Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Hårddisken glappar?

Permalänk
Medlem

Hårddisken glappar?

Hej, ett par gånger per vecka när jag sitter vid datorn så kopplar min hårddisk ur sig själv :S, det är inte i samband med att jag rör datorn eller någonting sådant, utan jag kan sitta helt stilla och det händer ändå. När detta händer så segar datorn ner sig rejält, program som körs från hårddisken slutar fungerar och jag kommer inte heller åt några filer på den disken.

När jag startar om datorn så fungerar det fortfarande inte, hårddisken hittas inte i bios. Men om jag öppnar datorn och bara nuddar på kablarna som går till hårddisken så fungerar det igen även fast ingen kabel har hoppat ur! Detta problemet har jag haft i ca. 5 månader nu och jag har testat allt jag kunnat komma på utan framgång. Några förslag på åtgärder?

Relevant information

moderkort: MSI MS-7260
Hårddisk som glappar: Maxtor 6B200P0 (IDE)

Visa signatur

why play with yourself?

Permalänk
Medlem

Testa att byta kabel/kablar...
Både ström och IDE eller om det nu e SATA.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar