Permalänk

Hur kom du in i arbetslivet?

Skulle vara kul och intressant att få reda på hur ni som jobbar tog er in på arbetsmarknaden.

Ska försöka få ett jobb nu i höst, lite tips är aldrig helt fel

Permalänk
Medlem

Genom tjejens farsa.
Tips att fråga runt bland släkt och bekanta. Finns säkert nån som vet nått, eller jobbar på ett ställe som behöver folk.

Permalänk
Medlem

Inte kommit in på arbetsmarknaden än då jag inte gått ut skolan än, men jag kommer ta över farsans plats hos hans jobb, och jag känner chefen riktigt bra för farsan har kört åt honom sen jag föddes. Chefens son kör dragbil åt sin farsa (chefen). ^^

Men det bästa är att ta sig in via föräldrar / släktingar / vänner för då kan dem lägga in ett gott ord om dig.

Permalänk
Hedersmedlem

www.ams.se

Nu pluggar jag en KY-utbildning och kommer antagligen att få arbetsplats genom de kontakter man knyter upp under utbildningen samt genom praktikplatserna.

Kontakter is king.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Genom tjejens farsa.
Tips att fråga runt bland släkt och bekanta. Finns säkert nån som vet nått, eller jobbar på ett ställe som behöver folk.

Helt rätt sätt att börja med, var inte rädd för att utnyttja släktingar, vänner, vänners föräldrar etc. Som nån så vackert sa: "Kontakter is king"

Funkar inte detta så besök ställen du kan tänka dig jobba på, skicka inga brev utan dra dit och be att få tala med nån chef/personalansvarig, rakt på rödbetan så att säga. Verkar vara många företagare som gillar den attityden. Och se till att plugga lite om stället du isf besöker vad dom tillverkar och hur, verkar intresserad.

Jag fick mitt nuvarande jobb genom en polare. Fick nummert till chefen och ringde helt sonika honom och frågade om han behövde folk. Det behövde han och vi bokade en intervju till följande dag. På slutet av intervjun frågade han när jag kunde börja, jag sa imorrn och sen var det klart!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag fixade mitt genom kontakter Skulle jag tröttna så har jag alltid ett jobb efter är jag 99% säker på då min bror alltid behöver folk på sitt jobb.

Permalänk
Medlem

Vill du ha jobb så finns det en arbetsuppgift som aldrig tar slut på efterfrågan: truckförare.

Ok, det är inte världens mest glamorösa jobb, men vill du ha arbetserfarenhet, ha möjlighet till att jobba på många olika arbetsplatser, samt ha en bra "förstalön", ja då finns det knappt något bättre alternativ.

Mitt tips är att skaffa truckkort, kostar inte många spänn, men om du är i verkligt stort behov av ett arbete så behöver du bara gå in på valfritt bemanningsföretag så får du börja jobba redan samma dag.

(sen att bemanningsföretag suger är en annan sak, men om du kommer in på ett företag o jobbar där ett tag brukar många anställa dig)

Permalänk
Medlem

Kontakter kontakter kontakter. AMS är rätt hopplöst att få ett vettigt jobb igenom och i min bekantskapskrets kan jag nog räkna antalet folk som fått jobb igenom AMS på min högra hand.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt jobb via en vanlig platsannons. Sökte rätt mycket efter studenten och till slut fick jag napp, på det jobbet jag nog helst ville ha. Det är svårt att komma in i arbetslivet utan rätt kontakter, men det går. Man får bara ligga i lite och inte ha allt för höga krav till en början.

Permalänk
Medlem

Började mitt första jobb förra veckan, min morsade fixade åt mig

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, kontakter. Första sommarjobbet var på lasarettet, En bekant till min mor såg mitt namn och rekomenderade mig iår så jobbar ja på ett vårdhem och kommer med stor sannolikhet få vicka där nästa sommar om det behövs

Permalänk

Ringde till posten och frågade om de behövde nån chaufför, fick jobb genom ett annat företag som körde åt posten. Inga kontakter eller hjälp av ams.

Men chansa och ring man kan ju inte få mer än ett nej som det så fint heter.

Permalänk
Medlem

När jag var ung var det så fiffigt upplagt så att när man var färdig med gymnasiet så fick man ett jobb direkt. Skolan fixade det åt oss. Så var det för alla som gick Bygglinjen. Så jag hade fast jobb i fyra år tills byggkraschen kom. Sen var det AF, studier, CSN, fogden och annat skit i 10 års tid.

Det var bättre förr

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Ojdå, mycket respons Verkar som att man ska skita i arbetsförmedlingen och försöka på egen hand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
men om du är i verkligt stort behov av ett arbete så behöver du bara gå in på valfritt bemanningsföretag

Dom kräver väl arbetslivserfarenhet? Tog studenten nu i sommar efter ha gått tekniklinjen. Visserligen har jag några ciscocertifikat, men det är knappast något som ger en jobb. Har bara två enstaka krav, vill inte stå i kassa och vill inte jobba inom äldrevården.

Permalänk
Medlem

de kräver ingen erfarenhet till de flesta jobben

Permalänk
Medlem

Hade under mina sommarjobb (från 13 års ålder och framåt) lyckats skaffa en del kontakter. Var genom dessa som jag fick en provanställning veckan efter studenten. Bytade snabbt jobb dock, då det var för dåligt betalt.

Permalänk

fick jobb genom min bror ;P han starta egen firma för 1 år sen ungefär, så jobbat där sen dess

Permalänk
Medlem

Tips genom syrrans kille. 3 månaders praktik, sen voilá och fast anställd.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Kontakter genom farsan!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Kontakter. En kontakt jobba i en städfirma och jag ordnade rätt kvickt ett deltidsjobb där med att mobba golv. Hade kunna fortsätta men PGA halvtid sökte jag annat med via kontakter morsan gav mig. En ledde vidare och det de såg där var att jag hade vilja att slita hårt som fan så jag fick jobbet.

Permalänk
Medlem

Kontakter.

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

Skötte mig fint de gångerna vi hade praktik under Gymnasietiden och jobbade på.

Blev uppringd av företaget och fick frågan om jag ville börja jobba 2 månader innan studenten samtidigt som jag läste in allt som var kvar.

Så det är väl bara att visa framfötterna och visa att man finns så ordnar sig det mesta själv så länge man inte är helt bakom flötet i hur man för sig socialt osv bland andra människor...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
www.ams.se

Nu pluggar jag en KY-utbildning och kommer antagligen att få arbetsplats genom de kontakter man knyter upp under utbildningen samt genom praktikplatserna.

Kontakter is king.

Vad är det för utbildning du går? Vilket område då menar ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
www.ams.se

Kontakter is king.

Vilken utbildning och var?

Permalänk
Hedersmedlem

kontakter är det enda som gäller, utan det är det svårt.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

Kontakter, ja men hur skaffar man kontakter?
En kontakt är alltså en person so har fått jobb via andra kontakter som i sin tur har fått jobb via andra kontakter osv.
Det måste dock finnas nåt ursprung, vem som var den ursprungliga kontakten.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk

blev uppringd av ett företag då skolan hade nämnt några namn de skulle ringa:)

Permalänk
Medlem

4,5år på datateknik KTH
1år masterutbildning inom datanätverk KTH
5år forskarutbildning - doktorexamen datateknik KTH

Nuvarande tjänst: Universitetslektor som strävar efter den åtråvädra professor titeln.

Permalänk
Medlem

praktik i kommunen. Arbetar som IT-konsult

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Såg en lapp att de sökte folk, skickade en slaffslig skriven ansökan med ett kort på mig själv där jag sticker ut tungan, får ett samtal två dagar senare när jag är aspackad, går på Intervju och börjar jobba 3 dagar senare. En jävla tur hade jag iallafall, då allt skedde en vecka efter studenten.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum