i sydamerika för tillfället.

Permalänk

Skänker lite till djurens rätt, för att jag gillar vad de gör.
Sen skänker jag en liten summa till individuell medmänsklighet som hjälper till med att bygga infrastruktur såsom skolor etc.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Är fadderföräldrar för sos-barnbyar. Hela 100:- i månaden, borde alla klara av att ge. Funderar även på att bli fadder för utrotningshotade djur.

Permalänk
Medlem

Man skall inte skänka pengar, man skall skänka utrustningar så att nödställda kan bli självgående.

Så nej, inte en spänn mer än till barncancer fonden lite då & då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Man skall inte skänka pengar, man skall skänka utrustningar så att nödställda kan bli självgående.

Så nej, inte en spänn mer än till barncancer fonden lite då & då.

Du kan väl skänka utrustning även till barncancerfonden, så slipper du betala även till dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Du kan väl skänka utrustning även till barncancerfonden, så slipper du betala även till dom.

Tänkte mer på organisationer som ger pengarna vidare till länder.. skrev oklart.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tänkte mer på organisationer som ger pengarna vidare till länder.. skrev oklart.

Finns ju organisationer som inte bara ger pengarna till länderna, utan "gör nyttigt" för dem i länder med problem, tex bygga sjukhus, reningsverk etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Tänkte mer på organisationer som ger pengarna vidare till länder.. skrev oklart.

Hehe, var jag som va lite sarkastisk oxå. Liten undran bara, men varför skänka pengar till barn med cancer, men barn som dör som flugor i Somalia får klara sig med filtar? Behöver inte dom om möjligt ännu mer pengar?

Permalänk
Medlem

Nej jag skänker inte några pengar i dagsläget och funderar inte på att börja göra det heller. Det grundar sig nog mycket på att jag vill veta var mina pengar tar vägen. Jag vill se var dom kommer till nytta. Därför skulle jag kunna tänka mig hjälpa till rent praktiskt med något i stället. Till exempel att ge blod.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Hehe, var jag som va lite sarkastisk oxå. Liten undran bara, men varför skänka pengar till barn med cancer, men barn som dör som flugor i Somalia får klara sig med filtar? Behöver inte dom om möjligt ännu mer pengar?

Dom behöver inte filtar dom behöver utrustningar till att odla mat.

@CSM101, jag vet, men jag nöjer mig med barncancerfonden

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Dom behöver inte filtar dom behöver utrustningar till att odla mat.

@CSM101, jag vet, men jag nöjer mig med barncancerfonden

Har du ju iofs en poäng i. Dock tror och hoppas jag att t.ex SOS Barnbyar som vi stödjer gör just det du säger, tar pengarna och bygger upp skolor, matproduktion och annat nyttigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Saker som förbättrar naturen.

Att ge till saker som hjälper fattiga (alltså personer som svälter mm) tror jag är kontraproduktivt. Finns inget land som tagit sig ur fattigdom med bistånd, tvärtom permanentas fattigdomen än mer med befolkningsökning som måste ta del av de knappa resurser som genereras.

Enda sättet att "hjälpa" ett land ur fattigdom är att företag investerar i landet

Blev intresserad av denna post, har du något bra tips på organisationer som förbättrar naturen?
Antar att vissa hjälper mer än andra, och vissa hjälper bättre saker än andra. Ger du själv till någon sådan organisation, och i så fall vilken?

Permalänk
Medlem

Nah, inte ett öre. Statens fel då de tvångsfördelar hela min välgörenhetsbudget och mer därtill, tyvärr.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Saker som förbättrar naturen.

Att ge till saker som hjälper fattiga (alltså personer som svälter mm) tror jag är kontraproduktivt. Finns inget land som tagit sig ur fattigdom med bistånd, tvärtom permanentas fattigdomen än mer med befolkningsökning som måste ta del av de knappa resurser som genereras.

Enda sättet att "hjälpa" ett land ur fattigdom är att företag investerar i landet

Finns det visst. Marshallhjälpen är en framgångssaga utan dess like.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.