Permalänk
Medlem

Massacre: Dedär värdena såg helt CP ut... påminner inte om någon av deras andra tjänster heller. Visst kan tcpoptimizer fungera men sällan sett det hjälpa på comhemkunder har jag upplevt. Inte alltid datorfel när värdena ser ut sådär, kan vara en returstörning eller servern man testar emot också så skadar inte att testa mot flera. Returstörningar om de är längre än 10min brukar deras NOC hitta och åtgärdas om det nu var det. Borde märkas genom att du pingar din gateway också, lär orsaka regält med packetloss isf. Regält med belastning i returen kan också orsaka stora skillnader i UDP/TCP (blir strul med acc-paketen). Tror dock inte på sådärpass stor belastning.

Ang DC++ osv: comhem shapar bara för att paketprioritera telefonin och att man inte skall få för mycket över det man betalar för. De spärrar alltså inte speeden på portnivå. Om du har bra i Tptest skall du alltså kunna få maxvärden i DC/Torrent m.m. om det inte är den du tankar upp till/ned ifrån som är flaskhalsen eller comhem och mottagarens operatör har dålig peering emellan sig. Är det peeringen som är dålig är det dock inget du nånsin kommer få åtgärdat. BBB och comhem/telia har ju haft det fenomenet i åratal. Telia vill inte ha in för mycket av BBB's trafik i sitt nät och BBB vill ej stå för kostnaden att uppgradera för deras LANkunder håller sig oftast på sina hubbar och går aldrig utanför sitt backbone.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Stockholm/Skärholmen FD Upc

Sånna värden har ja haft hela tiden sen comhem tog över är det dåliga ?
Ping mot gateway pendlar mellan 4-25ms

Permalänk
Medlem

Mina värden är helt okej enligt tp-testet. 19.87 Mbits/s ner och 8.3 Mbit/s upp. Fast det känns inte som uploaden är riktigt sann för jag har testat massvis med olika torrentfiler och jag kommer upp i max 500 kB/s och då stannar det inte där utan brukar gå ner till ~400.
Har även provat med såna filer som jag vet har fler nerladdare än uppladdare. Kör med µtorrent fast det ska väl inte ha någon betydelse.

Permalänk

desperz : då är du inte ensam har 50 + på helger

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZido
Mina värden är helt okej enligt tp-testet. 19.87 Mbits/s ner och 8.3 Mbit/s upp. Fast det känns inte som uploaden är riktigt sann för jag har testat massvis med olika torrentfiler och jag kommer upp i max 500 kB/s och då stannar det inte där utan brukar gå ner till ~400.
Har även provat med såna filer som jag vet har fler nerladdare än uppladdare. Kör med µtorrent fast det ska väl inte ha någon betydelse.

Låter skumt, jag maxade alltid min lina upp då jag hade UPC ... 1MB/s ut

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Sitter fortfarande med 16QAM men nu gick det jävlar i mig med fort att tanka hem saker. Ingen skillnad mot tex 6 på morgonen när ingen använder internet. Så de verkar iaf ha löst belastningsproblemet hos mig. Undra när JAG kan få mer upload`?!?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky

Ang DC++ osv: comhem shapar bara för att paketprioritera telefonin och att man inte skall få för mycket över det man betalar för. De spärrar alltså inte speeden på portnivå. Om du har bra i Tptest skall du alltså kunna få maxvärden i DC/Torrent m.m. om det inte är den du tankar upp till/ned ifrån som är flaskhalsen eller comhem och mottagarens operatör har dålig peering emellan sig. Är det peeringen som är dålig är det dock inget du nånsin kommer få åtgärdat. BBB och comhem/telia har ju haft det fenomenet i åratal. Telia vill inte ha in för mycket av BBB's trafik i sitt nät och BBB vill ej stå för kostnaden att uppgradera för deras LANkunder håller sig oftast på sina hubbar och går aldrig utanför sitt backbone.

Vetefan om det stämmer med comhem's shaping, jag har testat att toktanka på min comhem lina, och då inte genom dc eller någon annan p2p/torrent tjänst, efter cirka 2 dygns konstant tankande i full fart per ftp, gick hastigheten ner avsevärt till cirka 30-100 KB/s.

Tog då ett dygns paus och provade igen och fick full fart ett par timmar varpå det gick ner igen till 30-100KB/s (jag har 24Mbit), testade då lite olika sätt från olika ställen och fick samma hastighet förutom http som gick som bara den.
Testade olika tider under flera dagar för att utesluta nätbelastning och det var samma sak, inte ens med flera threads igång samtidigt på olika portar fick det att gå över 30-100KB/s som det pendlade mellan.

Kanske råkade ut för någon maxgräns för vad dom anser är skäligt?, inte vet jag, det var trots allt bara ett test för att se hur mycket det gick att kräma ur linan, och råkar man vara en extrem användare kanske det inte är så bra nyheter

Värt att notera är kanske att jag använde mig av fxp mellan min linux router och en annan ftp, och att det här var vid lanseringen av 24Mbit och jag har inte provat sedan dess.

/Sampa

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut nu ikväll kl 19:40

Lite bättre men ändå inte bra. Phunky ska jag ringa comhem i morgon och prata med dom? Vad ska jag säga att jag har seg lina enligt tester?

Permalänk

Massacre : Comhem gör inget dom skickar en tekniker. ja han kollar skruvar lite nu är de bra signal. Sen så bryr dom sig inte.

troligen liger problemet som i mitt fall av Stort belastnings problem.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Låter skumt, jag maxade alltid min lina upp då jag hade UPC ... 1MB/s ut

Mjo, det verkar lite skumt. Har inte lyckats maxa än iaf. Men får väl försöka vidare helt enkelt.

Permalänk

oZido : testa mecka lite med nätverkskortet. finns många värden man kan ändra för att få det bättre / sämre

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massacre
Så här ser det ut nu ikväll kl 19:40
http://img3.shareavenue.com/thumbnails/a/c/1/a/ac1a4d35867b07...
Lite bättre men ändå inte bra.

Hur ser det ut idag Massacre? Själv hade jag dålig fart igen igår på kvällen (samma i måndags kväll). Visserligen har jag bara 8mbit tjänsten, men farten pendlade mellan 3-5mbit under flera timmar. Brukar annars få runt 8.5mbit när det fungerar riktigt bra. Känns meningslöst att byta till 24mbit som det är nu. Börjar blir riktigt trött på comhem som inte kan leverera en stabil tjänst. Undrar om det beror på överbelastning i området eller någon störning i nätet. Hoppas det löser sig när de släpper på 8mbit upstream här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Låter skumt, jag maxade alltid min lina upp då jag hade UPC ... 1MB/s ut

Jag har aldrig heller haft hastighetsproblem utan kommer upp i 8 åt båda hållen utan problem när som.

Dock har jag fortfarande stora variationer på pingen och där lär det nog inte bli någon lösning på bra länge.

Visa signatur

Sonata III Earthwatts 500w| Intel Core2Duo E6850 @ 3.5Ghz | Asus P5KC | Corsair XMS2-6400 DDR2 CL4 @ 880Mhz (4-4-4-12) | Gigabyte 460GTX 1GB @ 845Mhz | WD Raptor 74Gb | Samsung 160Gb Sata II | SB Audigy 2.......

Permalänk

Alamartimo : du bor nog på samma station som jag hahha

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Sohmoo - I vilket område i Uppsala bor du? Så här ser 24/8 ut idag kl 13:50

Lite bättre än igår men ändå inte stabilt. Var stabilare innan jag fick 8 som sagt. Men är väl så innan alla fått det i Uppsala

Permalänk
Medlem

Massacre: Kan sällan se dedär bilderna, webläsaren vägrar öppna dem emellanåt... Be supporten kolla signalen. Är den bra kan det ju vara belastning eller något i datorn/routern om du har en sådan. Belastningar numera känner inte deras support till dock utan det kommer bara fram med en eventuell felanmälan. Omöjligt att kolla då man inte vet vart ditt modem befinner sig. Finns ca 20st macdomäner den kan hamna på spritt på 2st UBRr i Uppsala enligt en av mina kollegor och endast 2 av dem såg risigt ut. Att de ser risiga ut utesluter endå inte störningar för då de lastbalanserar mellan olika macdomäner (görs ej överallt) packar massa modem ihop sig där de kan så man iaf behåller tjänsten vid en eventuell störning.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
oZido : testa mecka lite med nätverkskortet. finns många värden man kan ändra för att få det bättre / sämre

Jo jag funderar på att mecka lite med det. Men det ända jag känner till som man kan ändra på är full duplex och half duplex sen vet jag inte vad jag ska/kan prova mer... får ta och googla lite först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Massacre: Kan sällan se dedär bilderna, webläsaren vägrar öppna dem emellanåt... Be supporten kolla signalen. Är den bra kan det ju vara belastning eller något i datorn/routern om du har en sådan. Belastningar numera känner inte deras support till dock utan det kommer bara fram med en eventuell felanmälan. Omöjligt att kolla då man inte vet vart ditt modem befinner sig. Finns ca 20st macdomäner den kan hamna på spritt på 2st UBRr i Uppsala enligt en av mina kollegor och endast 2 av dem såg risigt ut. Att de ser risiga ut utesluter endå inte störningar för då de lastbalanserar mellan olika macdomäner (görs ej överallt) packar massa modem ihop sig där de kan så man iaf behåller tjänsten vid en eventuell störning.

Högerklicka på bilden > Öppna i nytt fönster eller något liknande

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

oZido MTU kan göra en hel del faktiskt

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Alamartimo : du bor nog på samma station som jag hahha

Tja om du ligger på en station på Mosshagestigen så gör vi det.
Stationen som jag är kopplad mot ligger i området.

Visa signatur

Sonata III Earthwatts 500w| Intel Core2Duo E6850 @ 3.5Ghz | Asus P5KC | Corsair XMS2-6400 DDR2 CL4 @ 880Mhz (4-4-4-12) | Gigabyte 460GTX 1GB @ 845Mhz | WD Raptor 74Gb | Samsung 160Gb Sata II | SB Audigy 2.......

Permalänk

får man göra reklam för p2p dc++ ?:S

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
får man göra reklam för p2p dc++ ?:S

Nej, och därför har OT-inläggen om såna hubbar tagits bort.

Permalänk
Medlem

Mindre reklam, mer 8Mbit åt folket (i göteborg) säger jag bara!

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
Mindre reklam, mer 8Mbit åt folket (i göteborg) säger jag bara!

Nu gär väl inte comhem reklam för 8mbit i upload någonstans vad jag vet?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

omformulering: mindre reklam [av p2p], mer 8Mbit [i upload] åt folket (i göteborg) säger jag bara ;). fast jag tycker det är på tiden att comhem börjar göra reklam snart ändå

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
omformulering: mindre reklam [av p2p], mer 8Mbit [i upload] åt folket (i göteborg) säger jag bara ;). fast jag tycker det är på tiden att comhem börjar göra reklam snart ändå

Reklam?!?!? Om dem slutade med all förbannad reklam så skulle dem kunna statsa lite mer pengar på kvalitét, så som peering/transit och kundtjänst.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

s____87 : han menade att dom skulle sluta göra reklam för p2p dc++ i den här tråden.

visst så kan man med tänka.

Skulle häldre se att dom hyrde in egna tekniker.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
s____87 : han menade att dom skulle sluta göra reklam för p2p dc++ i den här tråden.

visst så kan man med tänka.

Skulle häldre se att dom hyrde in egna tekniker.

Aha, det var lite luddigt

Undra när dem ska uppgradera mig från 10/10, känns jävligt fånigt att sitta med sämre download än cablemodems kunderna.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

s____87: Det håller jag sannerligen med om...

Bättre transit/peering? comhem har en av de bättre i sverige förutom telia... kanske inte på f.d. upcnätet dock...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massacre
Sohmoo - I vilket område i Uppsala bor du? Så här ser 24/8 ut idag kl 13:50
http://img4.shareavenue.com/thumbnails/e/d/8/e/ed8eaa82325e4e...
Lite bättre än igår men ändå inte stabilt. Var stabilare innan jag fick 8 som sagt. Men är väl så innan alla fått det i Uppsala

Jag hör till comhem området på heidenstam/övre bellman. Haft riktigt dålig fart (3-5mbit) på kvällen hela veckan, problemen börjar ca 18:30 och håller på till minst 20:30.