Permalänk
Medlem

Gamer Dator +- 13 000kr

Har tänkt mig att köpa en egen dator så att man får slut på föräldrarnas tjöt en gång för alla. Så jag vill ha lite råd om hur jag skall spendera pengarna :). Har tänkt mig att köpa allt utom Högtalare. De jag kollar på nu är:

en lite konfigurerad Komplett Gamer i05

-In-Win J607 Midi Tower Svart, Aluminium
-MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX,
-Intel Core 2 Duo E6420 2.13GHz Socket
-LG DVD-brännare GSA-H50N IDE svart OEM
-USB2 multikortläsare 3.5" svart,
-Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W
-Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5
-Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2
-Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3,
-Saitek Eclipse Keyboard, rött ljus i
-Microsoft Habu Gaming Mouse
-Steelpad QcK musmatta

skall även ha:

-Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99 svart, 1680x1050, 2ms

-Icemat Siberia Hörlurar

Nu undrar jag över några saker.

1: Duger denna datorn för spel? (är inte så kräsen. kräver inte fulla inställningar och upplösning)

2: Är de värt att lägga typ någon tusenlapp till ett bättre grafikkort?

3: Någon som har en bättre tips på dator för runt 13 000kr?

Permalänk
Medlem

Satsa på att bygga ihop datorn istället, du får mer för pengarna än att komplett gör det åt dig.

Här kommer mitt förslag: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=472302&su=153CAA26-AF12-4B41-BE4F-39AE76810432

Tog en billigare skärm 19" wide, bättre nätagg, bättre grafikkort, lite billigare processor men stor klocknings egenskaper, bättre moderkort för klockaning, bättre minnen för klockning.

Bara en fråga. Varför just en stor och dyr skärm?
Många som jag känner rekommenderar för det mesta en 19" skärm.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

Och så köper man av Datorbutiken.com istället för av Komplett så sparar man ännu mer.

Permalänk
Medlem

Är inte så haj på klockning, men är det något jag kan göra själv som "nybörjare" lr något jag måste lämna bort för att göra?

Varför jag valde en stor och dyr skärm var för att jag har en 19" crt nu, Och vill inte byta till en skärm med mindre bildyta. + att jag skall ha den att kolla på film på. Därför en stor och dyr skärm.
Har också spelat på en kompis 19" wide. Känns lite i minsta laget :S.

/edit/ Jo, har kollat datorbutiken.com . Men har inte bestämt mig. Den datorn jag visa är ett ungefär vad jag satsar på. Och komplett hade en som va bara några ändringar, så därför blev det att jag visa den.

Permalänk
Medlem

Okej, då vet jag varför du satsar högt!

Du kanske känner någon som kan klocka åt dig, annars finnes det bra guider här på swec om hur man klockar och gör det.

Visa signatur

DATOR: CM Cosmos 2 | Asus Maximus V Formula | Intel i5 3570K@4.7GHz | Corsair Vengeance PRO 8x4=32GB 1600MHz | A-Data SSD 128GB 2st | WD Black 2TB | Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH | Egen vattenkylnings loop

Permalänk
Medlem

Jag får höra med dom jag känner och kolla runt lite efter guider. Men kan ju vara kul att lära sig att klocka en dator:). Blir nog att jag bygger datorn själv. Blir billigare och roligare.

Men är de något speciellt jag skall tänka på när jag letar delar? Förutom att cpu och moderkort skall passa ihop.

Tack för alla tips

Permalänk
Medlem

Det paket som jag gjorde, kommer allt att passa ihop.

Visa signatur