SweClockers drop!

Dator -> TV. Anslutning? Upplösning? Kloning?

Permalänk
Medlem

Dator -> TV. Anslutning? Upplösning? Kloning?

Hej!
Jag har letat omkring både på forumet och googlat en hel del, men hittar inte det jag söker, dvs svar på följande frågor:

1. Jag ska koppla datorn till TV'n, datorn har vga- och dvi-uttag, medan tv'n har vga- och hdmi-uttag. Vilken typ av anslutning ger då bäst resultat? vga-vga eller dvi-hdmi? Och hur står sig de båda alternativen mot vanlig (s-)videoanslutning?

2. När jag har kört med vanlig TV-out med vanlig "video"-anslutning och försökt klona datorskärmen på tv'n får jag inte till det. Maxupplösning på TV'n är 1366x768, så då tänkte jag att om man ställer datorskärmen på 1360x768 så borde tv'n bli överlycklig och visa allt utan pixelmappning eller overscan (begreppen är nya för mig, men jag tror jag vet vad de innebär).
Men icke då, i y-led blir det perfekt, men i x-led overscannar den, när man drar musen fram o tillbara på dataskärmen flyttas skärmen på tv'n, allt visas alltså inte samtidigt. Men när jag ställer datorn på 1024x768 så blir det bra, bara att allt blir ihoptryckt på tv'n då det är widescreen. Hur gör jag för att få till en widescreen-upplösning på tv'n utan overscan?
Jag har ATI-kort så jag kör med Catalyst Control Center

Skicka mig gärna till tidigare trådar om jag har missat de intressanta.

Visa signatur

Värför kunde inte Gud ha skapat datorerna lite snabbara, tystare och mycket billigare?!

Permalänk
Medlem

HDMI är ungefär som en nyare modell av DVI och denna bildöverföring ger bäst bild. S-video och VGA är analoga medier och de vill du inte ha.

Varför vill du inte ha pixelmappning? Dunka bara dit de extra 6 pixlarna i x-led så ska det funka prima.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
HDMI är ungefär som en nyare modell av DVI och denna bildöverföring ger bäst bild. S-video och VGA är analoga medier och de vill du inte ha.

Varför vill du inte ha pixelmappning? Dunka bara dit de extra 6 pixlarna i x-led så ska det funka prima.

Så VGA ger ungefär samma resultat som S-video?

Angående pixelmappningen har jag bara fått för mig att det är dåligt, men men, spelar ingen roll då.

Det går inte att ställa in 1366x768 i catalyst, finns bara 1360x768 inlagt. Men problemet är att den overscannar (om det nu är så det heter), men jag fattar inte varför, om maxupplösningen på tv'n nu är 1366x768 så borde väl bilden passa utmärkt när jag ställer in 1360x768 på datorn? Varför är det inte så, varför fungerar 1024x768 utmärkt istället?

Visa signatur

Värför kunde inte Gud ha skapat datorerna lite snabbara, tystare och mycket billigare?!

Permalänk
Medlem

Kolla i tv:ns manual vad de rekommenderar för anslutning.

I tv:n i min sign var det vga som gällde och då skulle GPU:n vara inställd på 1360x768 för att få tv:n nöjd

Kvalitémässigt tycker jag inte bilden är dålig på något vis, skarp och fin och funkar perfekt imo.