Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator

Hej
Jag har en riktigt kass dator, när den tas in på lagning lite då och då så skrattar personalen åt mig

Jag vill nu köpa en ny dator och är redo att lägga ut max 15 000 kr.
Jag skulle vilja ha de bästa delarna och den bästa kombinationen för en spel- och filmdator (kunna se HD-filmer). Jag ska även kunna koppla in den i tv:n när jag vill se på film.

Tar gärna emot tips på delar, eller bygg gärna ihop en hel dator till mig
Chassit ska iallafall vara Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case.

För att ge er alla ett gott skratt tänkte jag visa mina nuvarande delar XD

Processor: AMD Athlon(tm) XP, MMX, 3DNow, ~1.1GHz
Memory: 512MB RAM
Hard Drive: ca 500 GB
Video Card: NVIDIA GeForce FX 5200
Sound Card: NVIDIA(R) nForce(TM) Audio

Visa signatur

| NZXT HUSH | Corsair HX Series PSU 520W | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 2.4GHz | Corsair XMS2-6400 CL4 2GB | Raptor 150GB 10000rpm | Samsung 500GB | XFX GeForce 8800GTX XXX 630MHz GPU 768MB | Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty | Thermalright Ultra-120 | Noctua NF-S12-1200 | Scythe Quiet Drive | Samsung SH-S183L

Permalänk
Medlem

Ska du ha skärm och övrig kringutrustning? Ska du överklocka?

Ett förslag: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=470423...

Om du bara ska ägna dig åt väldigt lätt överklockning fungerar det där paketet rätt bra skulle jag tro, vet inte hur mycket moderkortet pallar med dock, det får andra berätta. Det går lätt att ordna om bland komponenterna om du vill ha mer överklocknings möjlighet.

Hur som helst pallar den datorn med precis allting du ger den. 2 GB minne till kanske du vill ha beroende på användningsområde, men det är ingen enorm utgift extra.

Om du dessutom beställer samma delar på Datorbutiken sparar du troligen ett par hundra, men är för slö för att länka därifrån p.g.a. deras obefintliga möjlighet att spara kundkorgar.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag ska bara ha delar till datorn. Alltså ingen vista. Tycker det verkar för krångligt att överklocka och förstår mig inte riktigt på det.

Har läst att det finns riktigt snabba hårddiskar är det dyrare med såna??

Det verkar vara ett bra paket du har lagt ihop så jag kommer nog ta det mesta därifrån.

Visa signatur

| NZXT HUSH | Corsair HX Series PSU 520W | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 2.4GHz | Corsair XMS2-6400 CL4 2GB | Raptor 150GB 10000rpm | Samsung 500GB | XFX GeForce 8800GTX XXX 630MHz GPU 768MB | Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty | Thermalright Ultra-120 | Noctua NF-S12-1200 | Scythe Quiet Drive | Samsung SH-S183L

Permalänk
Medlem

Okay, det är bara att plocka bort Vista isf!

Det finns snabba ja, men dom är dyrare och för mer väsen. T.ex. den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316738 , jämför lagringsutrymme jämfört med pris så ser du en ganska markant skillnad. Sådana diskar är mest gjorda för att ha OS samt t.ex. spel och liknande på för att minska laddningstider. Att bara ha dom till att lagra saker på är ett tämligen stort slöseri med resurser.

Prioriterar du en tyst och kall dator förresten?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Okay, det är bara att plocka bort Vista isf!

Det finns snabba ja, men dom är dyrare och för mer väsen. T.ex. den här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316738 , jämför lagringsutrymme jämfört med pris så ser du en ganska markant skillnad. Sådana diskar är mest gjorda för att ha OS samt t.ex. spel och liknande på för att minska laddningstider. Att bara ha dom till att lagra saker på är ett tämligen stort slöseri med resurser.

Prioriterar du en tyst och kall dator förresten?

Annars kan man spara 200:- på att välja raptorn utan plexiglas.

Permalänk
Medlem

Jojo, jag tog bara den första jag lyckades hitta med 150GB lagringskapacitet, 200 kr ändrar inte förhållandet mellan lagringsutrymme och pris sådär jättemycket...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag vill nog hellre ha en tyst och kall dator.
Drar datorn mycket ström?
Vad är det för skillnad på Gainward och BFG grafikkort? Det är bara 400kr men det är kanske inte värt det.
Har inte DDR3 kommit??
Räcker det med 2,4 MHz på processorn eller ska jag överklocka??

Är Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM bra??
länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327715

Visa signatur