Kommentarer önskas till speldator - 20-25k

Permalänk
Medlem

Kommentarer önskas till speldator - 20-25k

Jag har nu börjat närma mig tiden då jag skall köpa en ny dator, inköpet kommer ske om 2-4 veckor. (kan eventuelt vänta lite mer för att få ner CPU priset (22 Juli saken) )

jag har skapat en inköpnings lista men nu behöver jag era kommentarer.

Vissa saker kommer ej att ändras andra är jag lite mer osäker på.

Jag önskar extra mycket kommentarer på valet av minnerna(ej storleken), moderkort, nätagregat, och om ni anser att jag har missat något.

Jag har valt att inte ta något ljudkort (använder usb headset) eller brännare.

Permalänk

Du inser att om två veckor så är det redan den 23 juli?

En generell kommentar är att du kan bygga en betydligt billigare dator utan att förlora så mycket egentlig prestanda. Innan jag kommer med ett förslag på ett nytt paket kan det vara intressant att veta vad du ska använda datorn till, och om du tänker överklocka.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Du inser att om två veckor så är det redan den 23 juli?

Oj oj oj, tiden går fort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
En generell kommentar är att du kan bygga en betydligt billigare dator utan att förlora så mycket egentlig prestanda. Innan jag kommer med ett förslag på ett nytt paket kan det vara intressant att veta vad du ska använda datorn till, och om du tänker överklocka.

Jag vill ha en spel dator som skall hålla länge, använda den senaste teknologin och ha möjligheter för uppgraderingar. och jag kommer antagligen inte att överklocka.

Permalänk

Okej, här kommer förslag på byten. Notera att det är mina personliga åsikter och inte någon objektiv sanning på vad som är bäst.

Chassi: Antec P180 - tyst och lättarbetat.

Grafikkort: XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT - billigare och personligen har jag större förtroende för XFX än ASUS vad gäller grafikkort.

Moderkort: ASUS P5K Deluxe.

Processor: Intel Core 2 Duo E6750 (d.v.s. efter den 22 juli) - Stödet för Quad är så litet idag att du säkerligen vill ha en snabbare Quad än Q6600 när utvecklingen kommit så långt att programmen utnyttjar Quad.

Nätdel: Corsair Powersupply 620W

DVD-brännare: Samsung SH-S183A SATA - det finns ingen anledning att köpa en dvd-spelare utan brännare idag. SATA för bättre (tunnare) kablar.

CPU-kylare: Noctua NH-U12F

För övrigt så tror jag att du skulle kunna få delarna billigare hos t.ex. datorbutiken.com eller dustinhome (om du har studentkonto), men det avgör du ju själv.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /

Permalänk
Medlem

Räker 620w på nätaggrigatet? kommer detta även fungera om jag väljare att göra SLI i framtiden?

Angånde Processorn så kommer jag ej byta den, men jag funderar på att göra det med grafikkortet och dvd brännaren (var ju bara en hundring extra)

en kommentar till varför jag borde byta moderkort och nätdel önskas också.

Permalänk

jäklar, vilket overkill

Visa signatur

Asus P5E3 Deluxe DDR3, Asus GeForce 8800GTX 768MB DDR3, Intel Core 2 QUAD Q9300 2.5GHz, Asus 2x1024MB DDR3 1333MHz, 1.2TB, Thermaltake Kandalf full tower, Cooler Master 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiNo
Räker 620w på nätaggrigatet? kommer detta även fungera om jag väljare att göra SLI i framtiden?

Angånde Processorn så kommer jag ej byta den, men jag funderar på att göra det med grafikkortet och dvd brännaren (var ju bara en hundring extra)

en kommentar till varför jag borde byta moderkort och nätdel önskas också.

Ursäkta, jag sitter vid en väldigt dålig dator där tangentbordet knappt fungerar. (Så kan det vara på semestern.)

Vad gäller nätaggregatet så har jag valt det på grund av att det är tyst, kraftfullt och pålitligt. Huruvida det räcker till framtidens SLI går ju omöjligt att uttala sig om, men man ska inte stirra sig blind på effekten (antal W).

SLI är överlag en sämre lösning än att köpa det bästa grafikkortet. Med två kort drar datorn mer ström och alstrar mer värme och kräver fler fläktar vilket ger en högre ljudnivå.

Jag tycker också att du ska fundera över vilken skärm du använder. Om du inte ska spela i högre upplösningar än 1280x1024 så är din dator ordentligt "overkill".

Mitt byte av moderkort handlade bara om personlig preferens. I princip alla ASUS-kort fungerar bra. Fundera bara på om du behöver några specialfunktioner när du gör ditt val.

Mitt val av CPU-kylare handlade naturligtvis om ljudnivå och effektivitet.

Visa signatur

Permalänk

Tja, nätagget är fett overkill.. hade satsat på Corsair nätagget (som lätt klarar av datorn du plockat ut plus SLi).

Själv så tror jag inte på chassit heller, välj ett chassi med bra kylning och extremt mycket plats när du ska köra quadcore och sedan GTX i SLi (vilket tar upp 4 PCI-Ex. samt med lite otur 4st 3.5or).

Ja, du behöver nog ett fulltower istället.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar alla kommentarer och angånde overkill, så ja det är den, men det vill jag även att den skall vara, jag är inte sugen på att byta dator varje år och därav sattsar lite mer men inte lika ofta, tex den datorn jag har nu har jag använt i mer än 4 år.

Angånde skärmen så lutar det mot NEC MULTISYNC 20WGX2 PRO 20# WIDE TFT TCO-03 så jag kan byta ut min CRT skärm.(ingår ej i budgeten)

Agånde SLI så kommer jag inte köra det direkt men man vet alldrig i framtiden och villdär av inte ignorera det helt. bättre att se till så man har möjligheten än att låsa den ute.