Permalänk
Medlem

Tyst dator ~15k

Hej!

Nu är det dags att bränna lite pengar på vettiga saker

Men jag känner mig för tillfället ganska ouppdaterad på området "köpa dator".

Mina krav på datorn är att den skall vara schysst att spela på, gärna med DirectX 10 stöd. Vill inte att chassit skall ha massa lampor och blink och grejjer som irriterar, utan ett enkelt och bra chassi. Vill gärna ha den så tyst som möjligt.
Disk har jag tillräckligt, ca 1TB, så ett nätagg som grejjar 4 diskar krävs.
Jag har dock 2 st IDE diskar, så om moderkortet klarar detta är det ett plus. Annars har jag ett Promise-kort som jag kan köra dessa diskar på, och det borde funka eller?
Ett bra men enkelt ljudkort behövs också.

Om pengar finns över, så funderar jag även på att köpa några hyfsade datorhögtalare eller surround. Tips på detta?

Jag tänkte slakta min gamla dator och ifrån denna sno bl.a mina stora diskar, så den enda disken jag behöver är för att ha OS och program på (typ Raptor 150gb kanske?). Tänkte även ta mitt gamla tangentbord och mus, skärm, nätverkskort, DVD-brännare, diskettstation.

Hoppas nån kan hjälpa mig att komma igång!

Tack!

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

försök bygg ihop en själv så kollar vi på delarna och byter dem om det behövs

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

Du kan få mycket vettiga grejer för upp till 15000kr. Hur mycket spelintresserad är du? Är du mycket spelintresserad kan du med råge få med en Gf 8800GTX i budgeten fast då blir datorn knappast tyst(såvida du inte drar ner fläkten rejält i Windowsmiljö). Det finns fläktlösa varianter av Gf 7950GT fast de är inte så prisvärda och stödjer inte dx10 men tysta är de. Chassivalet har jag ingen aning om. Mitt P180 rekommenderar jag inte ty det är inte så tyst som det har haussats. Sidoplåtarna är tunna och dämpar dåligt. Inte heller processorkylaren Tuniq Tower rekas ur bullerhänseende som låter för högt även på den lägsta hastigheten(den kyler grymt dock). Däremot är nätaggregatet Corsair HX 520W tyst och bra.

OBS!!! --> Det som jag har skrivit är min subjektiva bedömning. Det kan vara så att jag är överkänslig för ljud eller att just mitt Tuniq Tower är ett måndagsexemplar men jag personligen är inte nöjd med ljudnivån på chassit och processorkylaren.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Ljudkort: SB X-Fi är standard, inte det allra bästa för musikproduktion, men för vanligt spel bör det fungera utmärkt.
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CREXFI...

Grafikkort: För den budgeten tycker jag att du definitivt ska ta ett 8800GTX.

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=AXPCX8...

Minne: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWX...
Bör duga utan problem.

Chassi: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=NZXTHU...
Har lite ljus och grejer, men är ganska välrekommenderat. Det har också plats för 8800GTX som är ett riktigt stort kort.

Permalänk
Medlem

Sådär - nu har jag satt mig in lite bättre i detta. Såhär se min inköpslista ut som det ser ut just nu:

Sapphire Radeon HD 2900 XT 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI/HDMI,Full-R

Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Creative SB Audigy 4 PCI, 7.1,EAX4.0,Dolby Digital EX, Bulk

Logitech Z-5500 Högtalare, THX,DTS, 5 högtalare och Subwoofer, 505 Watt

Är detta OK grejjer?
Hur är ljudnivån på grafikkortet? (Det stödjer DirectX 10 va?)
Är ljudkortet tillräckligt bra för att driva högtalarna? Är högtalarna bra? Eller ska jag köra med mitt gamla logitech högtalarsystem och spara lite pengar istället (Logitech Z3)? Eller är Sound Blaster X-Fi Xtreme ett bättre alternativ för ljudkort?

Från min nuvarande dator kommer jag att plocka ut 2st IDE diskar, en SATA disk, DVD-brännare och en diskettstation. Plockar eventuellt ur mitt Promise Ultra100 kort också om det behövs. Det ultimata hade ju varit om det fanns tillräckligt med plats på kortet för att kunna köra 2st IDE diskar, 2st SATA diskar och DVD-brännaren (den är väl också IDE?) på moderkortet, men det kanske är att begära för mycket...

Så vad ska jag köpa mer för grejjer? Känner att resternade saker fortfarande är en djungel. Behöver ha:

Chassi - Tillräckligt stort för att rymma grafikkortet samt alla diskarna. Vill inte ha en massa lampor och saker på det. Enkelt och bra! Det ska också vara enkelt och smidigt att byta diskar och grejja i det!

Minnen - 4GB RAM (4*1024MB antar jag det är som gäller?). Verkar finnas en hel uppsjö av minnen där alla verkar vara likadana...

Nätaggregat - Nått bra som orkar driva allting, gärna med lite marginal. (Det får gärna vara tyst också)

Moderkort - som sagt, INGEN ANING! HJÄLP! Har nog inget större krav på att det ska vara klockningsvänligt. Om det är det så är det bara en bonus.

Något med som jag bör lägga till? Något tillbehör för att få ner kylning och/eller ljudnivå kanske? Nått jag glömt?

Tacksam för alla tips och råd!

Visa signatur

-

Permalänk

Drar en länk till min tråd och den rigg jag kör på nu, är mycket nöjd och som tur är så var det ett litet tag sedan jag köppte min så priserna lär vara en bit under det som står:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Den bästa datorn jag köppt hittills, hade lite problem emd kylaren som jag fick plana till botten på bara, men det är ju enkelt att välja en annan om man vill det. Moderkort klarar du dig nog med ett P5B Deluxe istället, skiljer nog några hundringar där med.
Nätaggregat skulle jag rekomendera OCZ eller Seasonics 520W modeller (de är i princip samma nätagg) de räcker gott och väl och dessutom av bra kvalite och tysta. FSP's nätagg är inte heller fy skam men jag tror de låter lite mer. (sitter på ett 500W själv).

Ett annat chassi än det jag tog är kanske att rekomendera, är supernöjd med mitt men GTX-kortet går inte in i det utan att man offrar en HDD-plats och kapar lite i plåten.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk

Mitt förslag:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

har gjort research kring varje del, vridit och vänt på allt i några månader nu, hoppas det kan vara till inspiraion - har skrivit särskillt myckt om många av marknadens kylare

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag har kikat ytterligare lite mera på dator nu, och har plockat ihop ett
förslag.

Detta är vad jag har snickrat ihop:

Antec Performance One P180 Miditower, Svart Aluminium (utan nätagg)
Verkar schysst. Men får allting plats, typ grafikkortet?

Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin
Räcker det för att driva allting? Är det tyst och stabilt osv?

Corsair QUAD2X 6400C5DHX DDR2 4096MB CL5 ,Fyra matchande 1GB E.P.P DHX Dimm's
Verkar okej?

Creative SB Audigy SE PCI, 7.1 Surround, 24-bit/96KHz, Retail
Räcker det för att driva Logitech Z5500?

Gigabyte GA-965P-DS4, P965, Socket-775, Firewire, ATX, GbLAN, DDR2,
2xPCI-Ex16
Ingen aning faktiskt... Men det kanske är bra?

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
Inte så mycket att orda om.

303911 Logitech Z-5500 Högtalare, THX,DTS, 5 högtalare och Subwoofer, 505
Watt
Bra skit...

Sapphire Radeon HD 2900 XT 512MB GDDR3,
PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI/HDMI,Full-R
Ska jag köpa ett 8800GTS 640mb istället?
Varför/varför inte?

Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM
Systemdisk.

Jag kommer att plocka ur lite saker från min gamla dator och sätta in i den nya också. Dessa saker är vad som ska vara i, och få plats i den nya datorn:

2st SATA hårddiskar (1 raptor köps ny)
2st IDE hårddiskar
1st DVD-brännare IDE
1st Promise Ultra100 Controllerkort (går att köra båda IDE diskarna på detta om det behövs)
1st diskettenhet
1st ljudkort (Köps nytt. Det ska klara av Z5500.)
1st grafikkort (Köps nytt. Förslagsvis Radeon 2900XT)
4x1024mb minnen (Köps nytt)
Moderkort (Köps nytt. Det ska vara kompatibelt, få plats etc. med allting som är nämnt att vara i datorn)
Nätaggregat (Köps nytt. Ska orka driva allting.)
Chassi (Köps nytt. Får allting plats i chassit?)

Vad tror ni? Alla kommentarer och synpunkter emottages tacksamt!

Här är även en länk till min preliminära inköpslista:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=478658...

Visa signatur

-