Permalänk
Medlem

Räcker Nätagget?

Hej ! jag ska köpa nya delar snart och jag undrar om mitt Qtek 550W nätaggregat räcker till detta : Amd x2 3600+, Ati x1950xt, 2gb 800mzh minnen och ca 5 fläktar 2 hårdiskar å en cd läsare?. Är tacksam för svar.
Mvh Anton

Permalänk
Medlem

inga problem.. jag kör med intel Core 2 Duo 6420. asus p5n-E sli moderkort. xfx 8600Gt 2gb i minne samt 2 hårdiskar dvd brännare och lite annat lull lull. med ett 300W nätagg

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag har:

4200+
msi nx6600
1 gb minne
40 gb hårdisk

250w nätagg .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men så e de ju de att qtek inte ska vara så bra vad man har hört. att watt siffrorna oftast inte stämmer å e de man ska kolla på. de nätagge e kvallite å bör funka.

Permalänk
Avstängd

Har enbart postivia erfarenheter av q-tek. Visst mitt agg jag hade var specat till 500W men gav enbart 18 ampere på +12-voten men det funkade 100% stabilt och var tyst som i den norrländska skogen.

Tror mycket av den skit som kastas på q-tek från detta forum bottnar sig i ovetskap. Folk som aldrig ens haft det tycker det är dåligt för de har läst det på någon internetsida eller hört det från någon annan.

Med andra ord kommer det säkert att funka utmärkt, lycka till!

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishpro
Har enbart postivia erfarenheter av q-tek. Visst mitt agg jag hade var specat till 500W men gav enbart 18 ampere på +12-voten men det funkade 100% stabilt och var tyst som i den norrländska skogen.

Tror mycket av den skit som kastas på q-tek från detta forum bottnar sig i ovetskap. Folk som aldrig ens haft det tycker det är dåligt för de har läst det på någon internetsida eller hört det från någon annan.

Det var ett bra tag q-tek var total SKIT och lita på deras uppgifter ska man fortfarande inte göra men de kanske har blivit lite bättre.
Sen bara för att ditt agg fungerat bra betyder det inte att allas gör det, precis som att man inte kan säga att alla q-tek agg suger bara för att man själv haft ett som gått sönder.

Nej det kommer troligtvis att fungera, men q-tek är inte något jag skulle sätta in i en ny dator eller en man ska klocka.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Ja men vill bara visa att det finns två sidor, på tal om två sidor, har du själv ägt ett q-tek?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det _bör_ inte bli några problem att driva, men vill du sova gott om nätterna så skulle _jag_ köpa ett annat (jag har haft ett aspire-agg till min rigg så jag kanske ska vara tyst )
men precis som med ljudanläggningen, watt-antalet säger inte allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja men vill bara visa att det finns två sidor, på tal om två sidor, har du själv ägt ett q-tek?

Har du överhuvudtaget läst mitt inlägg?

Och nej jag har inte ägt ett q-tek, och nej det behöver jag inte ha gjort för att kunna säga något då jag skulle behövt äga 100st av samma modell för att kunna säga något korrekt. Inte ens då är det statistiskt säkert om man inte köper från olika batcher mm.

För något år sedan var det mycket problem för MÅNGA med q-tek, detta baserar jag min skeptisism på förutom det faktum att man iprincip alltid får vad man betalar för och q-tek kostar ju inte mycket eller hur.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Du skriver ju i ditt inlägg att det var "ett bra tag q-tek var totalt skit" undrar hur man kan yttra ett sådant påstående utan att ens ha ägt det. Jag har ägt två stycken själv och känner ytterligare två som har likadan (Q-tek 500w) alltså har jag erfarenhet.

Tycker inte man ska ta råd från någon utan erfarenhet, det krävs inte att många ska klaga för att ett rykte ska spridas, och vad vem man om rykten, jo... att allt för ofta är dem inte sanna.

Fungerar ditt nätaggregat bra idag ser jag absolut ingen anledning att byta det. Och vill man sova gott om natten (som någon annan efter skrev) så kan man sova med datorn avstängd då allt i en dator kan paja, oavsett märke.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du skriver ju i ditt inlägg att det var "ett bra tag q-tek var totalt skit" undrar hur man kan yttra ett sådant påstående utan att ens ha ägt det. Jag har ägt två stycken själv och känner ytterligare två som har likadan (Q-tek 500w) alltså har jag erfarenhet.

Tycker inte man ska ta råd från någon utan erfarenhet, det krävs inte att många ska klaga för att ett rykte ska spridas, och vad vem man om rykten, jo... att allt för ofta är dem inte sanna.

Fungerar ditt nätaggregat bra idag ser jag absolut ingen anledning att byta det. Och vill man sova gott om natten (som någon annan efter skrev) så kan man sova med datorn avstängd då allt i en dator kan paja, oavsett märke.

Men snälla har du någonsin hört talas om statistik?
Det är klart säkrare uttalande om man säger att ett nätagg var dåligt efter att hört på forum, i verkligheten och på andra ställen att en produkt är dålig än sin egen erfarenhet på ett visst agg. Skulle du jobbat på t.ex. dustin och sagt att nej q-tek har inte alls någon hög retur procent ja då skulle jag tro dig men att du har 2 agg som fungerar betyder inte att q-tek är bra.
Det betyder heller inte att q-tek är skit vilket jag inte heller menar att de är längre utan bara ett budget märke.
Precis som med t.ex. aspire, de fick väldigt bra omdömen ett tag men sen blev kvaliteten skit och så gick det åt skogen för ganska många.
Det var nu många år sen q-tek var som sämst vad jag vet vilket jag också skrev att det var ett tag altså inte att de är skit NU.

Dessutom sa jag ju att det troligtvis skulle fungera, så ta och läs HELA inlägget istället och försök förstå vad jag skriver.

Och ja allting kan gå sönder, så varför köper folk black and decker istället för grejer på Rusta? Jo för att Rusta skiten går sönder 10 gånger oftare, inte att q-tek är samma sak men din skrivning om sova gott på natten är ju rent fel om inte annat för att ett kasst agg kan ta med sig flera andra delar av datorn om det går sönder.

Edit: Dessutom, jag skulle vilja se ditt agg klara av 500W av faktisk användning det skulle nästan garanterat inte fungera precis som alla andra budget märken som överdriver sina värden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Visst kanske nätaggregatet fungerar helt OK för dig, men det är överspecificerat. (Q-tek väljer att specificera maxeffekten som den effekt som aggregatet klarar under korta effektspikar, inte maxeffekten under kontinuerlig drift som "kvalitetsmärken" gör)
Om du jämför med t.ex. Corsair HX520, som faktiskt klarar av 520W kontinuerlig belastning och klarar ett strömvärde på 40A på 12V-linorna, så är det en avsevärd skillnad i prestanda.

Ett FSP 400W presterar bättre än ett Q-tek 500W. (klarar t.ex 29A på 12V-linan)

Ett Q-tek klarar säkerligen att dra runt ett inte alltför effektkrävande system utan problem, men när man börjar välja lite mer effektkrävande komponenter och ev. tänkt klocka, så skulle i alla fall jag betalat några hundra till för att få ett aggregat som presterar bättre.

Q-tek har dessutom haft problem tidigare (liksom många andra budgetaggregat) med kondensatorerna, som har hållit låg kvalitet, vilket har inverkat på livslängden. Numera skall de dock använda bättre kondensatorer (vilket de flesta tillverkare gör).

Visa signatur

~Pelle~