GPS till bil, låg budget, TomTom eller Navman?

Permalänk
Medlem

GPS till bil, låg budget, TomTom eller Navman?

När jag åker iväg i jobbet tar jag i regel farsans bil, X3 utrustad med Navi Pro. Detta är också den enda referens jag har vad gäller funktioner. Den som uppskattas mest är såklart ETA (kanske något så trivialt är standard på alla modeller?). Det som saknas mest är väl POI:s, kanske går att lägga in, men för tillfället inte aktuellt.

Nu ska jag nog iväg åt annat håll än farsan och måste ta min egen bil, kan inte se detta som något annat än ett tecken på att det är dags för mig att köpa en liten, billig GPS.

Har surfat runt lite, samt läst testet i förra numret av tidningen M3 och kommit fram till 3 alternativ:

Navman F20 1700:-
Navman N40 2500:-
TomTom One II 2400:-

Vilken som är bäst kan jag inte avgöra. Navman F20 är billigast och finns i lager hos lokala Elgiganten. Så även TomTom:en som finns både hos OnOff och Elgiganten, dock är den lite dyrare än jag hade tänkt mig, och när den är med i spelet så känns även Navman N40 aktuell då den betingar samma pris som TomTom One II.

Förstår mig egentligen inte på de små skillnader i specifikationerna förutom att jag fått bekräftat man kan lägga in POI:s i Navman F20, dock att USB-kabel ej medföljer utan kostar extra.

TomTom tilltalar mig estetiskt av bilder att dömma och verkar även medfölja "sugpropp" för montering i bilen (kanske även medföljer till Navman:arna).

Budget är egentligen <2000kr men ABSOLUT <2500kr. Helst köper jag lokalt, så jag kan knappa på den direkt imorgon

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem

Titta även på Garmin Nuvi 200, en riktigt bra och prisvärd instegsmodell. Själv gillar jag den skarpt, efter några veckors användning.

Visa signatur

[Asus P5K Premium/WiFi-AP] [C2D E6600@3.63Ghz] [4GB PC6400] [Corsair 520W] [Radi0 (640GB)] [ Noctua NH-U12F]

Permalänk
Medlem

Kollade in Garmin, Navman N20/F20 samt TomTom. Blev en TomTom.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk

Skillnaden mellan Navman N20 och F20 är att N20 har den där Navman Pix grejjen eller?

En annan fundering, när man kollar Navman N20 på nätet, så står det att Europakartor följer med på cd-skiva (alltså bara Norden förinstallerat), kan man lägga in dessa kartor på nått vis? Allmänt förvirrande info iallafall tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Skillnaden mellan Navman N20 och F20 är att N20 har den där Navman Pix grejjen eller?

En annan fundering, när man kollar Navman N20 på nätet, så står det att Europakartor följer med på cd-skiva (alltså bara Norden förinstallerat), kan man lägga in dessa kartor på nått vis? Allmänt förvirrande info iallafall tycker jag.

Borde bara vara att inhandla ett minneskort och sedan lägga över kartorna.
Jag har testat TomTom One och Garmin Nüvi 200, båda är väldigt bra.

Permalänk

Jag har en Navman iCN 510, en gammal GPS från 2004. Kartorna är det stora problemet, de stämmer inte längre. Hittade en sajt, Navman Unlocked, som hade ett hack för att låsa upp GPS:en till en vanlig Win CE. Därefter la jag in TomTom 6.0 med kartor från 2006. Kan säga att det blev ett riktigt lyft för GPS:en! Helt plötsligt har jag användning av den lilla enheten igen.

Har även kört Mio 269+ samt Garmin 660, och Garmin är överlägset bäst men så kostar den ju en hel del mer också.

Permalänk

Skulle starkt rekomendera Navigon PNA7000T MN6 istället, konkurerar ut Garmins 660 modell, en helt annan nivå jämfört med Garmins 200.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=156553