Bra spel/developement dator <9000kr

Permalänk
Medlem

Bra spel/developement dator <9000kr

Hade tänkt att köpa komponenter till ett datorbygge ganska snart, men har läst lite och börjat fundera om det verkligen är det bästa jag kan få ut för en dator under 9000kr. Jag ska använda datorn till att spela nyare spel med höga/max inställningar på grafiken och köra en apache server av något slag för att utveckla script mm. Hade tänkt att endast köra windows xp. kan hända att jag installerar någon linux dist om jag tröttnar på windows.
Men åter till hårdvaran, här är vad jag tänkt mig från början: (Allt från datorbutiken.com)

Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver without PSU/utan nätagg.

Cooler Master Extreme Power 500W PSU ATX 2.0

Asus P5B iP965 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink

Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 18X DVD+R 8X DVD+RW 18X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk S-ATA

Asus Extreme GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

dessa komponenter kostar alltsammans 8856kr. Det jag undrar är om det finns förändringar som kan göras för att förbättra systemet eller saker jag bör göra eftersom de produkterna inte är något bra eller liknande utan att priset stiger för mycket, gärna saker som sänker priset också.

//priset stämmer inte riktigt, det är billigare än 8856kr men bara några hundralappar

Permalänk
Inaktiv

ser bra ut men du bör byta agget.

Permalänk
Medlem

om du känner för att klocka så kan du lika gärna köpa den billigare E6320 på 1.86GHz. Enda skillnaden mellan den och E6600 är klockfrekvensen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrStupid
om du känner för att klocka så kan du lika gärna köpa den billigare E6320 på 1.86GHz. Enda skillnaden mellan den och E6600 är klockfrekvensen.

ja fyi så är den till o med bättre när man klockar!

Permalänk
Medlem

Vad bör jag ta för nätagg då? utan att priset stiger allt för mycket?
Jag har nog inte tänkt klocka något i datorn. i och med att det är den första datorn jag Köper.
Men E6420 då, hur är den?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Vad bör jag ta för nätagg då? utan att priset stiger allt för mycket?
Jag har nog inte tänkt klocka något i datorn. i och med att det är den första datorn jag Köper.
Men E6420 då, hur är den?

är ännu bättre tror jag, flobo på swechar fått upp den i 4 ghz, nästan 100% överklockning.