Datorproblem med ny burk, bl.a "CMOS checksum error"

Permalänk
Medlem

Datorproblem med ny burk, bl.a "CMOS checksum error"

Hej allihopa!

En kompis till mig har precis köpt en ny dator från Komplett.se, en sådan här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324731

Jag, som är den lite mer datorkunniga av oss två, har idag hjälpt honom att sätta ihop den och det gick smärtfritt. När vi däremot startade upp den för första gången lät systemspeakern som ett alarm (startade vid POST och stannade först när datorn stängdes av) och BIOS rapporterade felet "CMOS checksum error - default loaded" och man var tvungen att trycka F1 för att gå vidare (eller del för att gå in i BIOS-intställningarna). USB-tangentbordet verkade inte fungera men vi testade PS/2-kontakten och det gick bättre.

Väljer man att gå vidare verkar datorn fungera (windows är ju inte installerat så det blir ju disk boot failure) bortsett från det ihållande alarmet. Går man däremot in i BIOS och sparar inställningarna där, tex fail-safe defaults, så startar inte datorn sen, det är bara fläktarna som går igång. Resetar man CMOS startar datorn igen men då är vi ju tillbaka på ruta ett.

Vi öppnade den för att se om vi satt i någon kabel fel men allt såg ut att stämma, så vi googlade på felet i stället. Många skriver ju att felet ofta beror på batteriet, men det borde det väl knappast göra på ett splitt nytt moderkort?

Vi vet inte riktigt vad vi skall göra nu. Var tror ni felet ligger? Vi funderar på att flasha BIOSet med den senaste versionen, men det kanske man inte borde göra... rent garantimässigt alltså. Eller ska vi helt enkelt ge upp, låta moderkortet (eller vad det är som krånglar) vinna och ringa Komplett om det?

Tacksam för svar!

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

Har ni provat at flasha BIOS?

Kan ibland bli konflikter mellan nya komponenter och gamalt BIOS...

Har ni mer än en RAM-stav kan ni testa att köra en åt gången.
Det är den porten längst ifrån CPUn där RAM-staven som ni vill testa ska sitta...

Hoppas det hjälper, om ni nu inte har slängt skiten åt helvete...?

Permalänk
Medlem

Hej!

Det var ju ett tag sedan vi hade problemen, men vi lyckades faktiskt lösa dom. Vi prövade att flasha bioset (från hårddisken, då vi inte fick igång vare sig floppy eller USB) men detta gick inte då den klagade på för lite minne. Som av en slump läste jag på nätet att man kunde använda växeln /tiny när man flashar för att använda en mindre mängd minne och då fungerade det problemfritt att flasha. Ett färskt BIOS gjorde susen och nu fungerar den vad jag vet perfekt.

Vad det gäller det ihållande alarmet som jag beskrev i min post är det nästan lite pinsamt... men det var "CPU Fan Alert" som helt enkelt var inställd fel i BIOS... den varnade för att det inte satt någon fläkt i 4-pins-kontakten, men det skulle det inte heller

Men det är ändå lite konstigt att splitt fabriksnya saker ska krångla som det gjorde :S

Permalänk

Hej jag har samma problem fast med gammla grejjer, jag har bytt batterit och så men de hjälpte inte, får de fortfarande har prövat nollställa modekortet fungerar fortfarande inte,, några förslag mer än att kassta de? ^^

Visa signatur

Fractal Design Define R3 - GTX 560Ti x2 SLI (OC) - Core i5 2500K @ 4.4Ghz - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Corsair SSD Force GT 120GB - Asus P8Z68-V - XFX Core Edition 650W 80+ Bronze - TFT Dell 23" U2312M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackanx2000
Hej jag har samma problem fast med gammla grejjer, jag har bytt batterit och så men de hjälpte inte, får de fortfarande har prövat nollställa modekortet fungerar fortfarande inte,, några förslag mer än att kassta de? ^^

Jag löste det ju genom att uppdatera BIOS; har du inte redan gjort det är det ju värt ett försök.