Permalänk
Medlem

Värmeproblem med 1950pro

Ja som rubriken lyder så har jag en väldigt STORT problem med mitt ATI Radeon 1950Pro. Kortet ligger på 68-72 i idle o när jag drog upp 3d bilden i ATITool så gick den upp till 112 grader. Efter det så stängde jag av datorn direkt o lät den vila lite med då kommer man till frågan, vad kan felet vara? Det är ej klockat och original kylning på. Bad även min kompis som köpte likadant kort för några dagar sen o kolla vad hans låg på i atitool och hans låg på 50 i idle ej klockat. Ende skillnaden är att han har Pci-e. Jag kör med ett chieftech 360w nätagg om nån undrar så är ju inte det. Funderar på att köpa en ny kylare men kan ju endå va trevligt o försöka ta reda på vad felet är.

Info:

Sapphire Radeon X1950PRO 512MB GDDR3, AGP8X, HDCP, 2xDVI-I, Lite-Retail.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329103 även köpt på komplett.

Testade lite olika spel också.
Counter-strike: 76c
Max Payne 2: 85c
Stalker: 88c

Har dock aldrig haft problem i något av spelen.

Är tacksam för alla teorier o svar.

Mvh MJ

Permalänk
Avstängd

Har samma problem kan inte spela nå spel alls nästan. Mitt var nära på att brinna upp. Har ett radeon 9250. Ska skaffa nytt snart

Permalänk

du har ju atitool inlagt modda hastigheterna i det då sätt fläkten att den ska gå 100% hela tiden eller nått

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
du har ju atitool inlagt modda hastigheterna i det då sätt fläkten att den ska gå 100% hela tiden eller nått

jo jag har försökt men tyvär så är det någon bugg så jag inte får upp det. Händer ingenting när man klickar på det =/

Permalänk
Medlem

Jag har satt min fanspeed på 100% nu och den går inte under 66c idle och när jag sätter lite press på kortet så poppar den upp till över 100c löjligt fort.

Permalänk
Medlem

Hur är 'miljön' i din datorlåda? Har du tillräckligt med kylning där, går din processor oxå varm? Annars är det väl bara att kontakta komplett och höra om det är något fel på kortet.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Hur är 'miljön' i din datorlåda? Har du tillräckligt med kylning där, går din processor oxå varm? Annars är det väl bara att kontakta komplett och höra om det är något fel på kortet.

Jag sitter här med radeon 9250 och det bli överhettat på typ 5min med ett spel. Det som jag tycker är konstigt att det finns ingen fläkt på kortet så jag har bara processor fläkten =/

Och det som är änu konstigare är att jag kan inte öppna ATI CONTROL CENTER pga nån bugg =/ jag klickar på det men inget händer

men aja får titta vidare. Skulle inte vara så dumt med lite hjälp.

Permalänk
Medlem

har din fläkt stannat? 100 grader låter ju helt orimligt har samma kort med 45 grader idle och aldrig över 60 grader efter mågna timmars spelande

och då är mitt kort överklockat 640/1500

kolla fläkten och har du dålig kylning i din burk kör med öppet chassi eller skaffa några fläktar

Permalänk
Medlem

Fläkten snurrar samt så körs den på 100%. Har varit nere som minst 64 grader i idle men den går upp till 75-78 när jag spelar. Jag kör utan sidoplåten redan och har alltid gjort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geneh
Fläkten snurrar samt så körs den på 100%. Har varit nere som minst 64 grader i idle men den går upp till 75-78 när jag spelar. Jag kör utan sidoplåten redan och har alltid gjort.

jag med

Permalänk
Medlem

Fungerar fläktstyrningen på era kort?
Fläkten borde väsnas och gå på 100% när kortet blir så varmt. Så fungerar mitt iaf och det går aldrig över 60 grader och jag tror inte att min fläkt behöver gå upp i mer än 50% för att hålla ner tempen.

Permalänk
Medlem

Ta av fläkten och applicera ny kylpasta. Låter som att kontakten mellan kylare och kärna är lite kass alternativt för mycket pasta.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Ta av fläkten och applicera ny kylpasta. Låter som att kontakten mellan kylare och kärna är lite kass alternativt för mycket pasta.

Ja jag misstänker också att det kan vara så. Skall undersöka saken men skulle vara trevligt om någon här kunde länka till en bra kylare till just mitt grafikkort.

Permalänk

RivaTurner hittar ni här för er som inte vet och det fungerar även till Ati kort:
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

Vad har ni för cirkulation i lådan? hur varmt har ni det inomhus? Se till att ha en fläkt längst fram som blåser in luft och en där bak som blåser ut varm luft. Det är väldigt viktigt för flödet.

Du med det äldre Ati kortet, 9250. Kolla så att det är dammfritt vid fläkten på kylaren. Rensa bort, dammsug eller dylikt. Har du en kompressor så var försiktig så du inte trycker in damm och packar mellan flänsar om det finns några. Bästa är om du tar av locket så du har fri sikt om det är ivägen.

Kolla så att fläktarna snurrar över huvudtaget på grafikkortet. Kolla kontakten mellan kylaren och GPU'n som någon ovan skrev.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Fungerar fläktstyrningen på era kort?
Fläkten borde väsnas och gå på 100% när kortet blir så varmt. Så fungerar mitt iaf och det går aldrig över 60 grader och jag tror inte att min fläkt behöver gå upp i mer än 50% för att hålla ner tempen.

jag har bara 1 fläkt.